Europaudvalget 2006-07
KOM (2005) 0646
Offentligt
383553_0001.png
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Folketingets Europaudvalg
Tlf.
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
4. juni 2007
Svar på spørgsmål fra Folketingets Europaudvalg
Ad KOM (2005) 0646
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om revision af Rådets
direktiv 89/552/EØF om samordning af visse love og administrative bestem-
melser i medlemsstaterne vedrørende udøvelse af tv-spredningsvirksomhed
(tv uden grænser)
Spørgsmål 1
”Er ministeren enig i, at vanskelighederne vedrørende debatten om produktplacering og
reklamer ofte opstår, fordi begreberne reklamer og produktplacering i juridisk henseen-
de ofte opfattes som ytring?”
Svar:
Jeg er enig i, at debatten om produktplacering og reklamer bliver vanskeliggjort af, at
begreberne ofte blandes sammen. Produktplacering er et nyt begreb i direktivet om ”tv
uden grænser” og indgår som en del af et andet nyt begreb, nemlig audiovisuel kommer-
ciel kommunikation, der foruden tv-reklame og produktplacering også omfatter sponso-
rering og teleshopping. Reklame og produktplacering betragtes således som kommerci-
elle ytringer.
J. Nr. 2004-18003-2