Connecting Business & Technology Appendiks 2 til Bilag 2 - Eksempler på tekster til tilbagemeldinger, case: Matematik i 6. klasse 28. juni 2005 Undervisningsministeriets udbud - Fremme af evalueringskultur i folkeskolen
© Devoteam Fischer & Lorenz A/S 2005 Dette dokument er udarbejdet for Undervisningsministeriet af Devoteam Fischer & Lorenz A/S. Undervisningsministeriet har ret til at kopiere og distribuere dette dokument. Enhver anden kopiering og distribution må kun finde sted efter aftale parterne imellem. Enhver kopi skal være forsynet med rapportens titel, dato og denne notits.
A p p e n d i k s   2   t i l   B i l a g   2   -   K r a v s p e c i f i k a t i o n $ A S Q 2 3 7 1 9 6 . D O C 1 / 1 1 Indholdsfortegnelse 1. Indledning ................................   ................................ .....2 2. Eksempler på tekster til tilbagemeldinger til læreren ..............................3 2.1. Profilområde 1, Arbejde med tal og algebra  .................................................. 3 2.1.1. Niveau 1 ..................................................................................................................... 3 2.1.2. Niveau 2 ..................................................................................................................... 3 2.1.3. Niveau 3 ..................................................................................................................... 4 2.1.4. Niveau 4 ..................................................................................................................... 4 2.1.5. Niveau 5 ..................................................................................................................... 5 2.2. Profilområde 2, Arbejde med geometri .......................................................... 5 2.2.1. Niveau 1 ..................................................................................................................... 5 2.2.2. Niveau 2 ..................................................................................................................... 5 2.2.3. Niveau 3 ..................................................................................................................... 6 2.2.4. Niveau 4 ..................................................................................................................... 6 2.2.5. Niveau 5 ..................................................................................................................... 6 2.3. Profilområde 3, Matematik i anvendelse ........................................................ 7 2.3.1. Niveau 1 ..................................................................................................................... 7 2.3.2. Niveau 2 ..................................................................................................................... 7 2.3.3. Niveau 3 ..................................................................................................................... 7 2.3.4. Niveau 4 ..................................................................................................................... 8 2.3.5. Niveau 5 ..................................................................................................................... 8 2.4. Profilområde 4, Antal opgaver i forhold til tid ............................................... 8 2.4.1. Niveau 1 ..................................................................................................................... 9 2.4.2. Niveau 2 ..................................................................................................................... 9 2.4.3. Niveau 3 ..................................................................................................................... 9 2.4.4. Niveau 4 ..................................................................................................................... 9 2.4.5. Niveau 5 ..................................................................................................................... 9 3. Eksempel på en konkret tilbagemelding  .................................................. 10 Arbejde med tal og algebra    ................................ ..................... 10 Arbejde med geometri ................................ ............................ 10 Matematik i anvendelse ................................ .......................... 11 Antal opgaver i forhold til tid ................................ ................. 11
A p p e n d i k s   2   t i l   B i l a g   2   -   K r a v s p e c i f i k a t i o n $ A S Q 2 3 7 1 9 6 . D O C 2 / 1 1 1. Indledning Som beskrevet i Bilag 2, Kravspecifikation, afsnit 6.5, skal de it-baserede test munde ud i en tilbagemelding til læreren for den enkelte elev, der bl.a. beskr  iver elevens standpunkt i forhold til hvert enkelt profilområde. Profilbeskr ivelsen skal omfatte en beskrivelse af det enkelte profilområdes indhold samt en verbal b e- skrivelse af elevens standpunkt i forhold til profilområdet. Tilbageme ldingen skal også kunne bruges af skolen som en tilbagemelding til forældrene, og skal derfor affattes på dansk i et alment forståeligt sprog. Dette appendiks indeholder eksempler på formuleringer af profiltilbagemeldinger til læreren for den enkelte elev, som har gennemført en it   -baseret test i Matematik på 6. klassetrin. Formuleringerne er ikke bind ende for Tjenesteyder, men er med- taget for at illustrere tankegangen bag profiltilbagemeldinger.
A p p e n d i k s   2   t i l   B i l a g   2   -   K r a v s p e c i f i k a t i o n $ A S Q 2 3 7 1 9 6 . D O C 3 / 1 1 2. Eksempler på tekster til tilbagemeldinger til l æ- reren 2.1.    Profilområde 1, Arbejde med tal og algebra 2.1.1. Niveau 1 Elevens præ  station har været klart under middel.   Den måde eleven har besvaret opgaverne på, peger på, at eleven   – klasse - har meget svært ved at løse opgaver, der handler om at a   rbejde med tal og algebra. Tal og algebra handler bl.a. om hele tal, decimaltal og brøker og regning med disse brug af de fire regningsarter at foretage optællinger brug af variable, som de indgår i formler, enkle ligninger og funkt ioner procentbegrebet og om at forbinde begrebet med hverdagserfaringer ”forandringer” og strukturer  , som de indgår i bl.a. talfølger, figurrækker og mønstre koordinatsystemet og sammenhængen mellem tal og te  gning. De opgaver, som elevens test har indeholdt, har drejet sig om [liste af kendeord: fx addition, multiplikation, decimaltal, brøker] . 2.1.2. Niveau 2 Elevens præstation har været noget under mi ddel. Den måde, eleven har besvaret opgaverne på, peger på, at eleven   – rhold til forventningerne til elever i 6. klasse - har visse problemer med at løse opgaver, der handler om at arbejde med tal og algebra. Tal og algebra handler bl.a. om hele tal, decimaltal og brøker og regning med disse brug af de fire regningsarter at foretage optællinger brug af variable, som de indgår i formler, enkle ligninger og funkt ioner procentbegrebet og om at forbinde begrebet med hverdagserfaringer ”forandringer” og strukturer, som de indgår i bl.a. talfølger, f igurrækker og mønstre koordinatsystemet og sammenhængen mellem tal og tegning. De opgaver, som elevens test har indeholdt, har drejet sig om [liste af kendeord: fx addition, multiplikation, decimaltal, brøker] .
A p p e n d i k s   2   t i l   B i l a g   2   -   K r a v s p e c i f i k a t i o n $ A S Q 2 3 7 1 9 6 . D O C 4 / 1 1 2.1.3. Niveau 3 Elevens præstation har været tilfredsstillende. Den måde, eleven har besvaret o p- gaverne på, peger på, at eleven   – - har nogenlunde let ved at løse opgaver, der handler om at arbejde med tal og a l- gebra. Tal og algebra handler bl.a. om: hele tal, decimaltal og brøker og regning med disse brug af de fire regningsarter at foretage optællinger brug af variable, som de indgår i formler, enkle lignin ger og funktioner procentbegrebet og om at forbinde begrebet med hverdagserfaringer ”forandringer” og strukturer, som de indgår i bl.a. talfølger, f igurrækker og mønstre koordinatsystemet og sammenhængen mellem tal og tegning. De opgaver, som elevens test har indeholdt, har drejet sig om [liste af kendeord: fx addition, multiplikation, decimaltal, brøker] . 2.1.4. Niveau 4 Elevens præstation har været meget tilfredsstillende. Den måde, eleven har besv a- ret opgaverne på, peger på, at el  even – entningerne til elever i 6. klasse - har let ved at løse opg aver, der handler om at arbejde med tal og algebra. Tal og algebra handler bl.a. om hele tal, decimaltal og brøker og regning med disse brug af de fire regningsarter at foretage optællinger brug af variable, som de indgår i formler, enkle ligninger og funkt ioner procentbegrebet og om at forbinde begrebet med hverdagserfaringer ”forandringer” og strukturer, som de indgår i bl.a. talfølger, f igurrækker og mønstre koordinatsystemet og sammenhænge  n mellem tal og tegning. De opgaver, som elevens test har indeholdt, har drejet sig om [liste af kendeord: fx addition, multiplikation, decimaltal, brøker] .
A p p e n d i k s   2   t i l   B i l a g   2   -   K r a v s p e c i f i k a t i o n $ A S Q 2 3 7 1 9 6 . D O C 5 / 1 1 2.1.5. Niveau 5 Elevens præstation har været meget flot og overb evisende. Den måde, eleven har besvaret opgaverne på, peger på, at eleven   – ngerne til elever i 6. klasse - har meget let ved at løse opgaver, der handler om at arbejde med tal og algebra. Tal og algebra handler bl.a. om hele tal, decimaltal og brøker og regning med disse brug af de fire regningsarter at foretage optællinger brug af variable, som de indgår i formler, enkle ligninger og funkt ioner procentbegrebet og om at forbinde begrebet med hverdagserfaringer ”forandringer” og strukturer, som de indgår i bl.a. talføl ger, figurrækker og mønstre koordinatsystemet og sammenhængen mellem tal og tegning. De opgaver, som elevens test har indeholdt, har drejet sig om [liste af kendeord: fx addition, multiplikation, decimaltal, brøker] . 2.2.    Profilområde 2, Arbejde med geometr i 2.2.1. Niveau 1 Elevens præstation har været klart under middel. Den måde eleven har besvaret opgaverne på, peger på, at eleven   – klasse - har meget svært ved at løse opgaver, der handler om at arbejde med ge   o- metri. Geometri handler bl.a. om at undersøge og beskrive enkle figurer, fysiske modeller og te gning af sådanne vinkler og parallelitet at måle og beregne omkreds, areal og rumfang. De opgaver, som elevens test har indeholdt, har drejet sig om [liste af kendeord: fx Figurer, vinkler, rumfang, areal]. 2.2.2. Niveau 2 Elevens præstation har været noget under mi ddel. Den måde, eleven har besvaret opgaverne på, peger på, at eleven   – rhold til forventningerne til elever i 6. klasse - har visse problemer med at løse op gaver, der handler om at arbejde med geometri. Geometri handler bl.a. om at undersøge og beskrive enkle figurer, fysiske modeller og te gning af sådanne vinkler og parallelitet
A p p e n d i k s   2   t i l   B i l a g   2   -   K r a v s p e c i f i k a t i o n $ A S Q 2 3 7 1 9 6 . D O C 6 / 1 1 at måle og beregne omkreds, areal og rumfang De opgaver, som elevens test har indeholdt, har drejet sig om [liste af kendeord: fx Figurer, vinkler, rumfang, areal]. 2.2.3. Niveau 3 Elevens præstation har været tilfredsstillende. Den måde, eleven har besvaret o p- gaverne på, peger på, at eleven   – lasse - har nogenlunde let ved at løse opgaver, der handler om at arbejde med geometri. Geometri handler bl.a. om at undersøge og beskrive enkle figurer, fysiske modeller og te gning af sådanne vinkler og parallelitet at måle og beregne omkreds, areal og ru mfang De opgaver, som elevens test har indeholdt, har drejet sig om [liste af kendeord: fx Figurer, vinkler, rumfang, areal]. 2.2.4. Niveau 4 Elevens præstation har været meget tilfredsstillende. Den måde, eleven har besv a- ret opgaverne på, peger på, at eleven   –   i forhold til forventningerne til elever i 6. klasse - har let ved at løse opgaver, der handler om at a rbejde med geometri. Geometri handler bl.a. om at undersøge og beskrive enkle figurer, fysiske modeller og te gning af sådanne vinkler og parallelitet at måle og beregne omkreds, areal og rumfang De opgaver, som elevens test har indeholdt, har drejet sig om [liste af kendeord: fx Figurer, vinkler, rumfang, areal]. 2.2.5. Niveau 5 Elevens præstation har været meget flot og overb evisende. Den måde, eleven har besvaret opgaverne på, peger på, at eleven   – ngerne til elever i 6. klasse - har meget let ved at løse opgaver, der handler om at arbejde med geometri. Geometri handler bl.a. om at undersøge og beskrive enkle figurer, fysiske modeller og  tegning af sådanne vinkler og parallelitet at måle og beregne omkreds, areal og rumfang De opgaver, som elevens test har indeholdt, har drejet sig om [liste af kendeord: fx Figurer, vinkler, rumfang, areal].
A p p e n d i k s   2   t i l   B i l a g   2   -   K r a v s p e c i f i k a t i o n $ A S Q 2 3 7 1 9 6 . D O C 7 / 1 1 2.3.    Profilområde 3, Matematik i anvendelse 2.3.1. Niveau 1 Elevens præstation har været klart under middel. Den måde eleven har besvaret opgaverne på, peger på, at eleven   – klasse - har meget svært ved at løse opgaver, der handler om at arbejde med med matematik i anvendelse. Matematik i anvendelse handler bl.a. om at vælge og benytte regningsarter i forskellige sammenhænge at arbejde med enkle procentberegninger at anvende, forstå og fortolke enkle informationer som de bl.a. optræder i t   a- beller og diagrammer. De opgaver, som elevens test har indeholdt, har drejet sig om [liste af kendeord: fx valg af regningsart, matematiske begreber i hverdage, fortolkning af tabeller]. 2.3.2. Niveau 2 Elevens præstation har været noget under mi ddel. Den måde, eleven har besvaret opgaverne på, peger på, at eleven   – rhold til forventningerne til elever i 6. klasse - har visse problemer med at løse opgaver, der handler om at arbejde med matematik i anvendelse. Matematik i anvendelse handler bl.a. om at vælge og benytte regningsarter i fo  rskellige sammenhænge at arbejde med enkle procentberegninger at anvende, forstå og fortolke enkle informationer som de bl.a. optræder i t   a- beller og diagrammer De opgaver, som elevens test har indeholdt, har drejet sig om [liste af kendeord: fx valg af regningsart, matematiske begreber i hverdage, fortolkning af tabeller]. 2.3.3. Niveau 3 Elevens præstation har været tilfredsstillende. Den måde, eleven har besvaret o p- gaverne på, peger på, at eleven   – - har nogenlunde let ved at løse opgaver, der handler om at arbejde med matem a- tik i anvendelse. Matematik i anvendelse handler bl.a. om at vælge og benytte regningsarter i forskellige sammenhænge at arbejde med enkle procentberegninger
A p p e n d i k s   2   t i l   B i l a g   2   -   K r a v s p e c i f i k a t i o n $ A S Q 2 3 7 1 9 6 . D O C 8 / 1 1 at anvende, forstå og fortolk e enkle informationer som de bl.a. optræder i t  a- beller og diagrammer De opgaver, som elevens test har indeholdt, har drejet sig om [liste af kendeord: fx valg af regningsart, matematiske begreber i hverdage, fortolkning af tabeller]. 2.3.4. Niveau 4 Elevens præ  station har været meget tilfredsstillende. Den måde, eleven har besv   a- ret opgaverne på, peger på, at el  even – klasse - har let ved at løse opg aver, der handler om at arbejde med matematik i anvendelse. Matematik i anvendelse handler bl.a. om at vælge og benytte regningsarter i forskellige sammenhænge at arbejde med enkle procentberegninger at anvende, forstå og fortolke enkle informationer som de bl.a. optræder i t   a- beller og diagrammer De opgaver, som elevens test har indeholdt, har drejet sig om [liste af kendeord: fx valg af regningsart, matematiske begreber i hverdage, fortolkning af tabeller]. 2.3.5. Niveau 5 Elevens præstation har været meget flot og overb evisende. Den måde, eleven har besvaret opgaverne på, peger  på, at eleven  – ngerne til elever i 6. klasse - har meget let ved at løse opgaver, der handler om at arbejde med m a- tematik i anvendelse. Matematik i anvendelse handler bl.a. om at vælge og benytte regningsarter i forskellige sammenh  ænge at arbejde med enkle procentberegninger at anvende, forstå og fortolke enkle informationer som de bl.a. optræder i t   a- beller og diagrammer De opgaver, som elevens test har indeholdt, har drejet sig om [liste af kendeord: fx valg af regningsart, matematiske begreber i hverdage, fortolkning af tabeller]. 2.4.    Profilområde 4, Antal opgaver i forhold til tid Tilbagemelding på tidsprofilområdet skal bestå dels af en verbal beskrivelse af niveauet, som beskrevet nedenfor, og dels af en angivelse af, hvor mange opgaver eleven har besvaret i forhold til det forventede på det pågældende klassetrin (fl e- re/færre   - målt ved normeret tidsforbrug i forhold til det faktisk reg istrerede), fx.
A p p e n d i k s   2   t i l   B i l a g   2   -   K r a v s p e c i f i k a t i o n $ A S Q 2 3 7 1 9 6 . D O C 9 / 1 1 Det antal opgaver, som eleven har nået at besvare er blevet opgjort og sat i fo r- hold til det forventede. Eleven har besvaret xx% flere/færre opgaver end det i gennemsnit forventes af elever på 6. klass etrin. 2.4.1. Niveau 1 Eleven har nået klart færre opgaver end forventet. 2.4.2. Niveau 2 Eleven har nået nogle færre opgaver end forventet. 2.4.3. Niveau 3 Eleven har nået et forventet antal opgaver. 2.4.4. Niveau 4 Eleven har nået flere opgaver end det kan forventes. 2.4.5. Niveau 5 Eleven har nået et meget stort antal opgaver.
A p p e n d i k s   2   t i l   B i l a g   2   -   K r a v s p e c i f i k a t i o n $ A S Q 2 3 7 1 9 6 . D O C 1 0 / 1 1 3. Eksempel på en konkret tilbagemelding Resultat af test i matematik, 6. klasse, xx. xx. 2006 Elev: Ole Olesen, 6 B., Skolekøbing skole, Skolekøbing kommune Lærer: Hans Hansen Arbejde med tal og algebra Elevens præstation har været klart under middel. Den måde, eleven har besvaret opgaverne på, peger på, at eleven   – erne til elever i 6. klasse - har meget svært ved at løse opgaver, der handler om at arbejde med tal og algebra. Tal og algebra handler bl.a. om hele tal, decimaltal og brøker og regning med disse brug af de fire regningsarter at foretage optællinger brug af variable, som de indgår i formler, enkle ligninger og funkt ioner procentbegrebet og om at forbinde begrebet med hverdagserfaringer ”forandringer” og strukturer, som de indgår i bl.a. talfølger, figurrækker og mønstre koordinatsystemet og sammenhæng  en mellem tal og tegning. De opgaver, som elevens test har indeholdt, har drejet sig om addition, multipli- kation, decimaltal, brøker . Arbejde med geometri Elevens præstation har været tilfredsstillende. Den måde, eleven har besvaret o p- gaverne på, peger p å, at eleven  – - har nogenlunde let ved at løse opgaver, der handler om at arbejde med matem a- tik i anvendelse. Matematik i anvendelse handler bl.a. om at vælge og benytte regningsarter i forskellige samm  enhænge at arbejde med enkle procentberegninger at anvende, forstå og fortolke enkle informationer som de bl.a. optræder i t   a- beller og diagrammer De opgaver, som elevens test har indeholdt, har drejet sig om Figurer, vinkler, rumfang, areal.
A p p e n d i k s   2   t i l   B i l a g   2   -   K r a v s p e c i f i k a t i o n $ A S Q 2 3 7 1 9 6 . D O C 1 1 / 1 1 Matematik i anvendelse Elevens præstation har været meget flot og overbevisende. Den m å de, eleven har besvaret opgaverne på, peger på, at eleven   – tningerne til elever i 6. klasse - har meget let ved at løse opgaver, der handler om at arbejde med m a- tematik i anvendelse. Matematik i anvendelse handler bl.a. om at vælge og benytte regningsarter i forskellige sammenhænge at arbejde med enkle procentberegninger at anvende, forstå og fortolke enkle informationer som de bl.a. optræder i t   a- beller og diagrammer De opgaver, som elevens test har indeholdt, har drejet sig om valg af regnings- art, matematiske begreber i hverdage, fortolkning af tabeller. Antal opgaver i forhold til tid Det antal opgaver, som eleven har nået at besvare er blevet opgjort og sat i  for- hold til det forventede. Eleven har besvaret 22% flere opgaver end det forventes i gennemsnit af elever på 6. klassetrin. Eleven har nået flere opgaver end det kan forventes.