Erhvervsudvalget 2005-06
KOM (2005) 0697
Offentligt
1446154_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 23.12.2005
KOM(2005) 697 endelig
Forslag til
RÅDETS BESLUTNING
om bemyndigelse af Kongeriget Spanien til at anvende en foranstaltning,
der fraviger artikel 11, litra A, stk. 1, og artikel 28e i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF
om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446154_0002.png
BEGRUNDELSE
1) B
AGGRUNDEN FOR FORSLAGET
110
Begrundelse og formål
I henhold til artikel 27, stk. 1, i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om
harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter - Det fælles
merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag, kan Rådet med enstemmighed på
forslag af Kommissionen give en medlemsstat tilladelse til at indføre særlige
foranstaltninger, der fraviger bestemmelserne i direktivet, for at forenkle
afgiftsopkrævningen eller for at undgå visse former for svig eller unddragelse.
Ved brev registreret i Kommissionens Generalsekretariat har Kongeriget Spanien
anmodet om bemyndigelse til at indføre en særlig foranstaltning, der fraviger artikel
11, litra A, stk. 1, i direktiv 77/388/EØF, og har senere over for Kommissionen
bekræftet, at anmodningen også vedrører en fravigelse fra artikel 28e i direktivet. I
overensstemmelse med artikel 27, stk. 2, i direktiv 77/388/EØF underrettede
Kommissionen den 7. oktober 2005 de øvrige medlemsstater om Spaniens anmodning.
Kommissionen underrettede den 10. oktober 2005 Spanien om, at den rådede over alle
de oplysninger, som den fandt nødvendige for at kunne vurdere anmodningen.
120
Generel baggrund
I henhold til artikel 11, litra A, stk. 1, i direktiv 77/388/EØF er beskatningsgrundlaget
ved levering af goder og tjenesteydelser “den samlede modværdi, som leverandøren
eller tjenesteyderen modtager eller vil modtage af køberen ….”. Denne bestemmelse er
normalt fyldestgørende i sager, hvor leveringen udelukkende sker i erhvervsmæssigt
øjemed, og der ikke består nogen forbindelse mellem leverandøren og køberen, som
kan påvirke værdien af leveringen. Hvis parterne i transaktionen er indbyrdes
forbundne, forekommer det i visse tilfælde, at afgifterne på visse leveringer reduceres
ved manipulering af leveringens værdi. Hvis værdien sættes lavere end normalværdien
vil det for forbundne modtagere, der ikke har fuld fradragsret, mindske den indgående
moms, de ikke kan fratrække.
For at hindre at der opstår afgiftstab ved ændringer af værdien, har Spanien anmodet
om at få lov til at ændre beskatningsgrundlaget i tilfælde af ovennævnte type, hvor
beskatningsgrundlaget afviger væsentligt fra normalværdien, og leveringen foregår
mellem forbundne personer. Begrebet forbundne personer er objektivt defineret og
forklaret i den spanske momslov med særligt henblik på ny værdiansættelse.
Forslaget giver de spanske momsmyndigheder mulighed for at anvende leveringens
normalværdi (som defineret i artikel 11, litra A, stk. 1) ved beregning af momsen i
stedet for den modværdi, der faktisk er betalt.
Reglerne for værdiansættelse af erhvervelser inden for Fællesskabet er fastsat i
artikel 28e i direktiv 77/388/EØF, som udvider reglerne i artikel 11, litra A, til
erhvervelser inden for Fællesskabet. For at sikre, at leveringer af goder i indlandet og
erhvervelser inden for Fællesskabet behandles på samme måde og hindre, at
modforanstaltninger let vil kunne omgås ved at udnytte forbundne personer i andre
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
medlemsstater, ønsker Spanien at udvide særordningen til også at omfatte erhvervelser
inden for Fællesskabet.
Forslaget vil tillade anvendelse af særordningen indtil 31. december 2009. Ordningen
er tidsbegrænset for at gøre de muligt at genvurdere den i lyset af erfaringerne og
evaluere et eventuelt fortsat behov. Kommissionen har imidlertid den 16. marts 2005
forelagt Rådet dokument KOM(2005) 89, som er et direktivforslag om ændring af
direktiv 77/388/EØF med hensyn til visse foranstaltninger, der skal forenkle
momsopkrævningen og hjælpe med til at bekæmpe svig og unddragelse, og om
ophævelse af visse beslutninger om at tillade fravigelser. Direktivforslaget sigter på at
rationalisere anvendelsen af artikel 27 og indeholder bl.a. bestemmelser, der dækker
det samme område, som den foreslåede foranstaltning. Den foreslåede undtagelse bør
derfor kun gælde, indtil de foranstaltninger, der er foreslået i det nye direktiv på dette
område, træder i kraft.
130
Gældende bestemmelser på det område, som forslaget vedrører
Andre medlemsstater har fået bemyndigelse til at anvende lignende fravigelser i
henhold til artikel 11, litra A, stk. 1, og artikel 28e i sjette momsdirektiv.
141
Overensstemmelse med andre EU-politikker og -mål
Ikke relevant.
2) H
ØRING AF INTERESSEDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSE
219
Høring af interesserede parter
Ikke relevant.
Ekspertbistand
229
Der har ikke været behov for ekstern ekspertbistand.
Konsekvensanalyse
230
Da forslaget har til formål at bekæmpe momssvig og momsunddragelse, har det en
potentielt positiv virkning, ikke mindst ved dets afsmittende virkning.
Andre medlemsstater har anvendt denne fremgangsmåde, som Spanien har udpeget
som et effektivt middel til at forhindre afgiftstab. Foranstaltningen er også i tråd med
Kommissionens forslag i KOM(2005) 89 til rationalisering af antallet af fravigelser i
henhold til artikel 27.
3) F
ORSLAGETS RETLIGE ASPEKTER
305
Resumé af forslaget
Forslaget vil bemyndige Spanien til at anvende en foranstaltning, der fraviger
artikel 11, litra A, stk. 1, og artikel 28e i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF, med
henblik på at gøre det muligt at foretage en omberegning af beskatningsgrundlaget ved
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
leveringer af goder og tjenesteydelser og ved erhvervelser inden for Fællesskabet, i de
tilfælde hvor deres værdi afviger væsentligt fra normalværdien, hvis parterne er
forbundne, og modtageren har begrænset fradragsret. Den nye værdi kan være
leveringens normalværdi, som defineret i artikel 11, litra A, stk. 1, litra d), i sjette
momsdirektiv.
310
Retsgrundlag
Artikel 27, stk. 1, i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 (som ændret) om
harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter – Det fælles
merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag.
329
Subsidiaritetsprincippet
Forslaget falder ind under Fællesskabets enekompetence. Subsidiaritetsprincippet
finder derfor ikke anvendelse.
Proportionalitetsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet af følgende grunde:
331
Beslutningen vedrører en bemyndigelse til en medlemsstat på dennes egen anmodning
og udgør ikke en forpligtelse.
I betragtning af fravigelsens begrænsede anvendelsesområde står den særlige
foranstaltning i rimeligt forhold til det tilstræbte mål.
Reguleringsmiddel/-form
332
341
Foreslået middel: andre
Andre midler vil ikke være hensigtsmæssige af følgende grund(e):
I henhold til artikel 27 i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF om harmonisering af
medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter kan de fælles momsregler kun
fraviges, hvis Rådet på forslag af Kommissionen træffer enstemmig afgørelse herom.
En rådsbeslutning er det eneste egnede middel, da den kan rettes til en enkelt
medlemsstat.
4) B
UDGETMÆSSIGE KONSEKVENSER
342
409
Forslaget har ingen indvirkninger på Fællesskabets budget.
5) Y
DERLIGERE OPLYSNINGER
Fornyet gennemgang/revision/udløbsklausul
533
Forslaget indeholder en udløbsklausul.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446154_0005.png
Forslag til
RÅDETS BESLUTNING
om bemyndigelse af Kongeriget Spanien til at anvende en foranstaltning,
der fraviger artikel 11, litra A, stk. 1, og artikel 28e i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF
om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter
(Kun den spanske udgave er autentisk)
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Rådets direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af
medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter - Det fælles merværdiafgiftssystem:
ensartet beregningsgrundlag
1
, særlig artikel 27,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
2
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
I henhold til artikel 27, stk. 1, i direktiv 77/388/EØF kan Rådet med enstemmighed på
forslag af Kommissionen give en medlemsstat tilladelse til at indføre særlige
foranstaltninger, der fraviger bestemmelserne i direktivet, for at forenkle
afgiftsopkrævningen eller for at undgå visse former for svig eller unddragelse.
Kongeriget Spanien anmodede ved brev dateret 21. juni 2005 og modtaget i
Kommissionens Generalsekretariat den 22. juli 2005 om tilladelse til at indføre en
foranstaltning, der fraviger bestemmelserne i direktiv 77/388/EØF om
beskatningsgrundlaget for moms.
I overensstemmelse med artikel 27, stk. 2, i direktiv 77/388/EØF underrettede
Kommissionen ved brev af 7. oktober 2005 de øvrige medlemsstater om Kongeriget
Spaniens anmodning. Ved brev af 10. oktober 2005 underrettede Kommissionen
Kongeriget Spanien om, at den rådede over alle de oplysninger, som den fandt
nødvendige for at vurdere anmodningen.
I henhold til artikel 11, litra A, stk. 1, litra a) i direktiv 77/388/EØF er
beskatningsgrundlaget for moms ved leveringer den samlede modværdi, der betales
for leveringen. Artikel 28e, stk. 1, i direktivet fastsætter beskatningsgrundlaget ved
erhvervelser inden for Fællesskabet under henvisning til artikel 11, litra A.
(2)
(3)
(4)
1
2
EFT L 145 af 13.6.1977, s. 1. Senest ændret ved direktiv 2004/66/EF (EUT L 168 af 1.5.2004, s. 35).
EUT C […] af […] s. […].
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446154_0006.png
(5)
Formålet med fravigelsen er at hindre afgiftstab som følge af manipulering af
beskatningsgrundlaget ved leveringer af momspligtige varer, tjenesteydelser og
erhvervelser inden for Fællesskabet, i tilfælde hvor sælgeren opkræver en nedsat pris
til en forbunden køber, der ikke har fuld fradragsret.
Foranstaltningen bør målrettes, så den kun kan anvendes i tilfælde af momssvig eller
momsunddragelse og kun, hvis et vist antal betingelser er opfyldt. Foranstaltningen
står derfor i rimeligt forhold til det tilstræbte mål.
Andre medlemsstater har fået tilladelse til at anvende lignende fravigelser med henblik
på at forhindre afgiftsunddragelse, som har vist sig at være effektive.
Fravigelser i henhold til artikel 27 i direktiv 77/388/EØF til bekæmpelse af momssvig
i forbindelse med beskatningsgrundlaget for leveringer mellem forbundne parter er
omfattet af Kommissionens direktivforslag af 16. marts 2005 om rationalisering af
visse fravigelser i henhold til denne artikel
3
. Denne fravigelse bør derfor kun gælde
indtil dette direktiv træder i kraft.
Fravigelsen vil sikre det skyldige momsbeløb i det endelige forbrugsled og har ingen
negativ indvirkning på De Europæiske Fællesskabers egne indtægter i form af moms -
(6)
(7)
(8)
(9)
VEDTAGET FØLGENDE BESLUTNING:
Artikel 1
Som en fravigelse fra artikel 11, litra A, stk. 1, og artikel 28e i direktiv 77/388/EØF
bemyndiges Kongeriget Spanien til at sikre, at beskatningsgrundlaget ved leveringer af varer
og tjenesteydelser eller erhvervelser af varer inden for Fællesskabet er det samme som
normalværdien, som defineret i artikel 11, litra A, stk. 1, litra d), i direktiv 77/388/EØF, hvis
modværdien er væsentligt lavere end normalværdien, og modtageren af leveringen eller – i
tilfælde af erhvervelser inden for Fællesskabet – erhververen ikke har fuld fradragsret i
henhold til artikel 17 i direktiv 77/388/EØF.
Foranstaltningen må kun bruges med henblik på at modvirke skattesvig eller –unddragelse og
i tilfælde hvor den modværdi, som ellers ville udgøre beskatningsgrundlaget, er påvirket af
familiemæssige, ledelsesmæssige, ejerskabsmæssige, finansielle eller retlige bindinger, som
defineret af medlemsstatens nationale lovgivning. Retlige bindinger omfatter i denne
forbindelse også det formelle forhold mellem arbejdsgiver og arbejdstager.
Artikel 2
Den tilladelse, der gives i henhold til artikel 1, udløber på ikrafttrædelsesdatoen for et direktiv
om rationalisering af fravigelser i henhold til artikel 27 i direktiv 77/388/EØF med henblik på
bekæmpelse af momssvig eller momsunddragelse ved værdiansættelse af leveringer mellem
forbundne parter, dog senest den 31. december 2009.
3
EUT C 125 af 24.5.2005, s.12. KOM(2005) 89.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 3
Denne beslutning er rettet til Kongeriget Spanien.
Udfærdiget i Bruxelles,
På Rådets vegne
Formand
DA
7
DA