Miljø- og Planlægningsudvalget 2007
KOM (2005) 0447
Offentligt
1447341_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 29.6.2007
KOM(2007) 320 endelig
2005/0183 (COD)
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONENTIL EUROPA-PARLAMENTET
i henhold til EF-traktatens artikel 251, stk. 2, andet afsnit,
vedrørende
Rådets fælles holdning til vedtagelsen af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv.
om luftkvaliteten og renere luft i Europa
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2005/0183 (COD)
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONENTIL EUROPA-PARLAMENTET
i henhold til EF-traktatens artikel 251, stk. 2, andet afsnit,
vedrørende
Rådets fælles holdning til vedtagelsen af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv.
om luftkvaliteten og renere luft i Europa
(EØS-relevant tekst)
1.
P
ROCEDURE
Forslaget KOM(2005) 447 endelig blev forelagt Europa-Parlamentet og Rådet efter
proceduren for fælles beslutningstagning i EF-traktatens artikel 251.
Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg afgav udtalelse den 17. maj 2006.
Regionsudvalget afgav udtalelse den 26. april 2006.
Europa-Parlamentet afgav udtalelse ved førstebehandlingen af forslaget den 26.
september 2006.
På grundlag af Europa-Parlamentets udtalelse og i medfør af EF-traktatens artikel
250, stk. 2, nåede Rådet med kvalificeret flertal til politisk enighed om en fælles
holdning den 23. oktober 2006. Rådet vedtog den fælles holdning den 25.6.2007.
2.
FORMÅLET MED KOMISSIONENS FORSLAG
Luftforurening har meget omfattende negative virkninger for sundheden. I henhold
til de nyeste videnskabelige og sundhedsmæssige resultater, der blev fremlagt i
Kommissionens meddelelse om en temastrategi for luftforurening KOM(2005) 446,
er udsættelse for fine partikler PM
2.5
i luften alene ansvarlig for en forkortelse på 8
måneder af den statistiske forventede levetid for EU-borgere. Kommissionen
indfører derfor i sit forslag specifikke miljøstandarder for fine partikler PM
2.5
i
luften. Gennemførelsen heraf skulle bidrage væsentligt til at nå målsætningen for
temastrategien for luftforurening, der er at reducere antallet af tabte leveår i Europa
forårsaget af partikler med 47 % i perioden fra 2000 til 2020.
Som opfølgning på Kommissionens tiltag for "bedre regulering" går Kommissionens
forslag til et direktiv om luftforurening og renere luft i Europa videre med
sammenlægningen af bestemmelserne i rammebestemmelserne og de tre
datterdirektiver om luftkvaliteten og Rådets beslutning om informationsudveksling
til et enkelt direktiv med henblik på at forenkle, strømline og reducere omfanget af
den gældende lovgivning. Desuden revideres de gældende bestemmelser i forslaget,
således at medlemsstaternes erfaringer indarbejdes. Forslaget har til formål:
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(1)
(2)
at indføre specifikke overvågningskrav og nye miljømål for de fine partikler
PM
2.5
at gøre gennemførelsen mere fleksibel ved under bestemte forhold, der skal
godkendes af Kommissionen, at tillade en forlængelse af fristerne for
opnåelse af bestemte grænseværdier, såsom for PM
10
og nitrogendioxid
at give medlemsstaterne mulighed for at målrette deres bestræbelser ved at
tillade dem at fratrække de naturlige bidrag, når de vurderer
overensstemmelsen med grænseværdierne.
(3)
3.
3.1.
KOMMISSIONENS BEMÆRKNINGER
Generelle bemærkninger
Europa-Parlamentet afgav sin udtalelse ved førstebehandlingen den 26. september
2006. Kommissionen har helt, delvis eller principielt accepteret 29 af Europa-
Parlamentets 59 ændringer fra førstebehandlingen. 16 af de 29 er allerede, i det
mindste delvis, indarbejdet i den fælles holdning.
Kommissionen accepterede alle de ændringer, der ville føre til større strømlining og
klarhed eller forbedre oplysningerne til offentligheden: 2, 6, 11, 13, 19, 21, 26, 27,
31, 37, 39, 41, 42, 65; eller som udvider omfanget af revisionen: 48.
Kommissionen har accepteret nogle ændringer delvist eller i princippet. For nogle
ændringers vedkommende fandt Kommissionen, at en omskrivning ville give større
klarhed. De andre indeholder ændringer, der kan accepteres i princippet, som f.eks.
indførelsen af en glidende skala for målene for eksponeringsreduktion i ændring 49.
Ikke alle bestemmelser i disse ændringer kan imidlertid accepteres, da nogle af dem
ville ødelægge ligevægten mellem at sikre en fleksibel gennemførelse og beskytte
folkesundheden.
Kommissionen
afviste
navnlig
ændringer,
der
ville
reducere
sundhedsbeskyttelsesniveauet enten under niveauet i den gældende lovgivning eller,
hvad angår udsættelsesreduktionsmålet for de fine partikler PM
2.5
, under
ambitionsniveauet i temastrategien for luftforurening. Kommissionen afviste også
ændringer, der ville indføre krav, der ikke kunne nås inden for den fastsatte
tidsramme, eller begrænse rækkevidden af de nationale, regionale og lokale
myndigheders indsats for en effektiv gennemførelse af direktivet. Kommissionen
finder at Parlamentets ændringer samlet set ville resultere i et lavere ambitionsniveau
end Kommissionens oprindelige forslag.
Siden september 2005 har medlemsstaterne drøftet forslaget i Rådet. Den fælles
holdning indeholder et betydeligt antal ændringer set i forhold til Kommissionens
oprindelige forslag. I sin fremtoning er teksten blevet strømlinet ved hjælp af
ændringer, såsom fjernelse af koncentrationsloftbegrebet og indførelse af en enkelt
luftkvalitetsplan. Nogle af de væsentligste elementer af Kommissionens oprindelige
forslag, nemlig vurderingen af luftkvaliteten, nye mål for PM
2.5
og spørgsmål om
fleksibel gennemførelse er ligeledes behandlet. Nedenfor gennemgås ændringerne
mere detaljeret. Ved at give større fleksibilitet i direktivets gennemførelse
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
opretholdes den rette balance mellem ambitionsniveauet og den nødvendige
beskyttelse af folkesundheden, som fastsat i Kommissionens oprindelige forslag. Der
blev nået til politisk enighed ved kvalificeret flertal, hvor Nederlandene og Polen
stemte imod forslaget, og Sverige afholdt sig fra at stemme.
3.2.
3.2.1.
Detaljerede bemærkninger
Parlamentsændringer, som Kommissionen har accepteret, og som helt eller delvis er
indarbejdet i den fælles holdning.
Indholdet, om end ikke ordret, af følgende ændringer, som Kommissionen
accepterede fuldstændigt, i princippet eller delvis, er indarbejdet i den fælles
holdning: ændring nr. 1, 2, 13, 14, 19, 21, 26, 27, 29, 31, 40, 42, 45, 48 og 65.
De fleste af disse ændringer afspejler erstatningen af koncentrationsloft med den
mere udbredte grænseværdi. Da de to metoder har samme retlige følger, indføres der
ikke nogen ændring i indholdet, men teksten strømlines, og antallet af de forskellige
anvendte standarder reduceres.
Ændring 41 vedrører kravet til medlemsstaterne om at meddele Kommissionen
bestemmelserne om sanktioner. Kommissionen accepterer Parlamentets forslag om at
fjerne kravet, da samme mål kan nås i henhold til direktivets artikel 33 og den
generelle forpligtelse i EF-traktatens bilag 10.
3.2.2.
Parlamentsændringer, som Kommissionen har accepteret, men som ikke er medtaget
i den fælles holdning.
Ændring 6 vedrører en betragtning, der giver en kraftig tilskyndelse til at supplere de
faste målinger med modelberegninger og indikative målinger.
Ændring 11 beskriver begrundelsen for bestemmelserne i artikel 22. I den fælles
holdning er disse bestemmelser omhandlet i betragtning 15.
Ændring 37 og 39 foreslår at medtage erhvervsorganisationer i listen over relevante
organer, der skal underrettes i henhold til bestemmelserne om oplysning af
offentligheden i artikel 24 og 26. Kommissionen finder, at denne medtagelse er
fornuftig og ikke afviger fra gældende god praksis.
3.2.3.
Parlamentsændringer, som Kommissionen har afvist, men som er medtaget i den
fælles holdning.
Ikke relevant.
3.2.4.
Ændringer til forslaget fra Rådets side – Væsentligste elementer
Bestemmelserne om vurdering af luftkvaliteten, de nye mål for PM
2.5
og
bestemmelserne om en fleksibel gennemførelse, som foreslået af Kommissionen, er
blevet behandlet af både Rådet og Parlamentet, navnlig i ændring 45, 49, 50, 60 og
81.
Vurdering af luftkvaliteten
Omkostningerne ved overvågning var årsag til stor
bekymring i Rådet. Der blev derfor foretaget ændringer i vurderingstærskler for
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
PM
10
og mindstekravene til overvågning af partikler. Medens Kommissionen forstår
Rådets bekymring, understregede den betydningen af hensigtsmæssig
vurderingsoplysning for at alle har lige muligheder for at vurdere overensstemmelse,
hvad angår sektorpolitikkens udvikling, og for at oplyse om de faktiske
bekæmpelsesforanstaltninger, hvor det måtte være nødvendigt. De endeligt fastsatte
vurderingsbestemmelser for PM
10
og PM
2.5
i den fælles holdning er et kompromis og
udgør for Kommissionen de mindstekrav, der stadig vil opfylde ovennævnte
målsætninger.
Den fælles holdning har indført væsentlige ændringer i direktivets bilag III, der mere
detaljeret fastsætter mindstekravene for, hvordan vurderingen skal gennemføres på
hele medlemsstatens område. Bilag III omfatter en restriktiv definition på de
specifikke områder, hvor overensstemmelsen med grænseværdier til beskyttelse af
folkesundheden, ikke skal vurderes. Det skulle være en støtte for en mere
harmoniseret tilgang til vurderingen af overensstemmelse. Kommissionen vil nøje
overvåge gennemførelsen for at sikre, at denne gennemførelsesbestemmelse ikke på
nogen måde vil mindske sundhedsbeskyttelsen eller forringe det overordnede regel,
at grænseværdier gælder overalt.
Kriterier for placering af prøvetagningsstederne for forurenende stoffer, hvis
grænseværdier er fastsat i bilag III, er også blevet strømlinet for at gælde på samme
måde for alle forurenende stoffer. Kommissionen ville have foretrukket at bevare det
oprindelige forslag, der gentager bestemmelserne fra den gældende lovgivning, da
ændringer kunne udvirke omplacering af de bestående prøveudtagningssteder og
afbrud i tendenser fra overvågningen. Kommissionen vil nøje holde øje med
udviklingen, da ændringer kunne give problemer med gennemførelsen af andre
bestemmelser, såsom oplysning af offentligheden, og med bestemmelserne om
oplysninger, der er nyttige for politikkens udvikling, og den vil om nødvendigt tage
spørgsmålet op i forskriftsudvalget. Da grænseværdierne gælder overalt, undtagen i
de særligt definerede områder, ændrer en omplacering af stationen i sig selv ikke
beskyttelsesniveauet for folkesundheden.
Den fælles holdning behandler i bilag VI også tidsplanen for overensstemmelsen af
det eksisterende udstyr i overvågningsnetværket med bestemmelserne i de nye CEN-
standarder om fastsættelse af referencemetoder, der blev indført i Kommissionens
forslag. Kommissionen er enig i de indførte frister, da de vil muliggøre en effektiv
gennemførelsesplan for modernisering af netværket, hvor det er nødvendigt. Den
bemærker imidlertid, hvad angår de målinger, der anvendes ved vurderingen, at de
datakvalitetsmål, der er anført i bilag I, og bestemmelserne for påvisning af
ækvivalens i bilag VI, stadig gælder.
PM
2.5
-standard.
Den fælles holdning erstatter i bilag XIV PM
2.5
-
koncentrationsloftet på 25μg/m
3
, der skal nås i 2010, med en tofaset tilgang med
indførelse af en ikke-bindende målværdi med det samme niveau i 2010, og den
retligt bindende grænseværdier i 2015. Udsættelsesreduktionsmålet er blevet udvidet
fra en enkelt bestemmelse om 20 % reduktion til en glidende skala for
udsættelsesreduktionsindikator med værdier i området 7-13μg/m
3
. Bestemmelserne i
den fælles holdning tillader også 3 forskellige muligheder for fastsættelse af den
grundlæggende udsættelsesreduktionsindikator for at give tid til, at der oprettes
egentlige PM
2.5
-overvågningsstationer. Kommissionen støtter disse ændringer, da de
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ikke ændrer ambitionsniveauet i Kommissionens forslag og giver mulighed for en
mere effektiv gennemførelse.
Kommissionen mener, at udsættelsesreduktionsmålet i det dobbelte PM
2.5
-miljømål
burde være hoveddrivkraften for foranstaltninger, mens den årlige grænseværdi
hovedsagelig tjener som loft til beskyttelse af borgerne i de mest udsatte områder. På
basis af den nuværende viden mener Kommissionen, at bestræbelserne på at
overholde den strengere årlige grænseværdi for PM
2.5
på 20μg/m
3
inden 2015, som
foreslået i Parlamentets ændring 50, ville resultere i en overdreven fokuseren på 'hot
spots', dvs. begrænsede områder med høje koncentrationer, og således gå ud over
foranstaltningerne på at reducere befolkningens generelle udsættelse. Ændring 49
foreslår derimod at reducere målene for udsættelsesreduktion for de fleste
koncentrationsniveauer, der ville få den overordnede virkning at reducere
ambitionsniveauet for de nye PM
2.5
-standarder og ikke imødekomme det
sundhedsmål, der er fastsat i temastrategien for luftforurening.
Fleksibel gennemførelse.
Medens Kommissionens forslag i artikel 22 indførte en
absolut frist (den 1. januar 2010) for forlængelse af fristen for PM
10
-grænseværdien,
fastsætter den fælles holdning en sidste frist til 3 år efter direktivets ikrafttrædelse.
Den fælles holdning beholder de betingelser, der skal opfyldes for at opnå
forlængelse af fristen. Bestemmelserne for forlængelse af fristen for benzen og
nitrogendioxid er ikke blevet ændret. Muligheden hvad angår de fine partikler PM
2.5
er fjernet, da opnåelsesfristen for PM
2.5
i Kommissionens oprindelige forslag er
flyttet fra 2010 til 2015. Muligheden for at ansøge om en fristforlængelse for
svovldioxid, carbonmonoxid og bly er udgået. Kommissionen ville foretrække den
oprindelige tidsfrist med hensyn til PM
10
, men finder, at en sådan forlængelse ikke
bringer den overordnede balance i forslaget i fare. Europa-Parlamentets ændring 81
tillader op til 6 år efter direktivets ikrafttrædelse. En sådan forlængelse ville næsten
med sikkerhed medføre forsinkelser i gennemførelsen af foranstaltningerne og
reducere sundhedsbeskyttelsesniveauet på alle områder med de nuværende
overskridelser af PM
10
-grænseværdierne.
3.2.5.
Ændringer i teksten vedrørende udvalgsprocedurer
Kommissionen havde forbeholdt sin holdning med hensyn til Parlamentets ændring
61-63, der indfører en henvisning til den nye forskriftsprocedure med kontrol af det
udvalg, der nedsættes i direktivet; der afventes en interinstitutionel afgørelse om den
fælles ordlyd for indsættelse i sekundær EU-lovgivning. En omskrevet bestemmelse
med samme indhold, der er udformet som institutionerne aftalte i november 2006, er
indsat i den fælles holdning. Den afviger i forhold til ændring 62, da der ikke
indføres
en
forskriftsprocedure
med
kontrol
for
vedtagelse
af
gennemførelsesbestemmelser, der fastsætter de yderligere oplysninger,
medlemsstaterne skal stille til rådighed i medfør af artikel 27. Kommissionen
tilslutter sig disse ændringer.
4.
K
ONKLUSION
Alle EU-institutioner har samme målsætninger med hensyn til beskyttelse af
folkesundheden og miljøet, og specifikt behovet for at indføre standarder for de fine
partikler PM
2.5
, herunder nye mål for udsættelsesreduktion. Der har generelt været
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
støtte til den mere fleksible gennemførelse som foreslået af Kommissionen. De
væsentligste hindringer for at nå til enighed ved førstebehandlingen var forskellige
meninger om graden af fleksibilitet, behovet for at ændre den gældende standard for
PM
10
og strengheden og den retlige art af den nye standard for de fine partikler,
PM
2.5
.
I den fælles holdning bekræftede medlemsstaterne Kommissionens oprindelige
holdning, nemlig at bevare de gældende standarder uændret og tillade større
fleksibilitet med hensyn til at opnå overensstemmelse med grænseværdierne for
PM
10
og ændrede lidt på den nye PM
2.5
-standard.
Kommissionen kan støtte den fælles holdning, da balancen i Kommissionens forslag
ikke desto mindre er opretholdt mellem en væsentlig fokuseren på beskyttelse af
folkesundheden, der kræver en betydelig og fortsat indsats for at forbedre
luftkvaliteten i visse områder, og indførelsen af ambitiøse retligt bindende PM
2.5
-
standarder og den fleksibilitet, der er indført for at gøre gennemførelsen lettere. Den
fælles holdning bevarer også en klar forpligtelse til om fem år at revidere
standarderne for de fine partikler med henblik på at gøre målene for
udsættelsesreduktion retligt bindende.
Den fælles holdning indeholder supplerende bestemmelser, såsom et krav til
Kommissionen om at udarbejde en vejledning i bestemmelsen af bidrag fra naturlige
kilder og sandspredning om vinteren. Kommissionen er tilfreds med disse tilføjelser,
da de vil fremme en mere ensartet tilgang til direktivets gennemførelse overalt i Den
Europæiske Union.
Kommissionen ville have foretrukket, at nogle bestemte bestemmelser i forslaget,
navnlig om mindstekravene til luftkvalitetsovervågning, var blevet opretholdt. Den
erkender imidlertid, at den fælles holdning er en væsentlig forbedring sammenholdt
med ordningerne under de gældende direktiver, og derfor tilslutter den sig den fælles
holdning.
DA
7
DA