Europaudvalget 2005-06
KOM (2005) 0397
Offentligt
1445862_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 30.09.2005
KOM(2005) 397 endelig
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om den holdning, som Fællesskabet skal indtage i det blandede udvalg til
gennemførelsen af artikel 66 i Euro-Middelhavs-interimsassocieringsaftalen om handel
og samarbejde mellem Det Europæiske Fællesskab på den ene side og Den
Palæstinensiske Befrielsesorganisation PLO til fordel for Vestbredden og Gaza-stribens
Palæstinensiske Myndighed på den anden side
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445862_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
2.
Interimsassocieringsaftalen udgør retsgrundlaget for de bilaterale forbindelser
mellem Den Europæiske Union og Den Palæstinensiske Myndighed.
Det fastsættes i interimsaftalens artikel 66, at der kan nedsættes arbejdsgrupper eller
organer, der er nødvendige for aftalens gennemførelse. De institutioner, der varetager
gennemførelsen af Euro-Middelhavsaftalerne, skal styrkes, således at de kan
håndtere de stadig mere teknisk vanskelige emner, der behandles. De skal også
harmoniseres med de institutioner, der er etableret i henhold til andre internationale
aftaler, som EU har indgået. Nedsættelsen af de foreslåede underudvalg er en
forudsætning for, at EU's naboskabspolitik og de tilhørende handlingsplaner inden
for en lang række områder kan gennemføres. De bilaterale forbindelser mellem EF
og Den Palæstinensiske myndighed vil udvikle sig hen imod et generelt partnerskab.
Det forudsætter, at der er sammenhæng i parternes fremgangsmåde, hvilket de kan
sikre ved løbende at koordinere deres indsats nøje.
Der er fastlagt en institutionel ramme i form af en række underudvalg til
gennemførelsen af Euro-Middelhavsaftalerne med andre partnerlande, såsom
Marokko, Tunesien og Jordan. Dette forslag bygger stort set på samme model.
Den Palæstinensiske Myndighed har erklæret sig rede til at styrke samarbejdet på de
forskellige områder, der er omfattet af associeringsaftalen.
I lyset af ovenstående foreslår Europa-Kommissionen Rådet, at der nedsættes tre
underudvalg, som skal bistå det blandede udvalg med gennemførelsen af
associeringsaftalen og handlingsplanen som led i den europæiske naboskabspolitik.
Underudvalgene skal drøfte spørgsmål af teknisk karakter, som det blandede udvalg
ikke i fuldt omfang kan beskæftige sig med.
Der vil kun blive nedsat tre underudvalg, fordi Den Palæstinensiske Myndighed har
en begrænset administrativ kapacitet, og fordi interimsaftalen er af begrænset
rækkevidde.
De tre underudvalg, som foreslås, hedder: i) politisk dialog og samarbejde, ii)
økonomiske anliggender og handel, herunder toldspørgsmål og net, iii) sociale
anliggender og miljø.
De enkelte underudvalgs mål og arbejdsområde samt
gennemførelsesbestemmelser fremgår af vedlagte forretningsordener.
tilhørende
3.
4.
5.
6.
7.
8.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445862_0003.png
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om den holdning, som Fællesskabet skal indtage i det blandede udvalg til
gennemførelsen af artikel 66 i Euro-Middelhavs-interimsassocieringsaftalen om handel
og samarbejde mellem Det Europæiske Fællesskab på den ene side og Den
Palæstinensiske Befrielsesorganisation PLO til fordel for Vestbredden og Gaza-stribens
Palæstinensiske Myndighed på den anden side
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 300,
stk. 2, andet afsnit,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
1
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Euro-Middelhavs-interimsassocieringsaftalen om handel og samarbejde mellem Det
Europæiske Fællesskab på den ene side og Den Palæstinensiske Befrielsesorganisation
PLO til fordel for Vestbredden og Gaza-stribens Palæstinensiske Myndighed på den
anden side blev undertegnet den 24. februar 1997 og trådte i kraft den 1. juli 1997.
Aftalens artikel 66 fastsætter, at der kan nedsættes udvalg, i det følgende benævnt
'underudvalg', til at bistå det blandede udvalg i udøvelsen af dets opgaver -
(2)
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
Artikel 1
Den holdning, som Fællesskabet skal indtage i det blandede udvalg til gennemførelsen af
artikel 66 i Euro-Middelhavs-interimsassocieringsaftalen om handel og samarbejde mellem
Det Europæiske Fællesskab på den ene side og Den Palæstinensiske Befrielsesorganisation
PLO til fordel for Vestbredden og Gaza-stribens Palæstinensiske Myndighed på den anden
side, baseres på det udkast til afgørelse, der skal træffes af det blandede udvalg, og som er
knyttet til denne afgørelse.
Underudvalgene ledes af en repræsentant for Europa-Kommissionen på vegne af Det
Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater. Medlemsstaterne holdes underrettet og har ret
til at deltage i de pågældende underudvalgs møder.
1
EFT C […] af […], s. […].
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
En repræsentant for Rådets formandskab udtrykker EU's holdning til spørgsmål, der vedrører
afsnit V og VI i traktaten om Den Europæiske Union. I disse tilfælde inddrages
Kommissionen fuldt ud i det forberedende arbejde og i fastlæggelsen af målene for
underudvalgenes møder.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
Formand
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445862_0005.png
Udkast
AFGØRELSE TRUFFET AF DET BLANDEDE UDVALG EF-PLO
om nedsættelse af underudvalg under det blandede udvalg
DET
BLANDEDE
UDVALG,
DER
ER
NEDSAT
VED
INTERIMSASSOCIERINGSAFTALEN MELLEM EF OG PLO TIL FORDEL FOR DEN
PALÆSTINENSISKE MYNDIGHED HAR -
under henvisning til Euro-Middelhavs-interimsassocieringsaftalen om handel og samarbejde
mellem Det Europæiske Fællesskab på den ene side og Den Palæstinensiske
Befrielsesorganisation PLO til fordel for Vestbredden og Gaza-stribens Palæstinensiske
Myndighed på den anden side, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
EU's forbindelser med de sydlige Middelhavslande bliver stadig mere komplekse
som følge af gennemførelsen af Euro-Middelhavsaftalerne og udvidelsen af Euro-
Middelhavspartnerskabet. Nedsættelsen af de foreslåede underudvalg er en
forudsætning for, at EU's naboskabspolitik og de tilhørende handlingsplaner inden
for en lang række områder kan gennemføres.
Interimsassocieringsaftalen EF-PLO er trådt ind i en ny gennemførelsesfase i
forbindelse med den europæiske naboskabspolitik og udviklingen i regionen.
Aftalens artikel 66 fastsætter, at der kan nedsættes udvalg, i det følgende benævnt
'underudvalg', til at bistå det blandede udvalg i udøvelsen af dets opgaver -
(2)
(3)
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE :
Artikel 1
De i bilag 1 opførte underudvalg nedsættes under Det Blandede Udvalg EF-PLO, og de i bilag
2 indeholdte forretningsordener for disse underudvalg vedtages.
Underudvalgene arbejder under det blandede udvalg og aflægger rapport til dette efter hvert af
deres møder. Ovennævnte underudvalg har ingen beslutningsbeføjelser.
Det blandede udvalg tager alle skridt til at sikre, at de fungerer korrekt. Det blandede udvalg
kan beslutte at nedsætte andre underudvalg eller arbejdsgrupper og at opløse eksisterende
underudvalg eller arbejdsgrupper.
Denne afgørelse træder i kraft på dagen for vedtagelsen.
Udfærdiget i ...
På det blandede udvalgs vegne
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445862_0006.png
BILAG I
INTERIMSASSOCIERINGSAFTALEN MELLEM EF OG PLO
UNDERUDVALG UNDER DET BLANDEDE UDVALG
(1)
(2)
(3)
Politisk dialog og samarbejde
Økonomiske anliggender og handel, herunder toldspørgsmål og net
Sociale anliggender og miljø
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445862_0007.png
BILAG II
Forretningsorden
Underudvalg EF-PLO nr. 1
Politisk dialog og samarbejde
1.
Sammensætning og formandskab
Underudvalget består af repræsentanter for Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater
og repræsentanter for Den Palæstinensiske Myndighed. Formandskabet varetages på skift af
de to parter.
2.
Rolle
Underudvalget arbejder under det blandede udvalg og aflægger rapport til dette efter hvert
møde. Underudvalget har ingen beslutningsbeføjelser, men kan forelægge det blandede
udvalg forslag.
3.
Emne
Underudvalget drøfter gennemførelsen af interimsassocieringsaftalen og den tilhørende
handlingsplan for EU-naboskabspolitik, bl.a. på nedenstående områder, og vurderer, om der
gøres fremskridt i realiseringen af de mål og foranstaltninger, der er fastlagt og vedtaget i
handlingsplanen. Samarbejde om offentlige forvaltningsanliggender drøftes, hvis dette er
relevant. Underudvalget undersøger alle problemer, der måtte opstå på de nedenfor anførte
områder, og fremsætter forslag til eventuelle foranstaltninger.
– Politisk dialog og reform
Politisk dialog og samarbejde om udenrigs- og sikkerhedspolitiske anliggender
Samarbejde vedrørende bekæmpelse af terrorisme,
masseødelæggelsesvåben og ulovlig våbenhandel.
ikke-spredning
af
– Demokrati og retsstaten – opbygning af institutionerne til en uafhængig, demokratisk og
levedygtig palæstinensisk stat
Etablering af et uafhængigt, upartisk og velfungerende retsvæsen på linje med
internationale standarder og understregning af magtadskillelsen
Tilrettelæggelse af gennemsigtige parlamentsvalg og lokalvalg efter internationale
standarder
Fremskyndelse af forfatnings- og lovgivningsreformer
Åbenhed og bekæmpelse af korruption, reform af den offentlige forvaltning og den
offentlige tjeneste.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
– Menneskerettigheder og grundlæggende frihedsrettigheder
Lovsikring af ytringsfriheden, pressefriheden, forsamlings- og foreningsfriheden i
overensstemmelse med internationale standarder
Respekt for menneskerettighederne og de grundlæggende civile friheder i
overensstemmelse med folkeretten og fremme af en kultur af ikke-vold, tolerance og
gensidig forståelse.
Listen er ikke udtømmende, og det blandede udvalg kan tilføje andre områder.
Underudvalget kan behandle spørgsmål, der vedrører et, flere eller samtlige af ovenstående
områder.
4.
Sekretariat
En repræsentant for Europa-Kommissionen og en repræsentant for Den Palæstinensiske
Myndighed fungerer sammen som faste sekretærer for underudvalget.
Henvendelser vedrørende underudvalget skal fremsendes til underudvalgets sekretærer.
5.
Møder
Underudvalget træder sammen, når omstændighederne kræver det. Der kan indkaldes til
møde, når formanden for en af parterne fremsætter anmodning herom via den ansvarlige
sekretær, der videregiver anmodningen til den anden part. Den anden parts sekretær svarer
inden for en frist på 15 arbejdsdage efter modtagelsen af anmodningen om møde i
underudvalget.
I særligt hastende tilfælde kan underudvalget indkaldes inden for en kortere frist, hvis
parterne er enige herom. Alle anmodninger om indkaldelse af møder skal fremsættes
skriftligt.
Møder i underudvalget holdes på et tidspunkt og et sted, som parterne er enige om.
Møder indkaldes for hver parts vedkommende af den ansvarlige sekretær efter aftale med
formanden. Før hvert møde underrettes formanden om, hvem der deltager i parternes
delegationer.
Hvis parterne er enige herom, kan underudvalget indbyde eksperter til mødet med henblik på
at indhente specifikke oplysninger.
6.
Dagsorden for møderne
Anmodninger om optagelse af punkter på underudvalgets dagsorden fremsendes til
underudvalgets sekretærer.
Formanden opstiller en foreløbig dagsorden for hvert møde. Den fremsendes af den
ansvarlige sekretær til den anden sekretær senest ti dage før mødet.
Den foreløbige dagsorden omfatter de punkter, som sekretærerne senest femten dage inden
mødet har modtaget anmodning om at få optaget på dagsordenen. Bilag skal være begge
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
parter i hænde senest syv dage før mødet. I særlige og/eller hastende tilfælde kan disse frister
afkortes, hvis parterne er enige herom.
Dagsordenen vedtages af underudvalget ved mødets begyndelse.
7.
Protokol
De to sekretærer udarbejder og godkender et referat efter hvert møde. Underudvalgets
sekretærer sender det blandede udvalgs sekretærer og formand en kopi af referatet, inklusive
underudvalgets forslag.
8.
Offentlighed
Medmindre andet vedtages, er underudvalgets møder ikke offentlige.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445862_0010.png
Forretningsorden
Underudvalg EF-PLO nr. 2
Økonomiske anliggender og handel, herunder toldspørgsmål og net
1.
Sammensætning og formandskab
Underudvalget består af repræsentanter for Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater
og repræsentanter for Den Palæstinensiske Myndighed. Formandskabet varetages på skift af
de to parter.
2.
Rolle
Underudvalget arbejder under det blandede udvalg og aflægger rapport til dette efter hvert
møde. Underudvalget har ingen beslutningsbeføjelser, men kan forelægge det blandede
udvalg forslag.
3.
Emne
Underudvalget drøfter gennemførelsen af interimsassocieringsaftalen og den tilhørende
handlingsplan for EU-naboskabspolitik, bl.a. på nedenstående områder, og vurderer, om der
gøres fremskridt i realiseringen af de mål og foranstaltninger, der er fastlagt og vedtaget i
handlingsplanen. Samarbejde om offentlige forvaltningsanliggender drøftes, hvis dette er
relevant. Underudvalget undersøger alle problemer, der måtte opstå på de nedenfor anførte
områder, og fremsætter forslag til eventuelle foranstaltninger.
– Finansiel ansvarlighed og forsvarlig forvaltning af de offentlige finanser, herunder revision
Indførelse af et moderne og velfungerende system med finanskontrol på linje med
bedste international praksis
Gennemsigtighed i Den Palæstinensiske Myndigheds finanser, bekæmpelse af
korruption
Gennemsigtighed i offentlige indkøb
Oprettelse af et moderne og finansielt bæredygtigt pensionssystem.
– Økonomisk reform og udvikling
Grundlag for etablering af en markedsøkonomi og dens funktion, herunder
reguleringsrammer og administrativ kapacitet.
– Handelsanliggender, markeds- og forskriftsreform
Udvikling og lettelse af handelsforbindelserne mellem Det Europæiske Fællesskab
og Den Palæstinensiske Myndighed, gennemførelse af handelsbestemmelserne i
handlingsplanen som led i den europæiske naboskabspolitik og i
interimsassocieringsaftalen, overvågning af bilaterale handelsanliggender
Styrkelse af det regionale samarbejde med nabolandene
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Udvikling af reguleringsrammerne for et moderne beskatningssystem og dertil
hørende institutioner på basis af bedste international praksis
Revitalisering af den private sektor
Udvikling af et statistisk system baseret på bedste international praksis.
– Toldspørgsmål
Generelle toldprocedurer, toldnomenklatur og toldværdiansættelse
Oprindelsesregler
Toldordninger
Toldsamarbejde.
– Energi, transport og videnskab og teknologi
Samarbejde om energi- og transportspørgsmål
Samarbejde om videnskab og teknologi, forskning og udvikling.
Listen er ikke udtømmende, og det blandede udvalg kan tilføje andre områder.
Underudvalget kan behandle spørgsmål, der vedrører et, flere eller samtlige af ovenstående
områder.
4.
Sekretariat
En repræsentant for Europa-Kommissionen og en repræsentant for Den Palæstinensiske
Myndighed fungerer sammen som faste sekretærer for underudvalget.
Henvendelser vedrørende underudvalget skal fremsendes til underudvalgets sekretærer.
5.
Møder
Underudvalget træder sammen, når omstændighederne kræver det. Der kan indkaldes til
møde, når formanden for en af parterne fremsætter anmodning herom via den ansvarlige
sekretær, der videregiver anmodningen til den anden part. Den anden parts sekretær svarer
inden for en frist på 15 arbejdsdage efter modtagelsen af anmodningen om møde i
underudvalget.
I særligt hastende tilfælde kan underudvalget indkaldes inden for en kortere frist, hvis
parterne er enige herom. Alle anmodninger om indkaldelse af møder skal fremsættes
skriftligt.
Møder i underudvalget holdes på et tidspunkt og et sted, som parterne er enige om.
Møder indkaldes for hver parts vedkommende af den ansvarlige sekretær efter aftale med
formanden. Før hvert møde underrettes formanden om, hvem der deltager i parternes
delegationer.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hvis parterne er enige herom, kan underudvalget indbyde eksperter til mødet med henblik på
at indhente specifikke oplysninger.
6.
Dagsorden for møderne
Anmodninger om optagelse af punkter på underudvalgets dagsorden fremsendes til
underudvalgets sekretærer.
Formanden opstiller en foreløbig dagsorden for hvert møde. Den fremsendes af den
ansvarlige sekretær til den anden sekretær senest ti dage før mødet.
Den foreløbige dagsorden omfatter de punkter, som sekretærerne senest femten dage inden
mødet har modtaget anmodning om at få optaget på dagsordenen. Bilag skal være begge
parter i hænde senest syv dage før mødet. I særlige og/eller hastende tilfælde kan disse frister
afkortes, hvis parterne er enige herom.
Dagsordenen vedtages af underudvalget ved mødets begyndelse.
7.
Protokol
De to sekretærer udarbejder og godkender et referat efter hvert møde. Underudvalgets
sekretærer sender det blandede udvalgs sekretærer og formand en kopi af referatet, inklusive
underudvalgets forslag.
8.
Offentlighed
Medmindre andet vedtages, er underudvalgets møder ikke offentlige.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445862_0013.png
Forretningsorden
Underudvalg EF-PLO nr. 3
Sociale anliggender og miljø
1.
Sammensætning og formandskab
Underudvalget består af repræsentanter for Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater
og repræsentanter for Den Palæstinensiske Myndighed. Formandskabet varetages på skift af
de to parter.
2.
Rolle
Underudvalget arbejder under det blandede udvalg og aflægger rapport til dette efter hvert
møde. Underudvalget har ingen beslutningsbeføjelser, men kan forelægge det blandede
udvalg forslag.
3.
Emne
Underudvalget drøfter gennemførelsen af interimsassocieringsaftalen og den tilhørende
handlingsplan for EU-naboskabspolitik, bl.a. på nedenstående områder, og vurderer, om der
gøres fremskridt i realiseringen af de mål og foranstaltninger, der er fastlagt og vedtaget i
handlingsplanen. Samarbejde om offentlige forvaltningsanliggender drøftes, hvis dette er
relevant. Underudvalget undersøger alle problemer, der måtte opstå på de nedenfor anførte
områder, og fremsætter forslag til eventuelle foranstaltninger.
– Sociale anliggender, mellemfolkelige kontakter, uddannelse og folkesundhed
Fremme af kvinders rettigheder og ligebehandling af og lige muligheder for kvinder
Almen uddannelse, erhvervsuddannelse og ungdomsspørgsmål – udvikling af et
moderne uddannelsessystem baseret på fred, tolerance og gensidig forståelse
Udvikling af et moderne offentligt sundhedssystem.
– Miljø
Tiltag til at fremme god miljøforvaltning, til at forhindre miljøforringelse og til at
øge samarbejdet om miljøspørgsmål.
Listen er ikke udtømmende, og det blandede udvalg kan tilføje andre områder.
Underudvalget kan behandle spørgsmål, der vedrører et, flere eller samtlige af ovenstående
områder.
4.
Sekretariat
En repræsentant for Europa-Kommissionen og en repræsentant for Den Palæstinensiske
Myndighed fungerer sammen som faste sekretærer for underudvalget.
Henvendelser vedrørende underudvalget skal fremsendes til underudvalgets sekretærer.
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.
Møder
Underudvalget træder sammen, når omstændighederne kræver det. Der kan indkaldes til
møde, når formanden for en af parterne fremsætter anmodning herom via den ansvarlige
sekretær, der videregiver anmodningen til den anden part. Den anden parts sekretær svarer
inden for en frist på 15 arbejdsdage efter modtagelsen af anmodningen om møde i
underudvalget.
I særligt hastende tilfælde kan underudvalget indkaldes inden for en kortere frist, hvis
parterne er enige herom. Alle anmodninger om indkaldelse af møder skal fremsættes
skriftligt.
Møder i underudvalget holdes på et tidspunkt og et sted, som parterne er enige om.
Møder indkaldes for hver parts vedkommende af den ansvarlige sekretær efter aftale med
formanden. Før hvert møde underrettes formanden om, hvem der deltager i parternes
delegationer.
Hvis parterne er enige herom, kan underudvalget indbyde eksperter til mødet med henblik på
at indhente specifikke oplysninger.
6.
Dagsorden for møderne
Anmodninger om optagelse af punkter på underudvalgets dagsorden fremsendes til
underudvalgets sekretærer.
Formanden opstiller en foreløbig dagsorden for hvert møde. Den fremsendes af den
ansvarlige sekretær til den anden sekretær senest ti dage før mødet.
Den foreløbige dagsorden omfatter de punkter, som sekretærerne senest femten dage inden
mødet har modtaget anmodning om at få optaget på dagsordenen. Bilag skal være begge
parter i hænde senest syv dage før mødet. I særlige og/eller hastende tilfælde kan disse frister
afkortes, hvis parterne er enige herom.
Dagsordenen vedtages af underudvalget ved mødets begyndelse.
7.
Protokol
De to sekretærer udarbejder og godkender et referat efter hvert møde. Underudvalgets
sekretærer sender det blandede udvalgs sekretærer og formand en kopi af referatet, inklusive
underudvalgets forslag.
8.
Offentlighed
Medmindre andet vedtages, er underudvalgets møder ikke offentlige.
DA
14
DA