Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2005-06
KOM (2005) 0566
Offentligt
1446027_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 11.11.2005
KOM(2005) 566 endelig
2005/0223 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om fremsendelse af data vedrørende landinger af fiskerivarer i medlemsstaterne
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446027_0002.png
BEGRUNDELSE
1) B
AGGRUNDEN FOR FORSLAGET
Begrundelse og formål
I henhold til den gældende fællesskabslovgivning baseret på Rådets forordning (EØF)
nr. 1382/91 om fremsendelse af data vedrørende landinger af fiskerivarer i
medlemsstaterne skal medlemsstaterne hver måned fremsende data til Kommissionen
vedrørende mængden og værdien af de fiskerivarer, der landes i deres havne. En
analyse af de metoder, som de nationale myndigheder anvender til at indsamle og
bearbejde dataene, og af Kommissionens brug af disse data har vist, at det er muligt at
foretage forbedringer, som vil begrænse medlemsstaternes arbejdsbyrde og gøre
dataene mere anvendelige.
Generel baggrund
Formålet med fællesskabslovgivningen om fiskeristatistik er at give fuldstændig
national dækning i form af harmoniserede månedlige data om landinger af fiskerivarer
som supplement til de data, der fremsendes om et mere begrænset antal fiskerivarer i
udvalgte havne i henhold til Rådets forordning (EF) nr. 104/2000 om den fælles
markedsordning for fiskerivarer og akvakulturprodukter.
Gældende bestemmelser på det område, som forslaget vedrører
Forslaget har til formål at forbedre og erstatte den gældende fællesskabslovgivning, og
Rådets forordning (EØF) nr.1382/91 bør derfor ophæves.
Overensstemmelse med andre EU-politikker og -mål
Ikke relevant.
2) H
ØRING AF INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSE
Høring af interesserede parter
Høringsmetoder, hovedmålgrupper og respondenternes overordnede profil
Medlemsstaternes fiskeristatistikere har fået forelagt og drøftet et arbejdspapir med de
tekniske elementer i forslaget.
Sammenfatning af svarene og af, hvordan der er taget hensyn til dem
Arbejdspapiret blev enstemmigt godkendt af medlemsstaternes fiskeristatistikere, idet
der kun blev foretaget en række mindre redaktionelle ændringer.
Ekspertbistand
Relevante videnskabelige områder/eksperter
Medlemsstaternes repræsentanter på møderne i Eurostats arbejdsgruppe
"Fiskeristatistik" var eksperter med viden om den nuværende lovgivning og med
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446027_0003.png
ekspertise inden for de nationale systemer til indsamling og bearbejdning af
fiskeristatistik.
Anvendt metodologi
Åbne drøftelser mellem eksperterne på møderne i arbejdsgruppen "Fiskeristatistik".
Væsentligste organer/eksperter, der er blevet hørt
Eksperterne kom fra medlemsstaternes fiskeriministerier og/eller medlemsstaternes
statistiske kontorer.
Sammendrag af rådgivning, der er modtaget og anvendt
Det har ikke været anført, at der skulle eksistere potentielt alvorlige risici med
uoprettelige konsekvenser.
Da forslaget er en forenkling af den nuværende lovgivning, er der ikke blevet peget på
nogen risici.
Tiltag til at gøre ekspertrådgivningen offentlig tilgængelig
Resultaterne af eksperternes drøftelser fremgår af referaterne af møderne i
arbejdsgruppen "Fiskeristatistik".
Konsekvensanalyse
Da forslaget er en forenkling af den nuværende lovgivning, blev det anset for
unødvendigt med en konsekvensanalyse.
Da forslaget er en ændring og forenkling af den nuværende lovgivning, anses det ikke
for hensigtsmæssigt at gennemføre en informationskampagne eller at indføre
finansielle incitamenter.
3) F
ORSLAGETS RETLIGE ASPEKTER
Resumé af forslaget
Formålet med forordningen er at sikre, at medlemsstaterne fremsender harmoniserede
data om mængden og værdien af landinger af fiskerivarer på deres område. Dataene
skal bruges til analyser af markedet for fiskerivarer og til mere generelle økonomiske
analyser af situationen i fiskerierhvervet. Forordningen adskiller sig fra den nuværende
lovgivning i tre henseender. For det første skal der fremsendes data en gang om året
frem for en gang om måneden. De månedlige data, der blev fremsendt indtil seks
måneder efter referencemåneden, har vist sig at være af begrænset nytte i forbindelse
med den daglige forvaltning af markedet, mens årlige data kan anvendes til mellem- og
langsigtede analyser af markedet. At der kun skal fremsendes data en gang om året,
begrænser også arbejdsbyrden for de nationale myndigheder, der skal fremsende
dataene. For det andet skal dataene opdeles efter de landende fiskerfartøjers flag (eller
nationalitet), mens den nuværende lovgivning kræver, at dataene grupperes efter
fællesskabsfartøjer, EFTA-fartøjer og andre fartøjer. Ændringen vil give mulighed for
mere detaljerede analyser af dataene og ikke i væsentlig grad øge arbejdsbyrden for de
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
nationale myndigheder, som allerede nu indsamler dataene på dette detaljeringsniveau.
Hvis fiskerisektorens struktur skulle medføre vanskeligheder for de nationale
myndigheder, der er ude af proportion med sektorens betydning, giver forordningen
endelig mulighed for en mere fleksibel anvendelse af stikprøver til vurdering af de
samlede landinger. De nationale myndigheder vil kunne anvende passende
stikprøveteknikker ved indsamlingen af data, hvis de giver en begrundelse herfor og i
en metodologisk rapport analyserer kvaliteten af de data, der fremkommer.
Retsgrundlag
Traktatens artikel 285 er retsgrundlaget for EF-statistikker. Rådet vedtager efter den
fælles beslutningsprocedure de foranstaltninger til udarbejdelse af statistikker, der er
nødvendige, for at Fællesskabet kan udøve sin virksomhed. Ifølge denne artikel skal
udarbejdelsen af statistikkerne være karakteriseret ved upartiskhed, pålidelighed,
objektivitet, videnskabelig uafhængighed, omkostningseffektivitet og fortrolighed af de
statistiske oplysninger.
Subsidiaritetsprincippet
anvendelse,
idet
forslaget
ikke
hører
under
Subsidiaritetsprincippet finder
Fællesskabets enekompetence.
Målene med forslaget kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne af
følgende årsager.
Medlemsstaterne vil ikke individuelt kunne tilvejebringe sammenlignelige statistikker,
der er nødvendige for at udforme og overvåge en retfærdig og effektiv
fællesskabspolitik vedrørende den fælles markedsordning for fiskerivarer og
akvakulturprodukter. Den voksende betydning af denne sektor betyder, at
medlemsstaterne har brug for pålidelige og sammenlignelige statistikker. Handler
medlemsstaterne på egen hånd uden koordinering og harmonisering på EU-plan, vil
deres indsats ikke være tilstrækkelig effektiv til at opfylde dette behov. I
overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet i EF-traktatens artikel 5 kan
målsætningen for den foreslåede forordning, nemlig systematisk fremsendelse af data
om landinger af fiskerivarer med henblik på udarbejdelse af harmoniserede
fællesskabsstatistikker, ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne
individuelt og kan derfor bedre gennemføres på fællesskabsplan.
Medlemsstaterne indsamler erfaringsmæssigt data om mængden og værdien af
landingerne, men anvender forskellige begreber og definitioner, hvilket medfører, at
dataene ikke er sammenlignelige på EU-plan, og at de derfor bliver langt mindre
anvendelige i forbindelse med forvaltningen af markedet for fiskerivarer.
Målene med forslaget kan bedre nås med en indsats på fællesskabsplan af følgende
årsager.
I henhold til forordningen skal dataene koordineres og harmoniseres på EU-plan, og de
nationale myndigheder skal indsende rapporter om den metodologi, der er anvendt ved
indsamlingen og bearbejdningen af dataene. På grundlag af disse rapporter vil
indholdet og kvaliteten af de fremsendte data blive vurderet af arbejdsgruppen
"Fiskeristatistik" under Den Stående Landbrugsstatistiske Komité. Når de
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
metodologiske rapporter er blevet godkendt, kan de nationale myndigheder anvende de
teknikker til indsamling af data, som er mest velegnede, når der tages hensyn til
fiskeristrukturen på deres område.
Kommissionen er bedst egnet til at organisere indsamlingen af EF-statistikker, mens
medlemsstaterne har kompetence til at organisere og administrere de nationale
statistiske systemer. I henhold til Rådets forordning (EF) nr. 322/97 af 17. februar 1997
om EF-statistikker, skal principperne for EF-statistikker bl.a. være upartiskhed og
statistisk fortrolighed. Upartiskhed indebærer, at alle brugere skal have adgang til
statistikkerne inden for så kort tid som muligt. Dette forudsætter, at data, der af
nationale myndigheder og Kommissionen anvendes til udarbejdelse af EF-statistikker,
betragtes som fortrolige, hvis de giver mulighed for direkte eller indirekte
identifikation af statistiske enheder og derved afslører individuelle oplysninger. De
nationale myndigheder skal indsende metodologiske rapporter, som gennemgås af
arbejdsgruppen "Fiskeristatistik", med henblik på en vurdering af kvaliteten af de
nationale systemer til indsamling og bearbejdning af dataene.
Fællesskabsmarkedet for fiskerivarer skal analyseres på EU-plan under anvendelse af
harmoniserede og sammenlignelige nationale data.
Forslaget er derfor i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet.
Proportionalitetsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet af følgende grunde.
Der er som bekendt store forskelle i fiskerierhvervets struktur i medlemsstaterne og
derfor også i de opgaver, som de nationale myndigheder skal udføre i forbindelse med
indsamling og bearbejdning af data om mængden og værdien af landinger af
fiskerivarer. De nationale myndigheder kan derfor anvende de teknikker til indsamling
af data, der er mest velegnede, når der tages hensyn til fiskerisektorens struktur, og som
svarer til sektorens betydning. I overensstemmelse med proportionalitetsprincippet går
forordningen ikke ud over det, der er nødvendigt for at nå dette mål.
Den finansielle og administrative byrde for de nationale myndigheder vil ikke blive
større, end den er med den nuværende lovgivning. At der skal ske årlig frem for
månedlig fremsendelse af data, og at der bliver mulighed for i højere grad at anvende
stikprøver, vil begrænse byrden.
Reguleringsmiddel/-form
Foreslået middel: forordning.
Andre midler vil ikke være hensigtsmæssige af følgende grunde.
Valget af retsakttype udstedt af Europa-Parlamentet/Rådet afhænger af de
lovgivningsmæssige mål. Databehovene på europæisk plan har resulteret i, at der til
EF-statistikker primært anvendes forordninger frem for direktiver som grundretsakter.
Forordningen er at foretrække, fordi der herved indføres samme lovgivning i hele
Fællesskabet, således at medlemsstaterne ikke har beføjelser til kun at anvende
bestemmelserne i et vist omfang eller selektivt. Den gælder umiddelbart, hvilket
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
betyder, at den ikke skal gennemføres i national ret. Direktiver, som sigter mod
harmonisering af nationale lovgivninger, er derimod ganske vist bindende for
medlemsstaterne med hensyn til deres mål, men det er op til de nationale myndigheder
at vælge form og metoder til at nå målet, som man er nået til enighed om på
fællesskabsplan. Direktiver skal gennemføres i national ret. Anvendelse af en
forordning er i overensstemmelse med andre retsakter om statistik, som er vedtaget
siden 1997.
4) B
UDGETMÆSSIGE KONSEKVENSER
Forslaget har ingen virkninger for Fællesskabets budget.
5) Y
DERLIGERE OPLYSNINGER
Simulering, pilotfase og overgangsperiode
Der var eller vil være en overgangsperiode for forslaget.
Forenkling
Forslaget indebærer forenkling af lovgivningen.
I henhold til den gældende fællesskabslovgivning skal medlemsstaterne hver måned
fremsende data til Kommissionen vedrørende mængden og værdien af de fiskerivarer,
der landes i deres havne. En analyse af de metoder, som de nationale myndigheder
anvender til at indsamle og bearbejde dataene, og af Kommissionens brug af disse data
har vist, at det er muligt at foretage forbedringer, som vil begrænse medlemsstaternes
arbejdsbyrde og gøre dataene mere anvendelige. Forordningen adskiller sig fra den
nuværende lovgivning. For det første skal der fremsendes data en gang om året frem
for en gang om måneden. For det andet skal dataene opdeles efter de landende
fiskerfartøjers flag (eller nationalitet), mens den nuværende lovgivning kræver, at
dataene grupperes efter EU-fartøjer, EFTA-fartøjer og andre fartøjer. Ændringen vil
give mulighed for mere detaljerede analyser af dataene og ikke i væsentlig grad øge
arbejdsbyrden for de nationale myndigheder, som allerede nu indsamler dataene på
dette detaljeringsniveau. Endelig giver forordningen mulighed for en mere fleksibel
anvendelse af stikprøver til vurdering af de samlede landinger.
Forslaget indgår i Kommissionens arbejdsprogram med referencen 2004/ESTAT/010.
Ophævelse af gældende retsforskrifter
Vedtagelsen af forslaget indebærer, at gældende lovgivning ophæves.
Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde
Den foreslåede retsakt er relevant for EØS og bør derfor omfatte hele EØS-området.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446027_0007.png
2005/0223 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om fremsendelse af data vedrørende landinger af fiskerivarer i medlemsstaterne
(EØS-relevant tekst)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 285,
stk. 1,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
1
,
efter proceduren i traktatens artikel 251
2
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
I henhold til Rådets forordning (EØF) nr. 1382/91 af 21. maj 1991 om fremsendelse af
data vedrørende landinger af fiskerivarer i medlemsstaterne
3
skal medlemsstaterne
fremsende data vedrørende mængder og gennemsnitspriser for fiskerivarer, som landes
på deres område.
Erfaringerne har vist, at det ikke vil gå ud over analyserne af markedet for fiskerivarer
og andre økonomiske analyser, hvis der kun fremsendes data i henhold til
fællesskabslovgivningen årligt frem for månedligt.
Det vil gavne analyserne, hvis dataene opdeles efter, hvilket flag de fartøjer, som
lander fiskerivarer, sejler under.
De rammer, der i forordning (EØF) nr. 1382/91 er sat for stikprøveundersøgelser i
forbindelse med indsamling og bearbejdning af data, medfører en unødigt stor byrde
for visse nationale myndigheder. For at forbedre systemet og gøre det enklere bør
forordning (EØF) nr. 1382/91 erstattes af denne forordning.
Målene for denne forordning, nemlig fastlæggelse af en fælles retlig ramme for
systematisk udarbejdelse af fællesskabsstatistikker over landinger af fiskerivarer i
medlemsstaterne, kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes på nationalt plan, men kan
(2)
(3)
(4)
(5)
1
2
3
EUT C [..] af [..], s. [..].
EUT C [..] af [..], s. [..].
EFT L 133 af 28.5.1991, s. 1. Senest ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1882/2003 (EUT L 284 af 31.10.2003, s. 1).
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446027_0008.png
bedre gennemføres på fællesskabsplan; Fællesskabet kan derfor træffe foranstaltninger
i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet, jf. traktatens artikel 5. I
overensstemmelse med proportionalitetsprincippet, jf. nævnte artikel, går denne
forordning ikke ud over, hvad der er nødvendigt for at nå disse mål.
(6)
Rådets forordning (EF) nr. 322/97 af 17. februar 1997 om EF-statistikker
4
er
referencerammen for statistikker inden for fiskeri. Særlig kræves det, at principperne
om upartiskhed, pålidelighed, objektivitet, videnskabelig uafhængighed,
omkostningseffektivitet og statistisk fortrolighed overholdes.
Det er vigtigt at sikre en ensartet anvendelse af denne forordning, og at der i dette
øjemed fastlægges en fællesskabsprocedure, som skal gøre det muligt inden for
passende tidsfrister at fastsætte gennemførelsesbestemmelser og foretage de
nødvendige tekniske tilpasninger.
De nødvendige foranstaltninger til gennemførelse af denne forordning bør vedtages i
overensstemmelse med Rådets afgørelse 1999/468/EF af 28. juni 1999 om fastsættelse
af de nærmere vilkår for udøvelsen af de gennemførelsesbeføjelser, der tillægges
Kommissionen
5
-
(7)
(8)
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
Definitioner
I denne forordning forstås ved:
1)
2)
3)
"fællesskabsfartøjer": fartøjer, der fører en EF-medlemsstats flag, eller som er
registreret i en EF-medlemsstat
"EFTA-fartøjer": fartøjer, der fører et EFTA-lands flag, eller som er registreret i et
EFTA-land
"værdi pr. enhed":
(a)
(b)
værdien ved første salg i national valuta pr. ton eller
- for fiskerivarer, som ikke sælges straks – den skønsmæssige gennemsnitspris
pr. ton i national valuta fastsat ved en passende metode.
Artikel 2
Medlemsstaternes forpligtelser
1.
Hver medlemsstat fremsender hvert år til Kommissionen statistikker over landinger
af fiskerivarer på dens område foretaget af fællesskabs- og EFTA-fartøjer ("de
statistiske data").
4
5
EFT L 52 af 22.2.1997, s. 1. Senest ændret ved forordning (EF) nr. 1882/2003 (EUT L 284 af
31.10.2003, s. 1).
EFT L 184 af 17.7.1999, s. 23.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
Ved anvendelsen af denne forordning anses følgende fiskerivarer for at være landet
på den indberettende medlemsstats område:
a)
b)
fiskerivarer, der landes af fiskerfartøjer eller andre fartøjer tilhørende
fiskerflåden i nationale havne
fiskerivarer, der landes af den indberettende medlemsstats fartøjer i ikke-EF-
havne, og som er omfattet af T2M-dokumentet, der er knyttet som bilag til
Kommissionens forordning (EØF) nr. 2454/93 af 2. juli 1993 om visse
gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 om
indførelse af en EF-toldkodeks.
Artikel 3
Bearbejdning af statistikkerne
1.
2.
De statistiske data skal omfatte de samlede landinger på medlemsstatens område.
Der kan anvendes stikprøver, hvis en totaltælling på grund af strukturen af en
bestemt sektor inden for en medlemsstats fiskeri for de nationale myndigheder ville
medføre vanskeligheder, der er ude af proportion med den pågældende sektors
betydning.
Artikel
4
Data
De statistiske data skal vedrøre de samlede mængder og værdien pr. enhed af de fiskerivarer,
der landes i referencekalenderåret.
De variabler, for hvilke der skal fremsendes statistiske data, definitionerne af dem og de
relevante nomenklaturer fremgår af bilag II, III og IV.
Artikel 5
Fremsendelse af statistiske data
Medlemsstaterne fremsender de statistiske data til Kommissionen hvert år i overensstemmelse
med det format, der er angivet i bilag I, og under anvendelse af de koder, der er angivet i bilag
II, III og IV.
De statistiske data fremsendes inden seks måneder efter udgangen af referenceåret.
Artikel 6
Metodologi
1.
Inden 12 måneder efter denne forordnings ikrafttrædelse fremsender hver
medlemsstat en detaljeret metodologisk rapport til Kommissionen med en
beskrivelse af, hvordan dataene er blevet indsamlet, og hvordan statistikkerne er
blevet bearbejdet. Rapporten skal indeholde nærmere oplysninger om eventuelle
stikprøveteknikker og en vurdering af kvaliteten af de skøn, der er blevet udarbejdet
på grundlag heraf.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446027_0010.png
2.
3.
Kommissionen gennemgår rapporterne og forelægger sine konklusioner for den
relevante arbejdsgruppe under Den Stående Landbrugsstatistiske Komité.
Medlemsstaterne underretter Kommissionen om eventuelle ændringer i de
oplysninger, der er omhandlet i stk. 1, inden 3 måneder efter indførelsen af dem. De
fremsender også til Kommissionen nærmere oplysninger om eventuelle
grundlæggende ændringer i de anvendte indsamlingsmetoder.
Artikel
7
Overgangsperiode
Med henblik på gennemførelsen af denne forordning kan medlemsstaterne efter proceduren i
artikel 9, stk. 2, indrømmes overgangsperioder på ikke over tre år fra forordningens
ikrafttrædelse.
Artikel 8
Dispensation
1.
Hvis en bestemt sektor inden for en medlemsstats fiskeriindustri ikke kan indgå i
statistikkerne, uden at det for de nationale myndigheder medfører vanskeligheder,
der er ude af proportion med sektorens betydning, kan der efter proceduren i artikel
9, stk. 2, gives dispensation, hvorefter medlemsstaten kan undlade at medtage data
for den pågældende sektor i de nationale data, der fremsendes.
Medlemsstaterne skal til støtte for ansøgninger om dispensation fremsende en
rapport til Kommissionen om de problemer, det har givet at anvende denne
forordning på de samlede landinger på deres område.
Artikel 9
Udvalgsprocedure
1.
2.
Kommissionen bistås af Den Stående Landbrugsstatistiske Komité, der er nedsat ved
artikel l i Rådets afgørelse 72/279/EØF
6
.
Når der henvises til dette stykke, anvendes artikel 4 og 7 i afgørelse 1999/468/EF i
overensstemmelse med samme afgørelses artikel 8.
Det tidsrum, der nævnes i artikel 4, stk. 3, i afgørelse 1999/468/EF, fastsættes til tre
måneder.
3.
Udvalget vedtager selv sin forretningsorden.
Artikel 10
Ophævelse
Forordning (EØF) nr. 1382/91 ophæves.
2.
6
EFT L 179 af 7.8.1972, s. 1.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 11
Ikrafttrædelse
Denne forordning træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den .
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446027_0012.png
BILAG I
De fremsendte datas format
Datafilformat
Dataene skal fremsendes i en fil, hvor hver post indeholder de nedenfor anførte felter.
Felterne skal adskilles af et komma (",").
Felt
Referenceår
Indberettende land
Art eller gruppe af arter
Flagstat
Behandlingsgrad
Anvendelse
Mængde
Værdi pr. enhed
*
Ton landet (oprundet til én
decimal)
National valuta pr. ton
Bemærkning
4 cifre (f.eks. 2003)
Alfa-3-kode
International alfa-3-kode*
Alfa-3-kode
Bilag II
-
Bilag II
Bilag III
Bilag IV
Bilag
En fuldstændig liste over internationale alfa-3-artskoder findes i FAO's ASFIS-liste
(http://www.fao.org/fi/statist/fisoft/asfis/asfis.asp)
Mængder på under 50 kg landet vægt registreres som "0,0".
Tekniske tilpasninger af dette bilag fastlægges efter proceduren i artikel 9, stk. 2.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446027_0013.png
BILAG II
Landekoder
Land
Kode
Østrig
Belgien
Cypern
Tjekkiet
Tyskland
Danmark
Spanien
Estland
Finland
Frankrig
Det Forenede Kongerige
Grækenland
Ungarn
Irland
Italien
Litauen
Letland
Luxembourg
Malta
Nederlandene
Polen
Portugal
Slovakiet
AUT
BEL
CYP
CZE
DEU
DNK
ESP
EST
FIN
FRA
GBR
GRC
HUN
IRL
ITA
LTU
LVA
LUX
MLT
NLD
POL
PRT
SVK
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446027_0014.png
Slovenien
Sverige
SVN
SWE
Island
Norge
ISL
NOR
Andre
OTH
Tekniske tilpasninger af dette bilag fastlægges efter proceduren i artikel 9, stk. 2.
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446027_0015.png
BILAG III
Koder for behandlingsgrad
Del A
Liste
Behandlingsgrad
Frisk (ikke specificeret)
Frisk (hele fisk)
Frisk (renset for indvolde)
Frisk (haler)
Frisk (fileter)
Frisk (renset for indvolde, uden
hoved)
Frisk (flået og tørret)
Frisk (levende)
Frisk (andet)
Frosset (ikke specificeret)
Frosset (hele fisk)
Frosset (renset for indvolde)
Frosset (haler)
Frosset (fileter)
Frosset (ufileteret)
Frosset (renset for indvolde,
uden hoved)
Frosset (renset)
Frosset (ikke renset)
Frosset (andet)
Saltet (ikke specificeret)
Saltet (hele fisk)
Kode
10
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446027_0016.png
Saltet (renset for indvolde)
Saltet (fileter)
Saltet (renset for indvolde, uden
hoved)
Saltet (andet)
Røget
Kogt
Kogt (frosset og pakket)
Tørret (ikke specificeret)
Tørret (hele fisk)
Tørret (renset for indvolde)
Tørret (fileter)
Tørret (renset for indvolde, uden
hoved)
Tørret (andet)
Hel (ikke specificeret)
Kløer
Rogn
Behandlingsgrad ukendt
Del B
Bemærkninger
1.
32
34
36
39
40
50
60
70
71
72
74
76
79
91
80
85
99
Filet: Det stykke kød, der udskæres parallelt med fiskens rygrad og består af fiskens
højre eller venstre side, forudsat at hoved, indvolde, finner (ryg-, gat-, hale-, bug- og
brystfinner) og ben (ryghvirvler eller stor rygrad, bug- eller ribben, bronkier eller
stigbøjler osv.) er fjernet og de to sider ikke hænger sammen f.eks. i ryggen eller
bugen.
Hel fisk: Fisk, der ikke er renset for indvolde.
Renset: Anvendes i forbindelse med tiarmede blæksprutter om blæksprutter, hvor
fangarme, hoved og indvolde er fjernet.
Frosset fisk: Fisk, der er frosset for at bevare dens egenskaber. Temperaturen sænkes
til -18
o
C eller derunder og holdes på -18
o
C eller derunder.
2.
3.
4.
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446027_0017.png
5.
Frisk fisk: Fisk, som ikke er forarbejdet til konserves, saltet eller frosset, og som ikke
har undergået anden behandling end køling. Fisken foreligger som regel hel eller
renset for indvolde.
Saltet fisk: Fisk, ofte renset for indvolde og uden hoved, som opbevares i salt eller
saltlage.
6.
Tekniske tilpasninger af dette bilag fastlægges efter proceduren i artikel 9, stk. 2.
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446027_0018.png
BILAG IV
Koder for fiskerivarernes anvendelse
Del A
Liste
Anvendelse
Konsum
Industriel anvendelse
Trukket tilbage fra markedet
Agn
Foder
Affald
Anvendelse ukendt
Del B
Bemærkninger
1.
Konsum: Omfatter alle fiskerivarer, der ved første salg sælges til konsum eller landes
til konsum i henhold til kontrakt eller anden aftale. Undtaget er mængder, der var
bestemt til konsum, men som på tidspunktet for det første salg på grund af
markedsforhold, hygiejnebestemmelser eller af lignende årsager trækkes tilbage fra
markedet for konsum.
Industriel anvendelse: Omfatter alle fiskerivarer, der landes specielt med henblik på
forarbejdning til fiskemel og fiskeolie til foderbrug, og mængder, der, selv om de
oprindeligt var bestemt til konsum, ikke sælges til dette formål ved første salg.
Kode
1
2
3
4
5
6
9
2.
Tekniske tilpasninger af dette bilag fastlægges efter proceduren i artikel 9, stk. 2.
DA
18
DA