Uddannelsesudvalget 2005-06
KOM (2005) 0548
Offentligt
1446009_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 10.11.2005
KOM(2005)548 endelig
2005/0221(COD)
.
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS HENSTILLING
om nøglekompetencer for livslang læring
.
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446009_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUNDEN FOR FORSLAGET
Begrundelse og formål
Det Europæiske Råd anerkendte på mødet i Lissabon i marts 2000, at Europa står over for flere
udfordringer, når det drejer sig om at tilpasse sig til globaliseringen og skifte over til en
videnbaseret økonomi. Det Europæiske Råd fremhævede, at "hver borger skal have de
færdigheder, der er nødvendige for at leve og arbejde i dette nye informationssamfund", og at
"en europæisk ramme bør fastlægge, hvilke nye grundlæggende færdigheder
1
der skal erhverves
gennem livslang uddannelse: IT-færdigheder, fremmedsprog, teknologikultur, iværksætterånd
og sociale færdigheder". I år 2000 blev det klart tilkendegivet, at borgerne er Europas største
aktiv i forbindelse med vækst og beskæftigelse, og det er blevet gentaget regelmæssigt, senest i
den genlancerede Lissabon-strategi og på Det Europæiske Råds møde i marts 2005, hvor der
blev opfordret til øget investering i uddannelse og kvalifikationer.
Mandatet blev gentaget og udbygget i arbejdsprogrammet for 2010 vedrørende uddannelses- og
erhvervsuddannelsessystemerne, som blev vedtaget på Det Europæiske Råds møde i Barcelona
i marts 2002. Her opfordres der også til yderligere tiltag med henblik på "forbedring af
beherskelsen af grundlæggende færdigheder" og fremme af den europæiske dimension i
undervisningen. Tanken var, at arbejdet skulle koncentreres om at identificere grundlæggende
færdigheder, og at det skulle undersøges, hvordan de sammen med traditionelle færdigheder
bedre kan integreres i læseplaner, læres og vedligeholdes hele livet igennem. Grundlæggende
færdigheder bør reelt være tilgængelige for alle, både personer med særlige behov, unge, der er
droppet ud af skolen, og voksenelever. Validering af grundlæggende færdigheder bør tilskyndes
for at fremme yderligere uddannelse og beskæftigelsesevnen. I Kommissionens meddelelse om
livslang læring (2001) og derefter Rådets resolution (juni 2002) lægges der også vægt på, at alle
får adgang til livslang læring, navnlig med henblik på at tilegne sig og opdatere grundlæggende
færdigheder.
Udstyret med dette politiske mandat har en arbejdsgruppe vedrørende grundlæggende
færdigheder, som blev nedsat i 2001 i forbindelse med arbejdsprogrammet for 2010 vedrørende
uddannelses- og erhvervsuddannelsessystemerne, udviklet en ramme for de nøglekompetencer
2
,
som er nødvendige i et videnbaseret samfund, og forberedt en række henstillinger om, at alle
borgere sikres adgang hertil
3
.
I Rådets og Kommissionens fælles midtvejsrapport fra 2004 om fremskridt i forbindelse med
arbejdsprogrammet for 2010 vedrørende uddannelses- og erhvervsuddannelsessystemerne
4
argumenteres der for fælles europæiske referencer og principper, som skal støtte nationale
1
2
3
4
"Grundlæggende færdigheder" opfattes normalt som læse-, skrive- og regnefærdigheder; på Det
Europæiske Råds møde i Lissabon blev der opfordret til at supplere med de nye færdigheder, der er behov
for i et videnbaseret samfund, f.eks. it-færdigheder og iværksætterånd.
Arbejdsgruppen foretrak udtrykket "kompetence", som dækker en kombination af viden, færdigheder og
holdninger, og "nøglekompetence" til at definere de kompetencer, alle har brug for. Det omfatter således
ikke blot grundlæggende færdigheder.
Arbejdsgruppen vedrørende grundlæggende færdigheder, midtvejsrapport 2003, 2004:
http://europa.eu.int/comm/education/policies/2010/objectives_en.html#basic
Fælles midtvejsrapport, rådsdokument 6905/04 af 3. marts 2004.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446009_0003.png
politikker og fremme og tilskynde reform, og der gives førsteprioritet til rammen for
nøglekompetencer.
Denne henstilling indeholder derfor både et forslag til et europæisk referenceværktøj for
nøglekompetencer og et forslag til, hvordan alle borgere kan sikres adgang til disse
kompetencer gennem livslang læring.
Henstillingen har helt konkret til formål, at:
1)
identificere og definere de nøglekompetencer, der er nødvendige for personlig
tilfredsstillelse, social samhørighed og beskæftigelsesegnethed i et videnbaseret
samfund;
støtte medlemsstaterne i deres arbejde med at sikre, at unge efter grundlæggende
almen- og erhvervsuddannelse har udviklet nøglekompetencerne i et sådant
omfang, at de er klar til voksenlivet, og at voksne kan udvikle og opdatere dem
hele livet igennem;
frembringe et europæisk referenceværktøj, jf. bilaget om
Nøglekompetencer for
livslang læring – en europæisk referenceramme
5
, til brug for politikere,
uddannelsesudbydere, arbejdsgivere og eleverne selv med henblik på at lette
nationale og europæiske bestræbelser på at nå fælles mål;
skabe en ramme for yderligere tiltag på fællesskabsniveau både inden for
arbejdsprogrammet
for
2010
vedrørende
uddannelses-
og
erhvervsuddannelsessystemerne og EU-programmerne for almen og faglig
uddannelse.
2)
3)
4)
Efterspørgslen efter kompetencer i et videnbaseret samfund
I overensstemmelse med internationale undersøgelser defineres "kompetence" her som en
kombination af viden, færdigheder og holdninger af relevans i en given situation.
"Nøglekompetencer" er dem, der fremmer personlig tilfredsstillelse, social integration, aktivt
medborgerskab og beskæftigelse.
Udviklingen i det videnbaserede samfund skærper efterspørgslen efter personlige, offentlige og
faglige nøglekompetencer. Borgernes tilgang til informationer og tjenester er ved at ændre sig,
og det samme gælder samfundets opbygning og sammensætning. Der fokuseres mere på social
samhørighed og på at udvikle demokratisk medborgerskab. Derfor skal borgerne være
informeret, føle sig berørt og forholde sig aktive. Der er således ved at ske en ændring med
hensyn til den viden og de færdigheder og holdninger, alle har brug for.
Den øgede globalisering på det økonomiske område påvirker arbejdslivet med hurtige og
hyppige ændringer, ny teknologi og nye tilgange til virksomhedsorganisation. Arbejdstagerne
skal både opdatere specifikke jobrelaterede færdigheder og erhverve almindelige kompetencer,
som sætter dem i stand til at tilpasse sig til ændringer. Arbejdsstyrkens viden, færdigheder og
5
Bilaget til henstillingen, "Nøglekompetencer for livslang læring – en europæisk referenceramme", er en
revideret udgave af den ramme for nøglekompetencer, som blev udviklet af arbejdsgruppen vedrørende
grundlæggende færdigheder.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446009_0004.png
holdninger er et vigtigt led i innovation, produktivitet og konkurrenceevne og bidrager til
arbejdstagernes motivation og jobtilfredsstillelse og til arbejdskvaliteten.
Men i november 2004 udtalte ekspertgruppen for Lissabon-strategien, at der langt fra gøres nok
i Europa for at udstyre folk med de redskaber, de har brug for, således at de kan tilpasse sig til
et arbejdsmarked i løbende udvikling – og det gælder både i forbindelse med stillinger, som
kræver mange og få kvalifikationer. Næsten en tredjedel af arbejdsstyrken i Europa (80
millioner mennesker) skønnes at være lavtuddannet. I henhold til en rapport fra Cedefop i 2004
vil kun 15 % af de nyoprettede stillinger i 2010 være beregnet til arbejdstagere med
grunduddannelse, mens 50 % vil være forbeholdt højtuddannede.
Internationale undersøgelser, f.eks. IALS (the International Adult Literacy Survey), viser, at en
stor del af den voksne befolkning i mange europæiske lande ikke har tilstrækkelige læse- og
skrivefærdigheder til at kunne fungere i samfundet; det gælder navnlig dem, der går ud af
skolen tidligt. Selvom der tilsyneladende kun er ret få analfabeter i Europa, gør fænomenet sig
dog alligevel gældende i hele samfundet, og analfabetisme er et stort problem for en række
minoriteter. Ifølge dataene fra 2005 om de europæiske referenceniveauer ("benchmarks"), som
Rådet vedtog i maj 2003
6
, er der ikke sket fremskridt i forhold til år 2000 med hensyn til at
sænke den procentdel af unge på 15 år, der har ringe læsefærdigheder, eller øge den procentdel,
der afslutter en uddannelse på gymnasialniveau. Der er heller ikke sket nok fremskridt med
hensyn til andre referenceniveauer. Fortsætter det på samme måde, vil antallet af personer, som
går ud af skolen tidligt, falde til 14 % i 2010, mens referenceniveauet er 10 %. Voksnes
deltagelse i almen uddannelse og erhvervsuddannelse stiger kun med 0,1-0,2 procentpoint pr.
år, og derfor vil det ikke blive muligt at nå op på referenceniveauet på 12,5 % i 2010. Endvidere
viser forskellige data, at lavtuddannede er mindre tilbøjelige til at deltage i yderligere
uddannelse, og derfor bliver det vanskeligere at hjælpe dem, der har størst behov for støtte.
Nuværende muligheder for at erhverve nøglekompetencer
På europæisk niveau ydes der støtte til projekter til bekæmpelse af mangel på grundlæggende
færdigheder gennem fællesskabsprogrammer som f.eks. Leonardo da Vinci-programmet og
Grundtvig-aktionen under Socrates-programmet.
Siden
arbejdsprogrammet
for
2010
vedrørende
uddannelses-
og
erhvervsuddannelsessystemerne blev vedtaget, har adskillige arbejdsgrupper koncentreret sig
om specifikke områder såsom it eller bredere emner (f.eks. social integration og aktivt
medborgerskab), og her har arbejdet med nøglekompetencer kunnet danne baggrund for
indsatsen, fordi alle vigtige kompetencer samles inden for en enkelt ramme. Arbejdet har også
omfattet indsamling og formidling af god politikpraksis, herunder for udvikling af tværgående
kompetencer inden for obligatorisk undervisning, adgang for dårligt stillede elever til
nøglekompetencer og konsekvent formidling af nøglekompetencer for voksne.
Arbejdet med nøglekompetencer er nært knyttet til andre tiltag, som skal forbedre europæiske
systemer for almen uddannelse og erhvervsuddannelse, f.eks. det løbende arbejde med at
udvikle en europæisk referenceramme for kvalifikationer og initiativer, som tager sigte på at
øge gennemsigtighed og anerkendelse af kvalifikationer og kompetencer (såsom principper for
6
Progress Towards the Lisbon Objectives in Education and Training; Kommissionen – internt
arbejdsdokument - rapport 2005, s. 20.
http://europa.eu.int/comm/education/policies/2010/doc/progressreport05.pdf
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446009_0005.png
validering af ikke-formel og uformel læring og meritoverførselsordninger). Arbejdet med fælles
europæiske principper for læreres kompetencer og kvalifikationer er også beslægtet hermed, for
det vedrører skolernes ændrede rolle med hensyn til at udvikle unges kompetencer.
Medlemsstaterne gør en stor indsats for at ændre læseplanerne på grunduddannelsesniveauet,
hvilket afspejler et skift fra formidling af viden til udvikling af overførbare kompetencer, som
ruster unge til voksenlivet og yderligere læring. Det kræver forskellige tilgange til
tilrettelæggelse af læring og nye kompetencer hos lærere. Derfor drøftes det, hvilke
kompetencer de unge hver især bør udvikle, og hvordan skoler bedst kan støttes f.eks. ved at
udvikle deres styring og evaluering. De sociale aspekter ved læring har også fået tillagt en
vigtigere rolle. Når personer er uddannelsesmæssigt dårligt stillet, skyldes det ofte en
kombination af personlige, sociale, kulturelle og økonomiske omstændigheder, og problemet
skal løses i samarbejde med andre sektorer. Skoler forsøger at få familie og lokalsamfund til at
støtte ikke blot unges læring, men også livslang læring i hele samfundet.
Mange lande har iværksat programmer for grundlæggende færdigheder, f.eks. læse-, skrive- og
regnefærdigheder samt it for voksne, ofte gennem ngo'er. Men en række lande er endnu ikke i
stand til at give alle borgere mulighed for at tilegne sig og opdatere grundlæggende
færdigheder, og selvom mange erkender, at det er nødvendigt at give voksne elever bredere
kompetencer, er der endnu ikke enighed om, hvilke kompetencer det drejer sig om, og udbuddet
er stadig langt fra konsekvent.
Medlemsstaternes eksempler på god politikpraksis viser, at udbuddet for voksne bør fokusere
på klart definerede nationale, regionale og lokale prioriteter. Det bør føre til infrastrukturer, som
anerkender og dækker voksnes forskellige behov, med kvalificerede lærere/undervisere, tiltag,
som sikrer adgang med tilskyndelser, vejledning og rådgivning. Der bør tages hensyn til
elevernes særlige situation, dvs. tidligere erfaringer, læringsbehov og ambitioner samt bredere
spørgsmål, som også vedrører social- og beskæftigelsespolitikker, og som kræver en indsats fra
alle parter.
På trods af mange udmærkede eksempler på god praksis er udbuddet af nøglekompetencer
sjældent tilpasset til alle borgeres læringsbehov uanset alder. I den forbindelse indebærer dette
forslag en væsentlig forbedring, for det indeholder et referenceværktøj, som kan anvendes til at
identificere de nøglekompetencer, der anses for at være nødvendige for alle, og det støtter
medlemsstaterne i deres bestræbelser på at sikre, at udbuddet af nøglekompetencer integreres
fuldt ud i deres strategier og infrastrukturer for livslang læring.
Overensstemmelse med EU's andre politikker og mål
Forslaget bidrager til Lissabon-målene om vækst, beskæftigelse og social samhørighed:
I de integrerede retningslinjer for medlemsstaternes beskæftigelsespolitik
7
anerkendes
det, at kompetencer er vigtige for beskæftigelse (navnlig for sårbare grupper) og for
tilpasning til ændringer. Det bør der i høj grad tages hensyn til i medlemsstaternes
nationale reformprogrammer ved gennemførelsen af de integrerede retningslinjer.
I forbindelse med socialpolitik fremhæves det, at almen uddannelse og
erhvervsuddannelse er en vej ud af fattigdom og et vigtigt led i social samhørighed.
Rådets beslutning af 12. juli 2005 om retningslinjer for medlemsstaternes beskæftigelsespolitik,
EUT L 205 af 6.8.2005, s. 21.
7
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446009_0006.png
I ungdomspagten
8
opfordres der til at sikre, at den forhåndenværende viden opfylder
en videnbaseret økonomis behov, og i den forbindelse til at fremme et sæt fælles
centrale færdigheder.
I handlingsplanen for iværksætterkultur
9
anerkendes det, at uddannelse spiller en
væsentlig rolle. Iværksætterånd er en af nøglekompetencerne.
"Nøglekompetencer for livslang læring – en europæisk referenceramme" omhandler
viden, færdigheder og holdninger, som får borgerne til at blive mere involveret både i
bæredygtig udvikling og demokratisk medborgerskab.
2. H
ØRING AF INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSE
Dette forslag bygger på "Den europæiske ramme for nøglekompetencer", som blev udarbejdet
af en arbejdsgruppe bestående af eksperter fra medlemsstater, EFTA/EØS-lande, kandidatlande
(fra januar 2003) og europæiske sammenslutninger. Gruppens eksperter omfattede politikere,
praktiske udøvere inden for området og forskere, som dækkede både voksenundervisning og
obligatorisk undervisning, og berørte parter på europæisk niveau.
Arbejdet er blevet drøftet på en række konferencer og seminarer, som berørte parter og
internationale
organisationer
har
arrangeret.
Undervisningsministrene
drøftede
nøglekompetencers "europæiske dimension" på deres uformelle møde i Rotterdam i juli 2004
og tilskyndede Kommissionen til at fortsætte arbejdet.
I foråret 2005 blev der indkaldt en fokusgruppe bestående af 5 eksperter (fra universiteter og
offentlige organer, der beskæftiger sig med udvikling af skoler), som skulle dels finpudse
rammen på grundlag af deres viden og tilbagemeldinger fra drøftelser på konferencer og andre
kilder, dels drøfte gennemførelsen.
Det Rådgivende Udvalg for Erhvervsuddannelse blev hørt i september/oktober 2005.
Ekspertbistand
Der blev hyret en konsulent, som skulle undersøge relateret arbejde på internationalt plan.
Specifikke spørgsmål, f.eks. rammens europæiske dimension, tilbud til dårligt stillede elever og
iværksætterånd, blev forberedt i mindre grupper og godkendt af den større arbejdsgruppe
10
.
Høringer og ekspertbistand bekræftede, at der er behov for et initiativ på europæisk niveau, og
at den foreslåede tilgang er i tråd med den løbende udvikling og vil blive taget godt imod.
Konsekvensanalyse
Dette forslag vil fremme medlemsstaternes strategier for livslang læring og deres systemer for
almen uddannelse og erhvervsuddannelse. Det vil lette læseplansreformer og drøftelser i den
forbindelse og tilskynde til et konsekvent udbud af almen uddannelse og erhvervsuddannelse
for voksne. Denne situation vil få positive følger for den enkelte borger, i privat, social og
faglig sammenhæng, og – mere generelt – for Lissabon-målene vedrørende social samhørighed,
8
9
10
Den europæiske ungdomspagt,
http://ue.eu.int/ueDocs/cms_Data/docs/pressData/en/ec/84335.pdf
http://europa.eu.int/comm/enterprise/entrepreneurship/promoting_entrepreneurship/doc/com_70_en.pdf
Arbejdsgruppen vedrørende nøglekompetencer, midtvejsrapport 2004.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
konkurrenceevne og vækst. Forslaget burde få de største konsekvenser for dårligt stillede
grupper, som nu sjældent erhverver nøglekompetencer.
3. F
ORSLAGETS RETLIGE ELEMENTER
Resumé af forslaget
I forslaget til henstilling defineres de nøglekompetencer, som alle borgere har brug for i
forbindelse med en økonomi og i et samfund, som er baseret på viden. Det erkendes, at
afgørelser om gennemførelsesbestemmelser bedst træffes på nationalt, regionalt og lokalt
niveau. Medlemsstaterne opfordres til at sikre, at alle har erhvervet nøglekompetencer, inden de
afslutter deres grundlæggende almene uddannelse og erhvervsuddannelse, og til at løse
problemet med uddannelsesmæssigt dårligt stillede på baggrund af de europæiske
referenceniveauer. Med hensyn til voksenundervisning opfordres der i henstillingen til at
oprette overordnede infrastrukturer sammen med alle relevante parter.
I forslaget opfordres Kommissionen til at støtte reformer på nationalt niveau ved hjælp af:
peer learning, udveksling af eksempler på god praksis og status over fremskridt i de
halvårlige rapporter, der aflægges i forbindelse med arbejdsprogrammet for 2010
vedrørende uddannelses- og erhvervsuddannelsessystemerne
støtte til relevante projekter gennem EU-programmerne for almen og faglig uddannelse
tiltag, som skal fremme en fælles opfattelse af nøglekompetencer og deres forbindelse
til beskæftigelses- og socialpolitik
tiltag, som skal fremme partnerskaber med arbejdsmarkedets parter og andre relevante
organisationer.
Retsgrundlag
I henhold til traktatens artikel 149 bidrager Fællesskabet til udviklingen af et højt
uddannelsesniveau ved at fremme samarbejdet mellem medlemsstaterne og om nødvendigt at
støtte og supplere disses indsats, med fuld respekt for medlemsstaternes ansvar for
undervisningsindholdet og opbygningen af uddannelsessystemerne samt deres kulturelle og
sproglige mangfoldighed. Forslaget til henstilling sigter på at støtte medlemsstaterne i deres
bestræbelser på at udvikle deres systemer for grundlæggende almen uddannelse og
erhvervsuddannelse og voksenundervisningen ved hjælp af et referenceværktøj for
nøglekompetencer og på at tilskynde dem til at fortsætte samarbejdet inden for
arbejdsprogrammet for 2010 vedrørende uddannelses- og erhvervsuddannelsessystemerne. I
overensstemmelse med artiklens stk. 2 tager forslaget til henstilling sigte på at fremme
udvekslingen af oplysninger og erfaringer om spørgsmål af fælles interesse, som vedrører
udbud af nøglekompetencer gennem livslang læring.
I henhold til traktatens artikel 150 støtter og supplerer Fællesskabets indsats medlemsstaternes
aktioner, navnlig med det formål at forbedre den grundlæggende erhvervsuddannelse, lette den
erhvervsmæssige integration og reintegration på arbejdsmarkedet og fremme udvekslingen af
oplysninger og erfaringer om spørgsmål af fælles interesse, jf. artiklens stk. 2. Forslaget til
henstilling har til formål at forbedre alle disse aspekter ved almen uddannelse og
erhvervsuddannelse og giver et referenceværktøj for nøglekompetencer, som gør det lettere for
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
medlemsstaterne at tilpasse deres systemer for almen uddannelse og erhvervsuddannelse,
således at de kan imødekomme ændringer på arbejdsmarkedet og i samfundet som helhed.
Subsidiaritet og proportionalitet
Forslaget til henstilling bidrager til de almene uddannelsers og erhvervsuddannelsernes kvalitet
ved at lette det arbejde, medlemsstaterne har forpligtet sig til inden for arbejdsprogrammet for
2010 vedrørende uddannelses- og erhvervsuddannelsessystemerne og vedtagelsen af
europæiske referenceniveauer i rådsregi i maj 2003. Det tilskynder og støtter nationale reformer
og læring på grundlag af god praksis i andre lande med det sigte at bistå medlemsstaterne med
at skabe et overordnet og konsekvent udbud af nøglekompetencer som led i deres strategier for
livslang læring. Dette forslag er derfor i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet.
Henstillingen vil føre til, at der oprettes en europæisk referenceramme for de
nøglekompetencer, alle borgere skal have, og den vil skabe og skærpe en politisk forpligtelse til
at gennemføre reformer, som ikke kan realiseres ved hjælp af f.eks. EU-programmerne for
almen og faglig uddannelse alene. Gennemførelsen overlades dog fuldt ud til medlemsstaterne,
og derfor er henstillingen i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet.
4. B
UDGETMÆSSIG VIRKNING
Forslaget har ingen virkning på Fællesskabets budget.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446009_0009.png
2005/0221(COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS HENSTILLING
om nøglekompetencer for livslang læring
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
som henviser til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 149, stk.
4, og artikel 150, stk. 4,
som henviser til forslag fra Kommissionen
11
,
som henviser til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
12
,
som henviser til udtalelse fra Regionsudvalget
13
,
som træffer afgørelse efter proceduren i traktatens artikel 251
14
, og
som tager følgende i betragtning:
(1)
Det Europæiske Råd konkluderede på mødet i Lissabon i år 2000, at som et vigtigt led
i Europas svar på globaliseringen og skiftet til en videnbaseret økonomi bør en
europæisk ramme fastlægge de nye grundlæggende færdigheder, og det understregede,
at menneskene er Europas største aktiv. Konklusionerne er siden da blevet gentaget
regelmæssigt, også på Det Europæiske Råds møder i marts 2003 og marts 2005, og i
den genlancerede Lissabon-strategi, som blev godkendt i 2005.
På mødet i Stockholm i 2001 og i Barcelona i 2002 gav Det Europæiske Råd sin
opbakning til de helt konkrete fremtidige mål for europæiske systemer for almen
uddannelse og erhvervsuddannelse og til arbejdsprogrammet (arbejdsprogrammet for
2010 vedrørende uddannelses- og erhvervsuddannelsessystemerne), som skal gøre det
muligt at nå målene inden 2010. Målene omfatter udvikling af færdigheder med
henblik på det videnbaserede samfund og særlige mål for fremme af sprogindlæring og
iværksætterånd og dækning af det generelle behov for en større europæisk dimension
på uddannelsesområdet.
I Kommissionens meddelelse om livslang læring
15
og derefter i Rådets resolution af
27. juni 2002 om livslang læring
16
omtales "de nye grundlæggende færdigheder" som
(2)
(3)
11
12
13
14
15
16
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
KOM(2001) 678 endelig.
EFT C 163 af 9.7.2002, s. 1.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446009_0010.png
et prioriteret indsatsområde, og det understreges, at livslang læring skal strække sig fra
førskolestadiet til efter pensionering. I ungdomspagten, der optræder som bilag til
konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i Bruxelles i marts 2005, fremhæves
det, at det er nødvendigt at tilskynde til udarbejdelse af et sæt fælles nøglefærdigheder.
(4)
I forbindelse med en forbedring af Fællesskabets beskæftigelsesresultater
understregede Det Europæiske Råd på møderne i marts og december 2003, at det er
nødvendigt at udbygge livslang læring og navnlig fokusere på aktive, forebyggende
tiltag for arbejdsløse og inaktive. Inspirationskilden var beskæftigelsestaskforcens
rapport, hvori det fremhæves, at det er nødvendigt for borgerne at kunne tilpasse sig til
ændringer, at det er vigtigt at integrere borgerne på arbejdsmarkedet, og at livslang
læring spiller en afgørende rolle.
I Rådets rapport om uddannelsens bredere rolle, som blev vedtaget i november 2004,
fremhæves det, at uddannelse bidrager til at bevare og forny den fælles kulturelle
baggrund i samfundet, og at uddannelse er særlig vigtig på et tidspunkt, hvor alle
medlemsstater står over for spørgsmålet om, hvordan de skal takle øget social og
kulturel mangfoldighed. At give borgerne mulighed for at starte og beholde en
erhvervsaktiv tilværelse indgår også som et vigtigt led i at styrke social samhørighed
gennem uddannelse.
I maj 2003 vedtog Rådet fem europæiske referenceniveauer ("benchmarks") som
udtryk for, at det er indstillet på at sikre en målelig forbedring af Europas
gennemsnitsresultater. Referenceniveauerne for læsefærdighed, elever, der går tidligt
ud af skolen, afsluttet uddannelse på gymnasialniveau og voksnes deltagelse i livslang
læring er meget relevante for udarbejdelsen af nøglekompetencer.
Den statusrapport vedrørende Lissabon-målene for almen uddannelse og
erhvervsuddannelse, som Kommissionen vedtog i 2005
17
, viser, at der hverken er sket
fremskridt med hensyn til at sænke den procentdel af unge på 15 år, der har ringe
læsefærdigheder, eller at øge den procentdel, der afslutter en uddannelse på
gymnasialniveau. Der kunne spores fremskridt med hensyn til at reducere antallet af
personer, som går ud af skolen tidligt, men fortsætter det på samme måde, vil det ikke
være muligt at nå de europæiske referenceniveauer for 2010, som Rådet vedtog i maj
2003. Antallet af voksne, som deltager i læring, stiger ikke hurtigt nok i forhold til
referenceniveauet for 2010, og forskellige data viser, at lavtuddannede er mindre
tilbøjelige til at deltage i yderligere uddannelse.
I rammen for aktioner til fremme af livslang udvikling af kvalifikationer og
kompetencer, som arbejdsmarkedsparterne på europæisk niveau vedtog i marts 2002,
fremhæves det, at erhvervslivet er nødt til at tilpasse strukturerne med stadig større
hastighed
for
at
forblive
konkurrencedygtigt.
Teamwork,
fladere
virksomhedsstrukturer, ansvarsdelegering og større behov for multitasking fører til
vækst i læringsorganisationer. Organisationers evne til at identificere kompetencer,
mobilisere og anerkende dem og fremme udvikling heraf for alle arbejdstagere danner
i denne forbindelse grundlag for nye konkurrencedygtige strategier.
(5)
(6)
(7)
(8)
17
SEC(2005) 419.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(9)
Ifølge Maastricht-undersøgelsen af erhvervsuddannelse er der en stor kløft mellem det
uddannelsesniveau, som nye job kræver, og det uddannelsesniveau, som den
europæiske arbejdsstyrke har. Endvidere består mere end en tredjedel af den
europæiske arbejdsstyrke (80 millioner arbejdstagere) af lavtuddannede, og i 2010
skønnes det, at næsten 50 % af de nye job vil kræve kvalifikationer på
universitetsniveau, lidt under 40 % uddannelse på gymnasialniveau, og kun ca. 15 %
vil være egnede til personer, som udelukkende har en grundskoleuddannelse.
De integrerede retningslinjer for vækst og beskæftigelse for 2005-2008, som Det
Europæiske Råd godkendte i juni 2005, tager fuldt ud hensyn til behovet for at udstyre
unge med nødvendige nøglekompetencer og for at forbedre uddannelsesniveauet.
Retningslinjerne opfordrer navnlig til at tilpasse systemerne for almen uddannelse og
erhvervsuddannelse til de nye kompetencekrav ved at identificere beskæftigelsesbehov
og nøglekompetencer nøjere som led i medlemsstaternes reformprogrammer.
Ifølge den rapport, som ekspertgruppen for Lissabon-strategien udsendte i 2004, gøres
der langt fra nok i Europa for at udstyre folk med de redskaber, de har brug for,
således at de kan tilpasse sig til et arbejdsmarked i løbende udvikling – og det gælder
både i forbindelse med stillinger, som kræver mange og få kvalifikationer, og inden
for fremstillings- og servicesektoren.
I Rådets og Kommissionens fælles rapport om arbejdsprogrammet for 2010
vedrørende uddannelses- og erhvervsuddannelsessystemerne, som blev vedtaget i
2004, fremhæves det på ny, at alle borgere skal sikres de kompetencer, de har behov
for, som led i medlemsstaternes strategier for livslang læring. For at tilskynde og lette
reform foreslås det i rapporten, at der udarbejdes fælles europæiske referencer og
principper, og at der gives førsteprioritet til rammen for nøglekompetencer.
Denne henstilling har til formål at bidrage til udviklingen af et højt uddannelsesniveau
ved at støtte og supplere medlemsstaternes indsats for at sikre, at deres systemer for
grundlæggende uddannelse og erhvervsuddannelse giver alle unge mulighed for at
udvikle nøglekompetencer i et omfang, der ruster dem til yderligere uddannelse og
voksenlivet, og at voksne kan udvikle og opdatere deres nøglekompetencer ved hjælp
af et konsekvent og overordnet udbud af livslang læring. Den tilvejebringer en fælles
europæisk referenceramme for nøglekompetencer til politikere, uddannelsesudbydere,
arbejdsgivere og elever med henblik på at lette nationale reformer og udveksling af
informationer
mellem
medlemsstaterne
og
Kommissionen
inden
for
arbejdsprogrammet
for
2010
vedrørende
uddannelses-
og
erhvervsuddannelsessystemerne med det formål at nå de aftalte europæiske
referenceniveauer. Henstillingen støtter også andre beslægtede politikker, f.eks.
beskæftigelses- og socialpolitikken og diverse politikker, som vedrører unge.
Henstillingen er i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet i traktatens artikel 5,
for den har til formål at støtte og supplere medlemsstaternes indsats ved at indføre et
fælles referencepunkt, som tilskynder og letter nationale reformer og yderligere
samarbejde med medlemsstaterne. Henstillingen er i overensstemmelse med
proportionalitetsprincippet i den nævnte artikel, for den overlader det til
medlemsstaterne at gennemføre henstillingen og går ikke ud over, hvad der er
nødvendigt for at nå de opstillede mål,
(10)
(11)
(12)
(13)
(14)
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
HENSTILLER TIL MEDLEMSSTATERNE:
1.
at sikre, at grundlæggende almen uddannelse og erhvervsuddannelse giver alle unge
mulighed for at udvikle nøglekompetencerne i et sådant omfang, at de er rustet til
voksenlivet, og at grunden er lagt til yderligere uddannelse og arbejdslivet
at sikre, at der træffes hensigtsmæssige foranstaltninger for unge, som af personlige,
sociale, kulturelle eller økonomiske årsager er uddannelsesmæssigt dårligt stillet og
derfor har behov for særlig støtte til at realisere deres uddannelsespotentiale
at sikre, at voksne kan udvikle og opdatere nøglekompetencerne hele livet igennem,
og at der navnlig sættes fokus på de målgrupper, som har førsteprioritet i national,
regional og/eller lokal sammenhæng
at sikre, at der forefindes hensigtsmæssige infrastrukturer for efter- og
videreuddannelse af voksne, herunder lærere og undervisere, adgangsforanstaltninger
og elevstøtte, som tager højde for voksnes forskellige behov
at sikre relevant voksenundervisning for den enkelte borger gennem tæt tilknytning
til beskæftigelses- og socialpolitikken og andre politikker for unge og samarbejde
med arbejdsmarkedsparterne og andre berørte parter
at anvende bilagets "Nøglekompetencer for livslang læring – en europæisk
referenceramme" som referenceværktøj til at udvikle nøglekompetencer til alle som
led i deres strategier for livslang læring, og
2.
3.
4.
5.
6.
TAGER TIL EFTERRETNING, AT KOMMISSIONEN HAR TIL HENSIGT:
1.
at støtte medlemsstaterne i deres bestræbelser på at udvikle deres systemer for almen
uddannelse og erhvervsuddannelse og gennemføre denne henstilling bl.a. ved at
anvende "Nøglekompetencer for livslang læring – en europæisk referenceramme"
som reference for at lette peer learning og udveksling af eksempler på god praksis,
følge op på udviklingen og gøre status over fremskridt i de halvårlige rapporter, der
aflægges i forbindelse med arbejdsprogrammet for 2010 vedrørende uddannelses- og
erhvervsuddannelsessystemerne2. at anvende "Nøglekompetencer for livslang
læring – en europæisk referenceramme" som reference til at gennemføre EU-
programmerne for almen uddannelse og erhvervsuddannelse og sikre, at de fremmer
tilegnelse af nøglekompetencer
at fremme udbredt anvendelse af "Nøglekompetencer for livslang læring – en
europæisk referenceramme" i forbindelse med beslægtede EU-politikker, navnlig i
forbindelse med gennemførelsen af beskæftigelses-, ungdoms- og socialpolitikken,
og skabe flere forbindelser til arbejdsmarkedsparterne og andre organisationer, som
arbejder inden for disse områder
3.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.
at vurdere de konsekvenser, som "Nøglekompetencer for livslang læring – en
europæisk referenceramme" får for arbejdsprogrammet for 2010 vedrørende
uddannelses- og erhvervsuddannelsessystemerne, og 4 år efter henstillingens
vedtagelse aflægge rapport til Europa-Parlamentet og Rådet om de indhøstede
erfaringer og følgerne for fremtiden.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446009_0014.png
BILAG
Nøglekompetencer for livslang læring
- en europæisk referenceramme
Indledning
Denne referenceramme omfatter otte nøglekompetencer:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
Kommunikativ kompetence i modersmålet
Kommunikativ kompetence i fremmedsprog
Matematisk kompetence og naturvidenskabelig og teknologisk basiskompetence
Digital kompetence
Læringskompetence
Interpersonelle, interkulturelle og sociale kompetencer og medborgerkompetence
Iværksætterånd
Kulturel udtryksevne.
Ved kompetencer forstås her en kombination af viden, færdigheder og holdninger, der er
bestemt af konteksten. Nøglekompetencer er de kompetencer, ethvert individ har brug for for
at opnå personlig udfoldelse og udvikling, blive aktive medborgere, blive integreret socialt og
begå sig på arbejdsmarkedet. Unge bør, når de er færdige med den grundlæggende almene
uddannelse og erhvervsuddannelse, have udviklet nøglekompetencerne i et sådant omfang, at
de er rustede til voksenlivet, og kompetencerne bør videreudvikles, bevares og ajourføres ved
livslang læring.
Mange af kompetencerne overlapper og griber ind i hinanden: Aspekter, der er vigtige på ét
område, understøtter kompetencer på et andet område. Kompetencer i de vigtigste basale
færdigheder – sprog, læsning, skrivning, talforståelse og ikt - er et vigtigt grundlag for læring,
og at lære at lære understøtter alle læringssituationer. En række begreber, der spiller en rolle i
forbindelse med alle otte nøglekompetencer, anvendes hele referencerammen igennem: kritisk
tænkning, kreativitet, initiativ, problemløsning, risikovurdering, beslutningstagning og
konstruktiv håndtering af følelser.
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446009_0015.png
Nøglekompetencer
1. Kommunikativ kompetence i modersmålet
18
Definition:
Den kommunikative kompetence i modersmålet er evnen til at udtrykke og tolke
tanker, følelser og faktiske forhold mundtligt og skriftligt (lytte, tale, læse og skrive) og til at
bruge sproget hensigtsmæssigt i alle samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge — inden
for almen uddannelse og erhvervsuddannelse, på arbejdsmarkedet og i hjemmet og fritiden.
…Viden,
færdigheder og holdninger, der kræves ved denne kompetence
Den kommunikative kompetence i modersmålet forudsætter, at et individ har
viden
om
basisordforråd, funktionel grammatik og sprogets funktioner. Det omfatter et kendskab til de
vigtigste former for verbal interaktion, et udvalg af litterære og ikke-litterære tekster, de
vigtigste kendetegn ved forskellige stilarter og sproglige registre og sprogets og
kommunikationens variation i forskellige sammenhænge.
Et individ bør have
færdigheder
til at kommunikere mundtligt og skriftligt i forskellige
kommunikationssituationer og til at iagttage sin egen kommunikation og tilpasse den til de
krav, som den givne situation stiller. Denne kompetence omfatter også evnen til at skrive og
læse forskellige teksttyper, søge, indsamle og bearbejde oplysninger, bruge hjælpemidler,
formulere og udtrykke egne argumenter overbevisende og hensigtsmæssigt i forhold til
situationen.
En positiv
holdning
til kommunikation på modersmålet kræver åbenhed over for en kritisk og
konstruktiv dialog, forståelse for æstetiske kvaliteter og vilje til at efterstræbe disse samt
interesse for at indgå i et samspil med andre.
2. Kommunikativ kompetence i fremmedsprog
Definition:
Den kommunikative kompetence i fremmedsprog kræver i alt væsentligt samme
færdigheder som den kommunikative kompetence i modersmålet: Den er baseret på evnen til
at forstå, udtrykke og tolke tanker, følelser og faktiske forhold mundtligt og skriftligt (lytte,
tale, læse og skrive) i et passende antal samfundsmæssige sammenhænge — inden for almen
uddannelse og erhvervsuddannelse, på arbejdsmarkedet og i hjemmet og fritiden — alt efter
ønsker eller behov. Kommunikation i fremmedsprog kræver desuden færdigheder som f.eks.
formidling og forståelse af andre kulturer. Graden af beherskelse vil variere mellem de fire
færdigheder, fra sprog til sprog og alt efter baggrund, miljø og behov/interesser.
Viden, færdigheder og holdninger, der kræves ved denne kompetence
Kompetence i et andet sprog eller et fremmedsprog kræver
viden
om ordforråd og funktionel
grammatik og kendskab til de vigtigste former for verbal interaktion og sproglige registre.
18
Det anerkendes, at modersmålet ikke i alle tilfælde er et officielt sprog i den pågældende medlemsstat,
og at evnen til at kommunikere på et officielt sprog er en forudsætning for at sikre et individs fulde
deltagelse i samfundet. Foranstaltninger angående sådanne situationer henhører under de enkelte
medlemsstater under hensyn til deres specifikke behov og omstændigheder.
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446009_0016.png
Viden om samfundets sædvaner og det kulturelle aspekt ved sproget og sprogets variation er
vigtig.
Til de vigtigste
færdigheder
hører evnen til at forstå talt sprog, indlede, føre og afslutte en
samtale og læse og forstå tekster, der svarer til individets behov. Et individ bør også være i
stand til at bruge hjælpemidler korrekt og også lære sprog uformelt ved livslang læring.
En positiv
holdning
omfatter forståelse af kulturelle forskelle og kulturel mangfoldighed og
interesse for og nysgerrighed over for sprog og interkulturel kommunikation.
3. Matematisk kompetence og naturvidenskabelig og teknologisk basiskompetence
Definition:
A. Den matematiske kompetence er evnen til at anvende addition, subtraktion, multiplikation,
division og brøker til hovedregning og skriftlig udregning til at løse problemer i dagligdagen.
Vægten er på processen og aktiviteten og på viden. Den matematiske kompetence kræver – i
forskellig grad – evne og vilje til at anvende matematiske tankegange (logisk og rumlig
tænkning) og udtryksformer (formler, modeller, figurer, diagrammer/kurver).
B. Den naturvidenskabelige kompetence er evnen og viljen til at anvende den viden og de
metoder, der bruges til at forklare naturen, til at stille spørgsmål og drage konklusioner på
grundlag af erfaringer. Den teknologiske kompetence er anvendelsen af denne viden og disse
metoder til at finde svar på menneskets ønsker eller behov. Begge kompetenceområder kræver
forståelse af de ændringer, der opstår som følge af menneskets aktiviteter, og
ansvarsbevidsthed som borger.
Viden, færdigheder og holdninger, der kræves ved denne kompetence
A. Matematisk kompetence kræver indgående
viden
om tal, måleenheder og strukturer,
grundlæggende operationer og grundlæggende matematiske udtryksformer og forståelse af
matematiske begreber og metoder og af de spørgsmål, matematikken kan levere svar på.
Et individ bør have
færdigheder
til at anvende matematiske grundprincipper og processer i
hverdagssituationer i hjemmet og på arbejdsmarkedet og til at forstå og vurdere
argumentationskæder. Det bør være i stand til at ræsonnere matematisk, forstå matematiske
beviser og bruge matematikkens sprog og til at anvende passende hjælpemidler.
En positiv
holdning
til matematik er baseret på respekt for sandheden og vilje til at søge
årsager og vurdere gyldigheden.
B. Inden for
naturvidenskaben og teknologien
omfatter de væsentlige kompetencer
viden
om naturens grundprincipper, de videnskabelige grundbegreber, principper og metoder,
teknologi og teknologiske produkter og processer. Et individ bør forstå fremskridtene,
begrænsningerne og risiciene ved videnskabelige teorier, anvendelser og teknologier både i
samfundet i almindelighed (med hensyn til beslutningstagning, værdier, etik, kultur osv.) og
på bestemte videnskabsområder, f.eks. lægevidenskaben, og naturvidenskabens og
teknologiens effekt på det naturlige miljø.
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446009_0017.png
Færdighederne
omfatter evnen til at anvende og betjene teknologiske redskaber og maskiner
og videnskabelige data til at nå et mål eller til at træffe en afgørelse eller drage en konklusion
på et underbygget grundlag. Et individ bør også være i stand til at genkende de væsentlige
kendetegn ved en videnskabelig undersøgelse og til at fremstille konklusionerne og de
argumenter, der ligger til grund.
Denne kompetence forudsætter en
holdning
præget af kritisk forståelse og nysgerrighed,
interesse for etiske spørgsmål og respekt både for sikkerhed og bæredygtighed - navnlig med
hensyn til videnskabelige og teknologiske fremskridt i forhold til individet selv, familien,
samfundet og globale spørgsmål.
4. Digital kompetence
Definition:
Den digitale kompetence omfatter en sikker og kritisk brug af
informationssamfundets teknologier (IST) til arbejde, fritid og kommunikation. Den
understøttes af basale færdigheder i ikt: brugen af en computer til at hente, vurdere, lagre,
producere, præsentere og udveksle oplysninger og til at kommunikere og deltage i
samarbejdsnet via internet.
Viden, færdigheder og holdninger, der kræves ved denne kompetence
Den digitale kompetence kræver grundig forståelse af og
viden
om arten af og mulighederne
ved IST i dagligdagen og den rolle, IST kan spille i privatlivet, samfundslivet og arbejdslivet.
Det omfatter de vigtigste computerapplikationer, f.eks. tekstbehandling, regneark, databaser,
informationslagring og –håndtering, og forståelse af mulighederne ved internet og elektronisk
kommunikation (e-mail, netværktøjer) til fritid, informationsudveksling og samarbejdsnet,
læring og forskning. Et individ bør også forstå, at IST kan understøtte kreativitet og
innovation, og være klar over problematikken omkring gyldigheden og pålideligheden af de
tilgængelige oplysninger og de etiske principper for interaktiv brug af IST.
Af
færdigheder
kræves bl.a. evne til at søge, indsamle og bearbejde oplysninger og bruge
dem kritisk og systematisk, vurdere deres relevans og sondre mellem det virkelige og det
virtuelle og samtidig erkende forbindelser. Et individ bør have færdigheder til at bruge
værktøjer til at producere, præsentere og forstå sammensatte oplysninger og til at skaffe sig
adgang til, søge i og anvende internetbaserede tjenester og til at anvende IST til at understøtte
kritisk tænkning, kreativitet og innovation.
Brug af IST kræver en kritisk og reflekterende
holdning
til de tilgængelige oplysninger og en
ansvarlig brug af de interaktive medier samt interesse for at tage del i fællesskaber og netværk
i kulturelt, socialt og/eller erhvervsmæssigt øjemed.
5. Læringskompetence
Definition:
Læringskompetencen - "at lære at lære" - er evnen til at påbegynde og fortsætte
en læreproces. Et individ bør være i stand til at planlægge sin egen læring, bl.a. gennem en
effektiv styring af tid og information, både individuelt og i grupper. Læringskompetencen
forudsætter bevidsthed om ens egen læreproces og ens egne læringsbehov, viden om de
disponible muligheder og evne til at tackle forhindringer for at sikre en vellykket læring. Det
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446009_0018.png
vil sige at kunne erhverve, bearbejde og tilegne sig ny viden og nye færdigheder og søge og
bruge vejledning. Læringskompetencen indebærer, at den lærende bygger videre på tidligere
læring og livserfaringer for at udnytte og anvende viden og færdigheder i forskellige
sammenhænge – i hjemmet, på arbejdsmarkedet og inden for almen uddannelse og
erhvervsuddannelse. Motivation og selvtillid er afgørende for et individs kompetence.
Viden, færdigheder og holdninger, der kræves ved denne kompetence
Når læring er rettet mod bestemte arbejds- eller karrieremål, bør et individ have
viden
om de
kompetencer, den viden, de færdigheder og de kvalifikationer, der kræves i den forbindelse.
Læringskompetencen kræver altid, at et individ kender og forstår sine foretrukne
læringsstrategier, de stærke og svage sider ved sine færdigheder og kvalifikationer, og at det
er i stand til at finde de disponible uddannelsesmuligheder og den relevante vejledning.
Læringskompetence kræver først og fremmest
færdigheder
til at erhverve de vigtigste basale
færdigheder som læsning og skrivning, talforståelse og ikt, som er en forudsætning for den
videre læring. På grundlag heraf bør et individ være i stand til at opsøge, erhverve, bearbejde
og tilegne sig ny viden og nye færdigheder. Det kræver en effektiv forvaltning af ens lære-,
karriere- og arbejdsmodeller, navnlig evne til at lære fortløbende, koncentrere sig i længere tid
og reflektere kritisk over læringsformål og læringsmål. Et individ bør være i stand til at
afsætte tid til at lære selvstændigt og med selvdisciplin, men også til at arbejde sammen med
andre som led i læreprocessen, drage fordel af en uensartet gruppe og dele det lærte. Et
individ bør være i stand til at evaluere sit arbejde og til at søge rådgivning, information og
bistand, når det er nødvendigt.
En positiv
holdning
kræver motivation og selvtillid til at påbegynde læring og gennemføre
den med succes hele livet igennem. En holdning rettet mod problemløsning fremmer både
læringen og et individs evne til at tackle forhindringer og forandringer. Et ønske om at bruge
tidligere læring og livserfaringer og nysgerrighed efter at finde læremuligheder og anvende
læring i forskellige livssammenhænge er vigtige bestanddele af en positiv holdning.
6. Interpersonelle, interkulturelle og sociale kompetencer og medborgerkompetence
Definition:
Disse kompetencer dækker alle former for adfærd, der ruster et individ til at
deltage effektivt og konstruktivt i samfundslivet og arbejdslivet, særlig i mere og mere
heterogene samfund, og til i givet fald at løse konflikter. Medborgerkompetence gør et individ
i stand til at tage fuld del i samfundslivet som aktør i kraft af sin viden om samfundsmæssige
og politiske begreber og strukturer og en aktiv og demokratisk deltagelse.
Viden, færdigheder og holdninger, der kræves ved denne kompetence
A. Individuel og kollektiv velfærd kræver forståelse af, hvordan et individ kan sikre optimal
fysisk og åndelig sundhed, herunder som en ressource for en selv og ens familie, og
viden
om, hvordan en sund livsstil kan bidrage hertil. For vellykkede interpersonelle og sociale
relationer er det vigtigt at forstå de bredt accepterede adfærdsmønstre og vaner i forskellige
samfund og miljøer (f.eks. på arbejdsmarkedet) og at være bekendt med basisbegreberne
vedrørende individer, grupper, erhvervsorganisationer, ligestilling, samfund og kultur. Det er
vigtigt at forstå de europæiske samfunds flerkulturelle og socioøkonomiske dimensioner og
samspillet mellem den nationale kulturelle identitet og den europæiske identitet.
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446009_0019.png
Færdigheder
til at kommunikere konstruktivt i forskellige miljøer, udtrykke og forstå
forskellige synspunkter, forhandle på en tillidsvækkende måde og føle empati er afgørende
ved denne kompetence. Et individ bør være i stand til at klare stress og frustration, til at ytre
det på en konstruktiv måde og til at sondre mellem privatliv og arbejdsliv.
Med hensyn til
holdninger
er denne kompetence baseret på samarbejde, gennemslagskraft og
integritet. Et individ bør have interesse for socioøkonomisk udvikling og interkulturel
kommunikation, forstå værdien af forskelle, have respekt for andre og være rede til både at
overvinde fordomme og gå på kompromis.
B.
Medborgerkompetence
er baseret på
viden
om begreberne demokrati, medborgerskab og
borgerrettigheder, herunder, hvordan de er fastsat i EU's charter om grundlæggende
rettigheder og internationale erklæringer og anvendes af forskellige institutioner på lokalt,
regionalt, nationalt, europæisk og internationalt plan. Det er vigtigt med viden om de vigtigste
begivenheder, tendenser og drivkræfter bag forandring i den nationale, den europæiske og
verdens historie og samtidshistorie særlig med hensyn til den europæiske mangfoldighed samt
viden om de sociale og politiske bevægelsers mål, værdier og strategier.
Færdighederne
vedrører evnen til at begå sig med andre i det offentlige rum, udvise
solidaritet og vise interesse for at løse problemer i lokalsamfundet og det bredere samfund.
Det indbefatter kritisk og kreativ refleksion og konstruktiv deltagelse i aktiviteter i
fællesskabet/naboskabet og beslutningstagning på alle niveauer fra det lokale plan til det
nationale og europæiske plan, særlig ved at deltage i valg.
Fuld respekt for menneskerettighederne, herunder lighedsprincippet som et grundlag for
demokratiet, anerkendelse og forståelse af forskelle mellem forskellige religiøse eller etniske
gruppers værdisystemer er forudsætningen for en positiv
holdning.
Det omfatter også at vise
sit tilhørsforhold til det sted, man bor, sit land, EU og Europa i almindelighed og (sin del af)
verden og at være rede til at deltage i den demokratiske beslutningsproces på alle niveauer. En
konstruktiv deltagelse omfatter også medborgeraktiviteter, støtte til social mangfoldighed og
samhørighed og bæredygtig udvikling og parathed til at respektere andres værdier og
privatliv.
7. Iværksætterånd
Definition:
Iværksætterånd er evnen til at føre idéer ud i livet. Det kræver kreativitet,
innovation og risikotagning og evne til at planlægge og forvalte projekter for at nå bestemte
mål. Iværksætterånd er et aktiv for individet i dagligdagen i hjemmet og samfundet, hjælper
arbejdstagerne med at være bevidst om deres arbejdes funktion og ruster dem til at udnytte
muligheder og er grundlaget for de mere specifikke færdigheder og den mere specifikke
viden, som iværksættere har brug for for at starte en samfundsmæssig eller erhvervsmæssig
aktivitet.
Viden, færdigheder og holdninger, der kræves ved denne kompetence
Den nødvendige
viden
omfatter at erkende mulighederne for personlige, erhvervsmæssige
og/eller forretningsmæssige aktiviteter, herunder de "større sammenhænge", som borgerne
lever og arbejder i, f.eks. en bred forståelse af de økonomiske mekanismer og de muligheder
og udfordringer, som en arbejdsgiver eller en organisation står overfor. Et individ bør desuden
være klar over virksomheders etiske indstilling og vide, at de kan fungere som forbillede
gennem retfærdig handel eller en social indstilling.
DA
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446009_0020.png
Færdighederne
omfatter en proaktiv forvaltning af projekter (herunder færdigheder som
planlægning, organisation, forvaltning, lederskab og delegation, analyse, kommunikation,
afrapportering, evaluering og registrering) og evne til at arbejde individuelt og i grupper. Det
er vigtigt at være bevidst om sine stærke og svage sider og at kunne vurdere risici og være
rede til i givet fald at påtage sig risiko.
En iværksætterholdning er kendetegnet ved initiativ, en proaktiv indstilling, uafhængighed og
innovation både i privatlivet, samfundslivet og arbejdslivet. Hertil hører også motivation og
beslutsomhed til at nå mål, hvad enten der er tale om personlige eller fælles mål og/eller
arbejdsrelaterede mål.
8. Kulturel udtryksevne
Definition:
Anerkendelse af vigtigheden af kreativt at kunne udtrykke idéer, erfaringer og
følelser i forskellige medier, herunder musik, udøvende kunstarter, litteratur og visuel kunst.
Viden, færdigheder og holdninger, der kræves ved denne kompetence
Kulturel
viden
forudsætter basal viden om kulturelle hovedværker, herunder den populære
samtidskultur, som en vigtig del af menneskets historie i forbindelse med den nationale og
europæiske kulturarv og dennes stilling i verden. Det er vigtigt at forstå den kulturelle og
sproglige mangfoldighed i Europa (og de europæiske lande) og behovet for at bevare den og
at forstå udviklingen af den almindelige smag og æstetiske faktorers betydning i dagligdagen.
Færdighederne
omfatter både anerkendelse og udtryk: at kunne udtrykke sig gennem de
forskellige medier med deres karakteristiske egenskaber og at kunne anerkende og nyde
kunstværker og fremførelser. Til færdighederne hører også evnen til at sammenholde sine
egne kreative og ekspressive opfattelser med andres og til at erkende økonomiske muligheder
ved en kulturel aktivitet og føre dem ud i livet.
En stærk identitetsfølelse er grundlaget for en respektfuld og åben
holdning
til
mangfoldigheden i kulturelle udtryk. En positiv holdning omfatter også kreativitet og vilje til
at udnytte æstetiske muligheder gennem kunstnerisk udfoldelse og interesse for kulturlivet.
DA
20
DA