Erhvervsudvalget 2005-06
KOM (2005) 0664
Offentligt
1446122_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 14.12.2005
KOM(2005) 664 endelig
Forslag
RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EF) nr. 1467/2004 om indførelse af en endelig
antidumpingtold på importen af polyethylenterephthalat med oprindelse i bl.a.
Folkerepublikken Kina
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446122_0002.png
BEGRUNDELSE
1) BAGGRUNDEN FOR FORSLAGET
Begrundelse og formål
Forslaget vedrører anvendelsen af Rådets forordning (EF) nr. 384/96 af 22. december
1995 om beskyttelse mod dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af Det
Europæiske Fællesskab, senest ændret ved Rådets forordning (EF) nr. 461/2004 af
8. marts 2004 (i det følgende benævnt ”grundforordningen”) i proceduren vedrørende
importen af polyethylenterephthalat med oprindelse i Folkerepublikken Kina.
Generel baggrund
Forslaget er udarbejdet som led i gennemførelsen af grundforordningen og er resultatet
af en undersøgelse, der er foretaget i overensstemmelse med de indholdsmæssige og
proceduremæssige krav i grundforordningen.
Gældende bestemmelser på det område, som forslaget vedrører
Dette forslag til forordning er en ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1467/2004 om
indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af polyethylenterephthalat med
oprindelse i bl.a. Folkerepublikken Kina.
Overensstemmelse med EU’s andre politikker og mål
Ikke relevant.
2) HØRING AF INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSE
Høring af interesserede parter
Interesserede parter, der er berørt af proceduren, har allerede haft lejlighed til at
forsvare deres interesser i forbindelse med undersøgelsen, jf. bestemmelserne i
grundforordningen.
Indhentning og anvendelse af ekspertbistand
Der har ikke været behov for ekspertbistand.
Konsekvensanalyse
Forslaget er et resultat af gennemførelsen af grundforordningen.
Grundforordningen foreskriver ikke en evaluering af de generelle virkninger, men
indeholder en udtømmende liste over de forhold, der bør evalueres.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3) FORSLAGETS RETLIGE ASPEKTER
Resumé af forslaget
Kommissionen gav i april 2005 ved forordning (EF) nr. 523/2005 meddelelse om
indledning af en fornyet undersøgelse vedrørende nye eksportører af Rådets forordning
(EF) nr. 1467/2004 om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af
polyethylenterephthalat med oprindelse i bl.a. Folkerepublikken Kina. Forordningen
ophævede også tolden på importen af varer fra Jiangyin Chengsheng New Packing
Material Co., Ltd. (i det følgende benævnt ”ansøgeren”), som havde anmodet om, at
der blev indledt en fornyet undersøgelse, og gjorde denne import til genstand for
registrering.
Ifølge resultaterne af den aktuelle undersøgelse opfylder ansøgeren kriterierne for
markedsøkonomisk behandling og bør have en individuel told på 45 EUR pr. ton.
Det foreslås derfor, at Rådet vedtager vedlagte forslag til forordning, som bør
offentliggøres i Den Europæiske Unions Tidende senest den 31. december 2005.
Retsgrundlag
Rådets forordning (EF) nr. 384/96 af 22. december 1995 om beskyttelse mod
dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske Fællesskab,
senest ændret ved Rådets forordning (EF) nr. 461/2004 af 8. marts 2004.
Subsidiaritetsprincippet
Forslaget falder ind under Fællesskabets enekompetence. Subsidiaritetsprincippet
finder derfor ikke anvendelse.
Proportionalitetsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet af følgende grunde.
Foranstaltningen er beskrevet i ovennævnte grundforordning og giver ikke mulighed
for nationale beslutninger.
Det er ikke relevant at forklare, hvordan byrder af finansiel og administrativ art, der
pålægges Fællesskabet, nationale regeringer og lokale myndigheder, erhvervsdrivende
og borgere, begrænses mest muligt, og om de står i et rimeligt forhold til forslagets
mål.
Reguleringsmiddel
Foreslået middel: forordning.
Andre midler ville ikke være hensigtsmæssige af følgende grunde.
Ovennævnte grundforordning foreskriver ikke alternative muligheder.
4) BUDGETMÆSSIGE VIRKNINGER
Forslaget har ingen konsekvenser for Fællesskabets budget.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446122_0004.png
Forslag
RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EF) nr. 1467/2004 om indførelse af en endelig
antidumpingtold på importen af polyethylenterephthalat med oprindelse i bl.a.
Folkerepublikken Kina
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 384/96 af 22. december 1995 om beskyttelse
mod dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske Fællesskab
1
(i det
følgende benævnt ”grundforordningen”), særlig artikel 11, stk. 4,
under henvisning til forslag forelagt af Kommissionen efter høring af det rådgivende udvalg,
og
ud fra følgende betragtninger:
A. GÆLDENDE FORANSTALTNINGER
(1)
De gældende foranstaltninger på importen til Fællesskabet af polyethylenterephthalat
med oprindelse i bl.a. Folkerepublikken Kina (i det følgende benævnt ”Kina”) er en
endelig antidumpingtold, der indførtes ved Rådets forordning (EF) nr. 1467/2004
2
.
Ifølge samme forordning blev der også indført antidumpingtold på importen af
polyethylenterephthalat med oprindelse i Australien.
B. NUVÆRENDE UNDERSØGELSE
1. Anmodning om en fornyet undersøgelse
(2)
Efter indførelsen af en endelig antidumpingtold på importen af polyethylenterephthalat
med oprindelse i Kina modtog Kommissionen en anmodning om indledning af en
fornyet undersøgelse vedrørende nye eksportører af forordning (EF) nr. 1467/2004 i
henhold til artikel 11, stk. 4, i grundforordningen fra Jiangyin Chengsheng New
Packing Material Co., Ltd. (i det følgende benævnt ”ansøgeren”). Ansøgeren hævdede,
at selskabet ikke var forretningsmæssigt forbundet med de eksporterende producenter i
Kina, som er omfattet af de gældende antidumpingforanstaltninger vedrørende
polyethylenterephthalat. Selskabet hævdede også, at det ikke havde eksporteret
EFT L 56 af 6.3.1996, s. 1. Senest ændret ved forordning (EF) nr. 461/2004 (EUT L 77 af 13.3.2004, s.
12).
EUT L 271 af 19.8.2004, s. 1.
1
2
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446122_0005.png
polyethylenterephthalat til Fællesskabet i den oprindelige undersøgelsesperiode, dvs.
perioden fra den 1. april 2002 til den 31. marts 2003 (i det følgende benævnt ”den
oprindelige undersøgelsesperiode”), men først var begyndt at eksportere
polyethylenterephthalat til Fællesskabet senere.
2.
(3)
Indledning af en fornyet undersøgelse vedrørende nye eksportører
Kommissionen undersøgte den dokumentation, som ansøgeren havde fremlagt, og
fastslog, at den var tilstrækkelig til at berettige indledningen af en fornyet
undersøgelse i henhold til artikel 11, stk. 4, i grundforordningen. Efter høring af det
rådgivende udvalg og efter at den pågældende erhvervsgren i Fællesskabet havde haft
lejlighed til at fremsætte bemærkninger, indledte Kommissionen ved forordning (EF)
nr. 523/2005
3
en fornyet undersøgelse af forordning (EF) nr. 1467/2004 angående
ansøgeren og iværksatte sin undersøgelse.
Den antidumpingtold på 184 EUR pr. ton, der indførtes ved forordning (EF) nr.
1467/2004 på import af polyethylenterephthalat fremstillet af ansøgeren, blev ophævet
i henhold til Kommissionens forordning om indledning af den fornyede undersøgelse.
Samtidig blev toldmyndighederne pålagt at tage de nødvendige skridt til at registrere
sådan import i henhold til artikel 14, stk. 5, i grundforordningen.
Den pågældende vare
Den pågældende vare i den nuværende fornyede undersøgelse er den samme som i den
undersøgelse, der førte til indførelse af de gældende foranstaltninger vedrørende
importen af polyethylenterephthalat med oprindelse i Kina (i det følgende benævnt
”den oprindelige undersøgelse”), dvs. polyethylenterephthalat med viskositetsindeks
på 78 ml/g og derover ifølge ISO-standard 1628-5 og henhørende under KN-kode
3907 60 20.
De berørte parter
Kommissionen underrettede officielt ansøgeren og repræsentanterne for eksportlandet
om indledningen af den fornyede undersøgelse. Interesserede parter fik lejlighed til at
fremsætte deres synspunkter skriftligt og til at blive hørt.
Kommissionen sendte også ansøgeren en formular til fremsættelse af krav om
markedsøkonomisk behandling og et spørgeskema og modtog besvarelser inden for
den fastsatte frist. Kommissionen indhentede og efterprøvede alle de oplysninger, som
den fandt nødvendige til at fastslå, om der fandt dumping sted, herunder også kravet
om markedsøkonomisk behandling, og der blev aflagt kontrolbesøg hos ansøgeren.
Undersøgelsesperiode
Dumpingundersøgelsen omfattede perioden fra den 1. oktober 2003 til den
31. december 2004 (i det følgende benævnt ”undersøgelsesperioden”).
(4)
3.
(5)
4.
(6)
(7)
5.
(8)
3
EUT L 84 af 2.4.2005, s. 9.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
C. RESULTATER AF UNDERSØGELSEN
1.
(9)
Status som ny eksportør
Undersøgelsen bekræftede, at ansøgeren ikke havde eksporteret den pågældende vare i
den oprindelige undersøgelsesperiode, og at selskabet var begyndt at eksportere til
Fællesskabet efter denne periode.
Ansøgeren var også i stand til at påvise, at selskabet ikke var forretningsmæssigt
forbundet med nogen af de eksportører eller producenter i Kina, der er omfattet af
antidumpingforanstaltningerne vedrørende importen af polyethylenterephthalat med
oprindelse i Kina.
Det bekræftes i den forbindelse, at ansøgeren bør betragtes som en ”ny eksportør” i
overensstemmelse med artikel 11, stk. 4, i grundforordningen.
Markedsøkonomisk behandling
I henhold til artikel 2, stk. 7, litra b), i grundforordningen skal den normale værdi i
antidumpingundersøgelser vedrørende import af varer med oprindelse i Kina
fastsættes i overensstemmelse med stk. 1-6 i samme artikel for de producenter, som
det påvises opfylder kriterierne i artikel 2, stk. 7, litra c), i grundforordningen, dvs. at
de markedsøkonomiske principper er fremherskende med hensyn til fremstilling og
salg af samme vare. Disse kriterier er kort beskrevet herunder:
virksomhedernes beslutninger skal træffes som reaktion på markedssignaler, og
udgifterne skal afspejle markedsværdierne
virksomhederne skal benytte ét klart sæt grundlæggende regnskabsforskrifter,
som revideres uafhængigt i overensstemmelse med internationale
regnskabsstandarder og anvendes til alle formål
ingen fordrejninger er overført fra det ikke-markedsøkonomiske system
love om konkurs og ejendomsforhold giver stabilitet og retssikkerhed
valutaomregninger finder sted til markedskurs.
(10)
(11)
2.
(12)
(13)
Kommissionen indhentede alle oplysninger, som den fandt nødvendige, og
efterprøvede alle oplysningerne i ansøgningen om markedsøkonomisk behandling hos
det pågældende selskab.
Det fremgik af undersøgelsen, at ansøgeren opfyldte alle fem kriterier i artikel 2, stk.
7, litra c), i grundforordningen. Det blev derfor fastslået, at ansøgeren burde
indrømmes markedsøkonomisk behandling.
Dumping
Fastsættelse af den normale værdi
(14)
4.
(15)
I forbindelse med fastsættelsen af den normale værdi fastslog Kommissionen først, om
ansøgerens samlede hjemmemarkedssalg af den pågældende vare var repræsentativt
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
sammenlignet med selskabets samlede eksportsalg til Fællesskabet. I
overensstemmelse med artikel 2, stk. 2, i grundforordningen blev
hjemmemarkedssalget anset for at være repræsentativt, når den samlede solgte
mængde udgjorde mindst 5 % af det samlede eksportsalg til Fællesskabet.
Kommissionen fastslog, at ansøgeren solgte polyethylenterephthalat i repræsentative
mængder på hjemmemarkedet.
(16)
Der blev ikke skelnet mellem typer i forbindelse med den pågældende vare. Det var
derfor ikke nødvendigt at foretage nogen yderligere undersøgelse af, om
hjemmemarkedssalget var tilstrækkeligt repræsentativ for hver enkelt type som
omhandlet i artikel 2, stk. 2, i grundforordningen.
Ved fastsættelse af andelen af fortjenstgivende salg af polyethylenterephthalat til
uafhængige kunder blev det også undersøgt, om hjemmemarkedssalget af
polyethylenterephthalat i repræsentative mængder kunne anses for at have fundet sted
i normal handel. Da den fortjenstgivende salgsmængde udgjorde over 80 % af den
samlede salgsmængde af polyethylenterephthalat på hjemmemarkedet, blev den
normale værdi fastsat på grundlag af den faktiske hjemmemarkedspris, beregnet som
et vejet gennemsnit af priserne for alt salg på hjemmemarkedet af
polyethylenterephthalat i undersøgelsesperioden, uanset om dette salg var
fortjenstgivende eller ej.
I overensstemmelse med artikel 2, stk. 1, i grundforordningen blev den normale værdi
derfor fastlagt på grundlag af de priser, der faktisk var betalt eller skulle betales på
hjemmemarkedet i Kina.
Eksportpriser
(19)
Den pågældende vare blev eksporteret direkte til uafhængige kunder i Fællesskabet.
Eksportprisen blev derfor fastlagt i overensstemmelse med artikel 2, stk. 8, i
grundforordningen, dvs. på grundlag af de eksportpriser, der faktisk var betalt eller
skulle betales.
Sammenligning
(20)
Den normale værdi og eksportpriserne blev sammenlignet ab fabrik. For at sikre en
rimelig sammenligning af den normale værdi og eksportpriserne blev der behørigt
justeret for forskelle, som berørte prisernes sammenlignelighed i overensstemmelse
med artikel 2, stk. 10, i grundforordningen. Der blev indrømmet passende justeringer i
alle tilfælde, hvor dette var berettiget, korrekt og støttet af dokumentation.
Dumpingmargen
(21)
Som omhandlet i artikel 2, stk. 11, i grundforordningen blev den normale værdi
beregnet som et vejet gennemsnit sammenlignet med det vejede gennemsnit af
priserne ved eksport af den pågældende vare.
Sammenligningen viste, at der fandt dumping sted. Denne dumpingmargen er udtrykt i
procent af nettoprisen, frit Fællesskabets grænse, ufortoldet, 5,6 % for Jiangyin
Chengsheng New Packing Material Co., Ltd..
(17)
(18)
(22)
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446122_0008.png
D. ÆNDRING AF DE FORANSTALTNINGER, DER ER OMFATTET AF DEN
FORNYEDE UNDERSØGELSE
(23)
(24)
På baggrund af resultaterne af undersøgelsen fastslås det, at der bør indføres en
endelig antidumpingtold for ansøgeren svarende til den fastlagte dumpingmargen.
Angående foranstaltningens form blev det fastslået, at den ændrede antidumpingtold
burde antage samme form som den told, der indførtes ved forordning (EF) nr.
1467/2004. Priserne på polyethylenterephthalat kan variere på linje med svingningerne
i råoliepriserne. Det blev derfor anset for hensigtsmæssigt at indføre en told i form af
et specifikt beløb pr. ton. Antidumpingtolden er 45 EUR pr. ton beregnet på grundlag
af dumpingmargenen udtrykt i procent for import af polyethylenterephthalat fra
Jiangyin Chengsheng New Packing Material Co., Ltd..
Den dumpingmargen på 5,6 %, der blev fastlagt for undersøgelsesperioden, er lavere
end den landsdækkende skadestærskel på 27,3 %, der blev fastlagt for Kina i den
oprindelige undersøgelse. Det foreslås derfor at indføre en told på 45 EUR pr. ton,
som er baseret på dumpingmargenen på 5,6 %, og at ændre Rådets forordning (EF) nr.
1467/2004 i overensstemmelse hermed.
(25)
E. OPKRÆVNING AF ANTIDUMPINGTOLD MED TILBAGEVIRKENDE KRAFT
(26)
På baggrund af ovenstående resultater bør den antidumpingtold, der gælder for
ansøgeren, opkræves med tilbagevirkende kraft for import af den pågældende vare, der
har været genstand for registrering i henhold til artikel 3 i Kommissionens forordning
(EF) nr. 523/2005.
F. FREMLÆGGELSE AF OPLYSNINGER
(27)
De berørte parter blev underrettet om de væsentligste kendsgerninger og betragtninger,
på grundlag af hvilke det var hensigten at indføre en ændret antidumpingtold på
import af polyethylenterephthalat fra ansøgeren og at opkræve denne told med
tilbagevirkende kraft for den import, der var gjort til genstand for registrering. Deres
bemærkninger er blevet undersøgt og taget i betragtning, hvor det var relevant.
Denne fornyede undersøgelse berører ikke den dato, hvor de foranstaltninger, der
indførtes ved Rådets forordning (EF) nr. 1467/2004 udløber i henhold til artikel 11,
stk. 2, i grundforordningen -
(28)
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
1.
Følgende tilføjes i tabellen i artikel 1, stk. 2, i Rådets forordning (EF) nr. 1467/2004:
Land
Kina
Selskab
Jiangyin Chengsheng New Packing
Material Co., Ltd.
Told
45
EUR/t
Taric-
tillægskode
A510
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
Den indførte told opkræves også med tilbagevirkende kraft på import af den
pågældende vare, der er blevet registreret i overensstemmelse med artikel 3 i
Kommissionens forordning (EF) nr. 523/2005.
Toldmyndighederne pålægges at ophøre med at registrere import af den pågældende
vare med oprindelse i Folkerepublikken Kina, som er fremstillet af Jiangyin
Chengsheng New Packing Material Co., Ltd.
3.
Gældende bestemmelser vedrørende told finder anvendelse, medmindre andet er
fastsat.
Artikel 2
Denne forordning træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions
Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
Formand
DA
9
DA