Trafikudvalget 2004-05 (2. samling)
KOM (2005) 0293
Offentligt
1445758_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 23.06.2005
KOM(2005) 293 endelig
2004/0146 (COD)
Ændret forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om et EU-flyveledercertifikat
(forelagt af Kommissionen i henhold til EF-traktatens artikel 250, stk. 2)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2004/0146 (COD)
Ændret forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om et EU-flyveledercertifikat
1.
S
AGSFORLØB
:
Fremsendelse af forslaget til Rådet og Europa-Parlamentet (KOM(2004) 0473 –
2004/0146(COD))
i henhold traktatens artikel 80, stk. 2
Udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og
Sociale Udvalg
Udtalelse fra Regionsudvalget
Udtalelse fra Europa-Parlamentet ved
førstebehandlingen
2.
F
ORMÅLET MED FORSLAGET
12. juli 2004
9. marts 2005
Der foreligger ingen udtalelse
8. marts 2005
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om et EU-
flyveledercertifikat er et af de centrale elementer i pakken vedrørende det fælles europæiske
luftrum. Certifikatet bidrager til, at flyveledernes særlige kompetencer bliver anerkendt på
EU-plan. Samtidig indgår høje, harmoniserede kompetenceniveauer i en mere vidtrækkende
EU-sikkerhedspolitik og vil bidrage til en mere fleksibel organisering af arbejdsstyrken, især
med henblik på luftfartstjeneste på tværs af grænserne og oprettelse og forvaltning af
funktionelle luftrumsblokke.
3.
3.1.
K
OMMENTARER TIL PARLAMENTETS ÆNDRINGSFORSLAG
Indledning
Europa-Parlamentet har vedtaget 21 ændringsforslag, hvoraf Kommissionen kan acceptere 18
(jf. 3.2 og 3.3). Tre af Parlamentets ændringsforslag kan Kommissionen dog ikke tilslutte sig
(jf. 3.4).
3.2.
Ændringsforslag, som Kommissionen har accepteret
Kommissionen kan tilslutte sig alle ændringsforslag, der vedrører udarbejdelse af
sikkerhedsstandarder eller understregning af deres betydning. Det drejer sig om
ændringsforslag 1, 2, 3, 5, 7, 8, 9, 11, 12, 13 og 15. Kommissionen deler også Parlamentets
synspunkt, når det gælder de ændringer, hvor sikkerhedskrav afvejes mod
mobilitetsforventninger, jf. ændringsforslag 16 ("nationale" påtegninger) og ændringsforslag
10 og 17 (sprogkundskaber). For at tage behørigt hensyn til ændringsforslag 10 indføres der i
det ændrede forslag en særlig procedure for godkendelse af sprogprøver i stedet for en
fuldstændig certificeringsprocedure som foreslået af Parlamentet.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445758_0003.png
På grundlag af ændringsforslag 10 og 17 omformuleres artikel 8, stk. 4, således:
Artikel 8
4.
Medlemsstaterne kan kræve kendskab til lokale sprog, hvis det anses for nødvendigt
af sikkerhedshensyn.
Uanset stk. 1 kan medlemsstaterne i særlige tilfælde af […]
sikkerhedshensyn kræve kundskaber svarende til niveau 5 på […]
sprogbedømmelsesskalaen, jf. bilag II, i engelsk og /eller i det lokale sprog, når de
operationelle betingelser for […] rettigheden eller påtegningen berettiger hertil.
Ethvert sådant krav skal være objektivt begrundet, ikke-diskriminerende,
proportionelt og gennemskueligt. Der udstedes bevis for færdighederne efter en
gennemskuelig, objektiv bedømmelsesprocedure, som er godkendt af den nationale
tilsynsmyndighed.
1
Med hensyn til regnskabsstandarder kan Kommissionen tilslutte sig ændringsforslag 18 om, at
artikel 11, stk. 1, skal udgå.
3.3.
Ændringsforslag, som Kommissionen har accepteret delvis og/eller i princippet
Kommissionen går ind for tanken om, at arbejdsmarkedets organisationer skal følge
gennemførelsen af direktivet (ændringsforslag 6), og at der henvises til national
sociallovgivning i forbindelse med mobilitet (ændringsforslag 20), forudsat at dette afspejles i
behørigt i betragtningerne. Spørgsmålet om uddannelse i sikkerheds- og krisehåndtering i
ændringsforslag 14 nævnes i bilag I, del A, der omhandler krav til grunduddannelsen.
På grundlag af ændringsforslag 6, 14 og 20 omformuleres 16. betragtning og andet afsnit i
bilag I, del A, således, og der indsættes en ny betragtning 16a:
(16) Dette direktiv kan få indflydelse på flyveledernes daglige arbejdsgang.
Arbejdsmarkedets parter bør på passende måde informeres og høres om alle foranstaltninger,
der har vigtige sociale virkninger. Sektordialogudvalget, der er nedsat i henhold til
Kommissionens afgørelse 98/500/EF af 20. maj 1998 om oprettelse af sektordialogudvalg til
fremme af dialogen mellem arbejdsmarkedets parter på europæisk plan,
er
derfor blevet hørt,
og
bør høres om enhver videre udvikling.
Bilag I, del A
Andet afsnit: Grunduddannelsen skal omfatte følgende fag og emner: luftfartsret,
lufttrafikstyring, herunder procedurer for civilt/militært samarbejde, meteorologi, navigation,
fly- og flyvekendskab, herunder forståelse mellem flyveleder og pilot, menneskelige
faktorer, udstyr og systemer, arbejdsmiljø, unormale situationer/nødsituationer,
herunder
sikkerheds- og krisehåndtering,
svigtende systemer, sprogkundskaber, herunder
radiotelefonifraseologi.
(16a) Medlemsstaterne bør sørge for, at de rettigheder og forpligtelser, der gælder i
forbindelse med et arbejdsforhold mellem en flyveleder og en arbejdsgiver, er omfattet
af de bestemmelser, der gælder i den medlemsstat, hvor flyvelederen normalt udfører
sit arbejde, uanset hvilket luftrum flyvelederen er ansvarlig for.
1
Tekst skrevet med kursiv eller fede typer er Parlamentets ændringer af Kommissionens forslag.
Understreget tekst er Kommissionens udkast til ændringer af disse ændringsforslag.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.4.
Ændringsforslag, der forkastes
Kommissionen kan ikke tilslutte sig ændringsforslag 19. Den mener, at internationale
regnskabsstandarder er reguleret fyldestgørende i andre EF-retsforskrifter. Kommissionen kan
heller ikke tilslutte sig ændringsforslag 4 og 21. Ændringsforslag 4 ville forsinke indførelsen
af EU-standarder og sameksistensen af EU-certifikatet og nationale certifikatordninger. Af
sikkerhedshensyn er dette ikke acceptabelt. Ændringsforslag 21 forkastes, fordi det afviger fra
standardbestemmelsen om sanktioner.
3.5.
Konklusion
Kommissionen ændrer i medfør af EF-traktatens artikel 250, stk. 2, sit forslag som anført
ovenfor.
DA
4
DA