Udvalget for Videnskab og Teknologi 2005-06
KOM (2005) 0461
Offentligt
1445926_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 29.9.2005
KOM(2005) 461 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET, EUROPA-PARLAMENTET,
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG
REGIONSUDVALGET
Frekvenspolitiske prioriteter i EU inden overgangen til digital transmission set i
sammenhæng med ITU's kommende regionale radiokommunikationskonference i 2006
(RRC-06)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.
1.1.
1.2.
2.
2.1.
2.2.
2.3.
2.4.
3.
3.1.
3.2.
4.
RRC og overgangen til digital transmission ................................................................ 3
RRC - oprindelse og omfang........................................................................................ 3
Transmisssionspolitikken set i en bredere sammenhæng............................................. 4
Bedst mulig udnyttelse af de frekvenser, der frigøres.................................................. 4
Størrelsen af “frekvensoverskuddet”............................................................................ 4
Et europæisk perspektiv for den fremtidige anvendelse af frekvensoverskuddet........ 5
En konsekvent reguleringstilgang for frekvensoverskuddet ........................................ 6
Fordele ved en EU-harmonisering af en del af frekvensoverskuddet .......................... 7
Særlige virkninger af EU-prioriteterne for RRC.......................................................... 7
Behov for en ”fremtidssikret” RRC-frekvensbåndplanlægning .................................. 7
Støtte til en kort overgangsperiode .............................................................................. 8
Konklusion ................................................................................................................... 9
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445926_0003.png
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET, EUROPA-PARLAMENTET,
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG
REGIONSUDVALGET
Frekvenspolitiske prioriteter i EU inden overgangen til digital transmission set i
sammenhæng med ITU's kommende regionale radiokommunikationskonference i 2006
(RRC-06)
(EØS-relevant tekst)
1.
RRC
OG OVERGANGEN TIL DIGITAL TRANSMISSION
Denne meddelelse har til formål at præsentere EU’s prioriteter vedrørende rådighed over
frekvensressourcer set i sammenhæng med overgangen til digital transmission og ITU's
regionale radiokommunikationskonference i 2006 (RRC-06). Meddelelsen bidrager til at
opfylde målene i i2010-initiativet
1
, som blev lanceret i forbindelse med Lissabon-strategien,
og som fremhæver, hvor vigtigt det er, at der er frekvenser til rådighed til at fremme
innovation inden for informations- og kommunikationsteknologi, og at en større fleksibilitet
ved forvaltningen af denne ressource er påkrævet, så den kan udnyttes mere effektivt.
1.1.
RRC - oprindelse og omfang
Der er tradition for, at frekvensplaner for radio- og tv-transmission samordnes på
internationalt plan på grund af den store risiko for interferens over lange afstande ved
transmission af radio-/tv-signaler fra højeffekt-sendetårne. Den nuværende internationale
frekvensplan bygger på den regionale aftale for det europæiske transmissionsområde
(Stockholm 1961).
Den Internationale Telekommunikationsunion (ITU) nedsatte i denne forbindelse den
regionale radiokommunikationskonference (RRC)
2
,
som har til opgave at planlægge de
nye
frekvenser til jordbaseret digital transmission
(dvs. frekvensbåndene 174-230 MHz og
470-862 MHz). Den nye plan kommer til at gælde for forhandlingsparternes geografiske
område, dvs. Europa inklusive Den Russiske Føderation, Afrika og dele af Mellemøsten
3
, og
vil i sidste ende træde i stedet for den ovennævnte Stockholm-plan. Den tekniske forberedelse
af konferencen i Europa støttes af CEPT, som vedtager
fælles europæiske holdninger,
dvs.
de indledende tekniske forhandlingspositioner, med henblik på at samordne
forhandlingsprocessen.
1
2
3
KOM(2005) 229.
RRC-forhandlingsprocessen består af to dele: den første del blev gennemført i maj 2004 (RRC-04),
hvor de tekniske vilkår for udarbejdelsen af en ny plan blev vedtaget, og den anden del gennemføres i
maj 2006 (RRC-06), hvor den nye frekvensplan forhandles ud fra det frekvensbehov, som anmeldes af
hver forhandlingspart, dvs. de enkelte lande.
Formelt omfatter ITU-region 1 lande vest for den 170. østlige længdegrad og nord for den 40. sydlige
breddegrad (undtagen Mongoliet) samt Iran (120 lande i alt). Medlemsstaterne er de retlige
forhandlingsparter i RRC. Kommissionen har ikke stemmeret ved ITU-forhandlinger, men er en
delegation, dvs. formelt et “sektormedlem” (kategori: regionale og andre internationale organisationer).
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445926_0004.png
1.2.
Transmisssionspolitikken set i en bredere sammenhæng
Den 24. maj 2005 vedtog Kommissionen en meddelelse om “fremskyndelse
af overgangen
fra analog til digital transmission”
4
, som beskriver Fællesskabets politiske mål for
overgangen. I meddelelsen udpeges overskuddet af frekvenser som en af de største fordele
ved overgangen til digital transmission, navnlig
“de
yderligere frekvensressourcer, som
frigøres i forbindelse med ophør af jordbaserede analoge tv-transmissioner”
og at
“det
vil
være vigtigt, at genanvendelsen af disse bånd til nye og innovative tjenester ikke hindres
unødigt”.
Omfanget og modaliteterne i den plan, som skal udarbejdes ved RRC, er ikke på nogen
systematisk måde blevet vurderet i forhold til andre mulige løsninger som f.eks. en mere
decentral planlægning og/eller begrænsning af den centrale planlægning til en mindre del af
radio-/tv-transmissionsfrekvenserne. Det bredere politiske perspektiv i forbindelse med
overgangen til digtigal transmission må derfor forliges med RRC’s tilgang til planlægning af
udnyttelsen af frekvensressourcer, idet der i en
bredere sammenhæng
tages hensyn til
“radio-/tv-transmissioners konstante udvikling”
og fænomenet
“teknologisk
konvergens”.
Det er navnlig nødvendigt at forholde sig til
forbindelserne mellem RRC’s
planlægningstilgang, markedet og den politiske udvikling.
Det er vigtigt at finde frem til
praktiske løsninger ved planlægningen i RRC, som imødegår disse udfordringer, navnlig når
man betænker, at den nye plan forventes at skulle gælde i snesevis af år. Det bør desuden
sikres, at planen bidrager til et virkeligt indre marked for varer og tjenester, samtidig med, at
den er fleksibel nok til at frekvensressourcer kan allokeres i henhold til efterpørgslen på de
lokale markeder.
2.
2.1.
B
EDST MULIG UDNYTTELSE AF DE FREKVENSER
,
DER FRIGØRES
Størrelsen af “frekvensoverskuddet”
Hvis analog tv-transmission omstilles til digital transmission (samme billedopløsning og
-størrelse, samme antal kanaler), skal der bruges tre til seks gange færre frekvenser hertil. Det
betyder, at mellem 300 og 375 MHz af de ressourcer, som på nuværende tidspunkt er
allokeret til jordbaseret tv-transmission, kunne frigøres og genanvendes.
Selv hvis der tages hensyn til andre faktorer, som påvirker frekvensanvendelsen, f.eks. behov
for samtidig transmission af analoge og digitale kanaler, eventuelle ændringer af
forsyningspligten
5
, det endelige valg af transmissionsstandarder og udskiftningen af
jordbaseret transmission med andre platforme (f.eks. kabel og satellit), kan det forventes, at
der vil være en betydelig mængde "ubrugte" frekvenser til rådighed ved udgangen af
omstillingsprocessen
6
. Dette betegnes ofte som
“frekvensoverskuddet”.
4
5
6
KOM(2005) 204, som i dette dokument benævnes "meddelelsen om overgangen til digital
transmission”.
En mindre streng forsyningspligt ville reducere den frekvensmængde, der er brug for, betydeligt, og
dermed øge det potentielle frekvensoverskud.
Ofcom (UK) har f.eks. allerede anslået, at mindst 112 MHz kunne frigøres til nye tjenester på grund af
overgangen til digital transmission i Det Forenede Kongerige. Denne mængde frekvenser, som
forventes frigjort i Det Forenede Kongerige, er kun en del af overskuddet, som det defineres i denne
meddelelse, da det kun omfatter andre nye tjenester end radio-/tv-transmission.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445926_0005.png
2.2.
Et europæisk perspektiv for den fremtidige anvendelse af frekvensoverskuddet
Når man tager i betragtning, hvor hurtigt udviklingen af radio-/tv-transmissionstjenester
forløber, og hvor meget den teknologiske konvergens kombineret med den teknologiske
udvikling påvirker tilblivelsen af nye tjenestemuligheder, er det på nuværende tidspunkt ikke
muligt at foretage en relativ vægtning af den fremtidige efterspørgsel efter frekvensressourcer,
til trods for at tidshorisonten for ophør af analog tv-transmission er rykket betydeligt
nærmere. I meddelelsen om overgangen til digital transmission sættes fristen for ophør af
analog transmission til 2012. Det betyder, at anvendelsen af overskuddet bør drøftes og
fastlægges i løbet af de kommende seks år. Der er derfor brug for hurtigt at undersøge
markedsmulighederne på F&U-niveau, og for en hurtig vedtagelse af de nødvendige
reguleringsforanstaltninger og en plan for anvendelsen af frekvensressourcerne.
Kommissionen agter at være førende i denne forbindelse, hvor fordelene ved en EU-
dækkende samordning er indlysende, og at søge at inddrage medlemsstaterne som aktive
deltagere i processen.
Et at de vigtigste spørgsmål i forbindelse med overgangen til digital transmission er, hvordan
frekvensoverskuddet bedst anvendes. Frekvenspolitikgruppen har rådet til at skelne mellem
tre kategorier af frekvensbehov
7
:
Frekvenser, som der er brug for til bedre jordbaserede radio-/tv-transmissionstjenester:
f.eks. tjenester med forbedret teknisk kvalitet (navnlig HDTV), flere programmer og/eller
forbedret tv-oplevelse (f.eks. flere kameravinkler i forbindelse med sport, individuel
løbende nyhedstekst i bunden af billedet og andre mere eller mindre interaktive
muligheder)
Frekvenser, der er brug for til “konvergerede” radio-/tv-tjenester, som først og fremmest
forventes at være “hybridtjenester”, dvs. et kryds mellem almindelige
transmissionstjenester og mobilkommunikationstjenester
Frekvenser, som skal allokeres til nye “anvendelser”, som ikke hører blandt applikationer,
der vedrører radio-/tv-transmission. Nogle af disse potentielle nye “anvendelser” af
frekvensoverskuddet er fremtidige tjenester og applikationer, som endnu ikke er på
markedet, eller eksisterende tjenester og applikationer, som endnu ikke benytter de
pågældende frekvenser (f.eks. udbygning af 3G-tjenester, kortdistance-radioapplikationer).
Kommissionen opfordrer medlemsstaterne til at støtte
lanceringen af en debat om
anvendelsen af det frekvensoverskud,
der fremkommer som følge af overgangen til digital
transmission, idet der tages udgangspunkt i Frekvenspolitikgruppens forslag og det mål, der
drejer sig om virkeliggørelsen af et indre marked for udstyr og tjenester.
Kommissionen vil som led i denne proces fastlægge den nødvendige
retningsvisning for de
relevante områder af IST-arbejdsprogrammet,
således at nye og innovative teknologier,
som støtter fremspirende tjenester og applikationer, der udnytter frekvensoverskuddet, kan
vurderes og frekvensbehovet kvantificeres.
7
Frekvenspolitikgruppens udtalelse om “Impact on spectrum of the switchover to digital broadcasting”,
ref. RSPG04-55, http://rspg.groups.eu.int
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445926_0006.png
Mere generelt vil Kommissionen tage hensyn til frekvensoverskuddet ved fastlæggelsen af
fremtidige
frekvenspolitiske orienteringer.
Ud fra en betragtning om, at
markedsefterspørgslen bør bestemme den bedste anvendelse af frekvensoverskuddet, har
Kommissionen allerede nævnt muligheden af at
gøre det muligt at handle med frekvenser
8
og vil også undersøge, om det er relevant at give adgang til en del af frekvensoverskuddet til
tilladelsesfri udnyttelse, og eventuelt tillade, at underlay-tjenester anvender de samme
frekvensbånd. Kommissionen vil i denne forbindelse søge Frekvenspolitikgruppens råd om
specifikke spørgsmål.
2.3.
En konsekvent reguleringstilgang for frekvensoverskuddet
Medlemsstaterne har en forpligtelse til
at sikre, at RRC-06 ikke kommer til at skabe
unødige hindringer for den korrekte anvendelse af EU’s rammebestemmelser for
elektronisk kommunikation og tilladelsesdirektivet samt anden gældende EU-
lovgivning,
når det gælder fremtidig allokering og tildeling af frekvensoverskuddet. Det er
navnlig adgangen til frekvensoverskuddet, der vil skulle opfylde bestemmelserne i
rammedirektivets artikel 9
9
, hvorefter “Medlemsstaterne
sikrer, at de nationale
tilsynsmyndigheders allokering og tildeling af sådanne radiofrekvenser bygger på objektive,
transparente, ikke-diskriminerende og forholdsmæssige kriterier”.
Herudover pålægger artikel
7 i tilladelsesdirektivet
10
yderligere krav til proceduren for begrænsning af antallet af
brugsrettigheder til radiofrekvenser, hvor dette er hensigtsmæssigt.
I praksis burde det med en konsekvent anvendelse af EU-lovgivningen kunne undgås at
overgangen til digital transmission skaber uligheder på markeder, som er afhængige af
rådighed over frekvenser. For at støtte dette mål vil Kommissionen fremme en debat i
Frekvenspolitikgruppen
og
De Europæiske Tilsynsmyndigheders Gruppe,
som tager
sigte på at analysere de lovgivningsmæssige konsekvenser af den kommende genopdyrkning
af frekvensoverskuddet for at udpege og behandle eventuelle uoverensstemmelser, der opstår
mellem de enkelte landes fremgangsmåde og EU-lovgivningen.
Kommissionen og medlemsstaterne bør sikre,
at de regler og bestemmelser, som anvendes i
forbindelse med frekvensoverskuddet,
er i overensstemmelse med EU-
rammebestemmelserne for elektroniske kommunikationstjenester
11
og anvendes konsekvent i
hele EU.
Det kan desuden være tilfældet, at indførelsen af nye tjenester, som ikke falder inden for
radio-/tv-tjenestekategorien (som defineret i ITU’s radioreglement) i de frekvensbånd, der er
omfattet af RRC-processen, kræver en rigtig genallokerings- eller samallokeringsprocedure på
ITU/WRC-niveau. Det gælder navnlig, hvor sådanne tjenester kunne skabe interferens for
radio-/tv-transmissionstjenester uden for EU's område.
Kommissionen samarbejder med medlemsstaterne for at udpege alle
foranstaltninger, som
er påkrævet på fællesskabsniveau som forberedelse til WRC-07
12
,
og i WRC-
8
9
10
11
12
KOM(2005) 400.
Direktiv 2002/21/EF om fælles rammebestemmelser for elektroniske kommunikationsnet og -tjenester.
Direktiv 2002/20/EF om tilladelser til elektroniske kommunikationsnet og -tjenester.
Og i overensstemmelse med eventuel fremtidig lovgivning, der fremkommer som følge af revisionen af
rammebestemmelserne.
ITU’s verdensomspændende radiokommunikationskonference 2007
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445926_0007.png
forhandlinger for at sikre en ”lige adgang” til frekvensoverskuddet for alle potentielle
frekvensbrugere.
2.4.
Fordele ved en EU-harmonisering af en del af frekvensoverskuddet
Frekvensoverskuddet giver mulighed for at udpege frekvenser til nye Europa-dækkende
tjenester. Mange af disse fremtidige tjenester forventes at bidrage til opfyldelse af de EU’s
politikmålsætninger i i2010-initiativet
13
, herunder navnlig at opbygge et informationssamfund
for alle, som fremmer livskvalitet og mindsker kløfterne mellem forskellige regioner. Som
følge heraf mener Kommissionen, at
en del af frekvensoverskuddet bør øremærkes til
harmonisering
14
på europæisk niveau.
Der er behov for en vis samordning på europæisk
niveau, idet frekvensoverskuddet i de enkelte medlemsstater frigøres i forskelligt tempo og
drevet af forskellige interesser. Det er for tidligt at forudsige, hvor stor en mængde
harmoniserede frekvenser, der bliver brug for, og hvilke tjenester der bør drives i de
harmoniserede bånd og på hvilket tidspunkt. Det er dog meget vigtigt, at man allerede nu
påbegynder fælles overvejelser i EU, så man undgår opsplitning og situationer med
”etablerede forpligtelser”, som senere forhindrer, at man harmoniserer en del af
frekvensoverskuddet på EU-niveau.
Kommissionen og medlemsstaterne bør sikre en tilstrækkelig
harmonisering af deres
tilgange til frekvensoverskuddet,
navnlig med henblik på at opfylde behovet for kommende
Europa-dækkende tjenester.
Med henblik herpå bør medlemsstaterne og Kommissionen:
– bekræfte fordelene ved og gennemførligheden af at harmonisere nogle af de frekvensbånd,
der udgør del af frekvensoverskuddet
– analysere de vigtigste træk ved sådanne harmoniserede bånd med henblik på maksimere
deres økonomiske og samfundsmæssige værdi
– udvikle en fælles strategi for at støtte målet vedrørende harmoniserede frekvenser.
3.
3.1.
S
ÆRLIGE VIRKNINGER AF
EU-
PRIORITETERNE FOR
RRC
Behov for en ”fremtidssikret” RRC-frekvensbåndplanlægning
Eftersom detaljerne vedrørende den fremtidige efterspørgsel efter hver af de potentielle
tjenester og driftsmåder i det område, som frekvensoverskuddet dækker, ikke kan forudsiges
med tilstrækkelig sikkerhed, bør
RRC-planlægningen
have
tilstrækkelig teknisk
fleksibilitet
til at kunne bruges til en række forskellige
fremtidige radio-/tv-
transmissionstjenester
og give mulighed for
potentielle alternative brugsformål
for de
samme frekvenser
via andre teknologier og tjenester
15
. Fleksibilitetsmålet blev allerede
delvist taget op ved RRC-04. Der er dog stadig tekniske aspekter, som indgår i
planlægningsmodaliterne, som risikerer at hindre fremtidig teknologiudvikling
16
. Det bør
13
14
15
16
Se fodnote 1.
Udtrykket “harmonisering” skal ses i en bredere sammenhæng, hvor der bliver mulighed for at indføre
Europa-dækkende tjenester, og omfatter bl.a. fælles vedtagelse af fleksible tilgange til
frekvensforvaltning, herunder frekvenshandel og tilladelsesfri anvendelse.
Denne målsætning støttes også af Frekvenspolitikgruppen. Se også den udtalelse, der er nævnt i fodnote
7.
F.eks. restriktive “kanalopdelingskrav”, antagelser om netværkstopologier, der bygger på høje
højeffekt-sendetårne (high tower/high power transmitters).
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445926_0008.png
desuden sikres, at de tekniske planlægningsmodaliteter ikke er i modstrid med
fællesskabslovgivningen, navnlig R&TTE-direktivet
17
.
Frekvenser til digital radio indgår også i RRC’s planlægning, og selv om støtten til en
overgang til digital radiotransmission ikke er fremtrædende i øjeblikket, er det ikke desto
mindre vigtigt, at radiotransmissionstjenester kan få de nødvendige frekvenser til en
gnidningsløs overgang til en digital infrastruktur
18
og til de forskellige mulige standarder,
således at ingen fremtidige muligheder udelukkes
19
.
Kommissionen opfordrer medlemsstaterne til at
gennemgå
det
tekniske grundlag for RRC-
planlægningen med henblik på at udpege unødvendigt restriktive krav,
som kunne
underminere principperne om fleksibilitet og tekhnologineutralitet
20
. Dette burde gøre det
lettere for medlemsstaterne og Kommissionen at samarbejde om at
minimere virkningerne
af sådanne restriktive krav
i RRC-forhandlingerne.
3.2.
Støtte til en kort overgangsperiode
I meddelelsen om overgangen til digital transmission gav Kommissionen udtryk for sit
engagement for en kortvarig overgangsperiode. Den anførte begyndelsen af 2012 som frist for
ophør af analog tv-transmission i medlemsstaterne og dermed som slutningen af
overgangsperioden i Den Europæiske Union.
Set i en bredere sammenhæng vil RRC skulle beslutte, hvornår de nuværende allokeringer til
analog transmission ophører med at være retligt beskyttet mod interferens. For Europa bør
ophør af beskyttelsen af analoge transmissionskanaler helst falde sammen med den foreslåede
frist for ophør af analog transmission, dvs. 2012. Hvis der er tale om en meget længere
beskyttelsesperiode for analog transmission, som der anmodes om fra EU’s nabolande, vil det
genere de medlemsstater, som er naboer til disse lande. To scenarier er dog allerede på bordet
efter den første RRC-forhandlingsrunde (RRC-04): et scenarie bygger på en frist i 2015 for
ophør af beskyttelsen mod interferens på analoge transmissionskanaler, og det andet scenarie
opererer med en frist i 2030 eller senere. Som følge heraf anbefaler Kommissionen, at
medlemsstaterne enes om en fælles forhandlingsposition ved RRC for at støtte det scenarie,
hvis frist er tættest på 2012, nemlig
2015
som frist for ophør af den generelle beskyttelse af
analoge kanaler, som sender uden for EU.
Kommissionen opfordrer medlemsstaterne til at indtage
en fælles position
i RRC-
forhandlingerne, så det sikres at
fristen for afslutning af overgangsperioden,
dvs. ophør af
den generelle retlige beskyttelse af analoge kanaler finder sted
hurtigst muligt
og så tæt på
2012, som det kan lade sig gøre.
17
18
19
20
Enhver RRC-specifikation af elementer, som er omfattet af dette direktiv (f.eks. emissioner uden for
båndet, spurious-udstråling, modtagespecifikation) bør undgås.
På nogle markeder er der en øget risiko for mangel på frekvenser til digital radio, fordi nogle af de
frekvenser, som oprindeligt var øremærkede til digital radio, allerede er blevet anvendt til at indføre
andre tjenester (f.eks. mobilapplikationer, som bruger DMB-standarden).
De nuværende RRC-modaliteter omfatter kun anvendelsen af T-DAB-standarden.
Denne tekniske gennemgang kunne ske i forbindelse med CEPT’s forberedelser til RRC-06. Den bør
omfatte både tv- og radiotjenester.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.
K
ONKLUSION
Overgangen til digital transmission er i lige så høj grad et politisk som et teknisk spørgsmål.
Tekniske beslutninger, som træffes ved RRC-06, kan få væsentlig indflydelse på overgangen
til digital transmission, og risikerer at begrænse de fremtidige muligheder for regeludstedende
myndigheder og politiske beslutningstagere set i lyset af udviklingen inden for radio-/tv-
transmission, den tekniske udivkling og konvergenstendenser.
Desuden bør der fuldt ud tages hensyn til det europæiske perspektiv. Medlemsstaterne bør
maksimere deres ”vægt” i forhandlinger ved at indtage fælles standpunkter og vedtage fælles
forhandlingsstrategier, hvor det er muligt, med udgangspunkt i reel enighed om, hvordan
vigtige politiske prioriteter skal indgå i overvejelserne. Som følge heraf opfordres
medlemsstaterne til hurtigst muligt at drøfte de udestående spørgsmål, som forelægges i denne
meddelelse, og at samordne deres indsats.
Kommissionen anmoder om Rådets og Europa-Parlamentets politiske støtte til at nå de mål,
der er beskrevet i denne meddelelse.
DA
9
DA