Europaudvalget 2005-06
KOM (2005) 0473
Offentligt
1445938_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 6.10.2005
KOM(2005)473 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
om det hensigtsmæssige i at fastsætte regler på europæisk plan for mere detaljerede
niveauer i NUTS-nomenklaturen
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445938_0002.png
B
AGGRUND
I begyndelsen af 1970'erne oprettede Kommissionen ét sammenhængende system til opdeling
af EU's område med det sigte at producere regionale statistikker for Fællesskabet, nemlig
"Nomenklaturen for statistiske regionale enheder" (NUTS). I næsten 30 år blev anvendelsen
og ajourføringen af NUTS-nomenklaturen forvaltet i henhold til en "gentleman's agreement"
mellem medlemsstaterne og Kommissionen, ofte efter lange og vanskelige forhandlinger. I
foråret 2000 begyndte man at udarbejde en forordning, der skulle give NUTS retlig status.
Denne NUTS-forordning blev vedtaget i maj 2003 og trådte i kraft i juli 2003
1
.
I den nuværende NUTS-nomenklatur er hver medlemsstat opdelt i en lang række regioner på
NUTS 1-niveau. De underopdeles hver især i regioner på NUTS 2-niveau, og disse igen i
regioner på NUTS 3-niveau.
Indtil begyndelsen af 1990'erne bestod NUTS-nomenklaturen udelukkende af disse tre
regionale niveauer. For at kunne dække et voksende generelt behov for oplysninger om
forholdene på lokalt plan etablerede Kommissionen et system for subregional information,
hvor det første skridt var at udarbejde en EF-klassifikation over lokale administrative enheder
(LAU), der er kompatibel med NUTS. Der er fastlagt yderligere to niveauer (benævnt LAU) i
overensstemmelse med NUTS-principperne, men kun det sidste og mindste niveau (LAU 2)
er blevet fastlagt for alle medlemsstater og svarer normalt til "kommune".
Under Rådets drøftelser af NUTS-forordningen var der varierende meninger om, hvor mange
NUTS-niveauer der skulle omfattes af retsakten. Mange lande ønskede ikke flere end de tre
NUTS-niveauer, mens andre (som fik opbakning fra Europa-Parlamentet i dennes udtalelse)
ønskede at tilføje niveau 4 og 5, dvs. de nuværende LAU 1- og 2-niveau. For at tilgodese alle
synspunkter accepterede Kommissionen et forslag om, at den skulle have to år til at
undersøge, om det ville være hensigtsmæssigt at medtage yderligere NUTS-niveauer i
forordningen. NUTS-forordningen indeholder derfor følgende bestemmelse i artikel 2, stk. 5:
"Hver medlemsstat kan beslutte at foretage en yderligere hierarkisk opdeling, der
udgør underopdelinger til NUTS 3-niveau. Inden to år efter denne forordnings
ikrafttræden forelægger Kommissionen efter høring af medlemsstaterne Europa-
Parlamentet og Rådet en meddelelse om, hvorvidt det er hensigtsmæssigt at indføre
regler på europæisk plan for mere detaljerede niveauer i NUTS-nomenklaturen."
Hvad ville endnu et NUTS-niveau i forordningen betyde i betragtning af de forskellige
principper i forordningen?
NUTS 4-niveauet ville være en underopdeling af regionerne på NUTS 3-niveau.
Regioner på NUTS 4-niveau bør dække et lands fulde område.
Opdelingen i regioner ville være stabil i mindst tre år, inden der igen kunne foretages
eventuelle ændringer.
Der ville blive fastsat en højeste og mindste befolkningstærskel.
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1059/2003 af 26. maj 2003 om indførelse af en
fælles nomenklatur for regionale enheder (NUTS) (EUT L 154 af 21.6.2003, s. 1).
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445938_0003.png
Der ville blive udarbejdet fuldstændige lister over navne/betegnelser på regioner på
NUTS 4-niveau.
Der ville blive fastsat særlige regler for ændring af NUTS 4-niveauet i artikel 5.
Med andre ord vil det betyde en betydelig ekstra arbejdsbyrde for både medlemsstaterne og
Kommissionen, hvis der indføres yderligere et regionsniveau i NUTS-forordningen.
Kommissionen har i den seneste tid undersøgt, om fordelene ved et ekstra regionsniveau i
NUTS-forordningen opvejer den ekstra arbejdsbyrde.
Denne meddelelse omhandler resultaterne af Kommissionens undersøgelse.
H
ØRING AF ALLE MEDLEMSSTATER
Allerførst henvendte Kommissionen sig til de statistiske kontorer i medlemsstaterne. Der blev
udsendt et skriftligt spørgeskema til alle nationale statistiske kontorer den 15. juni 2004. Alle
25 medlemsstater afgav svar i denne høringsproces
2
. Svarene var vidt forskellige, både hvad
angår længde og indhold. Der kan drages følgende konklusioner:
Et stort flertal af landene opdeler regionerne på et niveau mellem NUTS 3 og LAU 2, dvs.
et niveau der svarer til LAU 1.
Dette LAU 1-niveau anvendes også ved indsamling og udbredelse af regionale statistikker
inden for landets grænser.
Kun et meget lille mindretal af landene har mere end én regional opdeling mellem NUTS
3-niveau og LAU 2-niveau. Kommissionens forslag kan derfor koncentreres om LAU 1-
niveau.
I størstedelen af landene ændres grænserne mellem regionerne på LAU 1-niveau aldrig
eller sjældent. Stabiliteten er derfor så godt som garanteret.
I meget få svar specificeres befolkningstærsklerne for regioner på NUTS 4-niveau. Det
anses for at være et vanskeligt spørgsmål at besvare.
Der synes at være delte meninger om, hvorvidt der bør medtages et NUTS 4-niveau på
europæisk plan i forordningen. Hvis Frankrigs og Finlands stemmer tælles med på "nej"-
siden (fordi de foretrækker funktionelle regioner, der ikke er en underopdeling af
regionerne på NUTS 3-niveau), er 14 medlemsstater ud af 25 imod et ekstra NUTS-niveau
i forordningen.
På et arbejdsgruppemøde med medlemsstaterne i Luxembourg den 3.-5. november 2004 blev
spørgsmålet drøftet i detaljer. Der var med meget få undtagelser enighed om, at LAU 1-
niveauet skulle harmoniseres over hele Europa, og Kommissionens rolle ville være at fungere
som kommunikator og koordinator, men LAU 1-niveauet skulle ikke indføjes i NUTS-
forordningen som NUTS 4-niveau. Kommissionen konkluderede, at statistikker på LAU 1-
2
Spørgeskemaet og en oversigt over medlemsstaternes svar er knyttet som bilag til denne meddelelse.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
niveau ville blive vel modtaget (på frivillig basis) og skulle lægges ind i den relevante
database.
V
URDERING
Efter at have foretaget en høring om, hvordan medlemsstaterne ser på gennemførligheden,
færdiggjorde Kommissionen sin vurdering med udgangspunkt i nedenstående analytiske
rammer:
1.
P
OLITISKE BEHOV
,
DER BEGRUNDER ET EKSTRA
NUTS-
NIVEAU
Regionale statistikker benyttes hovedsageligt i forbindelse med samhørighedspolitikken. For
øjeblikket er NUTS 3-niveauet det laveste for oplysning af sådanne data, og det vil også være
tilfældet i den nærmeste fremtid. Mens der kan være behov for mere detaljerede statistiske
oplysninger inden for visse politikområder (f.eks. udviklingen i landdistrikterne), er det endnu
ikke klart, hvordan dette behov lettest kan dækkes ved at bruge administrative enheder. Man
har ikke kunnet finde andre umiddelbare behov for systematisk indsamling af regionale
statistikker på et lavere administrativt niveau (dvs. NUTS).
Med udvidelsen af Unionen vil den politiske indsats sandsynligvis blive udvidet mere på det
geografiske end på noget andet plan. Nærhedsprincippet kan gøre det nødvendigt for
medlemsstaterne at vælge et mere detaljeret niveau i visse politiske initiativer (f.eks.
programmer for byfornyelse), men Kommissionen kan og skal ikke anvende dette mere
detaljerede niveau på Unionsplan, medmindre en given politik gør det nødvendigt.
Derfor er der med baggrund i EU's politikker ingen rimelig grund til at forvalte og indføje
yderligere et NUTS-niveau i NUTS-forordningen.
2.
M
ULIGHEDEN
FOR
,
AT DER I HENHOLD TIL PRINCIPPERNE I FORORDNINGEN HERI
KAN INDFØJES ET
NUTS 4-
NIVEAU FOR ALLE MEDLEMSSTATER
I betragtning af den store modstand hos et flertal af de statistiske kontorer i medlemsstaterne
vil det antageligt blive ret problematisk at tvinge alle medlemsstater til at indføre et NUTS 4-
niveau, som skal dække hele landet, være stabil over tid, overholde visse størrelsestærskler
osv.
Mange statistiske kontorer har gode argumenter for ikke at indføre yderligere et formelt
NUTS-niveau. At tilføje et fjerde niveau i den regionale opdeling ville ikke øge EU-
statistikkernes kvalitet og sammenlignelighed. De regionale inddelinger baseret på
administrative regioner består af meget forskellige typer områder, der bliver stadig mere
forskellige, jo længere ned i hierarkiet man kommer. Befolkningstærsklerne ville som sådan
hverken kunne anvendes til at harmonisere områderne eller være mere anvendelige til ret små
"regioner". Der er imidlertid en positiv indstilling til, at der gøres mere fleksibel anvendelse
(fra sag til sag) af andre regionale inddelinger end NUTS-niveau 1-3, hvis der er brug for det
til en bestemt politik.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.
DER TILVEJEBRINGES
,
HVIS DER I FORORDNINGENS BESTEMMELSER
INDFØJES ET EKSTRA
NUTS-
NIVEAU
D
ATA
,
Det første oplagte emne for regelmæssige statistikker på NUTS 4-niveau ville være de årlige
befolkningsstatistikker. For øjeblikket modtager Kommissionen detaljerede befolkningsdata
gennem folketællingen på LAU 2-niveau (kommunerne). Hvis der blev indsamlet nyere data i
harmoniseret format på LAU 1-niveau (eller NUTS 4-niveau), ville det være muligt at
foretage en grundig analyse af den regionale udvikling på EU-niveau.
4.
B
EGRUNDELSE FOR AT BRUGE DE NØDVENDIGE RESSOURCER PÅ AT TILVEJEBRINGE
STATISTIKKER PÅ ET EVENTUELT NYT
NUTS 4-
NIVEAU
Der må her sondres mellem to forskellige typer udgifter: de fornødne ressourcer til at
ajourføre nomenklaturen, der er udvidet med et ekstra NUTS-niveau (forvaltning af koder,
navne på regioner, overholdelse af tærskler, styring af ændringer osv.), og de fornødne
udgifter til de statistiske datasæt. NUTS-forordningen vedrører kun nomenklaturen som sådan
og IKKE de statistiske data, der reguleres ved andre retsakter om statistik. Der findes for
øjeblikket ingen retslige rammer for indsamling af data på et niveau, der er mere detaljeret
end NUTS 3-niveau, og der er for øjeblikket ingen planer om at indsamle mere detaljerede
data. Det vil derfor være uhensigtsmæssigt at bruge de sparsomme ressourcer på
vedligeholdelse af en nomenklatur, for hvilken der ikke for øjeblikket er planer om at
tilvejebringe statistiske data.
K
ONKLUSION
Kommissionen konkluderer, at der ikke for øjeblikket bør lægges planer om at tilføje et ekstra
niveau i den regionale opdeling, der er omhandlet i NUTS-forordningen. Tjenestegrenenes
indsats bør være koncentreret om de statistiske oplysninger, der findes på de eksisterende
NUTS-niveauer, for så vidt angår konsolideringen af det udvidede EU, kvalitetsforbedringer
og tilvejebringelse af supplerende regionale data, hvis dette måtte være nødvendigt i
forbindelse med en EU-politik.
Endvidere bør Kommissionen på uformelt plan aktivt støtte den EU-dækkende harmonisering
af LAU 1-niveauet. Det indebærer, at Kommissionen opfordrer til og støtter en intensiv
udveksling af synspunkter mellem de statistiske kontorer, og at der udarbejdes retningslinjer
for harmoniseringen af begreber vedrørende fastsættelsen af regioner på LAU 1-niveau.
Det foreslås, at situationen tages op til ny vurdering på et senere tidspunkt. Det mest passende
tidspunkt vil formentlig være i 2008, efter påbegyndelsen af samhørighedspolitikkens næste
periode.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445938_0006.png
BILAG
4.1.
Spørgeskema rettet til medlemsstaterne
Spørgsmål 1
Bruges der til statistiske formål i Danmark en officiel regional inddeling på et niveau, der er
lavere end NUTS 3-niveau (og over LAU 2-niveau, dvs. de lokale administrative enheder)?
Beskriv dette niveau i den regionale nomenklatur (antal regioner, gennemsnitlig størrelse,
administrativ funktion eller ej, placering i hierarkiet af regioner).
Spørgsmål 2
Findes der mere end én regional inddeling i Danmark mellem NUTS 3-niveau og LAU 2-
niveau, der anvendes til statistiske formål? I bekræftende fald beskrives alle inddelinger, og
forskellene fremhæves. Svar også på nedenstående spørgsmål for hver enkelt inddeling.
Spørgsmål 3
Anvendes, indsamles og udbredes der i Danmark regionale statistikker på dette detaljerede
niveau, der ligger under NUTS 3-niveau? Giv et par eksempler på de statistiske områder, hvor
der regelmæssigt produceres og/eller udbredes data med de detaljerede inddelinger.
Spørgsmål 4
Hvor ofte ændres enhedsgrænserne på dette niveau i den danske regionale nomenklatur?
Anfør både hyppigheden og antallet af enheder, der berøres af regionale omlægninger.
Spørgsmål 5
Går Danmark – uagtet forholdene i Danmark - ind for et mere detaljeret NUTS-niveau end
NUTS 3-niveau for EU? Ønsker Danmark at tilføje et ekstra niveau (NUTS 4-niveau) eller
mere end et ekstra niveau (NUTS-niveau 4, 5 osv.)? Redegør for Danmarks syn herpå.
Spørgsmål 6
Hvad bør befolkningstærsklen efter Danmarks mening være for de/det ekstra NUTS-
niveau/NUTS-niveauer?
Spørgsmål 7
Tilføj gerne yderligere bemærkninger om de ekstra NUTS-niveauer.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445938_0007.png
4.2.
Bilag 2: Sammendrag af medlemsstaternes svar
Regional
inddeling
under
NUTS 3?
Indsamling og
offentliggørelse
af data?
Hvor hyppigt
omlægges
grænserne?
Ønsker det
nationale
statistiske
kontor NUTS-
niveauer under
niveau 3?
nej
nej
nej
nej
ja
ja
ja
funktionelle
regioner
nej
ja
ja
Mere end et
niveau?
Befolknings-
tærskler?
Belgien
Tjekkiet
Danmark
Tyskland
Estland
Grækenland
Spanien
nej
ja
nej
delvis
ja
ja
ja
ikke til
statistiske
formål
ja
ja
ja
ja, men den
vil blive
afskaffet
ja
ja
ja
ja
nej
ja
ja
ja
ja
ja
ja
delvis
nej
nej
nej
på visse
områder
nej
ja
ja
ja
ja
nej
sjældent
jævnligt
sjældent
sjældent
sjældent
30 000 - 500 000
vanskeligt at svare
vanskeligt at svare
50 000 - 150 000
Frankrig
nej
sjældent
Irland
Italien
Cypern
nej
nej
nej
ja
i fremtiden
ja
sjældent
hvert 10. år
aldrig
endnu intet svar
40 000 - 150 000
Letland
nej
ja
sjældent
nej
Litauen
Luxembourg
Ungarn
Malta
Nederlandene
Østrig
Polen
Portugal
Slovenien
Slovakiet
Finland
nej
på visse
områder
nej
nej
nej
nej
nej
nej
nej
nej
ja
ja
ja
ja
ja
ja
ja
ja
ja
ja
sjældent
sjældent
jævnligt
sjældent
aldrig
jævnligt
sjældent
jævnligt
sjældent
jævnligt
nej
ja
nej
måske
nej
nej
ja
ja (med
forbehold)
måske
nej
funktionelle
regioner
vanskeligt at svare
30 000 - 130 000
landenes
gennemsnit
vanskeligt at svare
vanskeligt at svare
giver ikke mening
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445938_0008.png
Regional
inddeling
under
NUTS 3?
Sverige
Det
Forenede
Kongerige
ja
ja
Mere end et
niveau?
Indsamling og
offentliggørelse
af data?
Hvor hyppigt
omlægges
grænserne?
Ønsker det
nationale
statistiske
kontor NUTS-
niveauer under
niveau 3?
nej
ja
Befolknings-
tærskler?
nej
ja
nej
ja
aldrig
sjældent
25 000 - 150 000
DA
8
DA