Connecting Business & Technology Bilag 1 - Hovedtids- plan og betalingsplan 28. juni 2005 Undervisningsministeriets udbud - Fremme af eva- lueringskultur i folkeskolen
© Devoteam Fischer & Lorenz A/S 2005 Dette dokument er udarbejdet for Undervisningsministeriet af Devoteam Fischer & Lorenz A/S. Undervisningsministeriet har ret til at kopiere og distribuere dette dokument. Enhver anden kopiering og distribution må kun finde sted efter aftale parterne imellem. Enhver kopi skal være forsynet med rapportens titel, dato og denne notits.
B i l a g   1   -   H o v e d t i d s p l a n   o g   b e t a l i n g s p l a n $ A S Q 2 3 7 1 9 3 . D O C 1 / 1 3 Indholdsfortegnelse 1. Hovedtidsplan    ............................................................... 2 1.1. Etablering og versionering ................................ ............. 2 1.2. Funktionalitetsversionering af it-baserede test............................................... 3 1.3. Leveranceforløb i etableringsfasen ................................ 3 1.4. Underfaser for versionsleverancer ................................ . 8 1.5. Milepæle  ................................    ................................ ......... 8 1.6. Krav til leveringsterminer ................................ ............ 10 2. Betalingsplan .............................................................. 12 3. Liste over kravopfyldelse   ................................ .............1
B i l a g   1   -   H o v e d t i d s p l a n   o g   b e t a l i n g s p l a n $ A S Q 2 3 7 1 9 3 . D O C 2 / 1 3 1. Hovedtidsplan Hovedtidsplan udarbejdes som en del af tilbudet af Tjenesteyder på basis af n e- denståe nde. Et info - punkt er en vejledning om, hvordan Tjenesteyder skal udforme sit tilbud, infopunkter er angivet på følgende måde: Info. 0. Dette er et eksempel på et infopunkt Dette er et eksempel på en nærmere beskrivelse mht. udformning af tilbud. 1.1.    Etablering og versionering Den samlede ydelse som Tjenesteyder skal levere, består af en række forskelliga   r- tede ydelser. Disse er beskrevet detaljeret i bilag 2 – l- serne skal gennemgå en grundig afprøvning og kvalitetstest, inden de leveres til Undervisningsmini steriet. En væsentlig årsag til at projektet arbejder med en stram tidsplan er, at regering   s- grundlaget fastlægger idriftsættelse af it -baserede test i skoleåret 2005/2006. Det er besluttet, at det ene screeningsmateriale skal være tilgængeligt 1. februar 2006, og de tre første test skal idriftsættes 1. maj 2006. Undervisningsministeriet forventer ikke, at det er muligt at levere samtlige ydelser i fuldt omfang pr. 1. maj 2006. Tjenesteyder forventes derfor ved afgivelse af til- bud at fremlægge   en versioneringsplan, der viser hvornår de enkelte ydelser lev e- res i forskellige versioner. Planlægning af, hvornår egentlige nye versioner skal lanc   eres, ændrer ikke på det forhold, at Tjenesteyder til enhver tid løbende skal vedligeholde og videreudvi kle alle elementer af ydelsen inden for kontrakten, som beskrevet i Bilag 2. Der vil således være elementer i udviklingen, der ikke kan planlægges, førend fx må l- gruppens tilfredshed og reaktioner er kendte, og førend de første erfaringer med de nye evalueringsværktøjer er ken   dte. Tidsplanen skal inddeles i to overordnede faser - en etableringsfase og en versio- neringsfase. De to faser kan defineres således:
B i l a g   1   -   H o v e d t i d s p l a n   o g   b e t a l i n g s p l a n $ A S Q 2 3 7 1 9 3 . D O C 3 / 1 3 Etableringsfasen - I etableringsfasen skal Tjenesteyder etablere evaluerings- portalen og levere 1. version af alle ydelser. Etableringsfasen løber fra ko n- traktindgåelse til 1. maj 2006, hvor de tre første test skal idriftsæ ttes. Versioneringsfasen –  Den efterfølgende fase er versioneringsfasen, hvor Tj e- nesteyder skal levere nye versioner af de ydelser, der i etableringsfasen er le- veret i en første version. Versionerings fasen løber fra 1. maj 2006 frem til kontraktens udløb. 1.2.    Funktionalitetsversionering af it-baserede test Denne opdeling i to overordnede faser åbner også op for, at Tjenesteyder kan he  n- læ  gge udviklingen af mere avanceret funktionalitet i de tre første test til version e- ringsfasen. De tre første test, der lanceres 1. maj 2006 kan etableres i en første vers  ion, der i al væsentlighed opfylder kravene, men som dog kan være mindre ambit iøs end senere versioner. Med mindre ambitiøs forstås her, at version 1 kan etabl  eres på en opgavebank med færre opgavetyper/opgaveskabeloner. Endvidere kan tilbu  d- det i senere versioner indeholde funktionalitet ud over den, der kræves i bilag 2. 1.3.    Leveranceforløb   i etableringsfasen Tjenesteyder skal i dette bilag vedlægge en detaljeret tidsplan, der indeholder en overskuelig plan for de samlede ydelser. Planen skal tage højde for følgende: I etableringsfasen skal gennemføres en række leveranceforløb, der kan indde les i en række underfaser, som i varierende o  mfang vil gælde for alle ydelserne: - Analyse- og designfase. - Udviklingsfase. - Afprøvningsfase (opgavebank). - Standardiseringsfase (opgavebank). - Funktions- og driftsprøver (bilag 11). - Kontrol og kvalitetsmåling (bil ag 13). Det forventes, at ovenstående faser afspejles i den tidsplan, Tjenesteyder vedlæ   g- ger. I det omfang, der planlægges forskellige faseforløb for forskellige ydelser, skal det fremgå af planen.
B i l a g   1   -   H o v e d t i d s p l a n   o g   b e t a l i n g s p l a n $ A S Q 2 3 7 1 9 3 . D O C 4 / 1 3 Alle it-baserede test, som Tjenesteyder skal udvikle, skal igennem et større a f- prøvnings - og standardiseringsforløb. Dette er nærmere beskr   evet i bilag 2, afsnit 6.4. Undervisningsministeriet forventer følgende elementer optaget i Tjenest eyders plan: Generel vejledning om løbende intern evaluering - Der skal etableres en Generel, skriftlig vejledning om løbende intern evaluering i folkeskolen, der er testet af målgruppen inden lanceri ngen. - Der skal foreligge en designbeskrivelse 1. december 2005, der for den generelle vejledning beskriver følgende: o   detaljeret disposition og synopsis for vejledningen. o   det overordnede design –  herunder designrammer, logo osv. o   design mod målgrupperne. o   placering på Evalueringsportalen. Fagspecifikke inspirationsmaterialer - Der skal etableres en række   Fagspecifikke inspirationsmaterialer, der er testet af målgruppen inden lanceringen. - De første inspirationsmaterialer skal være på plads 1. april 2006 - i god tid før lanc eringen af de første tre it -baserede test 1. maj 2006. - Versionering kan ske ved lancering af inspirationsmaterialer for flere af de 23 omfattede fag. - Der skal foreligge en designbeskrivelse 1. december 2005, der for de fagspecifikke materialer beskriver følgende: o   en detaljeret disposition og synopsis for materialerne, herunder for hvilke evalueringsmetoder og hvor mange eksempler der vil indgå for de hvert af de 23 fag. o   en evt. afgrænsning af hvilke fag og klassetrin (og evalu  e- ringsmetoder), der vil indgå i vers ion 1. o   det overordnede design –  herunder designrammer, logo osv. o   design mod målgrupperne. o   placering på Evaluerin gsportalen.
B i l a g   1   -   H o v e d t i d s p l a n   o g   b e t a l i n g s p l a n $ A S Q 2 3 7 1 9 3 . D O C 5 / 1 3 Materialer til brug ved sprogscreening af tosprogede børn/elever - Der skal etableres materialer til brug ved sprogscreening af tosprogede børn/elever ved optagelse i skole og ved skoleskift, som er testet af målgruppen inden lanceringen 1. febr uar 2006. - Der skal etableres materialer til brug ved sprogscreening af tosprogede småbørn i folkeskolen, som er testet af målgruppen inden lanceringen 15. marts 2006. - Der skal foreligge en designbeskrivelse 1. december 2005, der for begge sprogscreeningsmaterialer beskriver følgende: o   detaljeret disposition og synopsis o   det overordnede design –  herunder designrammer, logo osv. o   design mod målgruppen. o   placering på Evalueringsportalen . It-baserede test - Der skal etableres en testplatform, der er gennemtestet i god tid før idriftsætte  lsen 1. maj 2006. - På testplatformen skal lanceres 12 it -baserede test– i- dig med idriftsættelsen. - Idriftsættelse af testplatform og lanceringen af de tre første it   -baserede test er version 1. - Versionering skal ske ved lancering af yderligere it-baserede test. - Der skal etableres en opgavebank, der for hver it-baserede test også omfatte afprøvning og standardisering, jf. Bilag 2, afsnit 6.4 - Alle it-baserede test skal gennemtestes som beskrevet i bilag 11 og 12. For de tre første it -baserede test vil det naturligt falde sammen med af- prøvning af testplatformen. - For hver ny version kan Undervisningsministeriet kræve en samlet a  f- prøvning af testplatformen med samtlige lancerede it -baserede test som beskrevet i bilag 11 og 12. - Når nye items/opgaver tilføres, skal det sikres, at de normeres efter standarden i forhold til de eksisterende opgaver i opgavebanken. - Der skal tilvejebringes en vejledning i brug af it-baserede test, der evt. skal tilpasses ved versionering og som skal foreligge i god tid inden lanceringen – - Der skal foreligge en designbeskrivelse 1. december 2005 , der for de it-baserede test beskriver følgende:
B i l a g   1   -   H o v e d t i d s p l a n   o g   b e t a l i n g s p l a n $ A S Q 2 3 7 1 9 3 . D O C 6 / 1 3 o   hvilke opgaveskabeloner og -typer1 der vil indgå for de enkelte it-baserede test (samtlige). o   en evt. afgrænsning, af hvilke opgaveskabeloner og   -typer der vil indgå i ve rsion 1. o   detailplan for afprøvnings - og standardiseringsforløbet  – r- under hvilke skoler og elever der er udvalgt. o   detailplan for målgruppens afprøvning af it  -baserede test og tilbagemeldinger - herunder hvilke skoler, elever og lærere der er udvalgt. o   det overordnede design for it-baserede test – n- rammer, logo, indgangsbillede osv. o   hvordan designet er målrettet aldersgrupperne. o   alle de ovenstående fsva . demonstrationsudgaver af hver test. o   placering på Evalueringsportalen fsva. indgang til test, demo n- strationsudgaver, vejledninger, formål med it -baserede test osv. o   Beskrivelse af arkitektur for testplatform, teknisk beskrivelse af test set-up. o   Teknisk detailspecifikation på integrationen med UNI -login samt aftalt proces. o   Grafisk designdel der beskriver de designprincipper som bru- gergrænsefladen skal opbygges efter (designhåndbog). Dok   u- mentet skal tage hensyn til de forskellige målgrupper. o   Samlet disposition og synopsis for brugervejledning. o   Første version af dokumentet skal tage hensyn til alle de test, som etableres under kontrakten. - Der skal foreligge en prototype (på papir eller HTML) på en opgav  e- type udvalgt af Tjenesteyder, der demonstrerer afprøvning  af udvalgte trinmål med opgaveskabeloner, som bestemt af opgavetypen, rettet mod et udvalgt klassetrin. - Der skal foreligge en prototype (på papir eller HTML) på demonstrat  i- onsversioner af it-baserede test. - Forinden lanceringen af de første tre it -baserede test har målgruppen fået information om testenes formål, hvordan de afvikles, hvordan de bidrager til den videre planlægning m.m., således at de er godt forb   e- redt (1. april 2006). - Der skal primo januar 2006, med henblik på skolernes planlægning, ske en orientering af skolerne om tidsplanen, herunder hvornår de kan forvente at få hvilke informationer, om hvo rnår de kan forvente at 1 Opgaveskabeloner og -typer er defineret i bilag 2.
B i l a g   1   -   H o v e d t i d s p l a n   o g   b e t a l i n g s p l a n $ A S Q 2 3 7 1 9 3 . D O C 7 / 1 3 kunne anvende de tre første test, samt hvilke betingelser skolen skal opfylde, for at kunne anvende testene (elevregistreringer, krav til sko- lernes udstyr og øvrige tekniske facilit eter). Der skal primo januar 2007, med henblik på skolernes planlægning, ske en orientering af skolerne på tilsvarende vis. Kampagne - Der skal etableres en kampagne, hvis første elementer iværksættes 1. april 2006. - Kampagnen skal kunne justeres i versioneringsfasen, såfremt behovet opstår. - Der skal foreligge en designbeskrivelse  1. december 2005, der for kampagnen beskriver følgende: o   den aftalte kampagneplan med overordnet beskrivelse af kam- pagnens elementer. o   detaljeret redegørelse for kampagneaktiviteternes påtænkte elementer, herunder kampagnens kreative elementer, målgru p- per, fora, tidspunkter for gennemførelse, forventede resultater og effekt, eventuel opfølgning ved evaluering m.v. o   placering på Evalu eringsportalen (såfremt elementer egner sig til formidling via portalen). Evalueringsportal - Der skal etableres en Evalueringsportal, der er gennemtestet ved idrift- sætte  lsen 1. februar 2006. - På testplatformen skal lanceres elementer fra de øvrige ydelser   som beskrevet i bilag 2, kapitel 8. - Evalueringsplatformen skal gennemtestes som beskrevet i bilag 11 og 12. - Der skal foreligge en designbeskrivelse 1. december 2005, der for Eva- lueringsportalen beskriver følgende: o   det overordnede design –  herunder designrammer, logo, ind- gangsbillede osv. o   design for undersider/områder  – målrettet målgrupper, områder på portalen osv. o   Beskrivelse af arkitektur for Evalueringsportalen, teknisk be- skrivelse af set-up. o   Grafisk designdel der beskriver de designprincipper som bru- gergrænsefladen skal opbygges efter (designhåndbog). Dok   u- mentet skal tage hensyn til de forskellige målgrupper.
B i l a g   1   -   H o v e d t i d s p l a n   o g   b e t a l i n g s p l a n $ A S Q 2 3 7 1 9 3 . D O C 8 / 1 3 - Der skal foreligge en prototype (på papir eller HTML) på Evaluering  s- portalen. - Den primære målgruppe har fået informati on om Evalueringsportalens formål og materialer, m.m. 1.4.    Underfaser for versionsleverancer De ovenfor beskrevne underfaser i etableringsfasen vil i det store og hele også skulle gælde for udviklingen af nye versioner frem til idriftsættelse. Tjenesteyder skal indarbejde underfaser for versionsleverancer i den tidsplan, der vedlægges. 1.5.    Milepæle Det er Undervisningsministeriets forventning, at Tjenesteyders tidsplan for etable- ringsforløbet opbygges med følgende milepæle - Tjenesteyder kan dog vælge at planlægge   milepælene anderledes. Der er brugt følgende milepælsbetegnelser for de forskellige ydelser: A    Generel vejledning om løbende intern evaluering B    Fagspecifikke inspirationsmaterialer C    Materialer til brug ved sprogscreening af tosprogede børn/elever D    It-baserede test E Kampagne F Evalueringsportalen G    Dialog med Datatilsynet, jf. kontraktens pkt. 5.1.2 Tabel 1 - Milepælsoversigt Projektstart 1. november 2005 Milepæl G1 Første henvendelse til Data tilsynet Afklaring af persondatalovgivningens krav ved udformning af Evalueringsportalen 7. november 2005 Milepæl A1, B1, C1, D1, E1, F1 BODSBELAGT MILEPÆL (for hver del) Godkendt designbeskrivelse – hvert element indgår. 1. december 2005 (det er ingen betingelse af alle elementer god- kendes samtidig – Tjene- steyder kan planlægge dem hver for sig) Milepæl F2 BODSBELAGT MILEPÆL Godkendt funktionsprøve for Evalu eringsportalen 20. december 2005
B i l a g   1   -   H o v e d t i d s p l a n   o g   b e t a l i n g s p l a n $ A S Q 2 3 7 1 9 3 . D O C 9 / 1 3 Milepæl D2 Godkendt prototype på opgavetype og opgave- skabelon (prototypen skal demonstrere at det aftalte virker i praksis – HTML baseret med noget bagvedlig- gende logik) 20. december 2005 Milepæl D3   Godkendt prototype på demonstrationsversioner af it-baserede test 16. januar 2006 Milepæl D4 Godkendt orientering til skoler om tidsplanen it- baserede test og om betingelser for at kunne anvende dem 16. januar 2006 Milepæl F3 BODSBELAGT MILEPÆL Godkendt driftsprøve for Evalueringspo rtalen 25. januar 2006 Milepæl C2 BODSBELAGT MILEPÆL Godkendte materialer til brug ved sprogscree- ning af tosprogede børn/elever ifm. skoleskift. 1. februar 2006 Milepæl F4 BODSBELAGT MILEPÆL Lancering af Evalueringsportalen (version 1) 1. februar 2006 Milepæl D5 Godkendte items i opgavebank (afslutning på Tjenesteyders standardiseringsforløb) 15. marts 2006 Milepæl C3 BODSBELAGT MILEPÆL Godkendte materialer til brug ved sprogscree- ning af tosprogede småbørn. 15. marts 2006 Milepæl D6 BODSBELAGT MILEPÆL Godkendt funktionsprø ve it-baserede test (beskrevet i bilag 11). 24. marts 2006 Milepæl D7 Godkendte demonstrationsversioner af de it- baserede test 3.april 2006 Milepæl A2 BODSBELAGT MILEPÆL Godkendt generel vejledning om løbe nde intern evaluering 3. april 2006 Milepæl B2 BODSBELAGT MILEPÆL Godkendte fagspecifikke inspirationsmateriale (Version 1 - mindst for samme tre fag/klassetrin som lanceres med it-baserede test) 3. april 2006 Milepæl D8 Vejledning til lærerne om it -baserede test. 3. april 2006 Milepæl D9 Godkendt standardisering 14. april 2006 Milepæl D10 BODSBELAGT MILEPÆL Godkendt driftsprøve it -baserede test (beskrevet i bilag 11). 24. april 2006 Milepæl D11 BODSBELAGT MILEPÆL Lancering og idriftsætte lse af it-baserede test (Version 1 – testplatform og mindst tre it- baserede test) 1. maj 2006 Milepæl B3 BODSBELAGT MILEPÆL Godkendte fagspecifikke inspirationsmaterialer (Version 2 - alle fag/klassetrin) 1. september 2006 Milepæl D10 BODSBELAGT MILEPÆL Godkendt funktionsprøve it -baserede test (be- skrevet i bilag 11). (Version 2 – testplatform og 12 it-baserede test) 1. februar 2007
B i l a g   1   -   H o v e d t i d s p l a n   o g   b e t a l i n g s p l a n $ A S Q 2 3 7 1 9 3 . D O C 1 0 / 1 3 Milepæl D11 BODSBELAGT MILEPÆL Godkendt driftsprøve it -baserede test (beskrevet i bilag 11). (Version 2 – testplatform og 12 it-baserede test) 15. marts 2007 Milepæl D12 BODSBELAGT MILEPÆL Lancering og idriftsætte lse af it-baserede test (Version 2 – testplatform og 12 it-baserede test) 1. april 2007 1.6.    Krav til leveringsterminer Undervisningsministeriets krav til leveringsterminer fremgår af  Krav 1 nedenfor og af Tabel 2 sidst i bilaget. Det bemærkes, at forbehold for opfyldelse af kravene vil blive vurderet negativt i tilbudsevalueringen, selv om mindstekravene opfyl- des, da der i mindstekravene stilles mindre krav til leveranceomfanget og gives senere terminer end i kravene. Krav 1. Leveringsterminer og versioner Ydelserne skal gøres tilgængelige for brugerne (idriftsættes) - efter gennemførte leveranceforløb  - i overensstemmelse med de i Tabel 2 viste terminer. Mindstekrav 1.   Lancering og idriftsættelse af tre it  -baserede test 1. maj 2006 De tre første it -baserede test, dansk/læsning i 8. klasse, matematik i 6. klasse, og fysik/kemi i 8. klasse, skal lanceres og idriftsættes 1. maj 2006. Mindstekrav 2.   Lancering og idriftsættelse af Screeningsmaterialer Version 1 af Screeningsmaterialer for børn/elever skal lanceres og idriftsættes 1. februar 2006. Mindstekrav 3.   Lancering af Generel vejledning om løbende intern evaluering Version 1 af Generel vejledning om løbende intern evaluering skal lanceres senest samtidigt med version 1 af de it-baserede test. Mindstekrav 4.   Lancering af Fagspecifikke inspirationsmaterialer Version 1 af de Fagspecifikke inspirationsmaterialer skal mindst omhandle fagene dansk 8. klasse, matematik 6. klasse og fysik/kemi 8. klasse. For hvert fag skal materialerne omfatte inspiration til brug af evalueringsmetoder og værktøjer, ve   j- ledning om opfølgning på de it  -baserede test og mindst et eksempel på evalu e- ringsforløb. Mindstekrav 5.   Iværksættelse af Kampagne
B i l a g   1   -   H o v e d t i d s p l a n   o g   b e t a l i n g s p l a n $ A S Q 2 3 7 1 9 3 . D O C 1 1 / 1 3 Version 1 af den offentlige Kampagne skal sættes i værk inden lanceringen af de første it -baserede test 1. maj 2006. Info. 1. Vedlæggelse af tidsplan Tjenesteyder skal vedlægge en realistisk tidsplan, der afspejler egne erfaringer med lignende projekter. Tidsplanen skal i hovedtræk redegøre for forløbet af eta b- leringsfasen og versioneringsfasen. Den detaljerede tidsplan skal tage højde for det i afsnit 1.3, 1.4 og 1.5 beskrevne. Tjenesteyder skal oplyse forudsætninger for den vedlagte tidsplan, og ethvert forbehold for overholdelse af tidsplanen skal klart fremgå af tilbuddet. Tjenesteyder skal beskrive hvilke sær   lige tiltag, der gø- res for at sikre overholdelse af tidsplanen.. Info. 2. Beskrivelse af udviklingsforløb Tjenesteyder skal redegøre for, hvorledes udviklingsforløbet forventes genne  m- ført, samt hvorledes det afgrænses. Udviklingsforløbet skal indeholde en genne m- gang af Undervisningsministeriets kravspecifikation med henblik på identificering af forslag til ændringer i Undervisningsministeriets krav eller tilretninger af Tj  e- nesteyders leverance. Krav 2. Funktions- og driftsprøver i etableringsfasen Det er et krav, at der afholdes funktions- og driftsprøver som beskrevet i bilag 11 og bilag 12. Krav 3. Plan for nye versioner Tjenesteyder skal i forbindelse med tilbudsgivningen fremlægge en plan for, hvor mange nye versioner, der forventes lanceret i kontraktperioden. Planen betyder dog ikke, at yderligere versioner ikke kan forventes. Krav 4. Nye funktions- og driftsprøver for nye versioner Undervisningsministeriet kan kræve, at der afholdes funkt  ions- og driftsprøver som beskrevet i Bilag 11, 12 og 13 – els for hver ny test. Prøver må ikke medføre, at driften af allerede etablerede it   -baserede test eller Evalueringsportalen forstyrres.
B i l a g   1   -   H o v e d t i d s p l a n   o g   b e t a l i n g s p l a n $ A S Q 2 3 7 1 9 3 . D O C 1 2 / 1 3 2. Betalingsplan Dette afsnit indeholder Undervisningsministeriets krav til betalingsplan. Undervisningsministeriet forventes at anvende op til 30-35 mio. kr. heraf til beta- ling af tjenesteyder for samtlige leverancer omfattet af nærværende udbud frem til og med juli 2008 (evt. forlængelse(r) ligger således ud over dette b   eløb). Beløbet afsat til betaling af tjenesteyder sk al dække både etablerings   - og versione- ringsfase, herunder videreudvikling og drift. Tjenesteyder skal i kontraktens bilag 1 (nærværende dokument) vedlægge forslag til en betalingsplan baseret på fø l- gende principper: 1) Servicevederlag for etablering og drift af Evalueringsportalen og materiale Vederlaget for følgende ydelser fastlægges samlet: Generel vejledning om løbende intern evaluering Fagspecifikke inspirationsmaterialer Screeningsmaterialer Evalueringsportal. Servicevederlaget opdeles i lige store månedlige rater, fordelt over perioden fra og med første hele måned efter kontraktens indgåelse til og med juli 2008. Udbet   a- ling af vederlaget er i etableringsfasen knyttet til milepæle, jf.   Tabel 1 - Milepæl  s- oversigt. 2) Servicevederlag for it-baserede test Servicevederlaget for it-baserede test fordeles i princippet i månedlige rater på samme måde som servicevederlaget for evalueringsportalen mv. Servicevederl a- get opdeles således i lige store månedlige rater, fo  rdelt over perioden fra og med første hele måned efter kontraktens indgåelse til og med juli 2008.Udbet   aling af vederlaget er i etableringsfasen knyttet til milepæle, jf.   Tabel 1 - Milepælsove  r- sigt. Såfremt levera ncen af nogle af de 12 it-baserede test udskydes til leverance efter 1. maj 2006, udskydes påbegyndelsen af udbetalingen af en hertil proportional del af vederlaget et tilsvarende antal måneder. Det månedlige vede  rlag beregnes som den forholdsmæssige andel   af vederlaget til it-baserede test divideret med det an- tal måneder, som vederlaget til disse test vil blive fordelt over.
B i l a g   1   -   H o v e d t i d s p l a n   o g   b e t a l i n g s p l a n $ A S Q 2 3 7 1 9 3 . D O C 1 3 / 1 3 Den del af servicevederlaget, der knyttes til de it-baserede test skal være inkl. de særlige krav som disse stiller til it  -platform og -kapacitet. Da Undervisnings- ministeriet forventer, at hovedparten af tjenesteyders ressourceindsats vil vedrøre de it - baserede test, forventes ikke under halvdelen af tjenesteyders vederlag hen- ført her til. 3) Servicevederlag for offentlig kampagne For de variable elementer i kampagnen vil vederlæggelse skulle ske i forhold til aktiviteternes gennemførelse. Tjenesteyders forslag til betalingsplan vedlægges tilbudet. For kampagneelementer på Evalueringsportalen (som diskussionsfora og erf a- ringsudveksling) opdeles vederlaget i månedlige rater i forhold til det antal mån  e- der, som vederlaget vil blive udbetalt over. Udbetaling kan tidligst påbegyndes syv måneder forud for planlagt idriftsættelse, og udbetaling af vederlaget vil u   n- der leveranceforløbet  være knyttet til milepæle. Undervisningsministeriet kan vælge at bestille optioner ved kontraktin  dgåelsen eller på et senere tidspunkt i kontraktens løbetid, hvis det viser sig muligt at finde midler her til. I så fald reguleres det månedlige vederlag ti  lsvarende. Info. 3. Betalingsplan Tjenesteyder skal vedlægge en betalingsplan der tilgodeser Undervisningsminist  e- riets ønsker som beskrevet ovenfor.
B i l a g   1   -   H o v e d t i d s p l a n   o g   b e t a l i n g s p l a n $ A S Q 2 3 7 1 9 3 . D O C 1 / 1 Tabel 2 - Oversigt over krav til leveringsterminer og versioner (brugerrettede ydelsesleverancer) Termin Ydelse Ydelse Ydelse Ydelse Ydelse Ydelse Generel vejledning Fagspecifikke materialer Screeningsmaterialer It-baserede test Evalueringsportal Kampagne 15. januar 2006 Orientering til skoler 1. feb. 2006 Version 1 vedr. børn/ele ver Version 0 15. mar. 2006 Version 1 vedr. småbørn 1.apr. 2006 Version 1 af hele vej- ledningen Version 1: materialer til fagene dansk, matematik, fysik/kemi,  idræt, tysk, fransk, historie, kristen- domskundskab, og na- tur/teknik Demoversioner af før ste 3 prøver. Brugerregistrering påbe- gyndes. Vejledning om it-baserede test til lærerne. Version 1 med Tilpasning til nye ydelser Version 1: første ek sterne kampagneelementer. Nyheder og abonn. på portal 1. maj 2006 Version 1: Første 3 prøver Tilpasning til nye ydelser Diskussionsfora og erfa- ringsudveksling på portal 1 eller flere datoer til og med 1. maj 2007 Materialer til flere fag 1. april 2007 Alle 23 fag leveret Alle 12 prøver leveret inkl. vejledninger Tilpasning til nye ydelser Datoer mellem 1. april 2006 og 31. juli 2008 indsættes i planen Yderligere kampagne- elementer leveres Løbende fra vers ion 1 (Opdaterings- frekvens angives i plan) Revision iom. indhen- tede erfaringer og dia- log Revision iom. indhentede erfaringer og dialog Revision iom. indhentede erfaringer og dialog Revision af vejledninger iom. indhentede erfaringer og dialog. Udbygning af opgavebank. Revision iom. indhentede erfaringer og dialog Løbende e fter behov Kapacitetstilpasning Kapacitetstilpasning Note: Ydelseselementer, der ikke er nævnt under senere versioner forudsættes l everet med første version. Hver version skal leveres iom. kravene til leveranceforløb.
B i l a g   1   -   H o v e d t i d s p l a n   o g   b e t a l i n g s p l a n $ A S Q 2 3 7 1 9 3 . D O C 1 / 1 3. Liste over kravopfyldelse Der henvises til bilag 3 for en konkret vejledning i, hvordan listen skal udfyldes. Krav 1 10 Leveringsterminer og versioner Mindstekrav 1. 10 Lancering og idriftsættelse af tre it -baserede test 1. maj 2006 Mindstekrav 2. 10 Lancering og idriftsættelse af Scre eningsmaterialer Mindstekrav 3. 10 Lancering af Generel vejledning om lø bende intern evaluering Mindstekrav 4. 10 Lancering af Fagspecifikke inspirationsmaterialer Mindstekrav 5. 10 Iværksættelse   af Kampagne Krav 2 11 SH – vender tilbage med antal fag, som skal leveres i de fagspecifikke version 1 – tabellen skal så rettes tilsvarende. Info. 1 11 Vedlæ ggelse af tidsplan Info. 2 11 Beskrivelse af udviklingsforløb Krav 3 11 Funktions- og driftsprøver i etableringsfasen Krav 4 11 Plan for nye versioner Info 3. 13 Betalingsplan