Erhvervsudvalget 2005-06
KOM (2005) 0640
Offentligt
1446100_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 9.12.2005
KOM(2005) 640 endelig
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om ændring af bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 om told- og
statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif
(Forelagt af Kommissionen)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446100_0002.png
BEGRUNDELSE
1) BAGGRUNDEN FOR FORSLAGET
Begrundelse og formål
Formålet med dette forslag til rådsforordning er autonomt at suspendere anvendelse af
toldsatserne i den fælles toldtarif for visse varer henhørende under kapitel 27
(affaldsolier) og følgelig ændre Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 om told- og
statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif.
Generel baggrund
Kapitel 27 i den kombinerede nomenklatur omfatter bl.a. et vist antal mineralske
brændstoffer og mineralolier.
KN-kode 2710 er specifikt forbeholdt olier udvundet af jordolie (lette olier, andre olier
end lette olier og affaldsolier).
Olier udvundet af jordolie og andre produkter henhørende under kapitel 27 er autonomt
fritaget for told, når de er bestemt til behandling ved en proces, som er defineret i de
supplerende bestemmelser til dette kapitel, og på betingelse af, at de har undergået den
pågældende behandling.
Opfyldelsen af denne betingelse kontrolleres ved at anvende de foranstaltninger, der er
nævnt i toldkodeksen og gennemførelsesbestemmelserne hertil (artikel 291-300 i
Kommissionens forordning (EØF) nr. 2454/93 (EFT L 253 af 11.10.1993, s. 1) og
senere ændringer).
På nuværende tidspunkt er affaldsolier (KN-kode 2710 99 00), selv om de er bestemt
til at undergå de definerede behandlinger, imidlertid ikke omfattet af denne
afgiftsfritagelse.
Det er i Fællesskabets interesse at anvende samme toldbehandling for affaldsolier som
for de pågældende olier. Det foreslås derfor at suspendere tolden autonomt for
affaldsolier, der er bestemt til at undergå de behandlinger, der er beskrevet i
supplerende bestemmelse 4, forudsat at de kontrolforanstaltninger, der er fastsat i
toldkodeksen og gennemførelsesbestemmelserne hertil, er overholdt.
Gældende bestemmelser på det område, som forslaget vedrører
Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles
toldtarif.
Overensstemmelse med andre EU-politikker og -mål
Forslaget er i overensstemmelse med politikkerne på områderne handel, industri, miljø,
energi og eksterne forbindelser.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446100_0003.png
2) H
ØRING AF INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSE
Høring af interesserede parter
Høringsmetoder, hovedmålgrupper og respondenternes overordnede profil
Gruppen for Økonomiske Tarifspørgsmål, der repræsenterer virksomhederne i de
enkelte medlemsstater, er blevet hørt.
Gruppen for Told- og Statistiknomenklaturen (KN-gruppen) under Toldkodeksudvalget.
Gruppen for Told- og Statistiknomenklaturen (kemigruppen) under Toldkodeksudvalget.
Resumé af svarene, og hvordan der er blevet taget hensyn til dem
Toldsuspensionen er i overensstemmelse med resultatet af drøftelserne i de forskellige
grupper.
Ekspertbistand
Relevante videnskabelige områder/eksperter
Toldtarifeksperter, der repræsenterer medlemsstaterne i Gruppen for Økonomiske
Tarifspørgsmål.
Toldeksperter, der repræsenterer medlemsstaterne i Toldkodeksudvalget.
Kemieksperter, der repræsenterer medlemsstaterne i Toldkodeksudvalget.
Metodevalg
Møder.
Væsentligste organer/eksperter, der er blevet hørt
Eksperter udpeget af hver enkelt medlemsstat.
Resumé af den rådgivning, der blev modtaget og anvendt
Der blev ikke henvist til potentielt alvorlige risici med uoprettelige følger.
De ovennævnte udvalgs samtykke.
Tiltag til at gøre ekspertrådgivningen offentlig tilgængelig
Offentliggørelse af forslaget.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Konsekvensanalyse
Tværtjenstlig høring.
Miljømæssige fordele.
3) F
ORSLAGETS RETLIGE ASPEKTER
Resumé af forslaget
Forslag til RÅDETS FORORDNING om ændring af bilag I til Rådets forordning (EØF)
nr. 2658/87 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif.
Retsgrundlag
Artikel 26.
Subsidiaritetsprincippet
Forslaget hører under Fællesskabets enekompetence. Subsidiaritetsprincippet finder
derfor ikke anvendelse.
Proportionalitetsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet af følgende grunde:
Ikke relevant.
Foranstaltningerne er i overensstemmelse med de principper, der er vedtaget til
forenkling af procedurerne for erhvervsdrivende, der beskæftiger sig med handel med
udlandet.
Reguleringsmiddel/-form
Foreslået retsakt: forordning.
Andre midler ville ikke være hensigtsmæssige af følgende grunde:
I henhold til artikel 26 i EF-traktaten skal autonome toldsuspensioner og
toldkontingenter godkendes af Rådet, der med kvalificeret flertal træffer beslutning på
forslag af Kommissionen.
4) B
UDGETMÆSSIGE KONSEKVENSER
Ikke-opkrævet told.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446100_0005.png
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om ændring af bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 om told- og
statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 26,
under henvisning til forslag fra Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
I den kombinerede nomenklatur, der findes i bilag I til Rådets forordning (EØF)
nr. 2658/87
1
, er toldsatsen autonomt suspenderet på ubestemt tid for visse varer
henhørende under kapitel 27, når de er bestemt til behandling ved en bestemt proces,
forudsat at visse betingelser, der er fastsat i Kommissionens forordning (EØF)
nr. 2454/93 af 2. juli 1993 om visse gennemførelsesbestemmelser til Rådets
forordning (EØF) nr. 2913/92 om indførelse af en EF- toldkodeks
2
, er overholdt.
Visse affaldsolier, der er bestemt til genbrug henhørende under KN-kode 2710 99 00,
er ikke i øjeblikket omfattet af denne fritagelse.
Af miljømæssige hensyn i forbindelse med genraffinering af spildolie bør der
indrømmes samme toldbehandling for affaldsolier som for olier fra samme gruppe,
forudsat at alle de tekniske og juridiske betingelser er overholdt. Det er derfor i
Fællesskabets interesse autonomt og på ubestemt tid at udvide toldsuspensionen til
også at gælde for disse produkter.
Forordning (EØF) nr. 2658/87 bør ændres i overensstemmelse hermed.
Eftersom ændringen i henhold til denne forordning bør finde anvendelse fra den
samme dato som den kombinerede nomenklatur for 2006, som er fastsat ved
forordning (EF) nr. 1719/2005, bør nærværende forordning træde i kraft straks og
finde anvendelse fra den 1. januar 2006 -
(2)
(3)
(4)
(5)
1
2
EFT L 256 af 7.9.1987, s. 1. Senest ændret ved Kommissionens forordning (EF) nr. 1719/2005
(EUT L 286 af 28.10.2005, s. 1).
EFT L 253 af 11.10.1993, s. 1. Senest ændret ved forordning (EF) nr. 883/2005 (EUT L 148 af
11.6.2005, s. 5).
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
I bilag I til forordning (EØF) nr. 2658/87, II. del (toldtariffen), afsnit V, kapitel 27, affattes
teksten til KN-kode 2710 99 00 i kolonne 3 således:
”3,5*
___________________
*
Denne toldsats er indtil videre autonomt suspenderet for produkter, der er bestemt til behandling ved
en bestemt proces (Taric-kode 2710 99 00 10). Denne toldsuspension indrømmes på betingelser
fastsat i henhold til relevante fællesskabsbestemmelser [se artikel 291-300 i forordning (EØF)
nr. 2454/93 (EFT L 253 af 11.10.1993, s. 1)].”
Artikel 2
Denne forordning træder i kraft på dagen for offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions
Tidende.
Den anvendes fra den 1. januar 2006.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
Formand
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446100_0007.png
FINANSIERINGSOVERSIGT TIL FORSLAG, SOM KUN HAR VIRKNINGER FOR
BUDGETTETS INDTÆGTSSIDE
1.
FORSLAGETS BETEGNELSE
Forslag til Rådets forordning om ændring af bilag I til Rådets forordning (EØF) nr.
2658/87 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif
2.
3.
BUDGETPOSTER:
Kapitel og artikel: Kapitel 12, artikel 120
FINANSIELLE VIRKNINGER
Forslaget uden finansielle virkninger
X
Forslaget uden finansielle virkninger på udgifterne, men med følgende finansielle
virkninger på indtægterne:
Det er meget vanskeligt at danne sig et skøn over tabet af egne indtægter. Der findes
ikke nøjagtige importstatistikker over produkter, der kan være bestemt til disse særlige
anvendelsesformål. På basis af importen i 2004 er det maksimale indtægtstab imidlertid
beregnet til 744 000 EUR (før fradrag af de 25 %); dette ville være indtægtstabet i 2004,
hvis hele toldpositionen var afgiftsfritaget.
(mio. EUR (1 decimal))
Budgetpost
Indtægt
3
fra
01/01/2006
[År n]
- 0,5
Artikel 120
Virkninger for egne
indtægter
4.
FORHOLDSREGLER MOD SVIG
Kontrol af det særlige anvendelsesformål (jf. artikel 291 til 300 i
gennemførelsesbestemmelserne til toldkodeksen) samt de sædvanlige foranstaltninger i
EF-toldkodeksen.
5.
ANDRE BEMÆRKNINGER
Autonom toldsuspension for affaldsolier, der er bestemt til behandling ved en bestemt
proces (KN-kode ex 2710 99 00)
3
For traditionelle egne indtægter (landbrugsafgifter, sukkerafgifter og told) anføres nettobeløbene, dvs.
bruttobeløbene minus opkrævningsomkostninger på 25 %.
DA
7
DA