Trafikudvalget 2007
KOM (2005) 0592
Offentligt
1447656_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 22.10.2007
KOM(2007) 645 endelig
2005/0241 (COD)
Ændret forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om transportørers erstatningsansvar ved ulykker under passagertransport ad søvejen
og indre vandveje
(forelagt af Kommissionen i henhold til EF-traktatens artikel 250, stk. 2)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447656_0002.png
2005/0241 (COD)
Ændret forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om transportørers erstatningsansvar ved ulykker under passagertransport ad søvejen
og indre vandveje
(EØS-relevant tekst)
1.
S
TATUS OVER FORSLAGETS BEHANDLING
Forslaget - KOM(2005) 592 - 2005/0241 (COD) - blev vedtaget af Kommissionen
den 23. november 2005 og fremsendt til Europa-Parlamentet og Rådet den 13.
februar 2006.
Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg vedtog sin udtalelse om
Kommissionens forslag den 13. september 2006.
Regionsudvalget vedtog sin udtalelse om Kommissionens forslag den 15. juni 2006.
Europa-Parlamentet vedtog 27 ændringsforslag ved førstebehandlingen den 25. april
2007.
2.
F
ORMÅLET MED FORSLAGET
Forslaget tjener til at indføre et sæt harmoniserede regler vedrørende rettigheder og
forpligtelser for alle søfartspassagerer, uanset deres rejserute, og for transportører.
Denne harmonisering bør være tilstrækkelig omfattende til at sikre ikke blot en mere
retfærdig fordeling af erstatningsansvar, men også en bedre forebyggelse af ulykker.
Forslaget tager sigte på at inkorporere 2002-protokollen til Den Internationale
Søfartsorganisations Athen-konvention af 1974 om søtransport af passagerer og
deres bagage i fællesskabsretten (herefter benævnt "Athen-konventionen af 2002").
Athen-konventionen af 2002 er en moderne tekst, der klart præciserer, hvilke
rettigheder og forpligtelser passagerer og transportører har. For erstatningsansvar i
forbindelse med søulykker indføres der en ordning med objektivt erstatningsansvar,
der fastsættes en tilstrækkelig høj øvre grænse for erstatningsansvar, det pålægges
alle transportører at tegne en forsikring, og skadelidte gives mulighed for at gøre
deres erstatningskrav gældende direkte over for forsikringsselskabet.
Parallelt med dette initiativ agter medlemsstaterne og Fællesskabet at tiltræde Athen-
konventionen af 2002
1.
1
Forslag til Rådets afgørelse om Det Europæiske Fællesskabs indgåelse af protokollen af 2002 til Athen-
konventionen af 1974 om søtransport af passagerer og deres bagage (KOM(2003) 375 af 24. juni 2003).
Under vedtagelse.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Denne indlemmelse af konventionen i fællesskabsretten vil fordre visse justeringer.
– Athen-konventionen er begrænset til international søtransport. Kommissionen
foreslår, at anvendelsesområdet udvides til også at omfatte cabotagesejlads
(søtransport inden for en og samme medlemsstat) og sejlads ad indre vandveje.
– Følgende skal bidrage til en harmonisering til gavn for såvel passagerer som
transportører: ophævelse af en bestemmelse i konventionen om, at en medlemsstat
på egen hånd kan indføre højere erstatningsgrænser end dem, der er fastsat i
konventionen.
– Tilføjelse af en bestemmelse om, at der skal ydes større erstatning ved
beskadigelse af udstyr beregnet for handicappede.
– Tilføjelse af en forpligtelse til forskudsbetaling.
– Tilføjelse af en forpligtelse til at underrette passagerer om deres rettigheder.
3.
D
ET ÆNDREDE FORSLAGS FORMÅL
Det ændrede forslag tager sigte på at tilpasse det oprindelige forslag på en række
punkter som foreslået af Europa-Parlamentet.
4.
4.1
B
EMÆRKNINGER
ÆNDRINGSFORSLAG
TIL
DE
AF
E
UROPA
-P
ARLAMENTET
VEDTAGNE
Ændringsforslag, som Kommissionen accepterer
Kommissionen kan acceptere ændringsforslag 2, 3, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14 og
15.
4.2
Ændringsforslag, som Kommissionen accepterer delvis eller med forbehold af
ændret formulering
Ændringsforslag 1 kan kun delvis accepteres. Det sidste punktum i dette
ændringsforslag lader forstå, at indførelsen af et krav om obligatorisk forsikring ikke
bør få konsekvenser for forsikringsselskaberne. Kommissionen mener, at dette
punktum bør fjernes, eftersom det ikke er i overensstemmelse med virkeligheden.
Indførelsen af en ordning med obligatorisk forsikring vil nemlig uundgåeligt få
konsekvenser for forsikringsmarkedet.
4.3.
Ændringsforslag, som Kommissionen ikke accepterer
Ændringsforslag 4, 9 og 16-27 kan Kommissionen ikke acceptere.
5.
Æ
NDRET FORSLAG
Med henvisning til EF-traktatens artikel 250, stk. 2, ændrer Kommissionen sit forslag
som anført ovenfor.
DA
3
DA