Europaudvalget 2005
KOM (2005) 0662
Offentligt
1446120_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 23.12.2005
KOM(2005)662 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET,
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG
OG REGIONSUDVALGET
Kommissionens bestemmelser om det overordnede hurtige varslingssystem ARGUS
.
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446120_0002.png
1.
I
NDLEDNING
De seneste krisesituationer - det være sig i form af naturkatastrofer såsom tsunamien i Det
Indiske Ocean i december 2004 eller menneskeskabte katastrofer såsom terrorangrebene i
Madrid i 2004 og i London i 2005 - og de potentielle trusler mod folkesundheden (pandemisk
influenza) har fremhævet behovet for at udbygge de eksisterende instrumenter til sikring af en
effektiv og koordineret styring af større multisektorale kriser, der kræver en indsats på EU-
plan. Skønt det først og fremmest er medlemsstaterne, der har det umiddelbare ansvar for at
reagere på krisesituationer, har Kommissionen også en rolle at udfylde. I tilfælde af en krise
kan Kommissionen blive opfordret til at tage affære på de områder, hvor den har kompetence,
og til at bistå medlemsstaterne med deres indsats. Samarbejdet inden for Kommissionen kan
lette den gensidige bistand i tilfælde af en større katastrofe i EU og hjælpe medlemsstaterne
med at overholde deres solidaritetstilsagn over for tredjelande. Kommissionen må sikre, at
borgerne og medierne hurtigst muligt og via passende kanaler modtager fyldestgørende og
samstemmende oplysninger om de foranstaltninger, der er truffet, og de bestræbelser, der
udfoldes. Dette vil bidrage til at forbedre kommunikationen med borgerne.
Det Europæiske Råd har, navnlig i kølvandet på terrorangrebene, opfordret Kommissionen til
at træffe foranstaltninger. På Det Europæiske Råds møde i Bruxelles i november 2004, hvor
Haag-programmet blev vedtaget, blev Kommissionen opfordret til
"inden for [de]
eksisterende strukturer og med fuld respekt for de nationale beføjelser at oprette integrerede
og koordinerede EU-krisestyringsordninger i forbindelse med kriser med
grænseoverskridende virkninger inden for EU, som skal være implementeret senest den 1. juli
2006".
Det østrigske, luxembourgske, nederlandske og britiske formandskab har lanceret et
fælles initiativ med henblik på implementeringen af denne del af Haag-programmet. I en
erklæring af 13. juli 2005 om EU's respons på bombeangrebene i London opfordrede Rådet
til, at der udvikles kapaciteter til håndtering af nødsituationer på såvel medlemsstatsplan som
EU-plan, herunder hvad der kræves til at reagere på et biologisk terrorangreb, og ordninger
for udveksling af oplysninger, sikring af koordination og fælles beslutninger i nødsituationer,
navnlig i tilfælde af terrorangreb på flere medlemsstater. Den 7. november 2005 udtrykte
Rådet tilfredshed med
"det igangværende samarbejde med Kommissionen om at udarbejde en
samlet plan for truslen om ... human pandemisk influenza".
Informationsdeling, intern koordinering, konsolidering af Kommissionens varslingssystemer
samt adgang til passende beslutningsprocesser i krisesituationer spiller en vigtig rolle for
beredskabet og udarbejdelsen af interventionsplaner. Kommissionen har allerede bebudet, at
der vil blive truffet supplerende foranstaltninger med henblik på at styrke de eksisterende
instrumenter og efterleve de mandater, den har modtaget fra Det Europæiske Råd. I sin
meddelelse af 20. oktober 2004 om beredskab og konsekvensstyring i bekæmpelsen af
terrorisme (KOM(2004) 701) erklærede Kommissionen, at den ville oprette et overordnet
hurtigt varslingssystem (ARGUS) med det formål at sammenkoble alle specialiserede
systemer for krisesituationer. Der skulle desuden oprettes et centralt krisecenter
1
, hvor
repræsentanter for alle de relevante tjenestegrene i Kommissionen ville blive samlet i en
krisesituation. Dette krisecenter skulle have til opgave at koordinere indsatsen i form af at
evaluere de bedste praktiske løsninger til handling og træffe beslutning om passende
indsatsforanstaltninger.
1
Betegnelsen er ændret i det aktuelle retsgrundlag.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Med henvisning til de forskellige strukturer, som Det Europæiske Råd har stillet forslag om,
herunder navnlig "EU Crisis Coordination Arrangements" (EUCCA) og de hermed forbundne
"EU Integrated Crisis Management Arrangements" (EUICMA), kan Kommissionen bekræfte,
at der er behov for en fleksibel koordinering på EU-plan. En forbedret koordinering på
politisk plan vil sætte EU i stand til at udnytte den disponible tekniske ekspertise og de
disponible tekniske infrastrukturer maksimalt. Her tænkes bl.a. på de specialiserede hurtige
varslingssystemer, som forvaltes af Kommissionen. Kommissionen vil kunne spille en
strategisk rolle i denne forbindelse og bidrage til at sikre, at der er sammenhæng og
konsekvens i medlemsstaternes forskellige foranstaltninger.
I dette dokument gennemgås de principper. procedurer og instrumenter, der er nødvendige for
implementeringen af ARGUS. Systemet vil være operationelt fra den 1. januar 2006.
2.
M
ÅLSÆTNINGER OG PRINCIPPER
Det overordnede hurtige varslingssystem ARGUS tjener til:
– at skabe en intern platform, der giver Kommissionens forskellige generaldirektorater og
tjenestegrene mulighed for hurtigt at udveksle relevante oplysninger om multisektorale
kriser af enhver art, der enten allerede er ved at opstå, eller som truer med at opstå i en
forudseelig eller umiddelbar fremtid, og som kræver en indsats på EU-plan, med det
formål at lette koordineringen og samarbejdet og i sidste ende forbedre effektiviteten og
sammenhængen i Kommissionens respons
– at indføre en passende koordinationsprocedure, der kan aktiveres i tilfælde af en større
krise. Denne procedure vil sætte Kommissionen i stand til at træffe de nødvendige
beslutninger og intervenere på hurtig, koordineret og sammenhængende vis på basis af alle
relevante oplysninger på de områder, der henhører under dens egen kompetence, og i
samarbejde med de øvrige institutioner
– at muliggøre en effektiv kommunikation med borgerne og give et afbalanceret,
sammenhængende og komplet billede af de bestræbelser, som udfoldes af Kommissionen.
ARGUS bygger på følgende principper:
– subsidiaritetsprincippet
– systemet vil respektere de karakteristika og kompetencer og den ekspertise, der
kendetegner Kommissionens nuværende varslingssystemer, der vil fortsætte med at udføre
deres aktuelle opgaver i overensstemmelse med deres specifikke procedurer
– ARGUS vil blive aktiveret i tilfælde af en multisektoral krise, der kræver handling på EU-
plan, og som har konsekvenser for medlemsstaternes eller tredjelandes borgere, ejendom
eller interesser, uanset krisens årsag eller karakter
– for nærværende vil kommunikationsnetværket være Kommissionens interne netværk og
sikre en sammenkobling mellem Kommissionens forskellige varslingssystemer,
generaldirektorater og tjenestegrene. Medlemsstaterne kobles til netværket via
varslingssystemerne og deres specifikke netværk. Denne koordinering vil give adgang til
en samlet og konsolideret database med relevante og validerede oplysninger, som
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen kan benytte, når den skal samarbejde med medlemsstaterne og de øvrige
institutioner
– ARGUS vil benytte de eksisterende teknologier og infrastrukturer med hjælp fra
Generaldirektoratet for Informationsteknologi. Skønt kommunikationsnetværket ARGUS
ikke foreløbig vil blive benyttet til at behandle fortrolige oplysninger, er Kommissionen i
færd med at overveje, hvordan der kan udvikles et mere robust og effektivt system
– systemet vil blive taget op til revision senest et år efter den relevante
kommissionsafgørelses ikrafttræden i lyset af de indhøstede erfaringer og den teknologiske
udvikling for at bevare sammenkoblingen og koordineringen med eksisterende
specialiserede netværk
– systemet vil fungere inden for rammerne af tjenestegrenenes eksisterende ressourcer og
midler
– med hensyn til den eksterne kommunikation vil den finde sted på det mest velegnede
geografiske niveau (dvs. fra hovedkvarter eller en repræsentation/delegation) og via
medier, der kan sikre, at alle oplysninger når ud til borgerne (pressekonferencer,
pressemeddelelser, internettet osv.).
3.
A
RGUS
ARGUS vil bestå af et internt kommunikationsnetværk og en særlig koordinationsproces, der
aktiveres i tilfælde af en større multisektoral krisesituation. Proceduren er beskrevet i bilaget
til Kommissionens afgørelse om ændring af Kommissionens forretningsorden kaldet
"Kommissionens bestemmelser om indretningen af det overordnede hurtige varslingssystem
ARGUS".
Det interne elektroniske kommunikationsnetværks arkitektur vil få karakter af en
informationsbus.
Det
vil
trække
eksisterende
databaser
og
interne
kommunikationsteknologier og vil blive understøttet af andre kommunikationsmidler (SMS,
telefon). Deltagerne i ARGUS-netværket vil benytte det til øjeblikkeligt at dele alle relevante
oplysninger om krisesituationer, der er ved at opstå, og om konkrete krisesituationer og til at
koordinere en eventuel intervention. De oplysninger, der sendes via ARGUS-bussen, vil være
tilgængelige for alle medlemmerne og vil blive lagret og journaliseret. Systemet vil blive
opdateret i overensstemmelse med de indhøstede erfaringer og den teknologiske udvikling.
I tilfælde af en større krise kan Kommissionens formand på eget initiativ eller efter
underretning eller på opfordring fra et medlem af Kommissionen beslutte at aktivere en
bestemt samordningsproces. Formanden kan beslutte enten selv at påtage sig ansvaret for
Kommissionens intervention eller overdrage ansvaret til et medlem af Kommissionen. Den
pågældende person vil skulle lede og koordinere Kommissionens respons på krisen,
repræsentere Kommissionen over for de øvrige institutioner og være ansvarlig for kontakten
til offentligheden. På kommissionsformandens eller det udpegede medlems ansvar vil
Generalsekretariatet
aktivere
den
særlige
krisestyringsstruktur,
der
kaldes
krisekoordinationsudvalget eller Crisis Coordination Committee (CCC).
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
CCC vil vurdere og følge situationens udvikling, identificere problemer og løsninger med
henblik på dels at træffe de relevante beslutninger og foranstaltninger, dels at sikre, at
beslutningerne og foranstaltningerne føres ud i livet, og at der er sammenhæng og konsekvens
i Kommissionens respons. De beslutninger, der opnås enighed om i
krisekoordinationsudvalget, vil imidlertid blive vedtaget af Kommissionen i
overensstemmelse med de normale beslutningsprocedurer og gennemført af tjenestegrenene
og via varslingssystemet.
DA
5
DA