Trafikudvalget 2004-05 (2. samling)
KOM (2005) 0430
Offentligt
1445895_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 15.9.2005
KOM(2005) 430 endelig
BERETNING FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
OM MEDLEMSSTATERNES ANVENDELSE AF RÅDETS DIREKTIV 95/50/EF OM
INDFØRELSE AF ENSARTEDE KONTROLPROCEDURER I FORBINDELSE MED
TRANSPORT AF FARLIGT GODS AD VEJ
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
INDLEDNING............................................................................................................. 3
BAGGRUND ............................................................................................................... 3
DIREKTIV 95/50/EF ................................................................................................... 4
MEDLEMSSTATERNES RAPPORTER ................................................................... 4
BEREGNING AF DATA ............................................................................................ 5
OMFANGET AF MEDLEMSSTATERNES KONTROL .......................................... 5
ANDELEN AF TRANSPORTER, SOM OVERTRÆDER LOVGIVNINGEN ........ 6
OVERTRÆDELSERNES ART .................................................................................. 6
SANKTIONERNES ART............................................................................................ 8
KONKLUSIONER ...................................................................................................... 8
BILAG I
TIDSSERIER (1997-2002) FOR ANTALLET AF KONTROLAKTIVITETER,
ONSTATEREDE OVERTRÆDELSER OG SANKTIONER I DE ENKELTE
MEDLEMSSTATER
................................................................................................................. 10
BILAG II
OVERSIGT OVER KONTROLAKTIVITETER, OVERTRÆDELSER OG
SANKTIONER I DEN EUROPÆISKE UNION (1999-2002)
.................................................. 11
BILAG III
ANTAL KONTROLAKTIVITETER I FORHOLD TIL ANTAL TRANSPORTTURE
MED FARTLIGT GODS (%)
................................................................................................... 12
BILAG IV
ANTAL KONTROLAKTIVITETER OG DE KONTROLLEREDE UDENLANDSKE
KØRETØJERS ANDEL (1999-2002)
....................................................................................... 13
BILAG V
ANTAL OVERTRÆDELSER/ANTAL KONTROLAKTIVITETER...........................
14
BILAG VI
OVERTRÆDELSER EFTER TYPE (%)
................................................................ 15
BILAG VII
SANKTIONER EFTER TYPE (%)
........................................................................ 16
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445895_0003.png
1.
INDLEDNING
Rådets direktiv 95/50/EF om indførelse af ensartede kontrolprocedurer i forbindelse med
transport af farligt gods ad vej
1
blev vedtaget den 6. oktober 1995, og medlemsstaterne skulle
sætte de nødvendige love og administrative bestemmelser i kraft for at efterkomme direktivet
inden den 1. januar 1997.
Ifølge direktiv 95/50/EF skal de enkelte medlemsstater for hvert kalenderår sende
Kommissionen en rapport om direktivets anvendelse senest 12 måneder efter det pågældende
års udløb
2
. Direktivet fastsætter endvidere, at Kommissionen mindst hvert tredje år skal sende
Europa-Parlamentet og Rådet en rapport om medlemsstaternes anvendelse af direktivet
3
.
Kommissionens rapport bygger på de årlige rapporter fra medlemsstaterne. Dette er den anden
rapport om medlemsstaternes anvendelse af Rådets direktiv 95/50/EF, og den omfatter årene
1999/2002. Den første rapport
4
gjaldt årene 1997-1998.
Kommissionen mener, at denne rapport. der behandler to 2-års-perioder, giver mulighed for
en meningsfuld analyse og at den tid, udarbejdelsen har taget, er fuldstændig berettiget, idet
den første rapport kun omfattede de to første år af direktivets anvendelsesperiode. Desuden
skal den statistiske klassificering (direktivets bilag) ændres fra 2005
5
. Den tredje rapport skal
omfatte de to sidste år i den periode, hvori direktivets nuværende bilag anvendes.
2.
BAGGRUND
Rådets direktiv 94/55/EF af 21. november 1994 om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om transport af farligt gods ad vej
6
, med senere ændringer
7
,
indførte ensartede regler for transport af farligt gods i medlemsstaterne og mellem dem
indbyrdes.
Indholdet i de tekniske bilag til direktiv 94/55/EF er identisk med de tekniske bilag til den
internationale ADR-overenskomst
8
. Direktiv 94/55/EF er derfor en omsætning til
Fællesskabets lovgivning af ADR-konventionens tekniske bestemmelser, der fastsætter
ensartede regler for sikker international landevejstransport af farligt gods. Direktivets særlige
værdi ligger i, at det udvider disse regler til også at omfatte national trafik, således at
betingelserne for landevejstransport af farligt gods harmoniseres i hele Fællesskabet, og
samtidig færdselssikkerheden forbedres på nationalt plan.
1
2
3
4
5
6
7
8
EFT nr. L 249 af 17.10.1995, s. 35, senest ændret ved Kommissionens direktiv 2004/112/EF af 13.
december 2004 om tilpasning til den tekniske udvikling af Rådets direktiv 95/50/EF (EFT L 367 af
14.12.2004, s. 23).
Artikel 9, stk. 1
Artikel 9, stk. 2
KOM(2000) 517 endelig udg. af 6.9.2000.
Kommissionens direktiv 2004/112/EF af 13. december 2004 om tilpasning til den tekniske udvikling af
Rådets direktiv 95/50/EF.
EFT nr. L 319 af 12.12.1994, s. 7, bilag A og B offentliggjort i EFT nr. L 275, af 28.10.1996.
Direktivet er senest blevet ændret ved Kommissionens direktiv 2004/111/EF af 9. december 2004 om
tilpasning til den tekniske udvikling af Rådets direktiv 94/55/EF (EFT nr. 365 af 10.12.2004, s. 25).
Den europæiske konvention om international transport af farligt gods ad vej indgået i Genève, den 30.
september 1957 med senere ændringer, den seneste version er fra 2005.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445895_0004.png
Bilag A til direktiv 94/55/EF angiver, hvilke typer farligt gods der kan transporteres ad
landevejen, og opstiller regler for emballering, mærkning og beskrivelse af godset i
transportdokumenterne. Bilag B indeholder regler for køretøjerne og selve
transporthandlingen.
3.
DIREKTIV 95/50/EF
I tilknytning til direktiv 94/55/EF vedtog Rådet den 6. oktober 1995 direktiv 95/50/EF om
ensartede kontrolprocedurer i forbindelse med transport af farligt gods ad vej for yderligere at
forbedre sikkerheden ved transport af farligt gods og sørge for, at der føres tilstrækkelig
kontrol, og at den udføres på samme måde. Dette direktiv indeholder den harmoniserede
tjekliste, der benyttes af medlemsstaterne, samt den harmoniserede liste over
overtrædelseskoder. Det er således muligt at foretage en pålidelig sammenligning af
håndhævelsen i de forskellige medlemsstater.
Disse ensartede kontrolprocedurer gælder alle former for landevejstransport af farligt gods på
medlemsstaternes territorium eller dets ankomst fra tredjelande, uanset køretøjets
registreringsland. Direktivet går ud på at sikre, at der tages stikprøver af et repræsentativt
udvalg af de forsendelser af farligt gods, som transporteres ad landevejen, og at de samtidig
dækker et omfattende udsnit af vejnettet.
Kontrollen kan også foretages på selve virksomheden som forebyggende foranstaltning, eller
hvis der på landevejen er konstateret overtrædelser, som bringer sikkerheden i fare.
4.
MEDLEMSSTATERNES RAPPORTER
Det er ikke alle medlemsstater der har indsendt rapport for samtlige år i tidsrummet 1999-
2002, og nogle af dem har slet ikke indsendt rapport.
Medlemsstater, der har indsendt rapport for
samtlige år i tidsrummet 1999-2002
Medlemsstater, der har indsendt rapport for
en del af tidsrummet 1999-2002
Medlemsstater, der ikke har indsendt rapport
for tidsrummet 1999-2002
Belgien, Danmark, Tyskland, Spanien,
Italien, Nederlandene, Østrig, Finland,
Sverige, Det Forenede Kongerige
Irland (2002
9
), Portugal (2000, 2001, 2002)
Grækenland, Frankrig, Luxembourg
10
Da medlemsstaterne skulle udarbejde deres rapporter, blev de opfordret til at benytte de
harmoniserede overtrædelseskoder i direktivets bilag II og udfærdige rapporten i
overensstemmelse med direktivets bilag III. Ikke alle medlemsstater fulgte dette mønster.
Nogle medlemsstater benyttede koderne i tjeklisten (direktivets bilag I), og nogle havde deres
eget system for klassificering af overtrædelserne, som det har været tilfældet med tidligere
rapporter. Disse oplysninger skulle derfor, ligesom for de tidligere rapporters vedkommende,
9
10
Irland gennemførte først direktivet i 2001.
Luxembourg har kun sendt summariske oplysninger om det samlede antal kontrolaktiviteter og
konstaterede overtrædelser.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445895_0005.png
omsættes til de harmoniserede koder. For overtrædelser, der ikke svarede til nogen af de 13
koder, blev kode 14 ”andre overtrædelser” benyttet.
Et sammendrag af rapporterne findes i bilag I og II til denne rapport. Bilag I indeholder
tidsserien for det antal kontrolaktiviteter, overtrædelser og sanktioner, som er registreret i de
enkelte medlemsstater fra 1997 til 2002. Bilag II indeholder oplysninger om antallet af
kontrollerede køretøjer og overtrædelsernes antal og art, samt sanktionernes antal og art, alt
sammen indordnet efter geografisk fordeling (dvs. om det kontrollerede køretøj var registreret
i den medlemsstat, der udførte kontrollen, eller i en anden eller i et tredjeland). Under
sanktionens art er de tilfælde, hvor køretøjet ikke fik lov til at fortsætte, før overtrædelsen var
blevet fuldt korrigeret, blevet klassificeret som advarsler.
5.
BEREGNING AF DATA
Medlemsstaterne blev bedt om at give deres skøn over transporten af farlige godsmængder i
tons eller i ton/km i deres rapporter. Faktisk har næsten ingen af medlemsstaterne givet disse
oplysninger, så en andel på 6 % af den samlede transporterede godsmængde er blevet benyttet
som konstant gennemsnitsværdi ved vurdering af de transporterede farlige godsmængder
11
.
Desuden er der til disse beregninger blevet benyttet en gennemsnitstur på 110 km og et
gennemsnitligt læs farligt gods på 10 t.
På grundlag af disse tal er antallet af ture, som er blevet tilbagelagt af køretøjer, der
transporterer farligt gods, blevet beregnet. Dette tal blev sammenholdt med antallet af
kontrolaktiviteter i det pågældende land for at få oplysninger om kontrolhyppigheden i % af
kontrolaktiviteter pr. turantal (bilag III).
6.
OMFANGET AF MEDLEMSSTATERNES KONTROL
Et af direktivets formål er at forbedre sikkerheden ved at sørge for, at den foretagne kontrol er
tilstrækkelig omfattende. For at kunne vurdere kontrollens omfang og udvikling,
sammenlignes vejkontrollens hyppighed i medlemsstaterne i tidsrummet 1999-2002 med den
hyppighed, der blev beregnet for tidsrummet 1997-1998 (bilag III). Dette sker ved hjælp af et
diagram.
På grundlag af dette diagram kan det konkluderes, at:
1) Kontrolhyppigheden i Den europæiske Union som helhed er faldet fra 0,27 % (1997-1998)
til 0,23 % (1999-2002).
2) I Tyskland, Spanien, Luxembourg, Østrig og Sverige ligger kontrolhyppigheden i
tidsrummet 1999-2002 over 0,20 %, i Belgien, Nederlandene og Finland omkring 0,10 % og i
Det Forenede Kongerige på 0,5 %. I de øvrige lande er den på 0,02 % eller derunder. Det skal
dog bemærkes, at en stor del af den disponible kapacitet i UK og Nederlandene benyttes til
kontrol på virksomhederne, og at denne kontrol også bygger på artikel 6 i direktiv 95/50/EF.
11
Oplysningerne om den samlede transporterede godsmængde kommer fra den statistiske håndbog ”2004
EU Energy and Transport in Figures”, der er udgivet af Eurostat. Tallene fra Sverige og Det Forenede
Kongerige, der kun foreligger for de nationale transportvirksomheder, er blevet korrigeret, så de
omfatter alle transportører, ud fra den antagelse, at de nationale virksomheder har transporteret 70 % af
den samlede godsmængde i ton/km.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3) I de lande, hvor kontrollen er mest omfattende, er dens omfang rundt regnet 20 gange
større end i de lande, hvor den er mindst.
Det skal bemærkes, at tallene blev beregnet ud fra den antagelse, at det årlige antal
kontrolaktiviteter i en medlemsstat, der ikke har indsendt rapport, er lig 0. Men selv om der
ikke tages hensyn til tallene for transportture i de manglende rapporter, ændrer billedet sig
ikke synderligt, hovedsagelig fordi de manglende rapporter repræsenterer det samme antal
ture (ca. 20 %) både i tidsrummet 1997-1988 og i tidsrummet 1999-2002.t
For at bedømme, om indenlandske og udenlandske transportører kontrolleres i samme
omfang, opgives kontrollen i de enkelte medlemsstater sammen med de kontrollerede
udenlandske køretøjers andel i bilag IV. Denne andel varierer faktisk betydelig. Da den
største del af de udenlandske køretøjer imidlertid kontrolleres i transitlandene, forekommer
andelen stadig rimelig i forhold til den geografiske beliggenhed. Det kan derfor konkluderes
at der ikke er tegn på, at kontrollen mangler ligevægt, hvad dette angår.
7.
ANDELEN AF TRANSPORTER, SOM OVERTRÆDER LOVGIVNINGEN
Andelen af de transporter, som overtræder lovgivningen, er blevet beregnet ved at
sammenholde samtlige overtrædelser (uanset om de gælder køretøjet, føreren,
transportdokumenterne eller det transporterede gods) med de kontrollerede køretøjer og gå ud
fra, at der kun foreligger en overtrædelse pr. køretøj. Da der kan være tale om mere end en
overtrædelse pr. køretøj, kan dette give et unaturligt højt tal. Oplysningerne om andelen af
overtrædelser i tidsrummet 1999-2002 er sammen med oplysningerne for tidsrummet 1997-
1998 blevet anbragt i et diagram i bilag V.
På grundlag af dette diagram kan det konkluderes, at:
1) overtrædelsernes antal i forhold til antallet af kontrolaktiviteter i Den Europæiske Union
som helhed er vokset fra 0,22 (1997-1998) til 0,26 (1999-2002).
2) Afhængigt af det enkelte land ligger overtrædelsernes antal i forhold til antallet af
kontrolaktiviteter i tidsrummet 1999-2002 mellem 0,10 og over 1,00.
3) I Belgien, Irland, Nederlandene, Østrig, Portugal, Finland og Sverige er antallet af
overtrædelser i forhold til antallet af kontrolaktiviteter i tidsrummet 1999-2002 betydelig
større end EU's gennemsnit (0,26), mens det i de øvrige lande ligger omkring 0,10-0,20.
Tallene viser klart, at vejkontrol er nødvendig, og at den er vigtig for at gøre transporten af
farligt gods mere sikker.
Når kontrolhyppigheden (kontrolaktiviteternes andel) sammenlignes (bilag III) med
overtrædelsernes andel (bilag V), kan der ikke konstateres nogen sammenhæng.
8.
OVERTRÆDELSERNES ART
Overtrædelsernes art klassificeres efter de 13 harmoniserede koder i direktivets bilag II.
Desuden benyttes der en ekstra kode 14 (Andet/ukendt) for overtrædelser, der ikke svarer til
nogen af de 13 fastsatte kategorier. De 14 koder, der benyttes, er derfor de samme som i den
tidligere rapport:
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
Gods ikke tilladt til transport
Manglende afsendererklæring om, at gods og emballage er godkendt til transport
Køretøj, hvor der ved kontrollen konstateres udsivning af farlige stoffer på grund af
utæt tank eller emballage
Køretøj, hvor godkendelsescertifikat mangler eller ikke er forskriftsmæssigt
Køretøj, hvor korrekte orangefarvede skilte mangler eller ikke er forskriftsmæssige
Køretøj, hvor sikkerhedsanvisninger mangler eller er ukorrekte
Mangelfuldt køretøj eller emballage
Fører mangler forskriftsmæssigt bevis for gennemført kursus i transport af farlige
stoffer ad vej
Køretøj, hvor ildslukker mangler
Køretøj eller kolli, hvor forskriftsmæssig faremærkning mangler
Køretøj, hvor transportdokumenter/ledsagedokumenter eller deklarering af det
transporterede farlige gods ikke er forskriftsmæssig
Køretøjer, hvor
forskriftsmæssig
bilateral
aftale/multilateral
aftale
mangler
eller
ikke
er
Overfyldning af tank
Andre overtrædelser.
Tallene for overtrædelser i tidsrummet 1999-2002 findes i bilag II og i diagrammet i bilag VI,
der af hensyn til sammenligningen også viser tallene for tidsrummet 1997-1998.
Talmæssigt er de betydeligste overtrædelser (over 5 % af det samlede antal) i tidsrummet
1999-2002 følgende:
5.
11.
14.
Køretøj, hvor korrekte orangefarvede skilte mangler eller ikke er forskriftsmæssige
(11 %)
Køretøjer, hvor transportdokumenter/ledsagedokumenter eller deklarering af det
transporterede farlige gods ikke er forskriftsmæssig (13 %).
Andre overtrædelser (58 %).
På grundlag af disse resultater kan det med endnu større vægt end i den tidligere rapport
konkluderes, at ikke alle overtrædelseskoderne i direktivets bilag II er hensigtsmæssige.
Størstedelen af overtrædelserne klassificeres faktisk som ”Andre overtrædelser”, en kategori,
der desuden er vokset fra 44 % (1997-1998) til 58 % (1999-2002). Det skyldes til dels, at der i
overtrædelseskoderne ikke er taget hensyn til mange af punkterne i den tjekliste i direktivets
bilag I, som benyttes af myndighederne. Et eksempel herpå er, at det ved kontrol af køretøjets
udstyr og førerens udrustning kun er den manglende håndslukker, der omfattes af en
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
harmoniseret kode. Alle andre fejl må derfor klassificeres som ”Andre overtrædelser”. Det ser
ud til, at nogle af kodens overtrædelser aldrig forekommer, f.eks. overfyldning af tank. På
dette grundlag overvejes det at ændre direktivets bilag I og II.
9.
SANKTIONERNES ART
Medlemsstaterne bruger fire forskellige slags sanktioner: advarsel, bøde, retsforfølgning og
fængselsdom.
De almindeligste sanktioner pålægges direkte af myndighederne. De omfatter mundtlig eller
skriftlig advarsel, hvortil kan komme forbud mod at fortsætte turen, før overtrædelsen er
blevet korrigeret´, og bøde.
En retsforfølgning kan resultere i frikendelse, bøde og i sidste instans eventuelt en
fængselsdom.
Bøde er den mest almindelige sanktion og udgør 69 % af de pålagte sanktioner. På
andenpladsen kommer advarsler med eller uden krav om at rette fejlen (30 %).
Retsforfølgning angives i 1 % af tilfældene, mens fængselsdom ikke ser ud til at forekomme
overhovedet. Disse procentforhold i tidsrummet 1999-2002 fremgår af tabellen i bilag II og
diagrammet i bilag VII.
Bilag VII viser også tallene for tidsrummet 1997-1998. Sammenlignet med dette tidsrum
voksede antallet af advarsler i 1999-2002 med 5 %, og bøder og retsforfølgninger faldt med
henholdsvis 1 % og 3 %.
Sanktionsstatistikkerne viser, at de fleste overtrædelsestilfælde ikke anses for særlig alvorlige,
da retsforfølgninger er så sjældne. På den anden side vurderes 2/3 til at være tilstrækkelig
alvorlige til at berettige en bøde.
10.
KONKLUSIONER
Skønt de fleste af medlemsstaterne foretog vejkontrol af transporten af farligt gods i
tidsrummet 1999-2002, varierer kontrollens hyppighed betydeligt mellem medlemsstaterne.
Nogle medlemsstater har ikke foretaget kontrol eller i det mindste ikke sendt rapport om
nogen kontrol til Kommissionen. Kontrollens hyppighed i Den Europæiske Union som helhed
er faldet.
Kontrollens berettigelse fremgår klart af den andel af de kontrollerede køretøjer, der
konstateres at have overtrådt lovgivningen: overtrædelsernes antal i forhold til
kontrolaktiviteternes antal i Den Europæiske Union som helhed er vokset fra 0,22 (1997-
1998) til 0,26 (1999-2002). Det viser klart, at kontrollens hyppighed burde være større i nogle
lande, selv om der ikke er blevet konstateret nogen direkte sammenhæng mellem kontrollens
hyppighed og antallet af overtrædelser.
De mest almindelige overtrædelser er manglende transportdokumenter for den farlige godslast
eller manglende orange skilte, der viser, at køretøjet transporterer farligt gods. På den anden
side forekommer mange af overtrædelseskategorierne næsten aldrig. Flertallet af
overtrædelserne blev klassificeret under ”andet” på grund af den manglende
overensstemmelse mellem den tjekliste, der benyttes af myndighederne, og de harmoniserede
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445895_0009.png
koder. Alene dette berettiger ændringen af begge lister fra 2005 og ændringerne af bilag I og
II til direktiv 95/50/EF
12
.
Den mest almindelige sanktion er bøde fulgt af en advarsel, der kan suppleres af et forbud
mod at fortsætte turen, før overtrædelsen er korrigeret.
På grundlag af denne rapport fremhæver Kommissionen, at vejkontrol er et effektivt middel,
når det drejer sig om at påvise sikkerhedsproblemerne i forbindelse med transport af farligt
gods og indirekte om at forbedre sikkerheden. Dog er den kontrol hos virksomhederne, der
udføres i nogle medlemsstater, helt klart en lige så effektiv kontrolform, selv om det ikke
fremgår af bilagene til denne rapport. Endelig vil Kommissionen gerne indskærpe
medlemsstaterne, at de harmoniserede overtrædelseskoder skal benyttes i rapporterne, og at
alle medlemsstaterne skal indsende rapport til Kommissionen.
12
Kommissionens direktiv 2004/112/EF af 13. december 2004 om tilpasning til den tekniske udvikling af
Rådets direktiv 95/50/EF (EFT l 367 13.12.2004, s. 23).
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445895_0010.png
BILAG I
TIDSSERIER (1997-2002) FOR ANTALLET AF KONTROLAKTIVITETER, ONSTATEREDE
OVERTRÆDELSER OG SANKTIONER I DE ENKELTE MEDLEMSSTATER
LAND
BE
Kontrol
Overtrædelser
Sanktioner
Kontrol
Overtrædelser
Sanktioner
Kontrol
Overtrædelser
Sanktioner
Kontrol
Overtrædelser
Sanktioner
Kontrol
Overtrædelser
Sanktioner
Kontrol
Overtrædelser
Sanktioner
Kontrol
Overtrædelser
Sanktioner
Kontrol
Overtrædelser
Sanktioner
Kontrol
Overtrædelser
Sanktioner
Kontrol
Overtrædelser
Sanktioner
Kontrol
Overtrædelser
Sanktioner
Kontrol
Overtrædelser
Sanktioner
Kontrol
Overtrædelser
Sanktioner
Kontrol
Overtrædelser
Sanktioner
Kontrol
Overtrædelser
Sanktioner
1997
1163
1331
0
275
80
66
12653
3
21849
19408
0
0
0
23900
3205
0
19561
1919
0
0
0
0
0
0
0
203
52
12
3521
1586
1419
5698
3834
2317
0
0
0
1602
573
776
8125
4509
2140
6011
1817
237
1998
1624
1548
0
251
70
73
129758
24020
17701
0
0
0
28037
2975
0
0
0
0
0
0
0
1797
440
440
286
52
4
2266
656
481
6062
6043
3094
0
0
0
1723
1109
1338
7839
4041
2152
9016
1308
131
1999
2544
2243
0
274
67
67
131161
24351
19014
0
0
0
32849
4342
0
0
0
0
0
0
0
2389
333
333
203
4
0
2416
1275
931
6720
11913
5630
0
0
0
1437
745
623
6669
3096
1758
7928
1041
93
2000
2414
2450
0
242
28
28
115786
21467
14144
0
0
0
38759
5569
0
0
0
0
0
0
0
2459
347
347
451
44
0
3145
4889
1158
7666
10542
7514
135
43
0
1849
763
761
7263
2929
1833
7087
660
11
2001
2762
2582
0
94
47
40
98005
18279
14773
0
0
0
40013
6319
0
0
0
0
0
0
0
2514
296
296
454
37
0
1429
2149
711
5940
6923
3825
150
116
0
1690
637
615
6283
3447
1435
6616
972
261
2002
2594
2338
0
203
25
25
93247
19929
14903
0
0
0
34423
5087
0
0
0
0
435
269
203
2528
247
247
228
18
0
4510
3287
1209
6671
8271
2647
78
60
0
1739
666
496
5995
3087
1186
4985
806
234
‘97-'98
2787
2879
0
526
150
139
256291
45869
37109
0
0
0
51937
6180
0
19561
1919
0
0
0
0
1797
440
440
489
104
16
5787
2242
1900
11760
9877
5411
0
0
0
3325
1682
2114
15964
8550
4292
15027
3125
368
‘99-'00
4958
4693
0
516
95
95
246947
45818
33158
0
0
0
71608
9911
0
0
0
0
0
0
0
4848
680
680
654
48
0
5561
6164
2089
14386
22455
13144
135
43
0
3286
1508
1384
13932
6025
3591
15015
1701
104
‘01-'02
5356
4920
0
297
72
65
191252
38208
29676
0
0
0
74436
11406
0
0
0
0
435
269
203
5042
543
543
682
55
0
5939
5436
1920
12611
15194
6472
228
176
0
3429
1303
1111
12278
6534
2621
11601
1778
495
DK
DE
EL
ES
FR
IE
IT
LU
NL
AT
PT
FI
SE
UK
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445895_0011.png
BILAG II
OVERSIGT OVER KONTROLAKTIVITETER, OVERTRÆDELSER OG SANKTIONER I DEN
EUROPÆISKE UNION (1999-2002)
HELE EU, 1999-2002
ANTAL KONTROLLEREDE
KØRETØJER
ANTAL OVERTRÆDELSER
1. Gods ikke tilladt
2. Manglende afsendererklæring
3. Udsivning
4. Godkendelsescertifikat mangler
5. Orangefarvede skilte mangler
6. Sikkerhedsanvisninger mangler
7. Mangelfuldt køretøj eller emballage
8. Uddannelsesbevis mangler
9. Ildslukker mangler
10. Faremærkning mangler
11. Transportdokumenter mangler
12. Aftale mangler
13. Overfyldning af tank
14. Andet
ANTAL SANKTIONER
Advarsel
Bøde
Retsforfølgning
Fængselsdom
Ukendt
Det
kontrol-
lerende
land
509973
90545
284
1086
104
606
10887
1679
986
2193
1722
3280
13268
96
221
54133
57660
13102
43671
887
0
0
Andre
EU-
lande
122696
27797
23
181
33
77
3301
513
143
509
480
751
3570
4
9
18203
17581
5672
11853
56
0
0
Trejde-
lande
68081
24115
25
161
40
101
2346
719
196
545
751
389
2828
5
27
15982
16053
5154
10850
49
0
0
Ukendt
4682
42578
455
495
458
1399
4123
2591
1493
1254
4210
2163
5034
284
17
18602
6057
5422
595
40
0
0
I alt
705432
185035
787
1923
635
2183
20657
5502
2818
4501
7163
6583
24700
389
274
106920
97351
29350
66969
1032
0
0
%
100,00
100,00
0,43
1,04
0,34
1,18
11,16
2,97
1,52
2,43
3,87
3,56
13,35
0,21
0,15
57,78
100,00
30,15
68,79
1,06
0,00
0,00
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445895_0012.png
BILAG III
ANTAL KONTROLAKTIVITETER I FORHOLD TIL ANTAL TRANSPORTTURE MED FARTLIGT GODS (%)
0,75
0,80
1997-1998
1999-2002
0,70
0,58
0,60
0,40
0,31
0,27
0,44
0,44
0,50
0,45
0,48
0,20
0,12
0,12
0,12
0,12
0,11
0,07
0,07
0,22
0,25
0,30
0,10
0,03
0,02
0,00
0,02
0,01
0,02
0,00
0,00
0,00
BE
DK
DE
EL
ES
FR
0,00
IE
IT
LU
NL
AT
0,00
0,01
PT
FI
SE
0,06
0,05
UK
EU
DA
12
DA
0,27
0,23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445895_0013.png
BILAG IV
ANTAL KONTROLAKTIVITETER OG DE KONTROLLEREDE UDENLANDSKE
KØRETØJERS ANDEL (1999-2002)
Det
kontrol-
lerende
land
7229
685
290688
0
126663
0
428
9575
475
5229
13838
298
5481
23869
25515
509973
Andre
EU-
lande
1341
100
92240
0
17102
0
7
212
824
2869
5332
61
161
1435
1012
122696
Tredje-
lande
67
23
55271
0
2279
0
0
103
37
402
7827
4
1073
906
89
68081
Kontrollerede
udenlandske
køretøjer i %
13,65
15,13
33,66
/
13,27
/
1,61
3,19
64,45
28,44
48,74
17,91
18,38
8,93
4,14
27,04
Land
Ukendt
Samlet antal
BELGIEN
DANMARK
TYSKLAND
GRÆKENLAND
SPANIEN
FRANKRIG
IRLAND
ITALIEN
LUXEMBOURG
NEDERLANDENE
ØSTRIG
PORTUGAL
FINLAND
SVERIGE
DET FORENEDE
KONGERIGE
EU
1677
5
0
0
0
0
0
0
0
3000
0
0
0
0
0
4682
10314
813
438199
0
146044
0
435
9890
1336
11500
26997
363
6715
26210
26616
705432
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445895_0014.png
BILAG V
ANTAL OVERTRÆDELSER/ANTAL KONTROLAKTIVITETER
1,60
1,39
0,84
0,62
0,60
1997-1998
1,40
1999-2002
1,20
1,03
1,01
1,00
0,80
0,93
0,29
0,21
0,40
0,39
0,51
0,42
0,60
0,54
0,48
0,21
0,12
0,15
0,10
0,00
0,00
0,00
0,08
0,20
0,12
0,00
BE
DK
DE
EL
ES
FR
0,00
IE
IT
LU
NL
AT
0,00
PT
FI
SE
0,21
0,13
UK
0,18
0,19
DA
14
DA
0,22
0,26
EU
0,24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445895_0015.png
BILAG VI
OVERTRÆDELSER EFTER TYPE (%)
70,00
1997-1998
60,00
1999-2002
57,78
50,00
43,69
1.
2.
3.
4.
40,00
30,00
20,00
11,63
11,16
Gods ikke tilladt
Afsendererklæring mangler
Udsivning
Godkendelsescertifikat
mangler
5. Orangefarvede skilte mangler
6. Sikkerhedsanvisninger
mangler
7. Mangelfuldt køretøj eller
emballage
8. Uddannelsesbevis mangler
9. Ildslukker mangler
10. Faremærkning mangler
11. Transportdokumenter mangler
12. Aftale mangler
13.Overfyldning af tank
14. Andet
19,59
4,48
1,52
6,20
3,87
3,38
1,18
3,02
2,97
0,27
0,43
0,70
1,04
0,33
0,34
2,93
2,43
3,64
3,56
13,35
0,14
0,21
9
10
11
12
10,00
0,00
1
2
3
4
5
6
7
8
0,00
0,15
13
14
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445895_0016.png
BILAG VII
SANKTIONER EFTER TYPE (%)
80,00
70,00
69,91
68,79
60,00
I. Advarsel
II. Bøde
III. Retsforfølgning
IV. Fængselsdom
V. Ukendt
50,00
1997-1998
40,00
1999-2002
30,00
25,39
30,15
20,00
10,00
4,47
1,06
0,00
I
II
III
0,06
IV
0,00
0,17
V
0,00
DA
16
DA