Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2007-08 (2. samling)
KOM (2005) 0391
Offentligt
517910_0001.png
Dato:
Kontor:
J.nr.:
Sagsbeh.:
Fil-navn:
11. januar 2008
Internationalt kontor
2007/4013-47
DKA
FEU sp.1
Besvarelse af spørgsmål nr. 1 stillet den 3. december 2007 af Folketingets Europaud-
valg til udenrigsministeren (Europaudvalget (2. samling) KOM (2005) 0391).
Spørgsmål:
”Ministeren bedes – som lovet på Europaudvalgets møde den 30. november 2007 – frem-
sende et notat, der redegør for de ændringer af dansk lovgivning, som vil blive nødvendige,
såfremt Danmark skulle tilslutte sig Kommissionens forslag om fælles standarder og proce-
durer for tilbagesendelse tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold (KOM (2005) 0391) i
forslagets nuværende form.”
Svar:
Som integrationsministeren nævnte under Europaudvalgets møde den 30. november 2007
vil en gennemførelse i dansk ret af direktivforslaget om fælles standarder og procedurer for
tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold, som det aktuelt foreligger,
kræve ændringer af udlændingeloven. Der redegøres i det følgende for de væsentligste for-
ventede ændringer på baggrund af oplysninger fra Integrationsministeriet.
Udrejsefrist
Ifølge det foreliggende direktivforslag skal der som udgangspunkt fastsættes en passende
udrejsefrist, således at den enkelte udlænding har mulighed for at udrejse frivilligt. I denne
periode har myndighederne ikke mulighed for at udsende udlændingen tvangsmæssigt. Det-
te fremgår af direktivforslagets artikel 6a.
Den passende frist kan være på op til 30 dage. Det er dog ifølge direktivforslaget muligt at
fastsætte udrejsefristen til straks i konkrete tilfælde, hvor der vurderes at være en risiko for,
at udlændingen vil forsvinde ved en længere udrejsefrist.
Ifølge de gældende danske regler skal Flygtningenævnet – og Udlændingeservice i de
åbenbart grundløse asylsager – fastsætte udrejsefristen til straks, hvis der meddeles afslag
på asyl, jf. udlændingelovens § 33, stk. 2. Det samme gælder ved fastsættelsen af en ny ud-
Holbergsgade 6 · 1057 København K · T 3392 3380 · F 3311 1239 · E [email protected] · www.nyidanmark.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
rejsefrist for asylansøgere, hvis der er meddelt opsættende virkning med hensyn til udrejse-
fristen.
En gennemførelse i dansk ret af direktivforslaget i sin nuværende form vil derfor kræve en
ændring af udlændingeloven, idet det vurderes, at en hovedregel om, at udrejsen skal ske
straks, ikke vil være i overensstemmelse med kravet om en passende udrejsefrist.
Indrejseforbud
Direktivforslaget indeholder ligeledes en regel om, at alle udlændinge med ulovligt ophold,
der ikke udrejser frivilligt, vil blive pålagt et indrejseforbud. Indrejseforbudet kan være af op til
5 års varighed, jf. direktivforslagets artikel 9.
Det kan bemærkes hertil, at medlemslandene kan beslutte ikke at lade direktivforslagets be-
stemmelser finde anvendelse ved udvisning ved dom, jf. artikel 2, stk. 2, men alene ved ad-
ministrative afgørelser.
Efter den gældende udlændingelovs § 32, stk. 1, medfører en dom, kendelse eller beslut-
ning, hvorved en udlænding udvises, at udlændingens visum og opholdstilladelse bortfalder,
og at udlændingen ikke uden tilladelse på ny må indrejse og opholde sig her i landet (indrej-
seforbud). Der kan træffes afgørelse om administrativ udvisning efter udlændingelovens §§
25 a og 25 b, bl.a. når udlændingen opholder sig i landet ulovligt, eller der efter det oplyste
er grund til at antage, at udlændingen vil tage ophold eller arbejde uden fornøden tilladelse,
eller at udlændingen ikke har de fornødne midler til sit ophold. Udlændinge, der afvises eller
meddeles afslag på en opholdstilladelse og derefter skal udrejse af landet, får derimod ikke
samtidig et indrejseforbud til Danmark.
Varigheden af indrejseforbud reguleres i udlændingelovens § 32, stk. 2-4, og varierer fra et
år til bestandig alt efter længden af den idømte straf. Efter udlændingelovens § 32, stk. 4, er
indrejseforbudet af et års varighed i forbindelse med administrativ udvisning efter udlændin-
gelovens §§ 25 a og 25 b.
Der vil derfor skulle ske en ændring af udlændingelovens regler om indrejseforbud i forbin-
delse med en gennemførelse i dansk ret af direktivforslaget, som det aktuelt foreligger, såle-
des at der også meddeles et indrejseforbud til udlændinge, der ikke udrejser frivilligt i over-
ensstemmelse med en fastsat udrejsefrist.
Afvisning
Efter direktivforslagets artikel 2, stk. 2, kan medlemslandene beslutte ikke at lade direktivfor-
slagets bestemmelser finde anvendelse ved afvisning af udlændinge ved grænsen op til 72
timer efter indrejsen. Herudover indeholder direktivforslaget, som det nu foreligger, en mu-
lighed i artikel 13a for en accelereret procedure for udlændinge, der er indrejst ulovligt, i op til
14 dage efter indrejsen. Den accelererede procedure giver mulighed for at afskære klagead-
gangen og mindre krav til afgørelsens form.
Efter gældende danske regler kan udlændinge, der ikke har opholdstilladelse her i landet af-
vises ved indrejsen fra et land, der ikke er tilsluttet Schengenkonventionen, bl.a. hvis udlæn-
Side 2
Holbergsgade 6 · 1057 København K · T 3392 3380 · F 3311 1239 · E [email protected] · www.nyidanmark.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
dingen ikke opfylder de bestemmelser om rejselegitimation, visum og indrejse, som er fast-
sat i udlændingelovens kapitel 7, jf. udlændingelovens § 28, stk. 1. Afvisning kan ske indtil
tre måneder efter indrejsen, jf. udlændingelovens § 28, stk. 5. Hvis afvisningen sker ved
grænsen, er det politiet, der træffer afgørelsen, jf. udlændingelovens § 48. I andre situationer
er det Udlændingeservice, der træffer afgørelse i sagen.
Der vil på den baggrund tillige skulle ske en justering af udlændingelovens regler om afvis-
ning ved en gennemførelse i dansk ret af direktivforslaget i sin nuværende form. Det vil sige,
at udlændinge, som i dag vil blive afvist i tre måneders perioden, i stedet vil skulle have en
afgørelse om udsendelse eventuelt med en udrejsefrist. Det er vurderingen, at der ikke vil
være den store praktiske forskel mellem direktivforslagets regler og udlændingelovens nu-
værende regler om afvisning, men der vil blive tale om en afgørelse om udsendelse frem for
afvisning. Det vil stadig kunne være de samme myndigheder, der træffer afgørelserne, som i
dag.
Forbeholdet
Direktivforslaget er omfattet af Danmarks forbehold på området for retlige og indre anliggen-
der, men da forslaget samtidig også er en delvis udbygning af Schengen-reglerne, skal
Danmark i overensstemmelse med artikel 5 i Protokollen om Danmarks Stilling inden seks
måneder efter forslagets vedtagelse tilkendegive, om Danmark ønsker at tilslutte sig de dele
af direktivforslaget, der udgør en videreudvikling af Schengen-reglerne, på mellemstatsligt
grundlag.
Danmarks meddelelse om deltagelse i direktivet i overensstemmelse med artikel 5 i Proto-
kollen om Danmarks Stilling vil rent juridisk alene forpligte Danmark til at gennemføre direk-
tivforslagets bestemmelser for så vidt angår udsendelse af udlændinge, der er omfattet af
Schengen-reglerne. Da det imidlertid vurderes at være meget vanskeligt at administrere to
forskellige regelsæt for de udlændinge, der er omfattet af Schengen-reglerne, og de udlæn-
dinge, der ikke er omfattet heraf, forventes eventuelle kommende ændringer af udlændinge-
loven på baggrund af direktivforslaget at ske generelt.
Side 3
Holbergsgade 6 · 1057 København K · T 3392 3380 · F 3311 1239 · E [email protected] · www.nyidanmark.dk