Skatteudvalget 2005-06
KOM (2005) 0609
Offentligt
1446069_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 30.11.2005
KOM(2005) 609 endelig
2005/0247 (COD)
Gennemførelse af Fællesskabets Lissabon-program
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS BESLUTNING
om papirløse rammer for told og handel
(forelagt af Kommissionen)
{SEK(2005) 1543}
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446069_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
B
AGGRUNDEN FOR FORSLAGET
Begrundelse og formål
Beslutningen om fremme af elektronisk told er et middel til at implementere interoperable og
tilgængelige automatiserede toldsystemer, både under den aktuelle og den fremtidige
moderniserede toldkodeks, og til at skabe koordinerede processer og tjenester. Hensigten er at
få andre instanser, der opererer ved grænserne, til at tage koncepterne med et 'Single Window'
og en 'One-Stop-Shop' til sig. Hovedformålet er at bestemme, hvilke aktioner der skal
gennemføres, og hvilke frister alle interessenter skal overholde, for at målet med enkle og
papirløse rammer for told og handel vil være realiseret, når den moderniserede toldkodeks
træder i kraft.
Alle interessenter vil skulle forpligte sig til at etablere og drive sikrede, interoperable og
tilgængelige elektroniske toldsystemer, som kan forbedre og lette forsyningskædens logistik
og toldprocesserne. Toldbehandlingen vil blive mere effektiv, de administrative byrder
reduceret, handelen lettet, produktsikkerheden og sikkerheden i den internationale handel øget
og miljø- og forbrugerbeskyttelsen forbedret gennem en mere målrettet toldkontrol, som
baseres på elektroniske risikostyringssystemer.
Generel baggrund
Medlemsstaterne har forpligtet sig til at skride til handling inden for rammerne af e-Europa-
initiativet og især e-forvaltningsinitiativet [Kommissionens meddelelse til Rådet, Europa-
Parlamentet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget om e-
forvaltningens betydning for Europas fremtid, KOM(2003) 567 af 26.9.2003]. Rådet
opfordrer i sin resolution af 5. december 2003 (EUT C 305, 16.12.2003, s. 1), hvori det
tilslutter sig Kommissionens meddelelse om enkle og papirløse rammer for told og handel
[KOM(2003) 452 af 24.7.2003], Kommissionen til i snævert samarbejde med
medlemsstaterne at udarbejde en flerårig strategiplan, der tager sigte på at skabe et europæisk
elektronisk miljø, der er i overensstemmelse med de operationelle og lovgivningsmæssige
projekter samt de nye tiltag, der er planlagt eller iværksat på området told og indirekte skatter.
Kommissionen har derfor udarbejdet et visionspapir og en plan med henblik på at opstille en
liste over gennemførelsestiltag og en tidsplan for, hvad der nu betegnes initiativet vedrørende
elektronisk told, som alle involverede parter skal enes om og overholde.
Medlemsstaterne har allerede investeret meget i udvikling af automatiserede toldsystemer.
Men forskelle mellem eksisterende systemer, regelsæt og data udligner fordelene ved den
hidtil opnåede harmonisering, hovedsagelig fordi disse systemer ikke kan fungere sammen.
Det er afgørende, at toldsystemerne kan udveksle elektronisk information og er udstyret med
en række grænseflader med erhvervslivet baseret på almindeligt anvendt teknologi.
Der findes endnu ikke fællesskabsdækkende it-applikationer for toldklarering, bortset fra det
nye datamatiserede forsendelsessystem NCTS, som med held har demonstreret
anvendeligheden af sådanne systemer og åbner nye muligheder for lignende applikationer for
andre toldprocedurer. Dette forudsætter rammer for konvergens og eventuelt fælles standarder
og strukturer.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ifølge forordning (EF) nr. 648/2005 om ændring af forordning (EØF) nr. 2913/92 (EF-
toldkodeksen) skal varer angives forud for deres afgang fra eller ankomst til Fællesskabets
toldområde. Disse oplysninger gøres i første række til genstand for primært
sikkerhedsrelateret risikoforvaltning og udveksles elektronisk mellem de kompetente
toldsteder inde i landet og ved grænserne. Gennemførelsesbestemmelserne til denne
forordning drøftes i øjeblikket i Toldkodeksudvalget og med erhvervslivet.
For at koordinere gennemførelsen af den flerårige strategiske plan er det væsentligt, at
medlemsstaterne accepterer visse milepæle som bindende frister. Kommissionen og
medlemsstaterne skal fremskaffe de nødvendige menneskelige og finansielle ressourcer og
tilslutte sig en række milepæle for samtidig implementering af i fællesskab vedtagne
elektroniske toldsystemer på grundlag af eksisterende lovgivning, herunder de ovenfor nævnte
ændringer, som dog let kan tilpasses principperne i den moderniserede toldkodeks.
Uden denne beslutning ville det være umuligt at sikre samtidig implementering i alle
medlemsstaterne. Mangel på forudgående koordination kan betyde, at Fællesskabet
efterfølgende må tage skridt til at håndhæve EF-lovgivning, som f.eks. forordning (EF) nr.
648/2005. Hvis medlemsstaterne endvidere ikke har sørget for at fremskaffe de nødvendige
ressourcer, er det ikke sandsynligt, at de nye toldsystemer kan implementeres, inden den
moderniserede toldkodeks træder i kraft. Det vil resultere i fortsat parallel anvendelse af
papirbaserede og elektroniske procedurer (i det mindste hvis mere end en medlemsstat er
involveret i proceduren), hvilket medfører unødvendige omkostninger for både toldvæsenet
og erhvervslivet og sikkert vil påvirke konkurrenceevnen hos virksomheder, som gør
forretninger i Fællesskabet. Det vil samtidig øge risikoen for svig, skade sikkerheden ved de
ydre grænser og svække toldvæsenets rolle som vigtigste instans for beskyttelse af grænserne
samt overvågningen af de internationale varebevægelser.
Gældende bestemmelser på det område, som forslaget vedrører
Det drejer sig om Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 af 12. oktober 1992 om indførelse af
en EF- toldkodeks og Kommissionens forordning (EØF) nr. 2454/93 af 2. juli 1993 om visse
gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92. Disse forordninger
indeholder EF-toldforskrifter (toldbestemmelser og -procedurer), som danner retsgrundlaget
for initiativet vedrørende elektronisk told og nærværende forslag. Begge forordninger er
blevet ændret flere gange. Seneste ændring, forordning (EF) nr. 648/2005, er særlig relevant
for elektronisk told, da den introducerer elektroniske summariske angivelser og elektronisk
dataudveksling mellem toldadministrationerne.
Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 253/2003/EF af 11. februar 2003 om vedtagelse
af et handlingsprogram for toldvæsenet i EF (Told 2007) åbner mulighed for finansiering af
EF-komponenterne i de i beslutningen foreslåede it-projekter. Efterfølgerprogrammet (Told
2013) vil blive vedtaget ved en ny beslutning. Kommissionen vil fremkomme med et forslag,
når tiden er inde.
Overensstemmelse med andre EU-politikker og -mål
Forslaget er foreneligt med Rådets konklusioner fra 2005 om en genlancering af Lissabon-
strategien: Partnerskab for vækst og beskæftigelse (meddelelse fra Kommissionen om en
fælles indsats for vækst og beskæftigelse [KOM(2005) 330] og med Kommissionens e-
Europa- og e-forvaltningsinitiativer [KOM(2002) 263 og KOM(2003) 567].
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446069_0004.png
2.
H
ØRING AF INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSE
Høring af interesserede parter
Høringsmetoder, hovedmålgrupper og respondenternes overordnede profil
Interessenterne blev hørt om initiativet vedrørende elektronisk told og den moderniserede
toldkodeks på seminarer i Toledo (2003), Vuokatti (2003), Budapest (2005), Wrocław (2005),
Vilnius (2005) og Helsinki (2005). Anliggender vedrørende den moderniserede toldkodeks og
elektronisk told drøftes desuden regelmæssigt i Toldkodeksudvalget, Toldpolitikgruppen,
Gruppen vedrørende Elektronisk Told 2007 og Erhvervskontaktgruppen.
Sammenfatning af svarene og af hvordan der er taget hensyn til dem
De fleste erhvervsdrivende har reageret positivt på moderniseringen af toldkodeksen og
tanken om indførelse af tilgængelige og interoperable paneuropæiske toldklareringssystemer
samt begrebet Single Window/One-Stop-Shop. De mener endvidere, at det ikke er
tilstrækkeligt blot at datamatisere eksisterende procedurer, selvom medlemsstaternes systemer
gøres interoperable. De foretrækker derfor klart, at fremskridt på it-området kombineres med
en strømlining af toldlovgivningen. De fleste toldadministrationer er af samme opfattelse.
Resultaterne i nærmere enkeltheder af høringerne vedrørende den moderniserede toldkodeks
og e-told sammen med yderligere oplysninger, i hvilket omfang der er taget hensyn til dem,
findes på følgende internetadresse:
http://europa.eu.int/comm/taxation_customs/common/consultations/customs/index_en.htm. Se
endvidere bilagene til vedhæftede konsekvensanalyse.
Ekspertbistand
Der har ikke været behov for ekspertbistand.
Konsekvensanalyse
Hvis der kun foretages de ændringer, som den sikkerhedsrelaterede ændring af toldkodeksen
kræver (elektronisk angivelse før ankomst og før afgang og automatiseret risikostyring), ville
dette medføre en vis grad af fremskridt, når det gælder om at komme videre med e-tolden,
men det ville ikke være nok til at håndtere de voksende varebevægelser på tværs af EU-
grænserne. Den komplekse moderne forsyningskæde, antallet af involverede og den stigende
mængde af 'just-in-time'-leverancer kræver, at både leverandører, købere, transportører og
toldvæsenet og andre instanser ved grænserne skal have let adgang til information om
internationale handelstransaktioner. Den stadig større udbredelse af informations- og
kommunikationsteknologier i forsyningskæden har skabt et nyt erhvervsmiljø, som kræver et
passende respons fra toldvæsenets side. Erhvervslivet forventer reducerede toldrelaterede
transaktionsomkostninger og hurtig toldbehandling af varerne.
Den foreslåede beslutning åbner mulighed for samtidig udvikling af interoperable
toldsystemer, med hvilke toldadministrationerne kan udveksle data med andre
toldadministrationer i Fællesskabet og med andre myndigheder, som er involveret i
varebevægelser til og fra Fællesskabet. Tjenesteleverandører og administrationerne vil blive
ansporet til at skabe fælles adgangssteder, hvor de erhvervsdrivende kan indgive angivelser til
de kompetente toldmyndigheder via deres eksisterende grænseflader. Adgangen til
information vil blive nemmere gennem fælles toldinformationsportaler. Medlemsstaterne skal
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forpligte sig til at udvikle interoperable toldsystemer, "single windows" og "one-stop-shops".
Fordelen for erhvervslivet vil være lavere transaktionsomkostninger, større engagement i den
internationale handel og større konkurrenceevne; fordelen for toldvæsenet og andre
administrationer vil være en mere effektiv kontrol og en bedre ressourceallokering. Men uden
en fuldstændig revision af toldreglerne og –procedurerne som den, der er foreslået i forslaget
til en moderniseret toldkodeks, ville man skulle operere med toldangivelser både på papir og
elektronisk. Så ville toldprocedurerne blive ved med at være indviklede, og systemet ville
ikke være effektivt.
Indførelse af et centralt toldsystem i stedet for interoperable toldsystemer ville også opfylde
ovennævnte mål. Et centralt toldsystem ville dog kræve større operationelle ændringer,
nemlig en central forvaltning af toldunionen. Det ville tage flere år at gennemføre, og
fordelene for erhvervslivet vil først vise sig meget senere. Endvidere ville en sådan
omlægning af ansvaret for driften fra medlemsstaterne til Kommissionen være i mod
nærheds- og proportionalitetsprincippet.
Resultaterne af denne konsekvensanalyse er sammenfaldende med, hvad de fleste
erhvervsdrivende og administrationer mener, nemlig at der bør implementeres paneuropæiske
elektroniske toldsystemer så snart som muligt.
Kommissionen har foretaget en konsekvensanalyse som omhandlet i arbejdsprogrammet. Der
er vedlagt en rapport med titlen "A combined impact assessment of the proposal for a
modernized Customs Code". Valgmulighed 2 i denne analyse beskriver virkningerne af e-
toldbeslutningen alene, medens valgmulighed 3 kombinerer e-toldbeslutningen med den
moderniserede toldkodeks.
3.
F
ORSLAGETS RETLIGE ASPEKTER
Resumé af forslaget
Forslaget indeholder foranstaltninger og frister for implementeringen af tilgængelige og
interoperable elektroniske toldsystemer, beskriver medlemsstaternes og Fællesskabets
ansvarsopgaver og foreskriver forvaltningsrammer. Medlemsstaterne skal tilslutte sig målene
og foranstaltningerne i beslutningen og navnlig sørge for at oprette et "single window" og en
"one-stop-shop" for alle myndigheder og instanser, som er involveret i kontrollen med import
og eksport af varer.
Retsgrundlag
EF-traktatens artikel 95 og 135.
Subsidiaritetsprincippet
Subsidiaritetsprincippet finder anvendelse, for så vidt som forslaget ikke hører ind under
Fællesskabets eksklusive beføjelser.
Forslagets mål kan ikke realiseres i tilstrækkelig grad af medlemsstaterne alene af følgende
grunde. Udenrigshandelspolitikken og toldunionen kræver en fælles tilgang til vareimport og -
eksport. Dette forslag drejer sig om samtidig paneuropæisk implementering af elektroniske
toldsystemer, som er interoperable og tilgængelige for erhvervslivet i hele EU.
Omkostningerne ved at opretholde et belastende diversificeret system, som ikke længere
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
passer til det økonomiske og teknologiske miljø, er meget højere end
omstillingsomkostningerne ved at udskifte det med et enklere, mere gennemskueligt og bedre
forvaltet system. I modsætning til det centrale system er der ikke behov for nogen
overflytning af ansvarsopgaver fra medlemsstaterne til Kommissionen.
Interoperable toldklareringssystemer, som dækker hele EU, kan ikke indføres af
medlemsstaterne alene.
En indsats på fællesskabsplan vil af nedenstående grunde være et mere effektivt redskab til at
nå målene med forslaget.
Uden en sådan beslutning kan der ikke garanteres en harmonisering og samtidig
implementering af paneuropæiske elektroniske toldsystemer; konsekvensen vil være en stor
risiko for divergerende elektroniske processer og informationsportaler, som kan afføde
unødvendige omkostninger for erhvervslivet og toldadministrationerne og gøre toldkontrollen
mindre effektiv.
Uden inddragelse af EU kan der ikke garanteres en ensartet implementering af interoperable
automatiserede toldsystemer.
Der kan med en indsats fra medlemsstaternes side alene ikke garanteres en koordination
mellem alle medlemsstaterne, hvilket er nødvendigt for at sikre en samtidig implementering af
interoperable toldsystemer og fælles standarder for toldportaler og samlede kontaktpunkter.
Forslaget er derfor i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet.
Proportionalitetsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet, hvilket begrundes således:
Fællesskabets indsats er ifølge beslutningsforslaget begrænset til levering af komponenter, der
er nødvendige til de interoperable toldsystemer, og af fælles standarder for toldportaler og
"single windows" (artikel 4, stk. 3). Medlemsstaterne udvikler i denne sammenhæng deres
egne nationale komponenter, toldportaler og "single windows".
Beslutningen begrænser ikke blot de finansielle forpligtelser til, hvad der er nødvendigt til at
levere interoperable toldsystemer og fælles standarder for toldportaler og "single windows",
den forpligter også medlemsstaterne til at minimere omkostninger gennem et så tæt
samarbejde som muligt (artikel 2, stk. 2, og 10, stk. 5).
Reguleringsmiddel/-form
Foreslåede midler: beslutning.
Andre retsakter vil ikke være hensigtsmæssige af følgende grund(e):
Europa-Parlamentets og Rådets beslutning er rettet til medlemsstaterne. Den berører ikke
rettigheder eller forpligtelser for borgere, men kun forpligtelser for medlemsstaterne.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.
B
UDGETMÆSSIGE VIRKNINGER
Se vedlagte finansieringsoversigt.
5.
S
UPPLERENDE OPLYSNINGER
Forenkling
Forslaget indebærer en forenkling af lovgivningen, af de administrative procedurer for
offentlige myndigheder (på EU- og medlemsstatsplan) og for private parter.
Elektronisk
informationsudveksling
mellem
toldadministrationerne
og
mellem
toldadministrationerne og andre myndigheder, som er involveret i internationale
varebevægelser, vil muliggøre en mere effektiv kontrol og dermed en mere effektiv
risikoforvaltning og ressourceallokering.
Elektroniske rammer for told og handel i form af tilgængelige og interoperable toldsystemer
vil bidrage til en hurtigere frigivelse af varer. De erhvervsdrivende vil desuden på visse
betingelser kunne håndtere deres toldrelaterede forbindelser med toldadministrationen derfra,
hvor de er etableret (centraliseret toldklarering og samlet kontaktsted).
Forslaget indgår i Kommissionens arbejds- og lovgivningsprogram, ref. TAXUD/2005/16
sammenholdt med TAXUD/2004/15.
Nærmere redegørelse for forslaget
Artikel 1 – 3 (elektroniske toldsystemer, mål og dataudveksling): Kommissionen og
medlemsstaterne sigter mod at levere paneuropæiske e-forvaltningstjenester gennem
interoperable og tilgængelige elektroniske toldsystemer (se artikel 1). Det vil lette
forsyningskædens logistik og toldprocesserne i forbindelse med varebevægelser til og fra Det
Europæiske Fællesskab og mindske risikoen for trusler mod borgernes sikkerhed. Artikel 2
fastsætter på denne præmis hovedmålene med de elektroniske toldsystemer. Artikel 3 kræver,
at de toldsystemer, som drives af toldadministrationerne og Kommissionen, skal være
tilgængelige for erhvervslivet og være interoperable, både indbyrdes og med systemer, som
drives af andre myndigheder, som er inddraget i de internationale varebevægelser.
Artikel 4 (systemer, tjenester samt tidsplan): denne bestemmelse indeholder en liste over
systemer og databaser med berøring til initiativet vedrørende elektronisk told og frister for
deres etablering (som begynder at løbe på tidspunktet for denne beslutnings offentliggørelse i
Den Europæiske Unions Tidende):
inden for tre år:
interoperable automatiserede toldklareringssystemer
et interoperabelt system for registrering af erhvervsdrivende
fælles toldinformationsportaler
inden for fem år:
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
rammer for fælles adgangssteder
integrerede rammer for tarifering efter EF-standarder
inden for seks år:
"single window"-tjenester.
Artikel 5 – 7 (komponenter, Kommissionens opgaver og medlemsstaternes opgaver): Artikel
6 og 7 beskriver Kommissionens og medlemsstaternes gennemførelsesopgaver.
Artikel 8 (gennemførelse): Artikel 8 beskriver gennemførelsesproceduren og
forvaltningsrammerne i forbindelse med initiativet vedrørende elektronisk told.
Kommissionen varetager forvaltningen bistået af Toldpolitikgruppen. Arbejdet i
Toldkodeksudvalget og i gruppen vedrørende elektronisk told 2007, som støtter
gennemførelsen af denne beslutning, berøres i øvrigt ikke af beslutningen.
Artikel 9 – 10 (ressourcer og finansielle bestemmelser): Artikel 9 definerer Fællesskabets og
medlemsstaternes ansvar med hensyn til de menneskelige, budgetmæssige og tekniske
ressourcer, som der bliver brug for til at oprette, drive og forbedre de elektroniske
toldsystemer. Artikel 10 fastlægger reglerne for omkostningsdelingen mellem
medlemsstaterne og Fællesskabet i forbindelse med implementeringen og driften af de
elektroniske toldsystemer, der er omfattet af denne beslutning. Omkostningerne vil blive holdt
på det lavest mulige niveau gennem omkostningsdeling og fælles løsninger.
Artikel 11 – 12 (overvågning, rapporter): Foranstaltninger, som finansieres via Fællesskabets
budget, vil blive overvåget af Kommissionen i samarbejde med medlemsstaterne (artikel 11).
Kommissionen underrettes, når opgaver er gennemført. Resultaterne af kontrolbesøg og andre
kontrolforanstaltninger nedfældes desuden i årsrapporter (artikel 12).
Artikel 13 – 14 (høring af erhvervslivet, tiltrædelseslande og kandidatlande): Ifølge artikel 13
skal der indføres en handelshøringsordning både i Kommissionen og i medlemsstaterne.
Bulgarien, Rumænien og kandidatlandene vil blive holdt løbende underrettet af
Kommissionen på alle stadier; de kan også deltage i konstruktion, udvikling og udbredelse af
toldsystemerne og -tjenesterne.
Artikel 15 - Ikrafttræden.
Artikel 16 (adressater): Beslutningen er rettet til medlemsstaterne.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446069_0009.png
2005/0247 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS BESLUTNING
om papirløse rammer for told og handel
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 95
og 135,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
1
,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
2
,
efter proceduren i traktatens artikel 251
3
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Fællesskabet og medlemsstaterne har med Lissabon-dagsordenen forpligtet sig til at
øge konkurrenceevnen hos virksomheder, som opererer i Europa. Ifølge Europa-
Parlamentets og Rådets afgørelse 2004/387/EF af 28. april 2004 om interoperabel
levering af paneuropæiske e-forvaltningstjenester til offentlige myndigheder,
virksomheder og borgere (Idabc)
4
bør Kommissionen og medlemsstaterne
tilvejebringe ydedygtige, effektive og interoperable informations- og
kommunikationssystemer til informationsudveksling mellem offentlige forvaltninger
og Fællesskabets borgere.
Som led i den paneuropæiske e-forvaltningsaktion i henhold til afgørelse 2004/387/EF
bør der iværksættes foranstaltninger til at gøre tilrettelæggelsen af toldkontrol mere
effektiv og til at sikre en løbende datastrøm for at gøre toldklarering mere effektiv, at
mindske de administrative byrder, at bekæmpe svig, organiseret kriminalitet og
terrorisme, at beskytte budgetinteresser samt intellektuel ejendomsret og kulturarven,
at øge produktsikkerheden og sikkerheden i den internationale handel og at øge
sundheds- og miljøbeskyttelsen. Til dette formål er informations- og
kommunikationsteknologier til toldformål af største betydning.
(2)
1
2
3
4
EFT C […] af […], s. […]
EFT C […] af […], s. […]
Udtalelse fra Europa-Parlamentet af […], Rådets fælles holdning af […] og Europa-Parlamentets
holdning af […].
EUT L 144 af 30.4.2004, s. 65.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446069_0010.png
(3)
I Rådets resolution af 5. december 2003 om etablering af enkle og papirløse rammer
for told og handel
5
, som følger op på Kommissionens meddelelse om enkle og
papirløse rammer for told og handel
6
, opfordres Kommissionen til i nært samarbejde
med medlemsstaterne at opstille en flerårig strategisk plan for skabelse af et
sammenhængende og interoperabelt elektronisk toldsystem for Fællesskabet.
Forordning (EØF) nr. 2913/92 af 12. oktober 1992 om indførelse af en EF-
toldkodeks
7
, ændret ved forordning (EF) nr. 648/2005, kræver, at der anvendes
databehandlingsteknikker til indgivelse af summariske angivelser og elektronisk
dataudveksling mellem toldadministrationerne med henblik på at basere toldkontrollen
på automatiserede risikoanalysesystemer.
Det er derfor nødvendigt at opstille mål, som skal opfyldes med henblik på at skabe
papirløse rammer for told og handel, samt at tilvejebringe struktur og midler og
fastlægge en tidsfrist herfor.
Kommissionen bør gennemføre denne beslutning i nært samarbejde med
medlemsstaterne. Det er derfor nødvendigt at specificere de berørte parters respektive
ansvarsområder og opgaver og bestemme, hvorledes omkostningerne skal fordeles
mellem Kommissionen og medlemsstaterne.
Kommissionen og medlemsstaterne bør dele ansvaret for EF- og ikke-EF-
komponenterne i kommunikations- og informationsudvekslingssystemerne i
overensstemmelse med principperne i Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr.
253/2003/EF af 11. februar 2003 om vedtagelse af et handlingsprogram for
toldvæsenet i EF (Told 2007)
8
.
Med henblik på at garantere, at denne beslutning efterleves, og på at skabe
sammenhæng mellem de forskellige systemer, der skal udvikles, er det nødvendigt at
indføre en overvågningsmekanisme.
Medlemsstaterne og Kommissionen bør udarbejde regelmæssige rapporter med
oplysninger om fremskridt med gennemførelsen af denne beslutning.
Det er med henblik på at skabe papirløse rammer nødvendigt med et nært samarbejde
mellem Kommissionen, toldadministrationerne og erhvervslivet. Toldpolitikgruppen
bør med henblik på at lette dette samarbejde varetage koordinationen af de til
gennemførelsen af denne beslutning nødvendige aktiviteter. Erhvervslivet bør høres
både på nationalt plan og EF-plan på alle stadier i forberedelsen af disse aktiviteter.
Kandidatlande og tiltrædelseslande bør have mulighed for at deltage i disse aktiviteter
som led i deres forberedelser på tiltrædelse.
Da skabelsen af papirløse rammer for told og handel ikke i tilstrækkelig grad kan
varetages af medlemsstaterne og derfor på grund af forehavendets omfang og
virkninger bedre kan gennemføres på fællesskabsplan, kan Fællesskabet i
(4)
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
5
6
7
8
EUT C 305 af 16.12.2003, s. 1.
KOM(2003) 452 af 24.7.2003.
EFT L 302 af 19.10.1992, s. 1. Senest ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 648/2005 (EUT L 117 af 4.5.2005, s. 13).
EUT C 36 af 12.12.2003, s. 1.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet træffe foranstaltninger, jf. traktatens
artikel 5. I overensstemmelse med proportionalitetsprincippet, jf. nævnte artikel, går
denne afgørelse ikke ud over, hvad der er nødvendigt for at nå disse mål -
VEDTAGET FØLGENDE BESLUTNING:
Artikel 1
Elektroniske toldsystemer
Kommissionen og medlemsstaterne opretter sikrede, integrerede, interoperable og
tilgængelige elektroniske toldsystemer til udveksling af toldangivelser, elektroniske
certifikater, ledsagedokumenter og andre oplysninger.
Kommissionen og medlemsstaterne tilvejebringer strukturen og midlerne til driften af disse
elektroniske toldsystemer.
Artikel 2
Mål
1.
De elektroniske toldsystemer udformes med henblik på at opfylde følgende mål:
a)
b)
c)
d)
e)
f)
at lette indførsels- og udførselsprocedurerne
at nedsætte omkostninger ved administration og
bestemmelserne og sikre en hurtigere fortoldningsproces
overholdelse
af
at koordinere en fælles tilgang til kontrol af varer og tilbageholde farlige eller
ulovlige varer
at sikre en reel opkrævning af al told og alle afgifter, der tilfalder Fællesskabet
at levere hurtig og relevant information med berøring til den internationale
forsyningskæde
at muliggøre en løbende datastrøm mellem eksport- og importlande, således at
data, der er indlæst i systemet, kan bruges igen.
Toldsystemerne integreres og udvikles på en måde, der står i forhold til disse mål.
2.
Målene i stk. 1 realiseres ved hjælp af mindst følgende midler:
a)
b)
harmoniseret informationsudveksling på basis af internationalt anerkendte
datamodeller og meddelelsesformater
omstrukturering af toldprocesserne for at gøre dem så ydedygtige og effektive
som muligt, for at forenkle dem og mindske omkostningerne ved overholdelse
af toldbestemmelserne
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
c)
adgang for de erhvervsdrivende til en bred vifte af elektroniske toldtjenester,
som sætter dem i stand til at fungere sammen med en hvilken som helst
medlemsstats
toldmyndigheder,
og
som
samtidig
respekterer
nærhedsprincippet.
3.
Fællesskabet virker med henblik på stk. 1 til fremme af de elektroniske toldsystemers
interoperabilitet med tredjelandes toldsystemer og erhvervsdrivende og af disses
adgang hertil med sigte på at skabe papirløse rammer på internationalt plan, hvor
dette er muligt i henhold til internationale aftaler.
Artikel 3
Dataudveksling
Fællesskabets og medlemsstaternes elektroniske toldsystemer anvendes
dataudveksling mellem medlemsstaternes toldadministrationer og følgende:
a)
b)
c)
d)
erhvervslivet
andre medlemsstaters toldmyndigheder
Kommissionen
andre administrationer eller instanser, som er involveret i internationale
varebevægelser, i det følgende benævnt "andre administrationer eller
instanser".
Artikel 4
Systemer og tjenester samt tidsplan
til
1.
Ud over den tidsplan, der er nedfældet i forordningen [(kodeksen)], indfører
medlemsstaterne inden tre år efter offentliggørelsen af denne beslutning i
Den
Europæiske Unions Tidende
følgende toldsystemer i samarbejde med
Kommissionen:
a)
systemer til toldbehandling ved indførsel og udførsel, som muliggør en løbende
datastrøm fra et toldsystem til et andet overalt i Fællesskabet, med elektroniske
grænseflader til de erhvervsdrivende, således at de, selvom flere medlemsstater
er involveret, kan foretage alle toldforretninger med toldmyndighederne i den
medlemsstat, hvor de er etableret
et system til registrering af erhvervsdrivende, herunder autoriserede
økonomiske operatører, således at de kun skal registreres en enkelt gang for
alle de kontakter, de skal have med toldmyndighederne i hele Fællesskabet
fælles toldportaler, hvor de erhvervsdrivende kan indhente de fornødne
oplysninger til import-/eksporttransaktioner i alle medlemsstaterne.
b)
(c)
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
Inden fem år efter offentliggørelsen af denne beslutning i
Den Europæiske Unions
Tidende
etablerer medlemsstaterne følgende service i samarbejde med
Kommissionen:
a)
grundlaget et enkelt adgangssted, således at de erhvervsdrivende kan benytte
en enkelt grænseflade til at indgive elektroniske toldangivelser, selvom
toldproceduren gennemføres i en anden medlemsstat
integrerede rammer for tarifering, som muliggør tilslutning til andre import- og
eksportrelaterede systemer i Kommissionen og medlemsstaterne.
b)
3.
Inden seks år efter offentliggørelsen af denne beslutning i
Den Europæiske Unions
Tidende
indfører medlemsstaterne i samarbejde med Kommissionen tjenester via et
enkelt henvendelsessted ('single window'), som muliggør en løbende datastrøm
mellem erhvervsdrivende og toldadministrationerne, mellem toldmyndighederne og
Kommissionen og mellem toldadministrationerne og andre administrationer og
instanser, og som sætter erhvervsdrivende i stand til at afgive alle oplysninger til
toldvæsenet, som er nødvendige til toldbehandling ved import eller eksport, også
selvom de kræves i henhold til anden lovgivning end toldlovgivningen.
Fællesskabet og medlemsstaterne forbedrer løbende de systemer og tjenester, der er
omhandlet i stk. 1, 2 og 3.
Artikel 5
Komponenter
4.
1.
2.
De elektroniske interoperable toldsystemer består af EF-komponenter og nationale
komponenter.
EF-komponenterne i de elektroniske toldsystemer er som følger:
a)
b)
c)
d)
e)
de fælles systemspecifikationer
de fælles produkter og tjenester, herunder de
referencesystemer for told- og toldrelateret information
nødvendige
fælles
tjenester fra det fælles kommunikationsnet/den fælles systemgrænseflade
(CCN/CSI)
koordinationsaktiviteter, som medlemsstater og Kommissionen udfører, når de
implementerer og opererer inden for det fælles EF-domæne
koordinationsaktiviteter, som Kommissionen udfører, når den implementerer
og opererer inden for det eksterne EF-domæne, bortset fra tjenester, der er
beregnet til at opfylde nationale krav.
3.
De nationale komponenter i de elektroniske toldsystemer er som følger:
a)
de nationale specifikationer
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
b)
c)
de nationale systemer, herunder databaser
netsammenkoblinger mellem toldadministrationerne og erhvervsdrivende,
mellem toldadministrationerne og andre administrationer og instanser i samme
medlemsstat
programmel eller udstyr, som en medlemsstat anser for nødvendigt til at sikre,
at systemet anvendes til fulde.
Artikel 6
Kommissionens opgaver
d)
Kommissionen varetager følgende opgaver:
a)
b)
c)
d)
koordination af etablering, overensstemmelsesprøvning, drift og støtte af EF-
komponenterne, hvad angår de datamatiserede systemer
koordination af de systemer og tjenester, der er omhandlet i denne beslutning,
med andre relevante projekter for e-forvaltning på EF-plan
koordination af udviklingen af EF- og nationale komponenter med henblik på
samtidig gennemførelse af projekter
koordination på EF-plan af elektroniske toldtjenester og 'single window'-
tjenester.
Artikel 7
Medlemsstaternes opgaver
1.
Medlemsstaterne varetager følgende opgaver:
a)
b)
c)
d)
koordination af etablering, overensstemmelsesprøvning, drift og støtte af de
nationale komponenter, hvad angår de datamatiserede systemer
koordination af de systemer og tjenester, der er omhandlet i denne beslutning,
med andre relevante projekter for e-forvaltning på nationalt plan
fuldførelse af de opgaver, der er pålagt dem i henhold til den flerårige
strategiske plan, der er omhandlet i artikel 8, stk. 2
løbende underretning af Kommissionen om, hvilke foranstaltninger de har
truffet for, at deres respektive administrationer eller erhvervslivet til fulde kan
gøre brug af de datamatiserede systemer
fremme og implementering på nationalt plan af elektroniske toldtjenester og
'single window'-tjenester.
e)
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
Medlemsstaterne vurderer, hvilke menneskelige, budgetmæssige og tekniske
ressourcer der er nødvendige til at efterkomme artikel 4 og den flerårige strategiske
plan, der er omhandlet i artikel 8, stk. 2.
Hvis der opstår risiko for, at en handling, som overvejes af en medlemsstat i relation
til etableringen eller driften af de datamatiserede systemer, kan være til skade for
deres interoperabilitet eller drift i almindelighed, søger den pågældende medlemsstat
på forhånd Kommissionens godkendelse.
Artikel 8
Gennemførelse
3.
1.
Med henblik på gennemførelsen af denne beslutning sørger Kommissionen i
samarbejde med Toldpolitikgruppen for:
a)
b)
at fastlægge strategier, ressourcer og udviklingsfaser
at koordinere alle aktiviteter vedrørende elektronisk told, således at
ressourcerne udnyttes på den bedste og mest effektive måde, også ressourcer,
der allerede er anvendt på national plan og EF-plan
at koordinere de retlige og operationelle aspekter, uddannelsestiltag og it-
udvikling
at koordinere alle berørte parters gennemførelsesaktiviteter
at alle berørte parter overholder de aftalte frister.
c)
d)
e)
2.
Kommissionen opstiller i samarbejde med Toldpolitikgruppen en flerårig strategisk
plan for tildeling af opgaver til Kommissionen og medlemsstaterne og holder den
ajourført.
Artikel 9
Ressourcer
1.
Med henblik på etableringen, driften og forbedringen af de elektroniske
toldsystemer, der er omhandlet i artikel 4, stiller Fællesskabet de menneskelige,
budgetmæssige og tekniske ressourcer til rådighed, der er nødvendige til EF-
komponenterne.
Med henblik på etableringen, driften og forbedringen af de elektroniske
toldsystemer, der er omhandlet i artikel 4, stiller medlemsstaterne de menneskelige,
budgetmæssige og tekniske ressourcer til rådighed, der er nødvendige til de nationale
komponenter.
2.
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 10
Finansielle bestemmelser
1.
2.
Omkostningerne i forbindelse med gennemførelsen af denne beslutning deles mellem
Fællesskabet og medlemsstaterne i overensstemmelse med stk. 2 og 3.
Fællesskabet bærer omkostningerne ved konstruktion, erhvervelse, installation, drift
og vedligeholdelse af EF-komponenterne i overensstemmelse med programmet Told
2007 som omhandlet i beslutning nr. 253/2003/EF og eventuelle efterfølgende
programmer.
Medlemsstaterne bærer omkostningerne ved etablering og drift af de nationale
komponenter, herunder grænseflader med andre statslige organer og erhvervslivet.
Medlemsstaterne vurderer og meddeler Kommissionen, hvilke menneskelige,
budgetmæssige og tekniske ressourcer der er nødvendige til at efterkomme artikel 4
og den flerårige strategiske plan, der er omhandlet i artikel 8, stk. 2.
Medlemsstaterne tilstræber et udvidet samarbejde for at mindske omkostningerne
ved at udvikle omkostningsdelingsmodeller og fælles løsninger.
Artikel 11
Overvågning
1.
Kommissionen tager alle nødvendige skridt til at efterprøve, at foranstaltninger, som
finansieres via Fællesskabets budget, gennemføres i overensstemmelse med denne
beslutning, samt at de opnåede resultater er forenelige med målene i artikel 2, stk. 1.
Kommissionen overvåger i samarbejde med medlemsstaterne løbende, hvilke
fremskridt de enkelte medlemsstater gør til at efterkomme artikel 4, med henblik på
at fastslå, om målene i artikel 2, stk. 1, er opfyldt, og hvorledes aktiviteterne til
implementeringen af de datamatiserede systemer kan gøres mere effektive.
Artikel 12
Rapporter
1.
Medlemsstaterne rapporterer med regelmæssige mellemrum om, hvilke fremskridt de
gør med hver af de opgaver, der er pålagt dem i henhold til den flerårige strategiske
plan. De underretter Kommissionen, hver gang en af disse opgaver er fuldført.
Senest den 31. december hvert år indgiver medlemsstaterne en statusrapport til
Kommissionen.
Senest den 31. marts det følgende år udarbejder Kommissionen på basis af disse
rapporter en samlet rapport og udleverer den til de berørte parter.
3.
4.
5.
2.
2.
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Denne rapport kan indeholde resultaterne af kontrolbesøg og andre
kontrolforanstaltninger samt metoderne og kriterierne for en eventuel senere
evaluering af, om de datamatiserede systemer er interoperable, og hvordan de
fungerer.
Artikel 13
Høring af erhvervslivet
Kommissionen og medlemsstaterne hører løbende erhvervslivet på alle stadier af
udarbejdelsen, udviklingen og etableringen af de i stk. 4 nævnte systemer og tjenester.
Kommissionen og medlemsstaterne indfører hver især en høringsordning til samling af et
repræsentativt udvalg af erhvervsdrivende på et regelmæssigt grundlag.
Artikel 14
Tiltrædelseslande og kandidatlande
Kommissionen underretter de lande, som anerkendes som tiltrædelseslande eller
kandidatlande med henblik på tiltrædelse af Den Europæiske Union, om udarbejdelsen,
udviklingen og etableringen af de i stk. 4 nævnte systemer og tjenester, og tillader, at de
deltager heri.
Artikel 15
Ikrafttræden
Denne beslutning træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Artikel 16
Adressater
Denne beslutning er rettet til medlemsstaterne.
Udfærdiget i Bruxelles, den […].
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446069_0018.png
FINANSIERINGSOVERSIGT TIL FORSLAGET
Politikområde(r): 14 Beskatning og toldunionen
Aktivitet:
1404 Toldpolitik
T
ITEL
:
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om papirløse rammer for told og handel
1.
1.1.
BUDGETPOSTER
Budgetposter (aktionsposter og dermed forbundne poster vedrørende teknisk og
administrativ bistand (tidl. B.A-poster)), herunder:
1.2.
140402 Told 2007-programmet
14040X Told 2013-programmet
140104X Told 2013-programmet – udgifter til administrativ forvaltning
Den endelige budgetstruktur for programmet Told 2013 bliver fastlagt på et
senere tidspunkt.
Foranstaltningens og de finansielle virkningers varighed:
Retsgrundlaget er gyldigt fra 1.6.2006 til 31.12.2013.
Betalingerne fortsætter efter den 31.12.2013.
1.3.
Budgetoplysninger (indsæt
om nødvendigt flere rækker):
Udgifts-
område i de
finansielle
overslag
1a
Budgetpost
Udgifternes art
Nye
EFTA-bidrag
Bidrag fra
ansøgerlandene
14014X
IOU
IOU
OB
9
IOB
10
JA
NEJ
NEJ
JA
JA
1401040X
JA
1a
9
10
Opdelte bevillinger.
Ikke-opdelte bevillinger.
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446069_0019.png
2.
2.1.
SAMMENFATNING AF RESSOURCERNE
Finansielle ressourcer
Driftsudgifter i forbindelse med forslaget indgår
finansieringsoversigten til beslutningen om Told 2007.
i
2006
og
2007
i
For 2008 til 2013 indgår de i finansieringsoversigten til Kommissionens meddelelse
om EF-programmerne Told 2013 og Fiscalis 2013 med forbehold af godkendelse af
beslutningen om vedtagelse af et handlingsprogram for toldvæsenet i Fællesskabet
(Told 2013).
2.1.1.
Sammenfatning af forpligtelsesbevillinger (FB) og betalingsbevillinger (BB)
i mio. EUR (tre decimaler)
Udgiftstype
Punkt
2006
2007
2008
2009
2010
2011 og
derefter
I alt
Driftsudgifter
11
Forpligtelsesbevillinger
(FB)
Betalingsbevillinger
(BB)
6.1
A
B
9.669
2.682
5.024
6.482
18.125
9.667
21.625
15.762
24.405
21.461
79.070
101.864
157.918
157.918
Administrative udgifter inden for referencebeløbet
1213
Teknisk og
administrativ bistand
(IOB)
6.2.4
C
0
0
0.647
0.647
0.647
1.941
3.882
SAMLET REFERENCEBELØB
Forpligtelses-
bevillinger
Betalingsbevillinger
a+c
b+c
9.669
2.682
5.024
6.482
18.772
10.314
22.272
16.409
25.052
22.108
81.011
103.805
161.800
161.800
Administrative udgifter, der ikke er medtaget i referencebeløbet
14
11
12
13
14
Udgifter, som ikke henhører under kapitel 14 01 i afsnit 14.
Andre udgifter inden for artikel 14 01 04 i afsnit 14.
Posten vedrørende de administrative udgifter foregriber en eventuel outsourcing
programaktiviteterne. Budgettallene vil først foreligge efter afslutningen i 2006 af
gennemførlighedsundersøgelse af emnet.
Andre udgifter inden for artikel 14 01 ud over artikel 14 01 04 eller 14 01 05.
af
en
DA
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446069_0020.png
Menneskelige
ressourcer og dermed
forbundne udgifter
(IOB)
Andre administrative
udgifter end udgifter til
personaleressourcer og
dermed forbundne
udgifter, ikke medtaget i
referencebeløbet (IOB)
6.2.5
D
1.144
2.112
2.240
2.368
2.368
7.104
17.336
6.2.6
E
0.040
0.687
0.040
0.040
0.040
0.120
0.967
Samlede finansielle omkostninger ved foranstaltningen
2006
2007
2008
2009
2010
2011 og
derefter
I alt
FB I ALT, inkl.
udgifter til
personaleressourcer
PA I ALT, inkl.
udgifter til
personaleressourcer
A+c+
d+e
b + c
+ d +
e
10.853
7.823
21.052
24.680
27.460
88.235
180.103
3.866
9.281
12.594
18.817
24.516
111.029
180.103
Samfinansiering
2.1.2.
Forenelighed med den finansielle programmering x
x
Forslaget er foreneligt med den gældende finansielle programmering.
Beslutningen er forenelig med Kommissionens forslag til finansielle overslag 2007-
2013 [KOM(2004) 101 af 10.2.2004 og KOM(2004) 487 af 14.7.2004]. Den hører
under underudgiftsområde 1a – Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse.
2.1.3.
x
Finansielle virkninger på indtægtssiden x
Forslaget indvirker ikke direkte på indtægterne, selvom en modernisering af
toldadministrationen kan hjælpe til at gøre påkrævningen af de egne indtægter mere
effektiv og mere rentabel.
Personaleressourcer (fuldtidsækvivalenter) (herunder tjenestemænd, midlertidigt
ansatte og eksternt personale) – se nærmere under punkt 6.2.1.
2006
11
2.2.
Årlige behov
2007
26
2008
28
2009
30
2010
30
2011
30
2012
30
2013
30
Menneskelige
ressourcer i alt
DA
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446069_0021.png
3.
3.1.
SÆRTRÆK OG MÅL
Behov, der skal dækkes på kort eller lang sigt
Se afdeling 2 i den forudgående vurdering af de forventede virkninger.
3.2.
Merværdien af Fællesskabets engagement og forslagets sammenhæng med andre
finansielle instrumenter og eventuel synergi
Se afdeling 2 i den forudgående vurdering af de forventede virkninger.
3.3.
Mål, forventede resultater med dertil knyttede indikatorer for forslaget set i
forbindelse med ABM-rammen
Mål og forventede resultater
Den foreslåede beslutning skal gennemføres inden for rammerne af Told 2007-
programmet og dets efterfølger Told 2013-programmet. Programmerne opererer på
to planer: fælles aktioner og it-systemer. De fælles aktioner berører aktiviteter for
tjenestemænd og fælles uddannelsesredskaber, medens it-systemerne berører de
transeuropæiske net. På årsbasis nedfældes målene og de forventede resultater i flere
enkeltheder i en regelmæssigt ajourført handlingsplan. Målet er at skabe mere
effektive toldprocedurer.
Resultaterne kan kvantificeres i forbindelse med aktionerne for måling af resultater,
som gennemføres under Told 2007-programmet og dets efterfølger. Resultaterne kan
kvantificeres i forbindelse med opgørelsen af resultaterne af Told 2007 og det
efterfølgende program.
Indikatorer
Informationssystemernes præstationsniveau
3.4.
Gennemførelsesmetode (vejledende)
Angiv nedenfor, hvilken eller hvilke metoder
15
der er valgt til gennemførelse af
aktionen.
Se afdeling 6.1. i den forudgående vurdering af de forventede virkninger.
4.
4.1.
OVERVÅGNING OG EVALUERING
Overvågningssystem
Aktioner, som gennemføres i henhold til beslutningen, vil blive overvåget (herunder
opgørelse af resultater) som en del af Told 2007/2013-programmerne.
Forvaltningerne sender Kommissionen alle de oplysninger, der er nødvendige, for at
udarbejdelsen af statusrapporterne kan blive så effektiv som mulig.
15
Såfremt der er anført mere end én metode, angiv venligst yderligere detaljer i dette afsnit under
"Relevante bemærkninger".
DA
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.2.
4.2.1.
Hvordan vil resultaterne og virkningerne blive overvåget og evalueret
Forhåndsevaluering
Se den forudgående vurdering af de forventede virkninger.
4.2.2.
Forholdsregler efter en midtvejs-/efterfølgende evaluering (konklusioner, der kan
drages af lignende tidligere erfaringer)
Midtvejsevalueringen for Told 2007 er endnu ikke afsluttet (forventes at ske ved
udgangen af 2005). Resultaterne af denne vurdering vedrørende e-told vil dog blive
taget i betragtning ved den fremtidige implementering af e-toldsstrategien og
evalueret i forbindelse med den planlagte evaluering af Told 2013-programmet.
4.2.3.
Vilkårene for fremtidige evalueringer og deres hyppighed
Fremtidige evalueringer af forslag som led i e-toldstrategien vil blive finansieret via
og afpasset efter Told 2013-programevalueringerne.
Hvordan og hvornår disse evalueringer skal foregå, afhænger af Told 2013-
programevalueringerne.
5.
FORHOLDSREGLER MOD SVIG
De beløb, der afsættes til programmets hovedaktiviteter, kontrolleres af
Kommissionens tjenestegrene efter den sædvanlige procedure inden udbetaling under
hensyn til kontraktmæssige forpligtelser og principperne for forsvarlig
finansforvaltning og almindelig forvaltning. Samtlige kontrakter, der indgås mellem
Kommissionen og modtagerne, vil indeholde bestemmelser om forholdsregler mod
svig (kontrolforanstaltninger, rapporter osv.).
Ovennævnte fælles aktioner (udvekslinger, seminarer, arbejdsgrupper osv.) betales
via budgettet for fælles aktioner i Told 2007-programmet og dets efterfølger.
Refusion af udgifter for tjenestemænd sker på følgende måde:
Deltagerlandene afholder ifølge de vedtagne programbestemmelser rejseudgifter og
dagpenge til deres eget personale. Der foretages forskudsbetalinger til de deltagende
lande under forløbet i takt med gennemførelsen. De deltagende lande skal forelægge
detaljeret dokumentation for deres udgifter og opbevare al dokumentation med
henblik på eventuel kontrol. Rejseudgifter og dagpenge til medarbejdere fra andre
lande og repræsentanter for eksterne organisationer samt udgifter til afholdelse af
seminarer vil blive betalt direkte af Kommissionens tjenestegrene eller af lande, som
er bemyndiget hertil. I denne slags kontrakter indgår altid bestemmelser vedrørende
bekæmpelse af svig (kontrol, rapporter osv.).
Kommissionens finansafdelinger gennemfører kontrolbesøg i medlemsstaterne for at
sikre, at de finansielle regler for programmets forvaltning overholdes.
DA
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446069_0023.png
6.
6.1.
RESSOURCER
Finansielle omkostninger i forbindelse med forslagets mål
Forpligtelsesbevillinger i mio. EUR (tre decimaler)
Type
output
Gen.-
snit.
Om-
kostn.
År
Antal
output
2006
Samlede
omkost-
ninger
År
Antal
out-
puts
2007
Samlede
omkost-
ninger
År
Antal
out-
puts
2008
Samlede
omkost-
ninger
År
Antal
out-
puts
2009
Samlede
omkost-
ninger
År
Antal
out-
puts
2010
Samlede
omkost-
ninger
2011 og derefter
Antal
out-
puts
Samlede
omkost-
ninger
I ALT
Antal
out-
puts
Samlede
omkost-
ninger
Beskrivelse
af
mål,
aktioner og output)
OPERATIONELT
MÅL NR. 1 [1]
elektronisk told
Aktion
aktioner
1
Fælles
0.481
0.974
1.125
1.125
1.155
3.495
8.355
- Fælles aktioner
OPERATIONELT
MÅL NR. 1 [1]
elektronisk told
Aktion
told
- Output 1
Aktion 3 Sikkerheds-
aspekterne af told
- Output 1
Aktion 4 CNN/CSI
- Output 1
OPERATIONELT
NR. 1
Subtotal mål n
SAMLEDE
OMKOSTNINGER
9.669
5.024
18.125
21.625
24.405
79.070
157.918
MÅL
IT-
kontrakt
2.250
2.250
3.000
3.250
3.250
9.750
23.750
2
Elektronisk
IT-
kontrakt
IT
IT
6.938
1.800
9.000
11.250
13.500
44.625
87.113
5.000
6.000
6.500
21.200
38.700
DA
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446069_0024.png
Andre it-aktioner på toldområdet vil blive finansieret via Told-2013-budgettet som
angivet i Kommissionens meddelelse til Europa-Parlamentet og Rådet
16
. Over disse
aktioner finansieres eksisterende it-systemer som f.eks. toldtarifsystemer, NCTS, det
sikrede netværk CCN/CSI osv., for så vidt de er berørt.
De udgifter, der er angivet i tabel 6.1. for det sikrede net CCN/CSI, repræsenterer
yderligere beløb til tilpasning af nettet til e-told (intensiv udnyttelse med store
datamængder, datasikkerhed, øget trafik ved gateways i medlemsstaterne, behov for
mere og detaljeret forvaltningsinformation osv.).
6.2.
Administrative udgifter
Behovet for menneskelige og administrative ressourcer dækkes inden for tildelingen
til det administrerende GD i forbindelse med den årlige tildelingsprocedure. Ved
tildelingen af stillinger bør der tages hensyn til, at der på grundlag af de nye
finansielle overslag eventuelt vil kunne finde en omfordeling sted af stillinger
mellem forskellige afdelinger.
6.2.1. Personaleressourcer – antal og type
Stillings-
typer
Personale til forvaltning af aktionen ved brug af eksisterende og/eller
yderligere ressourcer (antal
stillinger/fuldtidsækvivalent)
År 2006
Tjeneste-
mænd
eller
midlerti-
digt
ansatte
17
(14 01
01)
A*/AD
B*,
C*/AS
T
5
År 2007
8
År 2008
8
År 2009
8
År 2010
8
År 2011 –
2013
8
5
8
8
8
8
8
Personale, der
finansieres
18
via
art. 14 01 02
Andet personale
19
,
der finansieres over
art. 14 01 04/05
1
6
8
10
10
10
0
4
4
4
4
4
I ALT
11
26
28
30
30
30
16
17
18
19
KOM(2005) 111.
Udgifter, der IKKE er medtaget i referencebeløbet.
Udgifter, der IKKE er medtaget i referencebeløbet.
Udgifter, der er medtaget i referencebeløbet.
DA
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446069_0025.png
6.2.2.
Opgavebeskrivelse
De juridiske og proceduremæssige aktiviteter i forbindelse med e-told vil blive
overdraget de kompetente kontorer i GD TAXUD's direktorat for toldpolitik. It-
aktiviteterne i forbindelse med e-told vil blive overdraget kontoret for
informationsteknologi (den eksisterende NCTS-gruppe, tarifgruppen og til sin tid den
operative gruppe). Disse vil gradvis skulle udvides. Kommissionens uddannelses-,
informations- og kommunikationsaktiviteter vil blive overdraget det kompetente
kontor. Yderligere personale vil forvalte og føre tilsyn med EF-risikosystemet og
navnlig udvikle EF-profiler (også på specialområder), overvåge og evaluere systemet
og sikre koordination med andre generaldirektorater.
Personaleudvidelsen kræves af hensyn til håndteringen af de fem nye store projekter,
der er under planlægning og de omfattende koordineringsaktiviteter, der vil blive
nødvendige. Disse bevillinger dækker samtidig de fælles uddannelsesbehov, som det
nye retsgrundlag medfører, og den fælles uddannelse af de økonomiske operatører.
Størstedelen af undervisningen vil ske med anvendelse af e-læringsmetoder og -
redskaber. I denne bevillingsanmodning er der desuden taget højde for, at der i
overensstemmelse med Kommissionens nye kommunikationsstrategi bliver tale om
omfattende kommunikationsaktiviteter. Indførelsen af e-told vil ske ved hjælp af de
mest hensigtsmæssige metoder og erfaringerne fra den nylige gennemførelse af
transeuropæiske told- og beskatningssystemer, som nu er fuldt gennemført.
Drøftelserne i juridiske fora kræver også en personaleforøgelse.
I alt er der behov for følgende personaleforøgelse:
2006
A*
B*/C*
2
3
2007
3
3
5
2008
0
0
3
2009
0
0
2
Udstationerede 0
nationale
eksperter
Eksperter
6.2.3.
0
4
0
0
Kilde til personaleressourcer (vedtægtsmæssige)
x
Stillinger, der i øjeblikket er afsat til forvaltningen af programmer, og som skal
erstattes eller forlænges: 5 stillinger, der i øjeblikket er afsat til denne aktivitet,
vil fortsat skulle benyttes til dette formål
Stillinger, der er forhåndsallokeret i forbindelse med APS/FBF-proceduren for
2006: 5 nye stillinger
Stillinger, hvorom der skal ansøges i forbindelse med den næste APS/FBF-
procedure: 6 stillinger
x
x
DA
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446069_0026.png
x
Stillinger, som skal omfordeles under anvendelse af eksisterende ressourcer
inden for forvaltningstjenesten (intern omfordeling): 2 stillinger i 2006
Stillinger, der er nødvendige i år n, men ikke forudset i APS/FBF-proceduren
for det pågældende år
6.2.4.
Andre administrative udgifter, der er medtaget i referencebeløbet (14 01 04/05 –
udgifter til administrativ forvaltning)
i mio. EUR (tre decimaler)
Budgetpost
(nummer
betegnelse)
og
2006
2007
2008
2009
2010
År 2011
og ff.
I ALT
1. Teknisk og
administrativ
bistand (herunder
personaleudgifter)
Gennemførende
organer
20
Anden teknisk og
administrativ
bistand
-
intern
-
ekstern
Teknisk og
administrativ
bistand i alt
0
-
0
0
-
0
0.647
-
0.647
0.647
-
0.647
0.647
-
0.647
1.941
-
1.941
3.882
-
3.882
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
20
Der skal henvises til den specifikke finansieringsoversigt for det eller de pågældende
forvaltningsorganer.
DA
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446069_0027.png
6.2.5.
Finansielle omkostninger ved personaleressourcer
omkostninger, der ikke er medtaget i referencebeløbet
og
dermed
forbundne
i mio. EUR (tre decimaler)
Arten af
personaleressourcer
Tjenestemænd og
midlertidigt ansatte
(14 01 01)
Personale
finansieret over art
14 01 02
(hjælpepersonale,
nationale eksperter,
kontraktansat
personale osv.)
(angiv budgetpost)
Omkostninger ved
personale-
ressourcer og
beslægtede
omkostninger
(IKKE medtaget i
referencebeløbet)
År 2011
2006
2007
2008
2009
2010
og ff.
1.080
1.728
1.728
1.728
1.728
5.184
13.176
I ALT
0.064
0.384
0.512
0.640
0.640
1.920
4.160
1.144
2.112
2.240
2.368
2.368
7.104
17.336
Beregning –
tjenestemænd og midlertidigt ansatte
Der henvises om fornødent til punkt 6.2.1.
108 000 EUR om året pr. tjenestemand/midlertidigt ansat
Beregning –
personale, der finansieres over art. 14 01 02
Der henvises om fornødent til punkt 6.2.1.
64 000 EUR om året for personale, der finansieres over art. 14 01 02
Beregning –
personale, der finansieres over art. 14 01 04/05
Der henvises om fornødent til punkt 6.2.1.
161 700 EUR om året for personale, der finansieres over art. 14 01 04/05 og 14 01 02 01
DA
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446069_0028.png
6.2.6. Andre administrative omkostninger, der ikke er medtaget i referencebeløbet
i mio. EUR (tre decimaler)
2006
14 01 02 11 01 – Tjenesterejser
14 01 02 11 02 – Møder og konferencer
14 01 02 11 03 – Udvalg
21
2007
0.040
p.m.
p.m.
2008
0.040
p.m.
p.m.
2009
0.040
p.m.
p.m.
2010
0.040
p.m.
p.m.
2011-
2013
0.120
p.m.
p.m.
I ALT
0.320
p.m.
p.m.
0.040
p.m.
p.m.
14 01 02 11 04 – Undersøgelser og
høringer
14 01 02 11 05 - Informationssystemer
2. Andre forvaltningsudgifter i alt
(14 01 02 11)
3. Andre udgifter af administrativ
karakter (14 01 02 01)
Administrative udgifter i alt,
undtagen til personaleressourcer og
beslægtede omkostninger (IKKE
medtaget i referencebeløbet)
0.040
0.040
0.040
0.040
0.040
0.120
0.320
0
0.647
0
0
0
0
0.647
0.040
0.687
0.040
0.040
0.040
0.120
0.967
Beregning –
Andre administrative udgifter, der ikke er medtaget i referencebeløbet
1 000 EUR pr. tjenesterejse
21
Oplys, hvilken type udvalg det drejer sig om, og hvilken gruppe det tilhører.
DA
28
DA