Europaudvalget 2005-06
KOM (2005) 0562
Offentligt
1446023_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 9.11.2005
KOM(2005) 562 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
Kommissionens udtalelse om ansøgning fra Den Tidligere Jugoslaviske Republik
Makedonien om medlemskab af Den Europæiske Union
{SEK(2005) 1425}
{SEK(2005) 1429}
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
A.
a)
INDLEDNING
Forord
Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien indgav sin ansøgning om medlemskab af
Den Europæiske Union den 22. marts 2004, og Ministerrådet anmodede den 17. maj 2004
Kommissionen om at fremsætte sin udtalelse om denne ansøgning i henhold til proceduren i
artikel 49 i traktaten om Den Europæiske Union, som fastsætter: “Enhver europæisk stat, som
overholder principperne i artikel 6, stk. 1, kan ansøge om at blive medlem af Unionen. Den
retter sin ansøgning til Rådet, som træffer afgørelse med enstemmighed efter høring af
Kommissionen og efter samstemmende udtalelse fra Europa-Parlamentet, der udtaler sig med
absolut flertal blandt sine medlemmer”.
I artikel 6, stk. 1, hedder det, at “Unionen bygger på principperne om frihed, demokrati og
respekt for menneskerettighederne og de grundlæggende frihedsrettigheder samt
retsstatsprincippet, der alle er principper, som medlemsstaterne har til fælles”.
Dette er de juridiske rammer, inden for hvilke Kommissionen fremsætter denne udtalelse.
Ansøgningen fra Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien om medlemskab er en del
af en historisk proces, i hvilken landene på Vestbalkan er i færd med at overvinde den
politiske krise i deres region og orientere sig mod det område af fred, stabilitet og velfærd,
som Unionen har skabt. I Thessaloniki-dagsordenen for det vestlige Balkan, som Det
Europæiske Råd vedtog i juni 2003, understreger EU, at “det
er op til de vestlige Balkanlande
selv at sætte tempoet i deres fortsatte tilnærmelse til EU, og at tempoet vil afhænge af de
resultater, som de enkelte lande opnår med hensyn til gennemførelse af reformer og dermed
overholdelsen af de kriterier, der blev fastlagt af Det Europæiske Råd i København i juni
1993, samt konditionaliteten i forbindelse med stabiliserings- og associeringsprocessen”.
Det Europæiske Råd konkluderede på sit møde i København i juni 1993 følgende:
“De associerede lande i Central- og Østeuropa, som måtte ønske det, kan blive medlemmer af
Den Europæiske Union. Tiltrædelse vil finde sted, så snart et associeret land er i stand til at
påtage sig forpligtelserne ved et medlemskab og opfylder de givne økonomiske og politiske
betingelser.
Medlemskab kræver,
at ansøgerlandet har oprettet stabile institutioner, der kan garantere demokratiet,
retsstaten, menneskerettighederne og respekten for og beskyttelsen af mindretal
at ansøgerlandet har en fungerende markedsøkonomi og er i stand til at modstå
konkurrencepresset og markedskræfterne i Unionen
at ansøgerlandet er i stand til at påtage sig forpligtelserne ved medlemskab og bl.a.
tilslutter sig målene for en politisk, økonomisk og monetær union.
Unionens evne til at optage nye medlemmer uden derved at sætte tempoet i den europæiske
integration over styr er ligeledes af stor betydning og bør indgå i overvejelserne i såvel
Unionens som ansøgerlandenes almindelige interesse”.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det Europæiske Råd henviste på sit møde i Madrid i december 1995 til behovet for, “at der
skabes de rette betingelser for ansøgerlandenes gradvise og harmoniske integration, navnlig
ved hjælp af udvikling af markedsøkonomien, tilpasning af deres administrative apparat og
tilvejebringelse af stabile økonomiske og monetære forhold”.
Forudsætningerne som led i stabiliserings- og associeringsprocessen blev defineret af Rådet
den 29. april 1997, og heriblandt kan nævnes samarbejde med Den Internationale
Krigsforbryderdomstol vedrørende det Tidligere Jugoslavien (ICTY) og regionalt samarbejde.
Disse forudsætninger udgør et centralt element i stabiliserings- og associeringsprocessen og
indgår i stabiliserings- og associeringsaftalen med Den Tidligere Jugoslaviske Republik
Makedonien, som trådte i kraft i april 2004.
I sin udtalelse analyserer Kommissionen derfor ansøgningen fra Den Tidligere Jugoslaviske
Republik Makedonien ud fra landets evne til at opfylde de kriterier, som Det Europæiske Råd
fastlagde på mødet i København i 1993, og de betingelser, der er fastsat for stabiliserings- og
associeringsprocessen, navnlig betingelserne i Rådets konklusioner af 29. april 1997.
Den metode, der er fulgt ved udarbejdelsen af denne udtalelse, er den samme som i tidligere
udtalelser. Kommissionen har analyseret både den nuværende situation og udsigterne på
mellemlang sigt. I forbindelse med denne udtalelse og uden at foregribe et eventuelt
tiltrædelsestidspunkt er det mellemlange perspektiv blevet defineret som en periode på fem år.
Ved udarbejdelsen af sin henstilling om indledning af tiltrædelsesforhandlinger har
Kommissionen lagt særlig vægt på Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedoniens
nuværende evne til at opfylde de politiske kriterier.
Rapporten med den detaljerede analyse, som denne udtalelse er baseret på, offentliggøres
særskilt (Analytical
Report for the Opinion on the application of the former Yoguslav
Republic of Macedonia for EU membership).
b)
Forbindelserne mellem EU og Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien
Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien, der udgjorde den sydligste del af Den
Tidligere Jugoslaviske Republik, har en befolkning på 2 mio., og den blev uafhængig i
november 1991. Landet har haft aftalemæssige forbindelser med De Europæiske Fællesskaber
siden 1996. Det undertegnede i 1997 en samarbejdsaftale og handels- og tekstilaftaler, som
trådte i kraft i 1998. Der blev i april 2001 undertegnet en stabiliserings- og associeringsaftale,
som trådte i kraft den 1. april 2004.
Den største udfordring for landets politiske stabilitet siden det opnåede uafhængighed var
krisen i 2001. Takket være Ohrid-rammeaftalen, som blev undertegnet den 13. august 2001,
og den vilje til at gennemføre den, som skiftende siddende regeringer siden 2001 har udvist,
er der på ny opnået stabilitet. I henhold til rammeaftalen skulle der iværksættes et bredt
lovgivningsprogram, som blev afsluttet i juli 2005. Regeringen går nu videre med selve
implementeringen af de nye lovgivningsrammer, som vil medvirke til yderligere styrkelse af
tilliden og stabiliteten i landet og skabe stadigt bedre betingelser for medlemskab af EU.
Den Europæiske Union har til stadighed støttet denne proces. EU’s ønske om fred og stabilitet
i landet blev yderligere illustreret af EU's militære mission "Concordia", der blev iværksat
som afløsning for NATO's missioner, fra marts til december 2003. EU indledte i december
2003 en politimission ”EUPOL Proxima”, efter at der i september 2003 var truffet en
beslutning herom på foranledning af regeringen. Den har mandat til at støtte konsolidering af
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
lov og orden og reform af politiet. EUPOL Proxima’s nuværende mandat er gældende indtil
den 15. december 2005. Den Europæiske Unions Observatørmission har også været til stede i
landet siden 2001 i henhold til en aftale, der blev indgået i august 2001.
Kommissionen yder finansiel støtte til Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedoniens
europæiske integrationsindsats og vil fokusere på foranstaltninger til afhjælpning af mangler,
der påpeges i denne udtalelse. Der er vedtaget nationale årlige CARDS-programmer med en
beløbsramme på 51 mio. EUR for 2004 og 39 mio. EUR for 2005.
B.
1.
KRITERIER FOR MEDLEMSKAB
P
OLITISKE KRITERIER
Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien har stabile og velfungerende demokratiske
institutioner, der respekterer grænserne for deres beføjelser og samarbejder med hinanden. På
trods af gentagne henstillinger fra OSCE-ODIHR efter valget i 2002 blev der i forbindelse
med lokalvalget i 2005 konstateret en række alvorlige uregelmæssigheder. Hvis det skal
kunne lade sig gøre at gennemføre de kommende parlamentsvalg på regulær vis, er det
afgørende, at der sker en rettidig og korrekt gennemførelse af henstillingerne fra OSCE-
ODIHR, og at de politiske partier indgår forpligtelser i den henseende. Selv om oppositionen
tager almindelig del i institutionernes arbejde, har et oppositionsparti siden april 2005
besluttet ikke at deltage i parlamentets arbejde.
Der har været en stærk vilje til at gennemføre Ohrid-rammeaftalen, og de betydelige
fremskridt, der er gjort siden 2001, har været afgørende for styrkelsen af landets stabilitet. For
yderligere at styrke et klima præget af tillid og konsolidere de fremskridt, der er gjort, bør
regeringen fortsætte effektiv gennemførelse af aftalen.
Retsstaten er ved at blive konsolideret gradvist. Der er siden krisen i 2001 gjort en betydelig
indsats for at reformere politiet. Der mangler imidlertid stadig at blive taget visse skridt for at
sikre retsstaten i hele landet. Dette omfatter videreførelse af reformen af politiet, som er
afgørende for at opnå et mere effektivt politiarbejde og forebygge, at situationen kommer ud
af kontrol. Det er nødvendigt at fortsætte indsatsen for at øge retsvæsenets uafhængighed og
effektivitet, herunder indledningsvis gennem ændring af forfatningen i tråd med Europarådets
henstillinger. Korruptionsniveauet er stadig højt, og det påvirker mange aspekter inden for
økonomi, samfundsliv og politik i landet. Bekæmpelsen af korruption skal derfor gøres mere
effektiv.
Der er ingen større problemer med hensyn til respekten for de grundlæggende rettigheder. Der
er gennemført en række forfatningsmæssige og lovgivningsmæssige ændringer, som sikrer et
højt beskyttelsesniveau for mindretallenes rettigheder. Det er vigtigt, at de pågældende
lovbestemmelser fortsat implementeres korrekt.
Landet samarbejder helhjertet med Det Internationale Krigsforbrydertribunal vedrørende Det
Tidligere Jugoslavien. Det ratificerede en bilateral immunitetsaftale med USA om Den
Internationale Straffedomstol, som ikke er på linje med de vejledende EU-principper. Landet
ønsker at deltage i det regionale samarbejde. Der er behov for en vedvarende indsats på dette
område, navnlig for at løse navneproblemet med Grækenland og sikre gode
naboskabsforbindelser.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
Ø
KONOMISKE KRITERIER
I Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien er der bred politisk enighed om de
grundlæggende træk ved de økonomiske politikker. På det økonomiske område er der opnået
en høj grad af makroøkonomisk stabilitet, med lav inflation, balance på de offentlige
budgetter og lav offentlig gældsættelse. Pris- og handelsliberaliseringen samt privatiseringen
er i alt væsentligt gennemført. Den finansielle sektor forekommer stabil. Arbejdskraften har
en god grundlæggende uddannelse, og landets transport- og telekommunikationsinfrastruktur
er ganske god. Den økonomiske integration i forhold til EU er godt i gang.
Markedsøkonomien hæmmes imidlertid af institutionelle svagheder som f.eks. langsomme og
tunge administrative procedurer, mangler i retsvæsenet og begrænsede fremskridt med
registrering af jord og ejendomme. Erhvervsklimaet fremmer derfor ikke investeringer,
navnlig udenlandske direkte investeringer, og vækst. Hertil kommer, at arbejdsmarkedet og
det finansielle marked har mangler, som står i vejen for en reduktion af den usædvanligt høje
arbejdsløshed og tilførsel af kreditmidler til erhvervslivet. De indenlandske og udenlandske
investeringer har været utilstrækkelige, hvilket har resulteret i lav produktivitetsvækst og
forringet konkurrenceevne. Det medfører store skævheder i økonomien, at der findes en
betydelig paralleløkonomisk sektor. Eksportvarestrukturen er ikke afbalanceret. På nuværende
tidspunkt ville det således være meget vanskeligt for økonomien at modstå
konkurrencepresset i det indre marked. En indsats for at afhjælpe de påpegede problemer
gennem strukturreformer burde bidrage til at få markedsøkonomien til at fungere bedre og
samtidigt øge dens konkurrenceevne.
3.
E
VNE TIL AT PÅTAGE SIG FORPLIGTELSERNE VED MEDLEMSKAB
Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedoniens evne til at påtage sig forpligtelserne i
forbindelse med medlemskab er blevet evalueret efter følgende indikatorer:
Forpligtelserne i stabiliserings- og associeringsaftalen
Fremskridt med vedtagelse, implementering og håndhævelse af EU-retten.
Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien har gjort fremskridt med gennemførelsen
af stabiliserings- og associeringsaftalen, selv om der bør tages behørigt hensyn til
overholdelse af de frister, der er fastsat deri.
Landet har gjort en betydelig indsats for at tilpasse sin lovgivning til EU-retten, navnlig i
forbindelse med det indre marked og handel. Det er nødvendigt at videreføre disse
bestræbelser. Landet står imidlertid over for store udfordringer, hvad angår implementering
og navnlig effektiv håndhævelse af lovgivningen. Den administrative og retslige kapacitet er
stadig ringe på mange områder, og det vil være nødvendigt at styrke den betydeligt for at sikre
en korrekt anvendelse af EU-retten.
Hvis Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien viderefører sin indsats, burde landet
ikke have større problemer med at anvende EU-retten på mellemlang sigt på følgende
områder:
Fiskeri
Den økonomiske og monetære politik
Statistikker
Virksomheds- og industripolitik
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Transeuropæiske net
Videnskab og forskning
Uddannelse og kultur
Eksterne forbindelser
Udenrigspolitik og sikkerheds- og forsvarspolitik
Finansielle og budgetmæssige bestemmelser.
Landet vil skulle gøre en yderligere indsats for at tilpasse sin lovgivning til EU-retten og
gennemføre og håndhæve den effektivt på mellemlang sigt på følgende områder:
Arbejdskraftens frie bevægelighed
Etableringsret og frihed til at levere tjenesteydelser
Fri kapitalbevægelse
Finansielle tjenesteydelser
Forbruger- og sundhedsbeskyttelse.
Landet vil skulle gøre en betydelig vedvarende indsats for at tilpasse sin lovgivning til EU-
retten og gennemføre og håndhæve den effektivt på mellemlang sigt på følgende områder:
Offentlige indkøb
Selskabsret
Informationssamfundet og medier
Landbrug og udvikling af landdistrikter
Fødevaresikkerheds-, veterinær- og plantesundhedspolitik
Transport
Energi
Beskatning
Socialpolitik og beskæftigelse
Regionalpolitik og koordinering af strukturinstrumenterne
Retfærdighed, frihed og sikkerhed
Toldunion.
Hvis ikke indsatsen øges betydeligt, er der risiko for, at landet ikke vil være i stand til at
opfylde EU-rettens krav på mellemlang sigt på følgende områder:
Fri varebevægelse
Intellektuel ejendomsret
Konkurrencepolitik
Finanskontrol.
Hvad angår miljøet, vil der skulle gøres en meget stor indsats omfattende betydelige
investeringer og styrkelse af den administrative kapacitet med henblik på håndhævelse af
lovgivningen. Der vil først på lang sigt kunne opnås fuld overensstemmelse med EU-retten,
og det vil kræve øgede investeringer.
C.
KONKLUSION OG HENSTILLING
Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien er et fungerende demokrati med stabile
institutioner, som generelt garanterer retsstaten og respekterer de grundlæggende
rettigheder. Landet undertegnede en stabiliserings- og associeringsaftale i 2001 og har
siden da generelt opfyldt de deri fastsatte forpligtelser på en tilfredsstillende måde. Den
Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien har med succes gennemført
lovgivningsprogrammet under Ohrid-rammeaftalen, som medvirkede til større politiske og
sikkerhedsmæssige forbedringer i landet. Det er nu nødvendigt, at lovgivningen håndhæves
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fuldt ud. Landet ønsker fortsat at deltage i det regionale samarbejde. Den Tidligere
Jugoslaviske Republik Makedonien er nødt til at gøre en yderligere indsats, navnlig med
hensyn til valgprocessen, reform af politiet, reform af retsvæsenet og bekæmpelse af
korruption. Kommissionen vurderer, at landet efter de generelle reformfremskridt, der er
gjort, er godt på vej til at opfylde de politiske kriterier, der blev fastlagt på Det Europæiske
Råds møde i København i 1993, og som er blevet fastlagt i forbindelse med stabiliserings-
og associeringsprocessen.
Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien har taget vigtige skridt hen imod
etablering af en fungerende markedsøkonomi. Landet vil på mellemlang sigt ikke være i
stand til at modstå konkurrencepresset og markedskræfterne i Unionen, men det vil det på
længere sigt, hvis det målrettet viderefører det økonomiske reformarbejde, der er indledt.
Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien vil være i stand til at påtage sig de fleste
af medlemskabsforpligtelserne på mellemlang sigt, hvis der gøres en betydelig indsats for
at tilpasse lovgivningen til EU-retten, navnlig for at sikre implementering og håndhævelse.
Medmindre indsatsen øges betydeligt, er der risiko for, at landet ikke vil være i stand til at
opfylde kravene i EU-retten på mellemlang sigt, hvad angår fri varebevægelse, intellektuel
ejendomsret, konkurrencepolitik og finanskontrol. Der vil først på lang sigt kunne opnås
fuld overensstemmelse med EU-retten på miljøområdet, og det vil kræve større
investeringer.
På baggrund af disse betragtninger og navnlig under hensyn til de betydelige fremskridt,
landet har gjort med hensyn til klargøringen af lovgivningsrammerne under Ohrid-
rammeaftalen af 2001, og efter fire års gennemførelse af stabiliserings- og associeringsaftalen
(herunder anvendelse af dennes handelsrelaterede bestemmelser i form af en interimsaftale)
anbefaler Kommissionen, at Rådet indrømmer Den Tidligere Jugoslaviske Republik
Makedonien status som kandidatland. Denne status er en politisk anerkendelse af tættere
forbindelser mellem EU og Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien på landets vej
mod medlemskab.
Ifølge Kommissionen bør der indledes forhandlinger om tiltrædelse af Den Europæiske Union
med Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien, når landet i tilstrækkelig grad
opfylder kravene til medlemskab.
Denne udtalelse ledsages af et udkast til en aftale om Europæisk Partnerskab for Den
Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien, som opstiller de prioriteter, landet bør have for
øje under forhandlingsforberedelserne. EU vil fortsætte med nøje at overvåge fremskridtene
med de politiske reformer. Senest ved udgangen af 2006 forelægger Kommissionen Rådet en
rapport om de fremskridt, Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien har gjort.
DA
7
DA