Det Energipolitiske Udvalg 2005
KOM (2005) 0435
Offentligt
222796_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
Bruxelles, den 16. september 2005 (04.10)
(OR. en)
12283/05
Interinstitutionel sag:
2005/0177 (ACC)
2005/0178 (AVC)
ENER 134
RELEX 456
COWEB 130
FØLGESKRIVELSE
fra:
modtaget den:
til:
Vedr.:
Patricia BUGNOT, direktør, på vegne af generalsekretæren for
Europa-Kommissionen
15. september 2005
Javier SOLANA, generalsekretær/højtstående repræsentant
Forslag til RÅDETS AFGØRELSE om Det Europæiske Fællesskabs
undertegnelse af traktaten om energifællesskabet
Forslag til RÅDETS AFGØRELSE om Det Europæiske Fællesskabs
indgåelse af traktaten om energifællesskabet
Hermed følger til delegationerne Kommissionens dokument - KOM(2005) 435 endelig.
Bilag: KOM(2005) 435 endelig
12283/05
DG C II
lbp
DA
kom (2005) 0435 - Ingen titel
222796_0002.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 14.9.2005
KOM(2005) 435 endelig
2005/0177 (ACC)
2005/0178 (AVC)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om Det Europæiske Fællesskabs undertegnelse af traktaten om energifællesskabet
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om Det Europæiske Fællesskabs indgåelse af traktaten om energifællesskabet
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
kom (2005) 0435 - Ingen titel
222796_0003.png
BEGRUNDELSE
Det Europæiske Råd i Thessaloniki i juni 2003 støttede “Thessaloniki-dagsordenen for det
vestlige Balkan: På vej mod europæisk integration”, der sigter mod at styrke de privilegerede
forbindelser mellem Den Europæiske Union og det vestlige Balkan yderligere, og hvori Den
Europæiske Union opfordrer landene i dette område til at vedtage en bindende aftale om
udvidelse af Det Europæiske Fællesskabs energimarked til Sydøsteuropa.
Kommissionen gjorde sig i sin meddelelse af 26. maj 2003 til Rådet og Europa-Parlamentet
om udformning af energipolitikken for den udvidede Europæiske Union og dens nabo-og
partnerlande til talsmand for, at der blev udviklet et virkeligt integreret energimarked uden
hindringer af nogen art i det udvidede europæiske område, herunder Sydøsteuropa, som skulle
fremme lige konkurrencevilkår og høje miljøstandarder.
Ved ministermødet i november 2002 i forbindelse med Athen-forummet, sponsoreret af
Europa-Kommissionen, underskrev medlemslandene i det sydøsteuropæiske elmarked et
aftalememorandum, hvori de forpligter sig til at gennemføre regler svarende til Fællesskabets
bestemmelser med henblik på at etablere et indre elmarked i området. I december 2003
undertegnedes et yderligere aftalememorandum, som Det Europæiske Fællesskab tiltrådte.
Dette andet memorandum udvider Athen-processen til gasmarkederne og bekræfter det første
memorandum.
Kommissionen fremlagde i november 2002 et fælles strategidokument med de internationale
donorer, der er aktive i Sydøsteuropa. Heri anbefales det, at der skabes en reguleringsramme,
hvorved der kan ydes effektiv finansiel støtte til området. Denne fælles strategi er blevet
udgangspunktet de internationale finansieringsinstitutioners fortsatte engagement.
Republikken Bulgarien, Rumænien, Republikken Tyrkiet og Republikken Kroatien er
kandidatlande for tiltrædelse til Den Europæiske Union, og Den Tidligere Jugoslaviske
Republik Makedonien også har ansøgt om medlemskab. Det Europæiske Råd i København i
december 2002 bekræftede det europæiske perspektiv for Republikken Albanien, Bosnien-
Hercegovina og Serbien og Montenegro som potentielle kandidater for tiltrædelse til Den
Europæiske Union og understregede, at det ønskede at støtte disse landes bestræbelser på at
knytte sig tættere til Den Europæiske Union.
Europa-Kommissionen har i overensstemmelse med Rådets afgørelse af 17. maj 2004
forhandlet en traktat om oprettelse af energifællesskabet med Republikken Albanien,
Republikken Bulgarien, Bosnien-Hercegovina, Republikken Kroatien, Den Tidligere
Jugoslaviske Republik Makedonien, Republikken Montenegro, Rumænien, Republikken
Serbien, Republikken Tyrkiet og De Forenede Nationers midlertidige administrative mission i
Kosovo (i overensstemmelse med De Forenede Nationers Sikkerhedsråds resolution 1244).
Traktaten vil yde et væsentligt bidrag til virkeliggørelse af de ovennævnte målsætninger.
Med traktaten skabes der en bindene retlig ramme for det nuværende samarbejde under
Athen-aftalememorandummerne fra 2002 og 2003 mellem Det Europæiske Fællesskab og
landene i området. I december 2004 blev hovedlinjerne i traktaten godkendt af alle parterne i
Athen-processen, herunder de fem berørte medlemsstater af Den Europæiske Union.
Kommissionen vil foreslå en fælles erklæring med Rådet, ifølge hvilken disse medlemsstaters
interesser vil blive beskyttet.
DA
2
DA
kom (2005) 0435 - Ingen titel
Traktaten opretter et indre energimarked mellem Det Europæiske Fællesskab og de lande i
området, der ikke er medlemmer af EU. Den omfatter endvidere gensidig bistand og eventuelt
en fælles ekstern energihandelspolitik, som er en nødvendig faktor for et indre energimarked.
Takket være traktaten kan der skabes en reguleringsramme for effektiv drift af
energimarkederne i området, herunder også for EU-landene i området. Ifølge traktaten skal
ikke-EU-landene i området gennemføre de relevante dele af den gældende fællesskabsret om
energi, miljø, konkurrence og vedvarende energikilder. Traktaten og den tilgrundliggende
Athen-proces sigter mod en vis samordning på regionalt plan, der skal bidrage til at løse
indgroede politiske problemer på nationalt plan, herunder spørgsmål vedrørende
reguleringssamarbejde, investeringer, statistik og fysisk samordning af markederne.
Sigtet med traktaten er at fremme gas- og elforsyninger på højt niveau til alle borgerne baseret
på forsyningspligten og at sikre økonomiske og sociale fremskridt og beskæftigelse på højt
niveau samt en afbalanceret og bæredygtig udvikling gennem skabelsen af et område uden
indre grænser for gas og el.
Der finder for tiden omfattende drøftelser sted af spørgsmål vedrørende følgerne for
beskæftigelse og sociale forhold, herunder arbejdsvilkår, og den sociale dialog, og man vil
søge at nå frem til særskilte politiske tilsagn om disse spørgsmål i et supplerende
memorandum, som skal sikre denne sociale dimension, der er en integrerende del af det indre
marked. Det vil have afgørende betydning, at arbejdsmarkedet parter og andre berørte parter
deltager i udviklingen af denne sociale dimension.
Traktaten vil først og fremmest blive den første multilaterale traktat, der nogensinde er
undertegnet i dette område, og den omfatter desuden en specifik erhvervssektor af stor
symbolsk værdi. Den vil tiltrække investeringer, fordi den skaber stabile regulerings- og
markedsmæssige rammer, og vil forbedre mulighederne for økonomisk udvikling og social
stabilitet i området. Desuden vil den øge Den Europæiske Unions forsyningssikkerhed ved at
give incitamenter til at forbinde Balkanlandene til gasreserverne ved Det Kaspiske Hav og i
Nordafrika og Mellemøsten, og den vil gøre en ende på det græske nets isolation.
I samarbejde med internationale donorer vil traktaten føre til stærkere samordning af den
finansielle støtte til området. Verdensbanken har således bebudet, at den vil oprette en
investeringsfond på 1,75 mia. $ til områdets el- og gassektorer. Ydelser fra fonden vil blive
betinget af, at traktaten efterleves. Verdensbankens fond skal muligvis forøges, da Banken
vurderer, at de samlede investeringer til at skabe et marked på EU-niveau vil ligge på omkring
20 mia. $. Også EBRD (Den Europæiske Bank for Genopbygning og Udvikling) har
inddraget processen i forbindelse med energifællesskabstraktaten i sin udlånspolitik og har
ydet flere lån på grundlag af sine overordnede målsætninger. Sigtet hermed er at mindske
forskellen mellem de betingelser, der stilles af de finansielle donorer.
Det Europæiske Fællesskab vil have vetoret over for alle afgørelser fra energifællesskabet
side. Virkningerne for Det Europæiske Fællesskabs budget er meget begrænsede, da
energifællesskabstraktatens budget kun omfatter de nødvendige driftsudgifter for
energifællesskabets institutioner.
Kommissionen anmodes om at godkende
(1)
(2)
afgørelserne om undertegnelse og indgåelse og
udkastet til en fælles erklæring fra Kommissionen og Rådet.
DA
3
DA
kom (2005) 0435 - Ingen titel
222796_0005.png
2005/0177 (ACC)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om Det Europæiske Fællesskabs undertegnelse af traktaten om energifællesskabet
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR-
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel
47, stk. 2, artikel 55, 83, 89, 95, 133 og 175 sammenholdt med artikel 300, stk. 2, første
afsnit, første punktum,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
1
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Europa-Kommissionen har i overensstemmelse med Rådets afgørelse af 17. maj
2004 forhandlet en traktat om oprettelse af energifællesskabet med Republikken
Albanien, Republikken Bulgarien, Bosnien-Hercegovina, Republikken Kroatien,
Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien, Republikken Montenegro,
Rumænien, Republikken Serbien, Republikken Tyrkiet og De Forenede Nationers
midlertidige administrative mission i Kosovo (i overensstemmelse med De
Forenede Nationers Sikkerhedsråds resolution 1244).
Aftalen, der blev paraferet den 31. maj 2005, bør undertegnes på Det Europæiske
Fællesskabs vegne med forbehold af senere indgåelse-
og
(2)
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
Artikel 1
Rådets formand bemyndiges herved til at udpege den eller de personer, der er beføjet til
på Fællesskabets vegne at undertegne traktaten om energifællesskabet med forbehold af
senere indgåelse.
1
EUT C, af , s. .
DA
4
DA
kom (2005) 0435 - Ingen titel
Artikel 2
Denne afgørelse offentliggøres i
Den Europæiske Unions Tidende.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
Formand
DA
5
DA
kom (2005) 0435 - Ingen titel
222796_0007.png
2005/0178 (AVC)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om Det Europæiske Fællesskabs indgåelse af traktaten om energifællesskabet
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR-
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel
47, stk. 2, artikel 55, 83, 89, 95, 133 og 175 sammenholdt med artikel 300, stk. 2, første
afsnit, første punktum,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
2
og
under henvisning til samstemmende udtalelse fra Europa-Parlamentet
3
og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Europa-Kommissionen har i overensstemmelse med Rådets afgørelse af 17. maj
2004 forhandlet en traktat om oprettelse af energifællesskabet med Republikken
Albanien, Republikken Bulgarien, Bosnien-Hercegovina, Republikken Kroatien,
Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien, Republikken Montenegro,
Rumænien, Republikken Serbien, Republikken Tyrkiet og De Forenede Nationers
midlertidige administrative mission i Kosovo (i overensstemmelse med De
Forenede Nationers Sikkerhedsråds resolution 1244).
Fællesskabet undertegnede traktaten om energifællesskabet den [ ] i
overensstemmelse med Rådets afgørelse af [ ].
Energifællesskabstraktaten sigter mod oprettelsen af et integreret marked for gas
og elektricitet, som vil skabe stabile regulerings- og markedsmæssige rammer, der
kan tiltrække investeringer i gasnet, elproduktion og transmissionsnet, så alle
parterne kan få adgang til stabile gas- og elforsyninger, som er en væsentlig faktor
for økonomisk udvikling og social stabilitet. Herved kan der skabes en
reguleringsramme for effektiv drift af energimarkederne i området, herunder også
hvad angår håndtering af overbelastning, grænseoverskridende strømme, elbørser
mv. Den sigter derfor mod at fremme gas- og elforsyninger på højt niveau til alle
(2)
(3)
2
3
EUT C, af , s.
EUT C, af , s.
DA
6
DA
kom (2005) 0435 - Ingen titel
borgerne baseret på forsyningspligten og at sikre økonomiske og sociale
fremskridt og beskæftigelse på højt niveau.
(4)
”Thessaloniki-dagsordenen for det vestlige Balkan: På vej mod europæisk
integration”, som Det Europæiske Råd tilsluttede sig i juni 2003, sigter mod
yderligere at styrke de privilegerede forbindelser mellem Den Europæiske Union
og det vestlige Balkan. Ved at skabe gunstige økonomiske vilkår og kræve, at de
relevante dele af den gældende fællesskabsret gennemføres, bidrager
energifællesskabstraktaten til de andre kontraherende traktatparters økonomiske
integration.
Energifællesskabstraktaten øger traktatparternes forsyningssikkerhed ved at
forbinde Grækenland til gas- og elmarkederne i den kontinentale del af Den
Europæiske Union og ved at give incitamenter til at forbinde Balkanlandene til
gasreserverne ved Det Kaspiske Hav og i Nordafrika og Mellemøsten.
Takket være energifællesskabstraktaten kan konkurrencen på gas- og elmarkedet
udvikles i større målestok og mulighederne for stordriftsfordele udnyttes.
Energifællesskabstraktaten forbedrer miljøsituationen i tilknytning til gas og el og
fremmer energieffektivitet og anvendelsen vedvarende energikilder.
Traktaten giver interesserede nabotredjelande, navnlig Moldova, Kongeriget
Norge og Ukraine, mulighed for at blive parter i energifællesskabet eller optræde
som observatører.
Energifællesskabstraktaten bør derfor godkendes.
Energifællesskabet har selvstændige beslutningsbeføjelser. Det Europæiske
Fællesskab er repræsenteret ved to repræsentanter i ministerrådet og i den
permanente gruppe på højt plan, som er oprettet ved traktaten. Der bør derfor
fastsættes egnede regler og procedurer for tilrettelæggelse af Det Europæiske
Fællesskabs repræsentation i energifællesskabets institutioner og af fastlæggelsen
og fremføringen af Det Europæiske Fællesskabs holdning.
Ved afgørelser fra energifællesskabets side, der indebærer væsentlige forpligtelser
for Det Europæiske Fællesskab, fastlægger Rådet Det Europæiske Fællesskabs
holdning i overensstemmelse med EF-traktatens artikel 300, stk. 2, andet afsnit.
Medlemsstater, der direkte berøres af afsnit III, bør spille en væsentlig rolle ved
gennemførelsen af energifællesskabets målsætninger. Uden at dette berører EF-
traktatens relevante procedurer, er det derfor nødvendigt at inddrage dem aktivt i
beslutningsprocessen og indhente deres fulde støtte til gennemførelsen af
foranstaltninger, der vedtages i medfør af afsnit III.
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
(12)
DA
7
DA
kom (2005) 0435 - Ingen titel
(13)
Der bør opstilles regler for, hvornår en repræsentant for Rådet for Den
Europæiske Union eller en repræsentant for Europa-Kommissionen skal fremføre
Det Europæiske Fællesskabs holdning.
Der bør fastlægges en særlig procedure for anvendelsen af bestemmelsen om
intern revision i traktatens artikel 100, nr. iii)-
(14)
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
Artikel 1
(1) Traktaten om oprettelse af energifællesskabet godkendes herved på Det Europæiske
Fællesskabs vegne.
(2) Teksten til traktaten om energifællesskabet er knyttet til denne afgørelse.
Artikel 2
Rådets formand bemyndiges til at udpege den person, der er beføjet til på Det
Europæiske Fællesskabs vegne at give Generalsekretariatet for Rådet, der er depositar for
denne traktat i medfør af traktatens artikel 105, underretning om den i artikel 1 nævnte
godkendelsesakt med bindende virkning for Fællesskabet.
Artikel 3
(1) Det Europæiske Fællesskab repræsenteres i ministerrådet og den permanente gruppe
på højt plan, der er oprettet ved traktaten, ved:
(a) en repræsentant for Rådet for Den Europæiske Union udpeget af den medlemsstat,
der har formandskabet i Rådet for Den Europæiske Union, og
(b) en udpeget repræsentant for Europa-Kommissionen.
(2) Kommissionen fungerer som næstformand for ministerrådet og den permanente
gruppe på højt plan.
(3) Europa-Kommissionen repræsenterer Det Europæiske
reguleringsudvalg og det forum, der er oprettet ved traktaten.
Artikel 4
(1) Den holdning, Det Europæiske Fællesskab skal indtage i ministerrådet, den
permanente gruppe på højt plan og reguleringsudvalget til de i traktatens artikel 76, andet
afsnit, nævnte afgørelser, som vedtages af energifællesskabet i medfør af traktatens
Fællesskab
i
det
DA
8
DA
kom (2005) 0435 - Ingen titel
artikel 82, 84, 91, 92, 96 og 100, og som berører Det Europæiske Fællesskab, vedtages af
Rådet med kvalificeret flertal på forslag af Kommissionen.
(2) Holdninger i medfør af stk. 1 til afgørelser truffet af energifællesskabet, som falder
ind under traktatens afsnit III, og som finder anvendelse på en eller flere medlemsstaters
område, må ikke gå ud over den gældende fællesskabsret.
(3) Europa-Parlamentet skal straks underrettes fuldt ud om afgørelser truffet af Rådet i
medfør af stk. 1 vedrørende fastlæggelsen af Fællesskabets holdning i ministerrådet, den
permanente gruppe på højt plan og reguleringsudvalget.
(4) De holdninger, Det Europæiske Fællesskab skal indtage i energifællesskabets
institutioner, skal sikre, at energifællesskabet ikke træffer foranstaltninger, der berører
Det Europæiske Fællesskab, og som er i strid med den gældende fællesskabsret, medfører
forskelsbehandling mellem medlemsstaterne eller berører en EU-medlemsstats
kompetence, hvad angår fastsættelsen af vilkårene for udnyttelsen af dens energikilder,
dens valg mellem forskellige energikilder og dens generelle energiforsyningsstruktur.
(5) De holdninger, Det Europæiske Fællesskab skal indtage i reguleringsudvalget,
fastlægges, når gruppen af europæiske tilsynsmyndigheder for elektricitet og gas
(ERGEG) er blevet hørt i overensstemmelse med Kommissionens afgørelse af 11.
november 2003 om oprettelse af gruppen af europæiske tilsynsmyndigheder for
elektricitet og gas (2003/796/EF).
Artikel 5
(1) Proceduren i stk. 2 og 3 finder anvendelse, inden Det Europæiske Fællesskab kan
indtage en holdning i medfør af artikel 4, stk. 1, til afgørelser, der vedtages af
energifællesskabet i medfør af traktatens artikel 100, nr. iii).
(2) Efter henstilling fra Kommissionen bemyndiger Rådet med kvalificeret flertal
Kommissionen til at forhandle i energifællesskabets institutioner. Kommissionen fører
sådanne forhandlinger i samråd med et særligt udvalg, der udpeges af Rådet til at bistå
den med denne opgave, og efter de direktiver, Rådet måtte give den.
(3) Rådet hører Europa-Parlamentet, inden det fastlægger Det Europæiske Fællesskabs
holdning.
Artikel 6
Det Europæiske Fællesskabs holdninger fremføres af Europa-Kommissionen i
energifællesskabets institutioner.
DA
9
DA
kom (2005) 0435 - Ingen titel
Artikel 7
Denne afgørelse offentliggøres i
Den Europæiske Unions Tidende.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
Formand
DA
10
DA
kom (2005) 0435 - Ingen titel
222796_0012.png
FINANCIAL STATEMENT
This document is intended to accompany and complement the Explanatory Memorandum. As
such, when completing this Legislative Financial Statement, and without prejudice to its
legibility, an attempt should be made to avoid repeating information contained in the
Explanatory Memorandum. Before filling in this template, please refer to the specific Guidelines
that have been drafted to provide guidance and clarification for the items below.
1. NAME OF THE PROPOSAL
Proposal for the Treaty creating the Energy Community based on a Council Decision for a
Negotiating Directive under Article 300 of 17 May 2004, the “Energy Community Treaty”.
2. ABM / ABB FRAMEWORK
Policy Area(s) concerned and associated Activity/Activities:
06: Energy and Transport – Conventional energies
3. BUDGET LINES
3.1. Budget lines (operational lines and related technical and administrative assistance lines (ex-
B..A lines)) including headings :
060403xx
(new budget line based on the treaty creating the Energy Community and extending the
internal energy market –
to be financed under future Heading 4)
NOTE: – action
to be administered by DG TREN , but intended to be financed under
the DG ELARG Pre-accession instrument (IPA) , therefore– future Heading 4
‘External policies’ in the financial perspective
3.2. Duration of the action and of the financial impact:
The Treaty itself will cover the period 2007 to 2016, whereas this Legislative Financial
Statement covers the period 2007-2013. Towards the end of the period 2007-2013, a revised
financial statement should be presented concerning the years 2014-2016.
In the years 2005 and 2006 the interim Energy Community Secretariat is paid under
CARDS program.
DA
11
DA
kom (2005) 0435 - Ingen titel
222796_0013.png
3.3. Budgetary characteristics (add
rows if necessary)
:
Contributions
from applicant
countries
Heading in
financial
perspective
Future No
Budget
line
060403xx
Type of expenditure
New
EFTA
contribution
Non-
comp
Diff
4
/
5
YES
NO
YES
[04]
4. SUMMARY OF RESOURCES
4.1. Financial Resources
4.1.1.Summary of commitment appropriations (CA) and payment appropriations (PA)
EUR million (to 3 decimal places)
Section
no.
Year
n
Expenditure type
2007
2008
2009
2010
2011
n+1
n+2
n+3
n+4
n+5
and
later
2012+
2013
Total
Operational expenditure
6
Commitment
Appropriations (CA)
Payment
(PA)
Appropriations
8.1
a
b
3,171
4,227
4,713
4,989
5,091
10,575
32,765
3,171
4,227
4,713
4,989
5,091
10,575
32,765
Administrative expenditure within reference amount
7
Technical
&
administrative assistance
(NDA)
8.2.4
c
0,02
0,02
0,03
0,03
0,03
0,08
0,21
4
5
6
7
Differentiated appropriations
Non-differentiated appropriations hereafter referred to as NDA
Expenditure that does not fall under Chapter xx 01 of the Title xx concerned.
Expenditure within article xx 01 04 of Title xx.
DA
12
DA
kom (2005) 0435 - Ingen titel
222796_0014.png
TOTAL REFERENCE AMOUNT
Commitment
Appropriations
Payment
Appropriations
a+c
b+c
3,191
4,247
4,743
5,019
5,121
10,655
32,975
3,191
4,247
4,743
5,019
5,121
10,655
32,975
Administrative expenditure not included in reference amount
8
Human resources and
associated
expenditure
(NDA)
Administrative costs, other
than human resources and
associated
costs,
not
included in reference amount
(NDA)
0,648
8.2.5
d
0,648
0,648
0,648
0,648
1,296
4,536
8.2.6
e
0,080
0,080
0,080
0,080
0,080
0,16
0,563
Total indicative financial cost of intervention
TOTAL CA including
cost
of
Human
Resources
TOTAL PA including
cost
of
Human
Resources
a+c
+d+
e
b+c
+d+
e
3,919
4,975
5,471
5,747
5,849
12,111
38,074
3,919
4,975
5,471
5,747
5,849
12,111
38,074
Co-financing details
If the proposal involves co-financing by Member States, or other bodies (please specify which),
an estimate of the level of this co-financing should be indicated in the table below (additional
lines may be added if different bodies are foreseen for the provision of the co-financing):
EUR million (to 3 decimal places)
Co-financing
body
(constant share over period
as to Treaty)
……………………
n + 5
and
later
Year
n
f
0,306
n+1
n+2
n+3
n+4
Total
3,162
0,408
0,455
0,481
0,491
1,021
8
Expenditure within chapter xx 01 other than articles xx 01 04 or xx 01 05.
DA
13
DA
kom (2005) 0435 - Ingen titel
222796_0015.png
Co-funding
% as to Treaty
Republic of Albania
Republic of Bulgaria
Bosnia and Herzegovina
Republic of Croatia
former
Yugoslav
Macedonia
Republic
of
0,10%
0,10%
2,10%
0,70%
3,80%
0,10%
0,10%
1,00%
0,30%
0,50%
Year n
(2007)
in mio €
0,003
0,035
0,010
0,017
n+1
(2008)
n+2
(2009)
n+3
(2010)
n+4
(2011)
n+5
(2012
n+6
(2013)
total/C
0,005
0,046
0,014
0,023
0,005
0,052
0,016
0,026
0,005
0,055
0,016
0,027
0,006
0,056
0,017
0,028
0,006
0,057
0,017
0,029
0,006
0,059
0,018
0,029
0,036
0,359
0,108
0,180
0,003
0,003
0,073
0,024
0,132
0,003
0,005
0,005
0,097
0,032
0,176
0,005
0,005
0,005
0,109
0,036
0,196
0,005
0,005
0,005
0,115
0,038
0,208
0,005
0,006
0,006
0,117
0,039
0,212
0,006
0,006
0,006
0,120
0,040
0,218
0,006
0,006
0,006
0,123
0,041
0,223
0,006
0,036
0,036
0,754
0,251
1,365
0,036
Republic of Montenegro
Romania
Republic of Serbia
Republic of Turkey
UN Interim Administration Kosovo
Total Co-funding
8,80%
0,306
0,408
0,455
0,481
0,491
0,505
0,516
3,162
Please note that the accession of Bulgaria and Romania will change the Co-funding pattern. According to
current assumptions the share of the EC increases by 3,10%
TOTAL CA including co-
financing
a+c
+d+
e+f
41,236
4,225
5,383
5,926
6,228
6,340
13,132
DA
14
DA
kom (2005) 0435 - Ingen titel
222796_0016.png
4.1.2. Compatibility with Financial Programming
Proposal is compatible with existing financial programming.
Proposal will entail reprogramming of the relevant heading in the financial
perspective.
Proposal may require application of the provisions of the Interinstitutional
Agreement
9
(i.e. flexibility instrument or revision of the financial perspective
The proposal concerns the period 2007-2013 and the request for funding as detailed in
point 4. will be covered by the future Pre-accession instrument (IPA).
4.1.3. Financial impact on Revenue
Proposal has no financial implications on revenue
Proposal has financial impact – the effect on revenue is as follows:
NB: All details and observations relating to the method of calculating the effect on
revenue should be shown in a separate annex.
EUR million (to one decimal place)
Prior to
action
Situation following action
Budget line
Revenue
[Year
n-1]
[Yea [n+1] [n+2] [n+3 [n+4] [n+5]
10
r n]
]
a) Revenue in absolute terms
b) Change in revenue
(Please specify each revenue budget line involved, adding the appropriate number of
rows to the table if there is an effect on more than one budget line.)
9
10
See points 19 and 24 of the Interinstitutional agreement.
Additional columns should be added if necessary i.e. if the duration of the action exceeds 6 years
DA
15
DA
kom (2005) 0435 - Ingen titel
222796_0017.png
4.2. Human Resources FTE (including officials, temporary and external staff) – see detail under
point 8.2.1.
Annual requirements
Year n
n+1
n+2
n+3
n+4
n+5
and
later
12
Total number of 6
human resources
6
6
6
6
5. CHARACTERISTICS AND OBJECTIVES
Details of the context of the proposal are required in the Explanatory Memorandum. This
section of the Legislative Financial Statement should include the following specific
complementary information:
5.1. Need to be met in the short or long term
The creation of the Energy Community by means of a binding treaty is a major initiative of
the European Commission to prepare a smooth transition of pre-accession candidate
countries having in mind a sectoral approach. It is an initiative of EC accession and
neighbourhood policy, however limited to the energy sector.
The aim is to bring the signatory countries to comply with European standards and specific
provisions of the acquis communautaire.
In that respect it is essential to guide the process intensively in the short as well as in the
longer term (2007-2013) to ensure the respect of the compliance with commitments agreed
and the safeguard of the European Community’s interests.
5.2. Value-added of Community involvement and coherence of the proposal with other financial
instruments and possible synergy
The Community – and the Commission as the guardian of the Treaties and the arbiter of
compliance with the
acquis communautaire -
involvement is a condition sine qua non and
not only contributes to stabilising the region but also to enhance the European Community’s
possibility to secure security of supply on energy resources.
Coherence with other financial instruments and possible synergies:
The new Institutions can better co-ordinate the needs of the region with respect to energy. The
Institutions have a detailed regional overview and a co-ordination role on all Donor’s activities in
that area, raising thus synergies and avoiding overlaps.
DA
16
DA
kom (2005) 0435 - Ingen titel
222796_0018.png
5.3. Objectives, expected results and related indicators of the proposal in the context of the
ABM framework
Objectives:
-
-
-
-
-
to establish a stable and reliable energy supply which is a precondition to economic growth in
that area
to ensuring EU access to gas resources in Middle East and the Caspian Area, enhancing
diversity of supply and security of supply
to increase environmental standards to EU acquis provisions
to introduce sectoral provisions of the acquis communautaire and to create a larger single
European energy market
to foster investment climate and reduce regulatory risk in the area
Operational objectives (cost allocation to activities):
-
-
to run the institutions effectuating the tasks attributed to them by the Treaty and indicatively
depicted in the details’ section below
to organise and co-fund/reimburse larger meetings as the PHLG (Permanent High level group
meetings), the Ministerial, the Fora (electricity and gas) if so decided under the Treaty
provisions
Details:
1. The ENERGY COMMUNITY process
1.1. The Energy Community Process
The project of the creation of the Energy Community in South East Europe is a major step of
European Union foreign policy with respect to the EC neighbouring countries. It is the first
initiative where the European Union takes a sectoral approach to questions of trade and
environment, to assist applying EU standards with a view to possible future accession. A stable
and reliable energy supply is an important precondition for economic growth and prosperity.
This process, which already accomplished significant achievements with the signing of the
Athens Memoranda 2002 and 2003 as well as the Tirana Declaration, was endorsed by the
European Council by granting a negotiating directive to the European Commission with a view of
establishing a binding treaty with the countries of the region. The treaty has been initialled
recently and is likely to be signed in mid 2005.
This includes the CARDS countries (Albania, Bosnia & Herzegovina, Croatia, the FYROM,
Serbia and Montenegro, the UNMIK) and the energy-wise linked neighbouring countries of
Bulgaria, Romania and Turkey [NOTE: Turkey participation unclear].
DA
17
DA
kom (2005) 0435 - Ingen titel
222796_0019.png
Several institutions will be established by the Treaty (which are already in place from the
stipulations of the Athens Memoranda), shadowing the institutions of the European Union as can
be seen in the following graph:
1.1.1. The ENERGY COMMUNITY Secretariat
The purpose of the ENERGY COMMUNITY Secretariat is to assist the European Commission in
its tasks to assure the ENERGY COMMUNITY process co-ordination on a daily basis and to
serve as a monitoring institution.
To avoid any unclear interpretation of the purpose, the activity of the ENERGY COMMUNITY
Secretariat does under no circumstances intervene with the task of the Commission to act as “the
secretariat” to the institutions stipulated in the Memoranda and the draft treaty.
1.1.2. Overview - The tasks of the ENERGY COMMUNITY Secretariat
The tasks of the ENERGY COMMUNITY Secretariat stem from the obligations of the EC with
respect to the stipulations of the Athens Memoranda (MOU) 2002 & 2003, the Tirana
Declaration and the negotiating directive of the Council. In that sense and reflecting the
negotiating directive of the Council as well as the initialled treaty, it is clear that the EC has
substantive control over the work of the Secretariat. The detailed tasks follow the Annexe 2 of the
EC ENERGY COMMUNITY strategy discussion paper, issued at the Athens Energy Week in
June 2004. It is clear that when the treaty enters into force, the definitions and tasks therein and to
be confirmed by procedural act under the terms of the Treaty itself are the base of work for the
Secretariat.
DA
18
DA
kom (2005) 0435 - Ingen titel
222796_0020.png
1.1.2.1. The ENERGY COMMUNITY Secretariat Structure
Given the work load attributed to the Secretariat and the estimated time necessary for the
accomplishment of the aim of creating an Energy Community in South East Europe in line with
the relevant provisions of the acquis communautaire, it is envisaged to set up a permanent
structure, embracing the specific advantages of local know how and geographic synergies. In the
period until the end of 2006, an interim Secretariat has been established in Vienna, the major part
of which is funded under EC CARDS provisions. Being an interim Secretariat, the structure and
budget are limited to set-up the process and to prepare for the entry into force of the treaty.
Thereafter, it is envisaged to build up the Secretariat as well as other institutions to cope with its
tasks as currently envisaged in the Treaty.
The budget plan runs from 2007 to 2013. The likely duration of the treaty is until 2016, with a
possible extension. The specific budget plan for 2014-16 will be presented in time and according
to the exigencies then needed.
The chart below demonstrates a possible structure of the Secretariat:
To realise efficient cost management all tasks attributed to the Secretariat or any other Institution
of the Treaty are administered via the Secretariat. The Secretariat re-distributes funds when
entitled to do so. The financial auditing of the whole process can be assured and double or triple
overhead costs avoided.
DA
19
DA
kom (2005) 0435 - Ingen titel
Some funds might be attributed to staff which will work most of the time on other locations than
the Secretariat, supporting other Institutions mainly for administrative purposes.
1.2. Some assumptions for the Institutions in the ENERGY COMMUNITY process, other than
the Secretariat
1.2.1.
Ministerial
The ministerial is the decision making body of the process. It entitles other institutions to act. The
venue of the Ministerial meetings will rotate. It is funded by the host, some co-funding is
included in the forecast.
1.2.2. Permanent High Level Group
The Permanent High level group shadows the work of the Council Energy Working Group and
gives guidance within their competence given by the ministerial. The PHLG organisation is co-
funded.
1.2.3. Regulatory Board
The Regulatory Board might have secretarial services at its disposal. The Funds are dispatched
via the Secretariat accounting system.
1.2.4. Regulatory Forum Electricity
The Regulatory Forum Electricity shadows the Florence Forum process. Roughly 50.000 € per
year are foreseen from 2007 onwards (indexed)
1.2.5. Regulatory Forum Gas
The Regulatory Forum Gas shadows the Madrid Forum process. Roughly 50.000 € per year are
foreseen from 2007 onwards (indexed)
DA
20
DA
kom (2005) 0435 - Ingen titel
222796_0022.png
2. The detailed tasks of the ENERGY COMMUNITY Secretariat Divisions
(according to annex 2, EC ENERGY COMMUNITY strategy discussion paper and
interpreting the treaty on the creation of the energy community)
The ENERGY COMMUNITY Regulatory Secretariat
The tasks of the ENERGY COMMUNITY Regulatory Secretariat are the following:
Regulation and Legislation:
Operation of Treaty, Athens Memoranda 2002/2003
Benchmarking and Peer Review activities
Establishing of policy guidelines (road map to reform)
Monitoring of the implementation of the acquis (assist to establish state action plans,..)
Liaison with the Regulators
Aspects of granting derogations
Aspects of Inter TSO and transmission guidelines
Aspects of Market Design
Donor Co-ordination
Co-ordination of the donors’ group (currently done by EC) with respect to legal and regulatory
aspects
Act as an information clearing house of Donor’s activities with respect to legal and regulatory
aspects
The ENERGY COMMUNITY Infrastructure Secretariat
The tasks of the ENERGY COMMUNITY Infrastructure Secretariat are the following:
Infrastructure Project Preparation and Infrastructure Identification:
Assist the World Bank with respect to infrastructure investment funding
Prepare the project dossiers following an agreed methodology and in line with the World Bank
APL (Advanced P Loans) Procedures.
Assist other Donors with respect to infrastructure investment funding activities
DA
21
DA
kom (2005) 0435 - Ingen titel
Prepare the project dossiers following an agreed methodology and in line with the donors’
specific programs’ rules and procedures.
On site evaluation of project feasibility
Evaluation of compliance with environmental standards, following the provisions of the acquis
Follow up and monitoring of compliance with environmental standards
Liaise with the responsible project managers of the projects’ parent companies.
Follow-up project implementation, if accepted for realisation
Preparation of in-depth progress reports on each “project realisation” and subject to information
to the PHLG
Assuring the good use of funds for project realisation, project auditing activities in liaison with
the donors’ respective activities.
Establish guidelines for good procurement policy and practice, suitable for each state.
Establish in liaison with the activities of the donors an indicative priority list for infrastructure
projects
Donor Co-ordination
Co-ordination of the donors’ group (currently done by EC) with respect to infrastructure aspects
Act as an information clearing house of Donor’s activities with respect to infrastructure aspects
Information and energy outlook
Establish demand forecast scenarios for the Energy Community in South East Europe
Monitor demand structure and development
Issue a bi-annual energy outlook report
DA
22
DA
kom (2005) 0435 - Ingen titel
222796_0024.png
The ENERGY COMMUNITY Information Center
The tasks of the ENERGY COMMUNITY Information Center are the following:
Regional Energy Information and Techncial Center:
To act as an information clearing house for participants to the process, statistical data should be
gathered for all energy sources
To act as an information platform for the public
To act as a platform for technical co-operation for technical associations.
5.4
Method of Implementation (indicative)
Show below the method(s)
11
chosen for the implementation of the action.
x
Centralised
x
Management
Directly by the Commission
Indirectly by delegation to:
Executive Agencies
Bodies set up by the Communities as referred to in art. 185
of the Financial Regulation
National public-sector bodies/bodies with public-service
mission
Shared or decentralised management
With Member states
With Third countries
Joint management with international organisations (please specify)
Relevant comments:
11
If more than one method is indicated please provide additional details in the "Relevant comments" section
of this point
DA
23
DA
kom (2005) 0435 - Ingen titel
6. MONITORING AND EVALUATION
6.1.
Monitoring system
The institutions act under the supervision of the European Commission and the Permanent High
Level Group. Activities include reports and road maps. Transparency of activities is a key
requisite for the institutions’ acceptance. The European Commission monitors progress
ultimately itself with adequate internal measures.
Auditing is done twice, once on behalf of the Institutions, once on behalf of the European
Commission independently.
6.2.
Evaluation
6.2.1. Ex-ante evaluation
The Council and the signatory states evaluate the initiative and demonstrate with their signature
their commitment
6.2.2. Measures taken following an intermediate/ex-post evaluation (lessons learned from
similar experiences in the past)
The European Commission envisages to benefit from experience gained through the set up of
Agencies. However no similar activity has been undertaken so far.
6.2.3. Terms and frequency of future evaluation
The process is under permanent evaluation by the signatory countries and the European
Commission. Once a year independent auditing is taking place.
7. ANTI-FRAUD MEASURES
Normal auditing provisions apply as well as the applicable legal framework on anti-fraud
measures.
DA
24
DA
kom (2005) 0435 - Ingen titel
222796_0026.png
8.
DETAILS OF RESOURCES
8.1. Objectives of the proposal in terms of their financial cost
Commitment appropriations in EUR million (to 3 decimal places)
(Headings of Objectives,
actions and outputs should
be provided)
Type of
output
Av.
cost
Year
n
2007
No.
outputs
Total
cost
Year
n+1
2008
No.
outputs
Total
cost
Year
n+2
2009
No.
outputs
Total
cost
Year
n+3
2010
No.
outputs
Total
cost
Year
n+4
2011
No.
outputs
Total
cost
Year n+5 and
later
2012 +2013
No.
outputs
Total
cost
No
.
ou
tp
uts
Total cost
TOTAL
OPERATIONAL
OBJECTIVE No.1
12
Run Institutions (actions and
activities see section 5.2)
and the insitutions
Running
an
institution
to
monitor and pursue
the implementation
of
the
acquis
communautaire in
the
energy
community
signatory countries
Coûts
pour
la
Communauté
européenne (91,2%)
(vu que financé en
co-financement)
3,477
4,635
5,167
5,470
5,582
11,595
35,927
3,171
4,227
4,713
4,989
5,091
10,575
32,765
OPERATIONAL
OBJECTIVE No.2
13
Co-fund meetings such as
PHLG and Fora
Included in total, but
separately
spelled
out here
(details of rubrique
meeting
organisation/refundi
ng below)
0,3
0,3
0,35
0,35
0,35
0,70
2,35
12
13
As described under Section 5.3
As described under Section 5.3
DA
25
DA
kom (2005) 0435 - Ingen titel
222796_0027.png
Additional information:
The Institutions are financially operated via one central accounting system and one bank account to raise synergies and cost efficiency. This
is why the cost of the activities is integrated in the overall running costs o the treaty institutions. See details below:
DA
26
DA
kom (2005) 0435 - Ingen titel
222796_0028.png
8.2.
Administrative Expenditure
8.2.1. Number and type of human resources
Types of
post
Staff to be assigned to management of the action using existing and/or additional
resources (number
of posts/FTEs)
Year n
2007
Year n+1
2008
4
1
1
4
1
1
Year n+2
2009
4
1
1
Year n+3
2010
4
1
1
Year n+4
2011
Year n+5
and later
2012+2013
Officials
or
temporary
staff
14
(XX 01
01)
A*/AD
B*,
C*/AST
4
1
1
Not
foreseen
Not
foreseen
4+4
1+1
1+1
Staff financed
15
by
art. XX 01 02
Other
staff
16
financed by art. XX
01 04/05
TOTAL
6
6
6
6
6
6+6
8.2.2
Description of tasks deriving from the action
- analyse political impact of the initiative
- develop the implementation policy strategy to enlarging the single energy market
- manage the process of enlarging the single energy market
- give guidance to the process and the institutions
- manage high level (international) donor co-ordination
- ensure consistency of EU-25 acquis communautaire with energy community activities
- moderate the process and the stakeholders to achieve regional optimisation
14
15
16
Cost of which is NOT covered by the reference amount
Cost of which is NOT covered by the reference amount
Cost of which is included within the reference amount
DA
27
DA
kom (2005) 0435 - Ingen titel
222796_0029.png
- assist and market process in the signatory countries (pre-accession)
8.2.3
Sources of human resources (statutory)
(When more than one source is stated, please indicate the number of posts originating from each
of the sources)
x
Posts currently allocated to the management of the programme to be replaced or
extended (currently 2 A posts)
Posts pre-allocated within the APS/PDB exercise for year n
x
Posts to be requested in the next APS/PDB procedure (2 A, 1 B, 1 C)
Posts to be redeployed using existing resources within the managing service
(internal redeployment)
Posts required for year n although not foreseen in the APS/PDB exercise of the
year in question
8.2.4
Other Administrative expenditure included in reference amount
(XX 01 04/05 – Expenditure
EUR million (to 3 decimal places)
Budget line
(number and heading)
Year
n
2007
1
Technical
and
administrative
assistance (including related staff costs)
Executive agencies
17
Other technical
assistance
and
administrative
Year
n+1
2008
Year
n+2
2009
Year
n+3
2010
Year
n+4
2011
Year n+5
and later
2012+2013
TOTAL
on administrative management)
-
intra muros
-
extra muros (Auditing)
Total Technical and administrative
assistance
0.02
0.02
0.02
0.02
0.03
0.03
0.03
0.03
0.03
0.03
0.08
0.08
0.21
0.21
17
Reference should be made to the specific legislative financial statement for the Executive Agency(ies)
concerned.
DA
28
DA
kom (2005) 0435 - Ingen titel
222796_0030.png
8.2.5
Financial cost of human resources and associated costs not included in the reference
EUR million (to 3 decimal places)
Year
n+5
and
later
1,296
amount
Type of human resources
Year n
Year
n+1
Year
n+2
Year
n+3
Year
n+4
Officials and temporary staff (XX 01 01)
Staff financed by Art XX 01 02 (auxiliary, END,
contract staff, etc.)
(specify budget line)
Total cost of Human Resources and associated costs
(NOT in reference amount)
0,648
0,648
0,648
0,648
0,648
NA
0,648
0,648
0,648
0,648
0,648
1,296
Calculation–
Officials and Temporary agents
Reference should be made to Point 8.2.1, if applicable
The calculation is based on the indication in 8.2.1.; 4 persons grade A and 1 grade B and 1
grade C at 108.000 €/a each. It is assumed that the internal calculatory cost remains stable over
the period (no indexation).
Calculation–
Staff financed under art. XX 01 02
Reference should be made to Point 8.2.1, if applicable
N.A.
DA
29
DA
kom (2005) 0435 - Ingen titel
222796_0031.png
8.2.6 Other administrative expenditure not included in reference amount
EUR million (to 3 decimal places)
Year
n+5
TOTAL
and
later
0,16
0,562
Year
n
XX 01 02 11 01 – Missions
XX 01 02 11 02 – Meetings & Conferences
0,080
Incl.
Incl
Year
n+1
Year
n+2
Year
n+3
Year
n+4
0,080
0,080
0,080
0,080
XX 01 02 11 03 – Committees
18
XX 01 02 11 04 – Studies & consultations
XX 01 02 11 05 - Information systems
N.A.
N.A.
0,080
0,080
0,080
0,080
0,16
2
Total
Other
Management
Expenditure (XX 01 02 11)
Other
expenditure
of
an
administrative
nature
(specify
including reference to budget line)
0,080
0,562
3
N.A.
Total Administrative expenditure, other
than human resources and associated
costs (NOT included in reference
amount)
0,080
0,080
0,080
0,080
0,080
0,16
0,562
18
Specify the type of committee and the group to which it belongs.
DA
30
DA
kom (2005) 0435 - Ingen titel
222796_0032.png
Calculation -
Other administrative expenditure not included in reference amount
The needs for human and administrative resources shall be covered within the allocation
granted to the managing DG in the framework of the annual allocation procedure.
DA
31
DA