Europaudvalget 2005-06
KOM (2005) 0558
Offentligt
1446019_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 9.11.2005
KOM(2005) 558 endelig
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om principperne, prioriteterne og betingelserne for det europæiske partnerskab med
Serbien og Montenegro, herunder Kosovo som defineret ved De Forenede Nationers
Sikkerhedsråds resolution 1244 af 10. juni 1999
(forelagt af Kommissionen)
{SEK(2005) 1423}
{SEK(2005) 1428}
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446019_0002.png
BEGRUNDELSE
Det Europæiske Råd gentog på mødet i Thessaloniki den 19. og 20. juni 2003, at det var fast
besluttet på fuldt ud og effektivt at støtte det europæiske perspektiv for landene i det vestlige
Balkan. Det tilsluttede sig Rådets konklusioner af 16. juni 2003 om de vestbalkanske lande,
herunder bilaget “Thessaloniki-dagsordenen for det vestlige Balkan: På vej mod europæisk
integration”, der lancerede de europæiske partnerskaber som et middel til at virkeliggøre det
europæiske perspektiv for landene i det vestlige Balkan.
I begyndelsen af 2004 fremlagde Kommissionen sit første partnerskab med Serbien og
Montenegro, herunder Kosovo som defineret ved De Forenede Nationers Sikkerhedsråds
resolution 1244 af 10. juni 1999. Det blev vedtaget af Rådet den 14. juni 2004. Kommissionen
mener, at dette første partnerskab bør ajourføres på grundlag af konklusionerne i
2005-statusrapporten om Serbien og Montenegro.
Dette fornyede europæiske partnerskab er baseret på bestemmelserne i Rådets forordning (EF)
nr. 533/2004 af 22. marts 2004. Det udstikker kort- og mellemfristede prioriteter for landets
forberedelser til yderligere integration med Den Europæiske Union. For at leve op til det
europæiske partnerskab forventes det, at de kompetente myndigheder i Serbien og
Montenegro vil opstille en plan, herunder en tidsplan, for specifikke foranstaltninger, som
Serbien og Montenegro har til hensigt at træffe i den henseende. Da Kosovo i øjeblikket er
under international interimsadministration i medfør af De Forenede Nationers Sikkerhedsråds
resolution 1244, bør der opstilles en særskilt plan for prioriteterne for Kosovo under ledelse af
De Forenede Nationers interimsadministration i Kosovo. Fremskridtene med
implementeringen af prioriteterne vil løbende blive overvåget af Kommissionen ved hjælp af
statusrapporterne og de strukturer, der er etableret som led i stabiliserings- og
associeringsprocessen.
Det europæiske partnerskabs prioriteter bør danne grundlag for programmeringen af den
finansielle bistand fra Fællesskabet, der fortsat vil blive ydet via de relevante finansielle
instrumenter, særlig Rådets forordning (EF) nr. 2666/2000 af 5. december 2000 (CARDS).
Den foreslåede rådsafgørelse har ingen finansielle virkninger. I betragtning af ovenstående
opfordrer Kommissionen Rådet til at vedtage vedlagte forslag til Rådets afgørelse.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446019_0003.png
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om principperne, prioriteterne og betingelserne for det europæiske partnerskab med
Serbien og Montenegro, herunder Kosovo som defineret ved De Forenede Nationers
Sikkerhedsråds resolution 1244 af 10. juni 1999
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 533/2004 om etablering af europæiske
partnerskaber inden for rammerne af stabiliserings- og associeringsprocessen
1
, særlig
artikel 2,
under henvisning til forslag fra Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Det Europæiske Råd tilsluttede sig indførelsen af de europæiske partnerskaber som et
middel til at virkeliggøre det europæiske perspektiv for landene i det vestlige Balkan
inden for rammerne af stabiliserings- og associeringsprocessen.
Ifølge artikel 2 i Rådets forordning (EF) nr. 533/2004 træffer Rådet med kvalificeret
flertal på forslag af Kommissionen afgørelse om principperne, prioriteterne og
betingelserne for de europæiske partnerskaber og om enhver efterfølgende tilpasning
af disse.
Det fremgår også af Rådets forordning (EF) nr. 533/2004, at opfølgningen af
gennemførelsen af de europæiske partnerskaber sikres ved hjælp af de mekanismer,
der er etableret i forbindelse med stabiliserings- og associeringsprocessen, og ved
hjælp af Kommissionens statusrapporter.
Det første europæiske partnerskab bør ajourføres for at få fastlagt fornyede prioriteter
for det videre arbejde på grundlag af konklusionerne i 2005-statusrapporterne om
forberedelserne i Serbien og Montenegro og Kosovo som defineret ved De Forenede
Nationers Sikkerhedsråds resolution 1244 af 10. juni 1999 (i det følgende benævnt
“Kosovo (UNSCR 1244)”) til yderligere integration med Den Europæiske Union.
For at forberede yderligere integration med Den Europæiske Union bør de kompetente
myndigheder i Serbien og Montenegro opstille en plan, herunder en tidsplan, for
specifikke foranstaltninger til opfyldelse af dette europæiske partnerskabs prioriteter.
Da Kosovo i øjeblikket er under international interimsadministration i medfør af
(2)
(3)
(4)
(5)
1
EUT L 86 af 24.3.2004, s. 1.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
UNSCR 1244, bør der opstilles en særskilt plan for prioriteterne for Kosovo under
ledelse af De Forenede Nationers interimsadministration i Kosovo -
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
Artikel 1
I overensstemmelse med artikel 1 i Rådets forordning (EF) nr. 533/2004 fastlægges
principperne, prioriteterne og betingelserne for det europæiske partnerskab med Serbien og
Montenegro, herunder Kosovo (UNSCR 1244), i bilaget til denne afgørelse, som udgør en
integrerende del heraf.
Artikel 2
Gennemførelsen af det europæiske partnerskab undersøges inden for rammerne af de
mekanismer, der er etableret som led i stabiliserings- og associeringsprocessen, og via
Kommissionens statusrapporter.
Artikel 3
Denne afgørelse træder i kraft på tredjedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
Formand
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446019_0005.png
BILAG
SERBIEN OG MONTENEGRO, HERUNDER KOSOVO: EUROPÆISK
PARTNERSKAB 2005
1.
INDLEDNING
Det Europæiske Råd tilsluttede sig indførelsen af de europæiske partnerskaber som et middel
til at virkeliggøre det europæiske perspektiv for landene i det vestlige Balkan inden for
rammerne af stabiliserings- og associeringsprocessen.
Det første partnerskab med Serbien og Montenegro, herunder Kosovo (UNSCR 1244), blev
vedtaget af Rådet den 14. juni 2004. Det bør ajourføres på grundlag af konklusionerne i
Kommissionens 2005-statusrapporter for Serbien og Montenegro og Kosovo (UNSCR 1244).
Det næste europæiske partnerskab opstiller nye handlingsprioriteter, som er tilpasset de
særlige behov og det aktuelle forberedelsesstade, og som vil blive ajourført, når det er
nødvendigt. Det europæiske partnerskab udstikker også retningslinjer for finansiel bistand til
Serbien og Montenegro, herunder Kosovo (UNSCR 1244).
Det forventes, at de kompetente myndigheder i Serbien og Montenegro opstiller en plan,
herunder en tidsplan, for specifikke foranstaltninger til opfyldelse af det europæiske
partnerskabs prioriteter. Da Kosovo i øjeblikket er under international interimsadministration i
medfør af De Forenede Nationers Sikkerhedsråds resolution 1244, bør der opstilles en særskilt
plan for prioriteterne for Kosovo under ledelse af De Forenede Nationers
interimsadministration i Kosovo.
2.
PRINCIPPER
Stabiliserings- og associeringsprocessen skal fortsat danne grundlag for de vestbalkanske
landes tilnærmelse til EU hele vejen indtil deres fremtidige tiltrædelse.
De identificerede hovedprioriteter vedrører evnen til at opfylde de kriterier, som Det
Europæiske Råd fastlagde på mødet i København i 1993, og betingelserne for stabiliserings-
og associeringsprocessen, navnlig dem, som Rådet fastsatte i sine konklusioner af 29. april
1997 og 21.-22. juni 1999, samt indholdet af sluterklæringen fra Zagreb-topmødet den
24. november 2000 og Thessaloniki-dagsordenen.
3.
PRIORITETER
Prioriteterne for dette europæiske partnerskab er udvalgt på grundlag af, at det er realistisk at
forvente, at Serbien og Montenegro, herunder Kosovo (UNSCR 1244), kan realisere dem
fuldt ud eller i væsentligt omfang inden for de nærmeste år. Der sondres mellem kortfristede
prioriteter, som forventes realiseret i løbet af et til to år, og mellemfristede prioriteter, som
forventes realiseret i løbet af tre til fire år. Prioriteterne vedrører både lovgivning som sådan
og implementering af lovgivning.
I betragtning af, at der er betydelige omkostninger forbundet med at opfylde alle EU’s krav,
og ligeledes af, at disse krav på nogle områder er meget komplicerede, omfatter partnerskabet
på dette stadium ikke alle vigtige opgaver. Der vil i fremtidige partnerskaber blive tale om
yderligere prioriteter i tråd med de fremskridt, der gøres i landet.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446019_0006.png
For de kortfristede prioriteters vedkommende er nøgleprioriteterne identificeret og grupperet
sammen i begyndelsen af prioritetslisterne. Den rækkefølge, som nøgleprioriteterne er anført
i, er ikke udtryk for en indbyrdes rangorden.
Prioriteterne for Serbien og Montenegro og de særlige prioriteter for Kosovo er anført i
vedlagte lister.
4.
PROGRAMMERING
Fællesskabets bistand til de vestbalkanske lande inden for rammerne af stabiliserings- og
associeringsprocessen ydes ved hjælp af de eksisterende finansielle instrumenter, særlig
Rådets forordning (EF) nr. 2666/2000
2
. Denne afgørelse får derfor ingen finansielle
virkninger. Serbien og Montenegro, herunder Kosovo (UNSCR 1244), vil have adgang til
finansiering fra flerlandeprogrammer og horisontale programmer.
5.
BETINGETHED
Fællesskabets bistand til de vestbalkanske lande inden for rammerne af stabiliserings- og
associeringsprocessen er betinget af yderligere fremskridt med opfyldelsen af København-
kriterierne og fremskridt med virkeliggørelsen af de specifikke prioriteter for dette europæiske
partnerskab. Hvis disse betingelser ikke overholdes, har Rådet mulighed for at træffe
passende foranstaltninger på grundlag af artikel 5 i Rådets forordning (EF) nr. 2666/2000
3
.
Fællesskabets bistand er ligeledes underlagt de betingelser, som Rådet fastlagde i sine
konklusioner af 29. april 1997 og 21.-22. juni 1999, bl.a. hvad angår modtagerens pligt til at
gennemføre demokratiske, økonomiske og institutionelle reformer.
6.
OVERVÅGNING
Gennemførelsen af det europæiske partnerskab undersøges inden for rammerne af de
mekanismer, der er etableret som led i stabiliserings- og associeringsprocessen, herunder
Kommissionens årsberetninger.
SERBIEN OG MONTENEGRO
4
3.1. Prioriteter på kort sigt
Nøgleprioriteter
– Fuldt ud respektere forfatningscharteret og sikre, at statsunionen fungerer effektivt (særlig
med hensyn til statsdomstolens kompetence, den måde statsunionens parlament fungerer
2
3
4
EFT L 306 af 7.12.2000, s. 1. Ændret ved forordning (EF) nr. 2415/2001 (EFT L 327 af 12.12.2001,
s. 3).
Artikel 5 i Rådets forordning 2666/2000:
1. Respekten for de demokratiske principper og retsstaten samt respekten for menneskerettighederne,
mindretallenes rettigheder og de grundlæggende frihedsrettigheder udgør et vigtigt element i
anvendelsen af denne forordning og er en forhåndsbetingelse for at kunne modtage fællesskabsbistand.
Hvis disse principper tilsidesættes, kan Rådet med kvalificeret flertal på forslag af Kommissionen
træffe passende foranstaltninger.
2. Fællesskabsbistanden er ligeledes underlagt de betingelser, Rådet har fastlagt i sine konklusioner af
29. april 1997, bl.a. hvad angår modtagernes pligt til at gennemføre demokratiske, økonomiske og
institutionelle reformer.
Omfatter ikke Kosovo som defineret ved De Forenede Nationers Sikkerhedsråds resolution 1244.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
på og vedtagelsen af lovgivning om en bæredygtig finansiering af statsunionen); anlægge
en konstruktiv tilgang til implementeringen af magtfordelingen mellem statsunionen og
republikkerne.
– Gøre en fortsat indsats for at gennemføre reformen af den offentlige administration,
herunder lønsystemet for offentligt ansatte, for at sikre gennemsigtighed i ansættelserne,
professionalisme og ansvarlighed; især styrke strukturerne for europæisk integration på alle
niveauer (også med hensyn til fagministerier og parlamenter) og forbedre samarbejdet
mellem dem.
– Målrettet fortsætte reformen af dommerstanden for at sikre dens uafhængighed,
professionalisme og effektivitet, navnlig revision af ansættelses- og karrieresystemet, så
det baseres på tekniske og faglige kriterier, politisk indflydelse undgås, og
dommerstillinger bliver faste stillinger.
– Sikre en effektiv demokratisk kontrol med militæret ved at styrke den parlamentariske
kontrol og etablere en gennemsigtig finansforvaltning.
– Sikre fuldt samarbejde med Det Internationale Krigsforbrydertribunal for Det Tidligere
Jugoslavien (ICTY).
– Fuldt ud respektere UNSCR 1244 og intensivere dialogen med Pristina. Udvise en
konstruktiv tilgang med hensyn til Kosovo.
Politiske krav
DEMOKRATI OG RETSSTAT
Forfatningsspørgsmål
– Revidere republikkernes forfatninger efter europæiske normer.
Valg
– I
Serbien:
Fuldføre reformen af lovgivningen om valg (inklusive valgregister) i tråd med
anbefalingerne fra Kontoret for Demokratiske Institutioner og Menneskerettigheder; fuldt
ud implementere lovgivningen om finansiering af politiske partier.
– I
Montenegro:
Afpolitisere valgadministrationen i tråd med anbefalingerne fra Kontoret for
Demokratiske Institutioner og Menneskerettigheder og etablere gennemsigtige rammer for
kampagnefinansiering.
Offentlig administration
– I
Serbien:
Implementere lovgivningen om indførelse af en ombudsmandsinstitution. I
Montenegro:
styrke ombudsmandsinstitutionens administrative kapacitet; sikre en behørig
opfølgning af ombudsmandens afgørelser.
Retsvæsen
– I begge
republikker:
Vedtage og implementere lovgivning om obligatorisk grund- og
efteruddannelse for dommere, anklagere og andet domstolspersonale og styrke
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
uddannelsescentrene; indlede en rationalisering af domstolssystemet og modernisere
sagsbehandlingen, især på det handelsretlige område. Styrke anklagesystemets autonomi,
især hvad angår anklagemyndigheden i sager om organiseret kriminalitet. I
Serbien:
styrke
anklagemyndigheden for krigsforbrydelser; oprette forvaltningsdomstole og
appelinstanser.
Politik for korruptionsbekæmpelse
– I begge
republikker:
Fuldt ud implementere lovgivningen om interessekonflikter.
– I
Serbien:
Vedtage og implementere en samlet strategi for korruptionsbekæmpelse og
derefter detaljerede handlingsplaner, bl.a. ved oprettelse af et kompetent
implementeringsorgan.
– I
Montenegro:
Implementere strategien for korruptionsbekæmpelse, bl.a. ved oprettelse af
et kompetent implementeringsorgan.
MENNESKERETTIGHEDER OG BESKYTTELSE AF MINDRETAL
– Opfylde alle resterende forpligtelser i forbindelse med medlemskabet af Europarådet. Sikre
en ensartet, effektiv implementering af disse forpligtelser i hele statsunionen, bl.a. hvad
angår den europæiske konvention om menneskerettigheder og grundlæggende
frihedsrettigheder og den europæiske konvention til forebyggelse af tortur.
– I
begge republikker:
Træffe vidtgående og gennemsigtige foranstaltninger i alle påståede
tilfælde af mishandling. Styrke de interne kontroltjenester, der varetager opgaver
vedrørende mishandling udøvet af lovhåndhævere.
– I
begge republikker:
Forbedre forholdene i fængslerne, særlig for sårbare grupper såsom
ungdomskriminelle; sikre et passende tilsyn med fængselsforholdene for langtidsindsatte
og indsatte, der har deltaget i organiseret kriminalitet; sikre yderligere uddannelse af
fængselspersonale og forbedring af specialfaciliteter. I
Serbien:
Implementere lovgivning
om fuldbyrdelse af strafferetlige domme.
– Vedtage en samlet lovgivning til bekæmpelse af diskrimination.
– I
Serbien:
Håndhæve medielovgivningen. Sikre radio- og tv-rådet reel uafhængighed og
sikre medieoperatører en fair og gennemsigtig tildeling af sendefrekvenser. Sikre, at de
statsejede radio- og tv-medier snarest fuldt ud omdannes til public service-stationer;
fuldføre omdannelsen af Serbiens Radio og TV til et public service-organ efter europæiske
normer. Fuldt ud implementere loven om fri adgang til information. I
Montenegro:
Vedtage en lov, der sikrer adgangen til offentlig information. Fortsætte omdannelsen af
Montenegros Radio og TV til et public service-organ.
– I
Serbien:
Finansielt og på andre måder fremme udviklingen af civilsamfundets
organisationer, bl.a. gennem vedtagelse af loven om foreninger samt lovgivning om
udenlandske ngo’ers retsstilling. I
Montenegro:
Vedtage en strategi for samarbejde mellem
ngo’er og statslige organer.
– I
Serbien:
Vedtage en passende lovgivning om ejendomsrestitution og sikre, at den fuldt ud
implementeres, bl.a. ved løsning af spørgsmålet om (statsejede) byejendomme. I
Montenegro:
Fuldt ud implementere lovgivningen om ejendomsrestitution.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
– Sikre tilstrækkeligt samarbejde mellem
statsunionen
og
republikkerne
og eventuelt også
provins- og lokalmyndigheder om lovgivningsgrundlaget for mindretalsrettigheder og
beskyttelsen af disse i praksis. Implementere strategierne og handlingsplanerne for
integration af romaer, herunder hjemvendte romaer. I
Serbien:
Styrke nationale
mindretalsråd. Fremme gode relationer mellem de forskellige etniske grupper, bl.a. ved
passende foranstaltninger på uddannelsesområdet. Fremme mindretallenes deltagelse i
domstols- og retshåndhævelsesorganer. I
Montenegro:
Vedtage loven om beskyttelse af
mindretalsrettigheder.
REGIONALE SPØRGSMÅL OG INTERNATIONALE FORPLIGTELSER
– Fuldt ud respektere Dayton-aftalen.
– Styrke det regionale samarbejde og gode naboforhold. Indgå og implementere aftaler med
nabolande, bl.a. om frihandel, grænseoverskridende samarbejde, bekæmpelse af
organiseret kriminalitet, ulovlig handel og smugleri, retsligt samarbejde,
grænseforvaltning, miljø, transport og energi.
– Sikre tilstrækkeligt samarbejde mellem
statsunionen
og
republikkerne
om
lovgivningsgrundlaget for flygtninges og internt fordrevnes rettigheder og beskyttelsen af
disse i praksis. Ophæve alle diskriminerende bestemmelser, navnlig i
Montenegro,
vedrørende arbejdsmarkedet, adgang til ejendomsret, adgang til domstolene og adgang til
statsborgerskab; sikre uhindret adgang til sundhedsydelser og personlige dokumenter.
Sikre retten til et reelt valg mellem bæredygtig tilbagevenden og integration.
Økonomiske krav
I Serbien:
– Bevare makroøkonomisk stabilitet. Fortsætte med den nødvendige finanspolitiske
tilpasning og konsolidering for at bidrage til formindskelse af ubalancerne udadtil og
dæmpning af inflationspresset. Fortsat føre en forsigtig pengepolitik sammen med en
passende valutakurspolitik. Føre en moderat lønpolitik og undgå lønstigninger i den
offentlige sektor ud over produktivitetsforbedringerne. Overvåge en hurtig kreditudvidelse
og justere tilsynsreglerne. Videreudvikle og gennemføre reformen af pensionssystemet og
fortsætte reformen af sygeforsikringssystemet.
– Fortsætte med at bringe den grå økonomi frem i lyset og udvide skattegrundlaget ved
indførelse af et system for forvaltning af de offentlige udgifter (finansforvaltning, offentlig
intern finanskontrol) og omfattende skattereformer, med færre fritagelser og lavere
skatteprocenter, især for arbejde.
– Fremskynde omstruktureringen og privatiseringen af store kollektivt ejede og statsejede
virksomheder for at styrke den finansielle og ledelsesmæssige disciplin. Gå videre med
konkursprocedurer over for stærkt forgældede, tabsgivende kollektivt ejede selskaber for at
mindske de kvasi-fiskale tab. Fremskynde omstruktureringen af store offentligt ejede
forsyningsselskaber. Sikre, at der afsættes tilstrækkelige budgetmidler til omkostninger i
forbindelse med afskedigelser og omstruktureringer.
– Fuldføre reformen af banksektoren, navnlig privatiseringen af statsejede banker. Fortsætte
omstruktureringen og privatiseringen af forsikringssektoren.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
– Reformere systemet med regulerede og administrerede priser. Især sørge for, at
energipriserne tilpasses yderligere hen imod et niveau, der svarer til omkostningerne, og at
al eksisterende prisstøtte til fattige forbrugere gradvis erstattes af direkte overførsler.
– Udvikle et stabilt og velfungerende marked for jord og fast ejendom. Forberede en
matrikellovgivning.
– Fortsætte med at fremme beskæftigelsen og bekæmpe arbejdsløshed, særlig gennem
erhvervsfaglig uddannelse og arbejdsmarkedsreformer, med inddragelse af alle relevante
aktører; forbedre de offentlige arbejdsformidlinger og afsætte tilstrækkelige
personalemæssige og finansielle ressourcer til implementering af politikken.
– Fortsætte med at foretage de nødvendige tilpasninger af de serbiske handelsordninger for at
gøre dem forenelige med de autonome handelsforanstaltninger, WTO-reglerne og den
fremtidige stabiliserings- og associeringsaftale (SAA).
I Montenegro:
– Bevare makroøkonomisk stabilitet. Fortsætte med den nødvendige finanspolitiske
tilpasning og konsolidering for at mindske ubalancerne udadtil.
– Implementere forvaltningssystemet for de offentlige udgifter.
– Sikre fleksible lønfastsættelsesmekanismer for arbejdsmarkedet. Implementere
beskæftigelsesloven, forbedre de offentlige arbejdsformidlinger og afsætte tilstrækkelige
personalemæssige og finansielle ressourcer til implementering af politikken.
– Gennemføre den resterende del af prisliberaliseringen. Yderligere tilpasning af
energipriserne hen imod et niveau, der dækker omkostningerne, ved implementering af det
nye system for fastsættelse af elpriser. Gradvis erstatte al prisstøtte til fattige forbrugere
med direkte overførsler.
– Fremskynde omstruktureringen af statsejede virksomheder. Fuldføre privatiseringen af
kollektivt ejede virksomheder. Vedtage og implementere loven om forsikringstilsyn.
– Udvikle et stabilt og velfungerende marked for jord og fast ejendom. Vedtage loven om
fysisk planlægning og loven om byggejord og sikre, at de implementeres effektivt.
– Fortsætte med at foretage de nødvendige tilpasninger af de montenegrinske
handelsordninger for at gøre dem forenelige med de autonome handelsforanstaltninger,
WTO-reglerne og den fremtidige stabiliserings- og associeringsaftale (SAA).
Europæiske standarder
DET INDRE MARKED
– Fjerne eksisterende hindringer og undgå nye hindringer for statsunionens fællesmarked.
Sikre indenlandske og udenlandske operatører adgang til hele statsunionens marked, hvad
angår varer, tjenesteydelser, kapital og personer. Sikre samråd om lovgivning og anvende
princippet om gensidig anerkendelse af alle beslutninger, republikkerne træffer om
markedsadgang.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Frie varebevægelser
– Fortsætte bestræbelserne på at tilpasse regler og forskrifter om standardisering,
certificering, metrologi, akkreditering og overensstemmelsesvurdering til de gældende
EU-bestemmelser for at skabe gunstige vilkår for handelen. Begynde at indføre europæiske
standarder.
– Oprette et internt system for høring og information om nye tekniske forskrifter forud for
vedtagelsen, specielt for foranstaltninger, der har indvirkning på handelen.
– Etablere lovgivningsrammer for og administrativ kapacitet til aktiv forbrugerbeskyttelse i
tråd med EU’s forbrugerpolitik.
Frie kapitalbevægelser
– Implementere et system med korresponderende konti i forretningsbanker for at sikre frie
kapitalbevægelser mellem republikkerne.
Told og beskatning
– Gå videre med at tilpasse toldlovgivningen og –procedurerne til de gældende
EU-bestemmelser. Fortsætte moderniseringen af toldadministrationen for at sikre en høj
administrativ kapacitet og styrke bekæmpelsen af korruption, grænseoverskridende
kriminalitet og skatte- og afgiftsunddragelse. Styrke det administrative samarbejde og sikre
en stadig overholdelse af forpligtelserne vedrørende gennemførelsen af
præferencehandelsforanstaltninger (oprindelse).
– Gå videre med at tilnærme skattelovgivningen til de gældende EU-bestemmelser. Forbedre
implementeringen af skattelovgivningen, særlig hvad angår opkrævning og kontrol, for at
bekæmpe skattesvig.
– Tilslutte sig principperne i adfærdskodeksen for erhvervsbeskatning og sikre, at nye
skattemæssige foranstaltninger er i overensstemmelse med disse principper.
Konkurrence
– Indføre antitrust-ordninger, der gælder for alle konkurrencebegrænsende virkninger. Sikre
administrativ kapacitet til en effektiv og uafhængig håndhævelse af disse regler.
– Styrke koordineringen af statsstøtte og skabe fuld gennemsigtighed i statsstøtten som et
første skridt hen imod statsstøttekontrol.
Offentlige indkøb
– Indføre konsistente og effektive ordninger for offentlige indkøb i begge republikker. Sikre
gennemsigtige procedurer uanset kontrakternes størrelse og ikke-forskelsbehandling af
serbiske, montenegrinske og EU-leverandører.
Intellektuel ejendomsret
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
– Styrke beskyttelsen af intellektuelle ejendomsrettigheder yderligere ved vedtagelse af de
resterende love og forskrifter. Sørge for straffebestemmelser og styrke implementerings-
og håndhævelseskapaciteten på dette område, særlig i forbindelse med grænserne.
Statistikker
– I begge
republikker:
Udvikle pålidelige økonomiske statistikker. Revidere og vedtage
masterplanen for statistikker med henblik på at forbedre statistikkernes kvalitet og udvide
deres anvendelsesområde. Koordinere gennemførelsen af planen mellem republikkerne og
med statsunionen. Styrke indsamlingen og bearbejdningen af landbrugsstatistikker i
overensstemmelse med EU’s normer og metoder; afslutte tilpasningen til
HS-nomenklaturen 2000/2002. I
Serbien:
Vedtage lovgivning om statistikker.
SEKTORPOLITIKKER
Industri og SMV
– I begge
republikker:
Gå videre med implementeringen af det europæiske charter for små
virksomheder.
– I
Serbien:
Fortsætte med implementeringen af det nye accelererede
selskabsregistreringssystem og indføre hurtigere godkendelsesprocedurer. Gå videre med
indførelsen af konsekvensanalyser for lovgivningen. Forbedre mulighederne for høring og
repræsentation
af
erhvervslivet.
Videreudvikle
lokale/regionale
virksomhedsstøttestrukturer (klynger, væksthuse, erhvervsparker/teknologiparker).
– I
Montenegro:
Styrke det nyoprettede selvstændige investeringsfremmeagentur. Gå videre
med implementeringen af den nationale garantifond. Forbedre mulighederne for høring og
repræsentation af erhvervslivet. Øge bestræbelserne på at strømline og accelerere
godkendelsessystemerne. Indføre ‘stiltiende godkendelse’ i godkendelses- og
registreringssystemerne. Begynde at indføre konsekvensanalyser for lovgivningen.
Forbedre adgangen til finansiering og udvikle virksomhedsstøttestrukturer (klynger,
væksthuse, erhvervsparker/teknologiparker).
Landbrug og fiskeri
– I
Serbien:
Fortsat styrke den administrative kapacitet til politikformulering og –
implementering. Vedtage og begynde at implementere rammelovgivning om
fødevaresikkerhed og dyre- og plantesundhed; opgradere laboratorier og kontroltjenester
og kontrollen ved de ydre grænser på veterinær-, plantesundheds- og sundhedsområdet;
færdiggøre oprettelsen af et identifikations- og registreringssystem for kvæg.
– I
Montenegro:
Fortsat styrke den administrative kapacitet til politikformulering og
-implementering. Implementere veterinærloven (herunder fiskevarer) og styrke veterinær-
og plantesundhedslaboratorierne; styrke kontrollen. Øge bestræbelserne på at tilpasse
lovgivningen til de gældende EU-bestemmelser på veterinær- og plantesundhedsområdet.
Tilpasse systemet for identificering og registrering af kvæg til EU-kravene.
Miljø
– I
Serbien:
Fortsætte med at tilnærme lovgivningen til EU’s lovgivning og standarder
(luftforurening, affaldsforvaltning og naturbeskyttelse); vedtage og begynde at
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
implementere den nationale miljøbeskyttelsesstrategi. Styrke den administrative kapacitet,
især for institutioner og organer, der er ansvarlige for planlægning, udstedelse af
tilladelser, kontrol og overvågning samt projektforvaltning. Udvikle en flerårig plan for
finansiering af investeringer. Implementere den vedtagne lovgivning, særlig om
miljøvurderinger og industriforurening. Begynde at opføre et anlæg til behandling og
sikker deponering af farligt affald.
– I
Montenegro:
Fortsætte med at tilnærme lovgivningen til EU’s lovgivning og standarder,
særlig rammelovgivningen om miljøbeskyttelse. Implementere og håndhæve den vedtagne
lovgivning. Udvikle en samlet miljøbeskyttelsesstrategi (vand, affald, luft). Vedtage
arealanvendelsesplanen; vedtage strategien for bæredygtig udvikling og sektorstrategier
(integreret kystforvaltning, biodiversitet, klimaændringer). Styrke den administrative
kapacitet.
Transportpolitik
– Færdiggøre programmet og fortsætte med at tilpasse luftfartslovgivningen til de gældende
EU-bestemmelser med henblik på det fælles europæiske luftfartsområde (ECAA).
– Implementere aftalememorandummet om udvikling af det sydøsteuropæiske regionale net
af basale transportforbindelser, herunder transportobservatoriet.
– I
Serbien:
Vedtage og implementere en national transportstrategi (veje, jernbaner, luftfart
og vandveje) under hensyntagen til sektorens økonomiske levedygtighed. Implementere
jernbaneloven. Færdiggøre masterplanen for sejlads ad indre vandveje.
– I
Montenegro:
Implementere vejtransportloven (herunder etablering af relevante
implementeringsstrukturer). Begynde at øremærke tilstrækkelige ressourcer til
vedligeholdelse af transportinfrastruktur og institutioner.
Energi
– Begynde at implementere forpligtelserne i henhold til energifællesskabstraktaten.
– I
Serbien:
Fuldt ud implementere energiloven og også sikre, at det uafhængige
energiagentur fungerer tilfredsstillende; fortsætte med at foretage miljørevisioner af
energianlæg og tage fat på de værste forurenere. Sikre opdeling med henblik på
omstrukturering og privatisering. Styrke de nødvendige administrative strukturer. Gå
videre med etableringen af et regionalt energimarked (bl.a. ved forbedrede
sammenkoblingsmuligheder).
– I
Montenegro:
Færdiggøre og implementere energiudviklingsstrategien, herunder
strategien for energieffektivitet; styrke økonomiministeriets administrative kapacitet på
energiområdet; opdele og omstrukturere elværkerne. Styrke energistyrelsen. Færdiggøre
omstruktureringen og liberaliseringen af det interne energimarked; privatisere og/eller
tillade udvikling af offentlige-private partnerskaber i sektoren.
Informationssamfund og medier
– I
Serbien:
Sikre at den elektroniske kommunikationssektor liberaliseres, at
reguleringsorganerne er uafhængige og fungerer effektivt, og at den nødvendige
lovgivning og politik for sektoren vedtages og implementeres.
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
– I
Montenegro:
Fremme konkurrence på markedet i kraft af en styrkelse af
telekommunikationsagenturet,
især
ved
indførelse
af
de
nødvendige
konkurrenceforanstaltninger og fastsættelse af betingelser for samtrafiktakster.
Finanskontrol
– Udvikle en offentlig intern finanskontrolstrategi.
RETFÆRDIGHED, FRIHED OG SIKKERHED
Visum, grænsekontrol, asyl og migration
– Udvikle en
statsunions-tilgang
til integreret grænseforvaltning og sikre en konsistent
implementering i
republikkerne
i tråd med det relevante aftalememorandum. Til
opfølgning af Ohrid-regionalkonferencen om grænsesikkerhed og –forvaltning i maj 2003,
implementere de kortfristede foranstaltninger, regeringen vedtog.
– I
Serbien:
Tage konkrete skridt til at implementere en god praksis vedrørende grænsepoliti;
hurtigst muligt fortsætte med at demilitarisere grænsekontrollen under koordinering med
statsunionens myndigheder.
– I
Montenegro:
Styrke den civile grænsekontrol yderligere (inklusive træning og udstyr, der
er kompatibelt med EU-normer).
– Udvikle en
statsunions-tilgang
til spørgsmål vedrørende visum, asyl og migration i
overensstemmelse med forfatningscharteret, bl.a. ved en fuldstændig harmonisering af
republikkernes visumordninger. Indføre mekanismer til overvågning af, at denne politik
implementeres konsistent i
republikkerne.
– Vedtage asyllovgivning i begge republikker og fortsætte med at indgå og implementere
tilbagetagelsesaftaler. I Serbien: Forbedre kapaciteten og infrastrukturen i
modtagelsescentret for asylansøgere og flygtninge. I Montenegro: Bygge de planlagte
modtagelsescentre for asylansøgere og flygtninge.
Pengehvidvask
– I begge
republikker:
Sikre en effektiv implementering af lovgivningen til bekæmpelse af
pengehvidvask og styrke de finansielle efterretningsenheder.
Narkotika
– I begge
republikker:
Øge kapaciteten til at bekæmpe narkotikahandel og udvikle og
begynde at implementere en national narkotikastrategi på linje med EU’s narkotikastrategi.
Politi
– Implementere de aftalte institutionelle rammer for rets- og retshåndhævelsessamarbejde
mellem
republikkerne,
bl.a. ved fuldt ud at implementere aftalememorandummet
undertegnet af de respektive justits- og indenrigsministerier.
– I
Serbien:
Vedtage loven om politiet for at gøre det professionelt og ansvarligt.
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
– I
Montenegro:
Implementere lovene om politiet og det nationale sikkerhedsagentur og
sikre professionalisme og ansvarlighed.
Bekæmpelse af organiseret kriminalitet og terrorisme
– Etablere effektive institutionelle mekanismer til myndighedssamarbejde internt i
republikkerne
og formalisere samarbejdet mellem dem.
– I begge
republikker:
Vedtage lovgivning om og udvikle kapacitet til beslaglæggelse af
aktiver. Styrke kriminalefterretningssystemet. Vedtage lovgivning om beskyttelse af
persondata og tage de nødvendige skridt til forberedelse af indgåelsen af en
samarbejdsaftale med Europol. Styrke bekæmpelsen af menneskesmugling og
menneskehandel, herunder sikre, at ofre ydes passende bistand og beskyttelse.
– Gøre det internationale samarbejde mere effektivt og implementere de relevante
internationale konventioner om terrorisme; forbedre samarbejdet og udvekslingen af
information mellem alle grene af sikkerhedstjenesterne og med andre stater; forebygge
finansiering og forberedelse af terrorhandlinger.
3.2. Prioriteter på mellemlang sigt
Politiske krav
DEMOKRATI OG RETSSTAT
Offentlig administration
– Yderligere styrke fagministeriernes enheder for europæisk integration og mekanismerne til
samarbejde med kontorerne for europæisk integration.
– I
Serbien:
Fuldt ud implementere tjenestemandsloven og loven om den offentlige
forvaltning. Implementere foranstaltninger til udvikling af de menneskelige ressourcer i
den offentlige sektor. Styrke kapaciteten (politikformulering og tværministeriel
koordination) i den offentlige forvaltning på statsligt og lokalt plan; indføre et centraliseret
lønsystem. Styrke den økonomiske politikformuleringsproces. Vedtage og implementere
en decentraliseringsreform, der sikrer de lokale myndigheders levedygtighed.
– I
Montenegro:
Sikre en stabilisering af myndigheden for forvaltning af menneskelige
ressourcer. Styrke politikformuleringsprocessen. Implementere decentraliseringsreform.
Forsvarsreform
– Gå videre med omstruktureringen og reformen af de væbnede styrker, herunder om
nødvendigt nedskæring (under hensyntagen til de sociale virkninger), omstilling og
privatisering af militære aktiver og forsvarsindustrien samt øget gennemsigtighed og civil
kontrol.
Retsvæsen
– I
Serbien:
Tilpasse den nationale strategi for reform af retsvæsenet og den tilhørende
handlingsplan, særlig vedrørende dommeres udnævnelse og prøvetid og anklageres
uafhængighed. Skabe og implementere et IT-netværk for anklagere på alle niveauer; sikre
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fuldbyrdelse af domstolsafgørelser. Yderligere styrke kapaciteten til at behandle
krigsforbrydersager hjemme i fuld overensstemmelse med de internationale forpligtelser
vedrørende samarbejde med ICTY.
– I
Montenegro:
Sikre, at dommeruddannelsescentret
Implementere IT-strategien for retsvæsenet.
Politik for korruptionsbekæmpelse
– Sikre fuld overholdelse af FN-konventionen om korruptionsbekæmpelse.
MENNESKERETTIGHEDER OG BESKYTTELSE AF MINDRETAL
– Implementere lovgivningen til bekæmpelse af diskrimination.
– Sikre at handicappede børn og børn fra mindretalsgrupper inkluderes i det normale
undervisningssystem; reformere børneinstitutionssystemet.
– Fortsætte med at fremme integrationen af mindretal og et godt forhold mellem de etniske
grupper.
REGIONALE SPØRGSMÅL OG INTERNATIONALE FORPLIGTELSER
– Lette integrationen for flygtninge, der vælger ikke at vende tilbage. I
Serbien:
Vedtage ny
lovgivning om flygtninge; fortsat implementere den nationale strategi. I
Montenegro:
Implementere den nationale strategi for flygtninge som led i en samlet strategi for social
inklusion og social integration.
Økonomiske krav
I Serbien:
– Videreføre bæredygtige makroøkonomiske politikker; fortsætte den finanspolitiske
tilpasning og konsolidering for yderligere at mindske ubalancerne udadtil og dæmpe
inflationspresset. Foretage en prioritering af de offentlige udgifter i de årlige og
mellemfristede budgetter; især mindske de kvasi-fiskale tab for statsejede eller kollektivt
ejede virksomheder. Fortsat føre en moderat lønpolitik. Gå videre med reformen af
pensions- og sygeforsikringssystemerne.
– Forbedre budgetproceduren og finansforvaltningen; styrke opbygningen af kapacitet til
budgetforberedelse og –gennemførelse, så det bliver muligt at foretage en prioritering.
Forbedre finansforvaltningen på statsligt og lokalt plan.
– Indføre effektive procedurer for opdagelse, behandling og opfølgning af tilfælde af
formodet svig og andre uregelmæssigheder i forbindelse med nationale og internationale
finansieringsmidler.
– Fortsætte med privatiseringen af store kollektivt ejede og statsejede virksomheder og
eventuelt offentligt ejede forsyningsselskaber for at bidrage til at øge den private sektors
andel af økonomien.
fungerer
tilfredsstillende.
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
– Styrke erhvervsklimaet og fremme udviklingen af den private sektor og beskæftigelsen i
kraft af konkurrenceprægede markeder, lige konkurrencevilkår og adgang til finansiering
ved udvikling af finanssektoren.
– Gøre markedet for jord og fast ejendom mere velfungerende. Vedtage og implementere
matrikellovgivning og lovgivning, der giver private mulighed for at eje grundarealer i
byerne. Indlede en jordreform med omstrukturering og privatisering af store gårde.
– Fortsætte med de nødvendige reformer for at kunne overholde WTO-reglerne og –
forpligtelserne og dermed fremskynde WTO-tiltrædelsesprocessen.
– Begynde at udforme og implementere en integreret forskningspolitik.
I Montenegro:
– Videreføre bæredygtige makroøkonomiske politikker; fortsætte den finanspolitiske
tilpasning og konsolidering for yderligere at mindske ubalancerne udadtil. Foretage en
prioritering af de offentlige udgifter i den kort- og mellemfristede budgettering; især
mindske subsidier og overførsler og lønudgifterne i den offentlige sektor. Til stadighed
mindske de samlede offentlige udgifters andel af BNP.
– Forbedre budgetproceduren og finansforvaltningen; styrke opbygningen af kapacitet til
budgetforberedelse og –gennemførelse, så det bliver muligt at foretage en prioritering.
Forbedre finansforvaltningen på statsligt og lokalt plan.
– Indføre effektive procedurer for opdagelse, behandling og opfølgning af tilfælde at
formodet svig og andre uregelmæssigheder i forbindelse med nationale og internationale
finansieringsmidler.
– Styrke erhvervsklimaet og fremme udviklingen af den private sektor og beskæftigelsen i
kraft af konkurrenceprægede markeder, lige konkurrencevilkår og adgang til finansiering
ved udvikling af finanssektoren. Strømline retsprocedurerne i handelssager.
– Fortsætte med de nødvendige reformer for at kunne overholde WTO-reglerne og –
forpligtelserne og dermed fremskynde WTO-tiltrædelsesprocessen.
– Begynde at udforme og implementere en integreret forskningspolitik.
Europæiske standarder
DET INDRE MARKED
Frie kapitalbevægelser
– Yderligere liberalisere kort- og mellemfristede kapitalbevægelser i begge
republikker.
Frie varebevægelser
– Yderligere udvikle standardiseringen, særlig ved indførelse af europæiske standarder.
Fortsætte med at gennemføre både den nye og generelle metodes direktiver og den gamle
metodes direktiver i den nationale lovgivning. Etablere en struktur for markedstilsyn som
krævet efter de gældende EU-bestemmelser.
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Told og beskatning
– Sikre en fortsat tilnærmelse af den serbiske og montenegrinske skatte- og toldlovgivning til
de gældende EU-bestemmelser og yderligere øge den administrative kapacitet til at
implementere toldlovgivningen og bekæmpe korruption, grænseoverskridende kriminalitet
og skatteunddragelse.
– Forbedre gennemsigtigheden og udvekslingen af information med EU-medlemsstaterne for
at lette håndhævelsen af foranstaltninger, der forebygger skatteundgåelse og
skatteunddragelse.
Statistikker
– I begge
republikker:
Udvikle pålidelige økonomiske statistikker. Opbygge institutionel
kapacitet til at udarbejde og offentliggøre statistiske basisdata, der er tilpasset europæiske
normer for erhvervsstatistikker, arbejdsmarkedsstatistikker og nationalregnskaber.
SEKTORPOLITIKKER
Industri og SMV
– I begge
republikker:
Implementere det europæiske charter for SMV.
Landbrug og fiskeri
– I
Serbien:
Opbygge yderligere administrativ kapacitet til politikformulering og –
implementering. Udforme og begynde at implementere en politik for udvikling af
landdistrikterne. Fortsætte med at styrke lovgivningen og kontrollen på veterinær-,
sundheds-, plantesundheds- og fødevaresikkerhedsområdet, herunder for vinlaboratorier.
Forbedre affaldsforvaltningen og mindske landbrugets forurening. Styrke landbrugs- og
fødevaremarkedssystemerne, herunder kvalitetskontrol og HACCP; mindske de politiske
fordrejninger af landbrugsmarkederne og reformere direktoratet for råvarereserver. Udvide
dyreidentifikations- og registreringssystemet til at omfatte flere arter. Forberede et program
for opgradering af fødevarevirksomheder, så de opfylder EU-kravene.
– I
Montenegro:
Opbygge yderligere administrativ kapacitet til politikformulering og
-implementering. Udforme og begynde at implementere en politik for udvikling af
landdistrikterne. Styrke den institutionelle kapacitet på fødevaresikkerhedsområdet.
Forberede et program for opgradering af fødevarevirksomheder, så de opfylder
EU-kravene. Indlede arbejdet med henblik på identificering af får og geder og registrering
af deres bevægelser. Indlede arbejdet med henblik på at sikre en effektiv kontrol af den
indenlandske planteproduktion, særlig for produkter omfattet af specifikke EU-krav.
Træffe foranstaltninger til at sikre, at fiskeripolitikken i højere grad tilnærmes til
EU-normerne, særlig med hensyn til ressourceforvaltning, inspektion og kontrol samt på
det markeds- og strukturpolitiske område.
Miljø
– I begge
republikker:
Fortsætte med at implementere og håndhæve en lovgivning, der er
tilnærmet til EU-lovgivningen. Fortsat implementere lovgivning om vurdering af
virkningerne for miljøet. Ratificere og begynde at implementere Kyoto-protokollen. Sikre
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
en bæredygtig finansiel ramme for implementeringen af en miljøbeskyttelsespolitik på
mellemlang til lang sigt.
– I
Serbien:
Vedtage og begynde at implementere strategier for luftforurening,
affaldsforvaltning og naturbeskyttelse. Fortsætte med at implementere den nationale
miljøbeskyttelsesstrategi og vandstrategien. Fortsat styrke miljøinstitutionernes og –
organernes administrative kapacitet. Begynde at implementere den flerårige plan for
finansiering af investeringer. Afslutte opførelsen af et anlæg til behandling og sikker
deponering af farligt affald.
– I
Montenegro:
Fortsætte med at tilnærme lovgivningen til EU’s lovgivning og standarder,
særlig lovgivningen om luftforurening, vand og affald. Begynde at implementere
arealanvendelsesplanen og den samlede miljøbeskyttelsesstrategi. Udvikle en samlet
miljøbeskyttelsesstrategi (vand, affald, luft). Begynde at implementere strategien for
bæredygtig udvikling og sektorstrategier (integreret kystforvaltning, biodiversitet,
klimaændringer). Fortsat styrke den administrative kapacitet i fagministerier og organer,
der er ansvarlige for miljøplanlægning, tilladelser, kontrol og overvågning samt
projektforvaltning.
Transportpolitik
– I begge
republikker:
Styrke kapacitetsopbygningen, herunder vedrørende forberedelse af
store investeringsprojekter. Fortsat øremærke tilstrækkelige ressourcer til vedligeholdelse
af transportinfrastruktur og institutioner.
– Implementere internationale forpligtelser i henhold til Den Internationale
Søfartsorganisations konventioner og forbedre søsikkerhedsforholdene for flåden på
baggrund af Paris-aftalememorandummet.
Energi
– I begge
republikker:
Vedtage og implementere en langsigtet strategi for en miljømæssigt
bæredygtig energipolitik.
– Fortsætte med at implementere regionale og internationale forpligtelser på dette område
med henblik på etablering af et konkurrencedygtigt regionalt energimarked.
Informationssamfund og medier
– I begge
republikker:
Gennemføre de nye EU-rammer for elektronisk kommunikation i den
nationale lovgivning og implementere dem. Sikre, at tilsynsmyndighederne er uafhængige
og har tilstrækkelige ressourcer og ekspertise. Begynde på tilpasningen til
EU-bestemmelserne på det audiovisuelle område.
Finanskontrol
– Udvikle og implementere principperne for decentraliseret forvaltningsansvarlighed og
funktionelt uafhængig intern revision i overensstemmelse med de internationalt anerkendte
standarder og EU’s bedste praksis.
– Styrke den øverste revisionsinstitutions operationelle kapacitet og funktionelle og
finansielle uafhængighed.
DA
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
– Udvikle procedurer og administrativ kapacitet til sikring af en effektiv beskyttelse af EU’s
finansielle interesser.
RETFÆRDIGHED, FRIHED OG SIKKERHED
Visum, grænsekontrol, asyl og migration
– I begge
republikker:
Udvikle den tekniske infrastruktur og kapaciteten i form af
menneskelige ressourcer til at implementere den integrerede grænseforvaltningspolitik,
herunder styrke grænsepolitiet og toldvæsenet. Forbedre kontakterne over grænserne med
nye grænseovergangssteder. Øge samarbejdet mellem republikkernes instanser for
bekæmpelse af menneskehandel og menneskesmugling.
Politi
– I begge
republikker:
Fortsætte omstruktureringen; sikre ansvarlighed; reformere
politiuddannelsen; sikre samarbejde mellem retshåndhævelsesorganer.
Bekæmpelse af organiseret kriminalitet og terrorisme
– I begge
republikker:
Udvikle et effektivt system til beskyttelse af vidner, som også
omfatter regionale elementer. Styrke bekæmpelsen af økonomisk og finansiel kriminalitet
(herunder pengehvidvask og falskmøntneri), svig og korruption og forbedre den
tilsvarende lovgivning. Lette udstationeringen af forbindelsesofficerer fra
EU-medlemsstater i de relevante statsorganer for bekæmpelse af organiseret kriminalitet.
Implementere Palermo-konventionen om grænseoverskridende organiseret kriminalitet.
– I
Serbien:
Styrke indenrigsministeriets kapacitet (særlig i direktoratet for organiseret
kriminalitet). Udvikle procedurer og kapacitet til udveksling af efterforskningsoplysninger
mellem de forskellige organer.
– I
Montenegro:
Øge den administrative og retslige kapacitet til implementering af
straffeloven i forbindelse med organiseret kriminalitet. Styrke indenrigsministeriets enhed
for bekæmpelse af organiseret kriminalitet og sikre koordinering mellem alle
håndhævelsesorganer.
DA
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KOSOVO som defineret ved De Forenede Nationers Sikkerhedsråds resolution 1244 af
10. juni 1999
3.1. Prioriteter på kort sigt
– For at garantere et sikkert, demokratisk og multietnisk Kosovo er det nødvendigt at
fortsætte implementeringen af de standarder for Kosovo, som er stadfæstet af FN’s
Sikkerhedsråd.
– I den sammenhæng skal der tages fat på følgende prioriteter:
Nøgleprioriteter
– Sikre fuld overholdelse af retsstatsprincipperne og føre en politik, der til enhver tid
bekæmper korruption, organiseret kriminalitet og økonomisk kriminalitet.
– Sikre demokratisk styring af og offentlige tjenesteydelser til alle befolkningsgrupper i
Kosovo ved oprettelse af en professionel, ansvarlig, tilgængelig, repræsentativ og
gennemsigtig offentlig administration, der er fri for politisk indblanding.
– Skabe et klima, der fremmer bæredygtig multietnicitet og forsvarlig hjemvenden.
Garantere alle befolkningsgrupper respekt, sikkerhed, bevægelsesfrihed og deltagelse.
Udtrykkeligt fordømme alle tilkendegivelser af fjendtlighed over for mindretalsgrupper.
Energisk retsforfølge al interetnisk kriminalitet.
– Skabe betingelser for investeringer, handel og økonomisk vækst.
– Sikre fuldt samarbejde med FN’s Internationale Krigsforbrydertribunal for Det Tidligere
Jugoslavien (ICTY).
– Fuldt ud respektere FN’s Sikkerhedsråds resolution 1244 (UNSCR 1244) og intensivere en
velforberedt dialog med Beograd. Udvise en konstruktiv holdning.
Politiske krav
DEMOKRATI OG RETSSTAT
Provisoriske selvstyreinstitutioner
– Sikre at forsamlingen og dens udvalg og regeringen og kommunerne fuldt ud fungerer
effektivt, herunder sikre fuld overholdelse af de respektive forretningsordener og fuld
respekt for alle befolkningsgruppers rettigheder og interesser.
– Øge forsamlingens tilsyn med regeringen og forsamlingens ansvarlighed og åbenhed.
– Øge mindretallenes repræsentation i alle institutioner og den offentlige forvaltning på
centralt og kommunalt plan.
– Forberede og gennemføre en folke- og boligtælling i fuld overensstemmelse med
internationale normer.
Valg
DA
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
– Afholde frie, retfærdige og gennemsigtige valg. Styrke den uafhængige og multietniske
centrale valgkommission med henblik på rettidig afholdelse af valg i 2006.
– Sørge for passende valgsteder, sikkerhed og andre foranstaltninger, så alle
befolkningsgrupper kan udøve deres stemmeret. Sørge for, at internt fordrevne og
flygtninge kan deltage i valget, selv om deres muligheder for at vende tilbage til Kosovo er
begrænsede.
Offentlig administration
– Håndhæve gennemsigtige procedurer for ansættelse, overførsel, bedømmelse,
forfremmelse, adfærd og afskedigelse af offentligt ansatte, herunder ansatte i Kosovos
beskyttelseskorps (KPC), politiet og retsvæsenet, samt for finansforvaltningen.
– Forbedre kvaliteten af og adgangen til grundlæggende offentlige tjenesteydelser for alle
befolkningsgrupper, herunder bidrage til at formindske efterspørgslen efter tjenesteydelser
fra parallelstrukturer.
– Udvikle og opretholde effektive og politisk uafhængige uddannelsesinstitutioner for den
offentlige forvaltning. Forbedre videreuddannelsen for ledere. Udvikle Kosovos offentlige
forvaltningsinstitut til et organ, der kan tilbyde alle offentligt ansatte professionel
uddannelse.
– Vedtage loven om nødforvaltning og yderligere forbedre indsatsen, professionalismen og
koordineringen i relevante institutioner i Kosovo, herunder KPC, inden for
civilbeskyttelse.
– Fremme reformen af det lokale selvstyre under hensyntagen til synspunkterne og
interesserne hos alle befolkningsgrupper i Kosovo, herunder tildeling af passende
budgetmidler,
og
øge
den
administrative
kapacitet
til
at
fremme
decentraliseringsprocessen.
Retsvæsen
– Sikre effektive og uvildige domstole, der er fri for politisk indflydelse.
– Beskytte vidner.
– Implementere det automatiserede sagsforvaltningssystem for at mindske antallet af
ubehandlede sager, særlig inden for den borgerlige ret. Sikre fuldbyrdelse af
civilretsafgørelser.
– Yderligere udvikle den juridiske uddannelse og træning, særlig for dommere, anklagere og
administrativt personale. Vedtage og implementere loven om Kosovos retsvæsensinstitut
og omdanne det til en levedygtig institution, der er ansvarlig for uddannelserne inden for
retsvæsenet.
– Styrke de kommunale domstole og politiets indsats for at forebygge, straffe og tage fat på
ulovlig besættelse, brug og opførelse af fast ejendom.
– Styrke anklageinstitutionen for at sikre, at den lever op til principperne om uafhængighed
og upartiskhed.
DA
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
– Udvikle en politisk uafhængig kapacitet til at varetage beføjelser på området retlige og
indre anliggender.
Politik for korruptionsbekæmpelse
– Implementere loven om bekæmpelse af korruption. Oprette organet for bekæmpelse af
korruption. Vedtage og implementere planen for bekæmpelse af korruption.
MENNESKERETTIGHEDER OG BESKYTTELSE AF MINDRETAL
– Sikre at der fortsat er en uafhængig og finansielt levedygtig ombudsmandsinstitution og at
der tages behørigt hensyn til ombudsmandens anbefalinger.
– Lette og fremme hjemvenden af flygtninge og fordrevne fra alle befolkningsgrupper og
afslutte rehabiliteringen af ejendomme, der blev beskadiget eller ødelagt som følge af
begivenhederne i marts 2004, herunder historiske og religiøse steder.
– Styrke de administrative strukturer og ansvarlighedsmekanismerne i ministeriet for
befolkningsgrupper og hjemvenden. Videreudvikle og implementere den fælles strategiske
ramme for befolkningsgrupper og hjemvenden og udvikle kommunale mekanismer til at
lette en bæredygtig integration af hjemvendte og eksisterende mindretalsgrupper.
– Vedtage og håndhæve en effektiv lov om officielle sprog og oprette en effektiv mekanisme
til overvågning af lovens implementering.
– Lovliggøre uofficielle bosættelser. Finde bæredygtige repatrieringsløsninger for integrering
af roma-mindretalsgrupper, der lever under risikofyldte forhold i lejre, og for grupper af
internt fordrevne, der opholder sig i uofficielle centre.
– Vedtage loven om bevarelse af kulturarven og etablere administrative mekanismer til at
sikre, at den implementeres.
– Vedtage lovgivning om offentlig radio- og tv-udsendelsesvirksomhed og forbud mod
injurier. Konsolidere medieselvreguleringssystemet ved oprettelse af den uafhængige
mediekommission og sikring af, at presserådet fungerer effektivt, og at presseloven
implementeres.
– Etablere passende juridiske rammer for ikke-statslige organisationer og sikre, at de frit kan
virke inden for disse rammer.
– Afslutte lovgivningen og foranstaltningerne til beskyttelse af ejendomsrettigheder, særlig
vedrørende ejerskab, brugsret og andre rettigheder over bolig- og ikke-boligejendomme,
herunder lovgivningsrammer for regulering af byggeri. Harmonisere kommunale
regulativer og oprette en mekanisme til effektiv løsning af tvister om erhvervs- og
landbrugsejendomme. Bevidstgøre offentligheden om konsekvenserne af ulovligt byggeri.
– Udvikle og implementere en strategi, herunder bæredygtige afløserordninger for bolig- og
ejendomsdirektoratet, for at få afgjort alle udestående krav vedrørende boligejendomme.
– Forbedre kvaliteten af uddannelsen på primær- og sekundærtrinnet, videregående
uddannelser og erhvervsfaglige uddannelser.
DA
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
– Sikre en effektiv implementering af antidiskriminationsloven.
– Træffe konkrete foranstaltninger til at forebygge og straffe alle former for vold mod
kvinder.
REGIONALE SPØRGSMÅL OG INTERNATIONALE FORPLIGTELSER
– Styrke det regionale samarbejde og opbygge gode naboskabsforhold.
– Indgå og implementere frihandelsaftaler i regionen og deltage i alle relevante regionale
initiativer, særlig under stabilitetspagten.
Økonomiske krav
– Afslutte privatiseringsprocessen i overensstemmelse med Kosovo-forvaltningsinstituttets
tidsplan.
– Afslutte den selskabsmæssige omdannelse af offentligt ejede virksomheder, dvs. elværker,
jernbaner, fjernvarmeværker, vandværker og affaldsanlæg. Implementere yderligere
omstruktureringsskridt for at forbedre disse selskabers styring, effektivitet og økonomiske
bæredygtighed. Yderligere styrke reguleringsrammerne for offentlige forsyningsselskaber
og forbedre de uafhængige tilsyns administrative kapacitet.
– Styrke gennemsigtigheden i de offentlige finanser og deres bæredygtighed. Sikre
overensstemmelse mellem 2006-budgettet og de konsoliderede mellemfristede
udgiftsrammer.
– Opstille og implementere de makroøkonomiske og budgetmæssige prioriteter i snævert
samarbejde med IMF.
– Forbedre den finanspolitiske disciplin og kontrollen med de offentlige udgifter. Etablere
effektive procedurer for opdagelse, behandling og opfølgning af tilfælde af formodet svig
og andre uregelmæssigheder i forbindelse med nationale og internationale
finansieringsmidler.
– Fortsætte med at udvikle lovgivningsmæssige og politiske rammer for handelspolitik og
handelsrelaterede politikker og sikre forenelighed med EU og WTO. Bekendtgøre og
implementere loven om udenrigshandelsvirksomhed.
Europæiske standarder
– Styrke alle institutioners administrative kapacitet til effektivt at undersøge, om politik og
lovgivning stemmer overens med EU-kravene, og i særdeleshed styrke de strukturer, der
beskæftiger sig med tilnærmelse til EU.
DET INDRE MARKED
Frie varebevægelser
– Forberede den nødvendige lovgivning og etablere infrastrukturen for standardisering,
certificering, metrologi, akkreditering og overensstemmelsesvurdering under hensyntagen
til komplementariteten med regionen.
DA
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
– Implementere loven om indenrigshandel.
Frie kapitalbevægelser
– Vedtage passende tilsynskrav og styrke tilsynet i finanssektoren.
Told og beskatning
– Øge toldmyndighedernes kapacitet til at bekæmpe korruption og grænseoverskridende
kriminalitet. Øge kriminalundersøgelsesenhedens kapacitet.
– Sikre
overholdelse
af
forpligtelserne
præferencehandelsforanstaltninger (oprindelse).
vedrørende
implementering
af
– Tilslutte sig principperne i adfærdskodeksen for erhvervsbeskatning og sikre, at nye
skattemæssige foranstaltninger er i overensstemmelse med disse principper.
Offentlige indkøb
– Vedtage og effektivt implementere den reviderede lov om offentlige indkøb, herunder de
tilhørende gennemførelsesbestemmelser. Indføre effektive revisionsprocedurer.
Intellektuel ejendomsret
– Udforme og implementere lovgivning om beskyttelse af intellektuelle, industrielle og
kommercielle ejendomsrettigheder. Opstille en strategi på mellemlang sigt for forbedring
af håndhævelsen af disse rettigheder.
Statistikker
– Etablere et indledende sæt pålidelige (nationale) regnskabsstatistikker.
SEKTORPOLITIKKER
Industri og SMV
– Vedtage en strategi på mellemlang sigt for SMV-politikken, herunder oprettelse af
SMV-støtteorganet og organet for investeringsfremme. Fortsætte med at implementere det
europæiske charter for små virksomheder.
– Vedtage generelle finansielle rapporteringsrammer, der er tilpasset efter forholdene i
Kosovo, og som begrænser anvendelsen af IFRS/IAS til virksomheder af offentlig
interesse og fuldt ud udnytter undtagelserne i fjerde og syvende selskabsdirektiv.
Landbrug og fiskeri
– Udforme og begynde at implementere en politik for udvikling af landdistrikterne.
– Fortsætte med at tilpasse lovgivningen til de gældende EU-bestemmelser på veterinær- og
plantesundhedsområdet.
– Tilpasse systemet for identificering og registrering af kvæg efter EU-kravene.
DA
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Miljø
– Forberede vedtagelsen og implementeringen af lovgivning om vurdering af virkningerne
for miljøet i overensstemmelse med de gældende EU-bestemmelser.
– Forberede en samlet miljøhandlingsplan, særlig hvad angår folkesundhedsspørgsmål, med
henblik på tilnærmelse til de gældende EU-bestemmelser.
– Forberede aktiviteter med henblik på øget bevidstgørelse af offentligheden om og fremme
af civilsamfundets deltagelse i miljøspørgsmål.
Transportpolitik
– Implementere aftalememorandummet om udvikling af det sydøsteuropæiske regionale net
af basale transportforbindelser, herunder transportobservatoriet.
– Implementere loven om vejtransport. Vedtage en lov om trafiksikkerhed og begynde at
implementere foranstaltninger på dette område.
– Øge transportplanlægningskapaciteten for at få vedtaget og begynde at implementere
transportpolitiske rammer, herunder udvikling af en multimodal transportstrategi på
centralt og lokalt plan.
– Fortsætte med at forbedre den datastyrede forvaltning af aktiver til vedligeholdelse og
rehabilitering.
– Fortsætte med at tilpasse luftfartslovgivningen til de gældende EU-bestemmelser med
henblik på det fælles europæiske luftfartsområde (ECAA).
– Udvikle det civile driftsselskab for Pristinas lufthavn og dets personale og faciliteter for at
sikre et tilstrækkeligt sikkerhedsniveau og en god og ansvarlig ledelse.
Energi
– Begynde at implementere forpligtelserne i henhold til energifællesskabstraktaten. Sikre
elselskabets leve- og bæredygtighed, bl.a. ved en betydelig forøgelse af de opkrævede
indtægter og forbedring af styringsstrukturerne.
Informationssamfund og medier
– Vedtage og begynde at implementere en politik for elektroniske kommunikationsnet og –
tjenester for at skabe et stabilt konkurrenceklima og tiltrække udenlandske investorer.
Finanskontrol
– Udvikle en offentlig intern finanskontrolstrategi som grundlag for opfyldelse af
anbefalingerne på mellemlang sigt på dette område.
RETFÆRDIGHED, FRIHED OG SIKKERHED
Visum, grænsekontrol, asyl og migration
– Styrke samarbejdet mellem grænseforvaltningsorganer.
DA
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Pengehvidvask
– Sikre, at finansinformationscentret effektivt løser sin opgave med indsamling og analyse af
data i forbindelse med pengehvidvask.
Narkotika
– Yderligere styrke den lokale kapacitet i narkotikaundersøgelsesafdelingen.
Politi
– Gøre undersøgelserne af kriminalitet mere effektive. Vedtage og implementere lovgivning
om oprettelse af Kosovos polititjeneste (KPS) og styrke dens kapacitet med hensyn til
undersøgelser og intern kontrol. Styrke ledelsen.
– Sikre at det fremtidige akademi for uddannelse i offentlig sikkerhed bliver en uafhængig
og professionel uddannelsesinstitution.
Bekæmpelse af organiseret kriminalitet og terrorisme
– Yderligere styrke den lokale kapacitet i KPS’ direktorat for organiseret kriminalitet.
Implementere handlingsplanen for bekæmpelse af menneskehandel og menneskesmugling.
3.2. Prioriteter på mellemlang sigt
Politiske krav
DEMOKRATI OG RETSSTAT
Offentlig administration
– Gå videre med en bæredygtig reform af den offentlige forvaltning under behørig
hensyntagen til de budgetmæssige begrænsninger. Forbedre den lokale forvaltnings
kapacitet til at yde borgerne i det pågældende område service på en ligelig og effektiv
måde.
Retsvæsen
– Udforme og konsolidere et fuldstændigt lovkompleks, der respekterer alle
befolkningsgruppers rettigheder og interesser, med udgangspunkt i alle nugældende
retskilder i Kosovo.
– Udforme og implementere en samlet strategi for forøgelse af domstolenes uafhængighed
og anklagesystemets autonomi.
– Styrke den administrative kapacitet og effektivitet hos domstolene og alle
retshåndhævelsesorganer. Sikre et levedygtigt samlet retshjælpssystem. Udvikle en
alternativ mekanisme til afgørelse af tvister.
– Forbedre fængselssystemet, særlig hvad angår sikkerhed, kontrol, ledelse, faglig
uddannelse og reintegrationsordninger samt forholdene i fængslerne.
MENNESKERETTIGHEDER OG BESKYTTELSE AF MINDRETAL
DA
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
– Vedtage lovgivning og etablere og respektere mekanismer for beskyttelse af
menneskerettigheder og mindretalsrettigheder i overensstemmelse med Europarådets
anbefalinger.
– Sikre mindretalsgrupper en bæredygtig eksistens og en ikke-diskriminerende deltagelse i
samfundet og træffe konkrete foranstaltninger til at garantere deres sikkerhed og
bevægelsesfrihed samt ligelig adgang til offentlige og almene tjenesteydelser.
– Implementere loven om kønnenes ligestilling. Sikre at kvinders rettigheder indgår som et
normalt led i alle eksisterende politikker og al lovgivning.
– Udvikle en integreret bevaringspolitik for kulturarven. Aktivt sætte ind på at øge den
generelle bevidsthed om og respekt for kulturarven.
– Sikre, at det offentlige radio- og tv-selskab opfylder rollen som public service-organ for
alle befolkningsgrupper og på deres respektive sprog. Fremme mindretalsudsendelser og
mindretalsmediers bæredygtighed. Sikre lige vilkår for både private og offentlige medier.
– Sikre at matrikelmyndigheden i Kosovo og de kommunale matrikelkontorer giver
gennemsigtig og ikke-diskriminerende adgang til fuldstændige ejendomsregistre og er
underlagt aktive ansvarlighedsmekanismer.
REGIONALE SPØRGSMÅL OG INTERNATIONALE FORPLIGTELSER
– Yderligere styrke mekanismerne til regionalt og internationalt samarbejde inden for
retshåndhævelse, herunder overførsel af mistænkte og dømte og gensidig juridisk bistand
til jurisdiktionsområder.
Økonomiske krav
– Lægge grunden til udvikling af en låntagnings- og gældsforvaltningskapacitet.
– Undersøge mulige garantimekanismer med henblik på tiltrækning af udenlandske
investeringer, navnlig i samarbejde med det multilaterale investeringsgarantiorgan.
– Forbedre skattesystemet
skatteopkrævningen.
og
styrke
skatteforvaltningens
kapacitet
til
at
øge
– Udvikle fleksible sociale politikker for at fremme beskæftigelsen og den sociale
samhørighed og bekæmpe fattigdom og social udelukkelse.
– Udvikle banksektorens kapacitet til at tilbyde banktjenesteydelser og langfristet
finansiering på et konkurrencepræget grundlag. Sikre et pålideligt og effektivt tilsyn med
bank-, forsikrings- og pensionsinstitutioner.
– Fremme opstillingen af en mellemfristet udviklingsstrategi og –plan, der er kædet sammen
med sektorstrategier, tilgodeser en formindskelse af fattigdommen og er afstemt efter
udgiftsrammen på mellemlang sigt og programmet for offentlige investeringer.
Europæiske standarder
DET INDRE MARKED
DA
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Frie varebevægelser
– Begynde at gennemføre den nye og generelle metodes direktiver og den gamle metodes
direktiver i den nationale lovgivning.
– Fortsætte med at indføre europæiske standarder (EN).
– Etablere en markedsovervågningsstruktur.
Told og beskatning
– Fortsætte med at tilnærme skatte- og toldlovgivningen til de gældende EU-bestemmelser
og yderligere øge den administrative kapacitet til at håndhæve lovgivningen og bekæmpe
korruption, grænseoverskridende kriminalitet og skatteunddragelse.
Offentlige indkøb
– Sikre at reglerne for offentlige indkøb effektivt overholdes af de kontraherende
myndigheder og organer på alle niveauer, bl.a. ved udvikling af operationelle værktøjer,
uddannelse og styrkelse af den administrative kapacitet.
Intellektuel ejendomsret
– Fortsætte med at styrke håndhævelsen af intellektuelle, industrielle og kommercielle
ejendomsrettigheder i overensstemmelse med strategien på mellemlang sigt.
Statistikker
– Øge indsatsen for at etablere et pålideligt statistisk system.
SEKTORPOLITIKKER
Industri og SMV
– Fortsætte med at implementere det europæiske charter for SMV og SMV-strategien på
mellemlang sigt.
– Gå videre med en gradvis tilpasning af selskabsretten, herunder de finansielle
rapporteringsstandarder.
Landbrug og fiskeri
– Udvikle en politik og en reguleringsramme for en levedygtig jordreform. Støtte
beskyttelsen af landbrugsjord mod uplanlagt byudvikling.
– Indlede indsatsen vedrørende identificering af får og geder og registrering af deres
bevægelser.
– Forberede et program for opgradering af fødevareforarbejdningsvirksomheder.
– Indlede indsatsen for en effektiv kontrol af den indenlandske planteproduktion, særlig for
produkter omfattet af specifikke EU-krav.
DA
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Miljø
– Vedtage og implementere miljøhandlingsplanen med henblik på tilnærmelse til de
gældende EU-bestemmelser.
– Implementere og støtte aktiviteter, der har til formål at øge offentlighedens bevidsthed om
og civilsamfundets deltagelse i miljøspørgsmål.
Transportpolitik
– Fortsætte med at implementere aftalememorandummet
sydøsteuropæiske regionale net af basale transportforbindelser.
Energi
– Udvikle lovgivnings- og reguleringsrammer til fremme af offentlige-private partnerskaber
og blandede investeringer i elsektoren i tråd med konklusionerne af undersøgelsen om
fremme af investeringerne.
Informationssamfund og medier
– Implementere lovgivningen om elektroniske kommunikationsnet og –tjenester og styrke
den uafhængige tilsynsmyndigheds stilling.
Finanskontrol
– Med koordinering fra finansministeriet udvikle og implementere principperne om
decentraliseret forvaltningsansvarlighed og funktionelt uafhængig intern revision i
overensstemmelse med internationale standarder og EU’s bedste praksis i kraft af en
sammenhængende lovgivning og en tilstrækkelig administrativ kapacitet.
– Styrke den øverste revisionsinstitutions operationelle kapacitet og funktionelle og
finansielle uafhængighed.
RETFÆRDIGHED, FRIHED OG SIKKERHED
Narkotika
– Udforme og implementere effektiv lovgivning og effektive strategier til bekæmpelse af
narkotikahandel og narkotikamisbrug.
Bekæmpelse af organiseret kriminalitet og terrorisme
– Udforme og implementere en samlet strategi til bekæmpelse af organiseret kriminalitet,
økonomisk kriminalitet og terrorisme. Styrke den lokale kapacitet til at undersøge
organiseret kriminalitet. Styrke retsvæsenets kapacitet til at forfølge og behandle sager om
organiseret og økonomisk kriminalitet.
– Udvikle en våbenindsamlingsstrategi og færdiggøre og håndhæve lovgivning vedrørende
håndskydevåben.
om
udvikling
af
det
DA
30
DA