Connecting Business & Technology Bilag 9 - Optioner 28. juni 2005 Undervisningsministeriets udbud - Fremme af eva- lueringskulturen i folkeskolen
© Devoteam Fischer & Lorenz A/S 2005 Dette dokument er udarbejdet for Undervisningsministeriet af Devoteam Fischer & Lorenz A/S. Undervisningsministeriet har ret til at kopiere og distribuere dette dokument. Enhver anden kopiering og distribution må kun finde sted efter aftale parterne imellem. Enhver kopi skal være forsynet med rappor tens titel, dato og denne notits.
B i l a g   9   -   O p t i o n e r $ A S Q 2 3 7 2 0 1 . D O C 1 / 1 4 Indholdsfortegnelse 1. Bilagets indhold    ............................................................ 2 2. Kontraktforlængelse .................................................... 3 3. Ydelsesrelateret ad hoc rådgivning  ............................................................ 4 4. Udvidede rapporteringsfaciliteter .............................................................. 6 5. Udgivelse af generel vejledning om løbende in tern evaluering som bog.8 6. Supportering af skolerne ................................ ...........10 7. Kapacitetsudvidelse   .................................................... 12 8. Liste over kravopfyldelse   ................................ ...........14
B i l a g   9   -   O p t i o n e r $ A S Q 2 3 7 2 0 1 . D O C 2 / 1 4 1. Bilagets indhold Dette bilag skal udfyldes af Tjenesteyder i forbindelse med tilbudet. Tjenesteyder skal vedlægge beskrivelse af samtlige optioner, der efterspørges i dette bilag. Et info - punkt er en vejledning om, hvordan Tjenesteyder skal udforme sit tilbud, infopunkter er angivet på følgende måde: Info. 0. Dette er et eksempel på et infopunkt Dette er et eksempel på en nærmere beskrivelse mht. udformning af tilbud. Info. 1. Optionsbeskrivelser Bemærk  , at for alle tilbudte optioner skal der: - redegøres detaljeret for hvordan optionen kan opfyldes (vedlægges bilag 9), - redegøres for hvornår optionen tidligst kan implementeres (vedlægges bilag 9). - datoen skal fremgå af optionsbeskrivelsen  (bilag 9) og af vedlagte tidsplaner (bilag 1), - fremgå til hvilken pris optionen tilbydes (indsættes i bilag 10).
B i l a g   9   -   O p t i o n e r $ A S Q 2 3 7 2 0 1 . D O C 3 / 1 4 2. Kontraktforlængelse Mindstekrav 1.   Optionstilbud - Kontraktforlængelse 2008  -2009 Der ønskes optionstilbud på forlængelse af kontrakten fra 1. august 2008 til 31. juli 2009. Mindstekrav 2.   Optionstilbud - Kontraktforlængelse 2009  -2010 Der ønskes optionstilbud på forlængelse af kontrakten fra 1. august 2009 til 31. juli 2010 (under forudsætning om, at kontrakten er blevet forlænget til 31. juli 2009).
B i l a g   9   -   O p t i o n e r $ A S Q 2 3 7 2 0 1 . D O C 4 / 1 4 3. Ydelsesrelateret ad hoc rådgi vning Se kontraktens pkt. 6.2 vilkårene for bestilling og levering. Mindstekrav 3.   Optionstilbud - Ad hoc rådgivning Undervisningsministeriet skal kunne bestille ad-hoc rådgivning, herunder til u d- vikling af yderligere funktionalitet og materialer, fx. yderligere eksempler på ev a- lueringsforløb, jf. Bilag 2, afsnit 4.2.4, eller artikler om andre emner i tilkny tning til Evalueringsportalens emner. Ad hoc rådgivning skal leveres som option stilbud til timepriser og rabatvilkår, der fastlægges i kontrakten (Bilag 10)    på grundlag af tilbudet. I den udstrækning ad hoc rådgivning tilvejebringer ny funktionalitet, skal der fo   r- ud for levering gennemføres funktionsprøve i overensstemmelse med kr  avene i bilag 11. Timepriser og rabatter Tjenesteyder skal i tilbudet angive, hvilke timepriser for rådgivning, Tjenest eyder vil anvende i prissætningen af ydelsesrelateret ad  -hoc rådgivning. Timepr iserne bedes angivet for forskellige kategorier af medarbejdere, fx. opstillet som i neden- stående skema: Tjenesteyder skal desuden vedlægge oplysning en rabatstruktur. Undervisning  s- ministeriet ønsker, at rabatstrukturen indpasses i en struktur baseret på et forud estimeret årsforbrug, der betales løbende pr. måned efter fo   rbrugt tid, fx. opstillet som i nedenstående skema:
B i l a g   9   -   O p t i o n e r $ A S Q 2 3 7 2 0 1 . D O C 5 / 1 4
B i l a g   9   -   O p t i o n e r $ A S Q 2 3 7 2 0 1 . D O C 6 / 1 4 4. Udvidede rapporteringsfaciliteter Der ønskes tilbud på nedenstående optioner vedrørende rapporteringsfaciliteter. Undervisningsministeriet kan indhente tilbud på andre faciliteter som ad hoc rå  d- givning, jf. Mindstekrav 3. Krav 1. Leverancevilkår  - Udvidede rapporteringsfaciliteter For optioner på udvidede rapporteringsfaciliteter gælder følgende: - Optioner kan løbende bestilles af Undervisningsministeriet efter behov i hele kontraktens løb etid. - Bestilling skal afgives skriftligt af Undervisningsministeriet til Tjenesteyder på en formel bestillingsblanket tilvejebragt af Tjenesteyder (vedlægges tilb   u- det). - Tjenesteyderen skal ved bekræftelsen af Undervisningsministeriets bestilling angive de faste datoer for hhv. godkendt funktionsprøve og idriftsættelse, der vil være sanktionsgivende i henhold til kontraktens beste  mmelser om bod ved forsinkelse. - Udvidede rapporteringsfaciliteter skal leveres senest 90 dage efter Tjeneste- yders modtagelse af Undervisningsministeriets bestilling. - Der skal for optioner på udvidede rapporteringsfaciliteter forud for levering gennemføres funktionsprøve i overensstemmelse med kravene i bilag 11. - Tjenesteyder bærer frem til overtagelsen af optioner risikoen for disse. - Optioner anses for overtaget af Undervisningsministeriet, når denne har go d- kendt afprøvning. - Undervisningsministeriet kan afvise overtagelsen af en option såfremt der er synlige mangler i leverancen. Det skal i så fald ske uden ugrundet ophold. - Efter overtagelse af optioner bliver disse en del af Evalueringsportalen. Kon- traktens krav, herunder til leverandørens udførelse af løbende ydelser, finder herefter fortsat anvendelse på systemet som helhed med de ændringer og tilf   ø- jelser, der følger af bestemmelserne i dette bilag. - Tjenesteyder skal garantere, at leverede optioner besidder de egenskaber, der følger af kontraktens krav og bestemmelser. Endvidere garanterer Tjenest e- yder, at leverede optioner ikke indskrænker de egenskaber, som Evaluering  s- portalen i henhold til kontrakten skal besidde. - Garantiperioden for optioner, der leveres, er 1 år regnet fra Undervisningsm i- nisteriets overtagelse af det leverede. Krav 2. Optionstilbud - Rapporteringsmuligheder til elever Der ønskes tilbud på hhv.
B i l a g   9   -   O p t i o n e r $ A S Q 2 3 7 2 0 1 . D O C 7 / 1 4 en umiddelbar alderssvarende tilbagemelding til eleven på skær   men efter af- slutning af prø en udskrift med en aldersvarende tilbagemelding til eleven, der også kan me d- bringes til hjemmet Tilbudet skal give udkast til tilbagemeldingernes indhold og udformning. Krav 3. Optionstilbud - Longitudinel rapport Der ønskes tilbud  på en rapport (for dansk/læsning), der viser hvordan en elevs profil har udviklet sig fra 2. til 4. til 6. til 8. klassetrin. Tilbudet skal omfatte et udkast til en sådan rapport, og  - i givet fald - omkostnin- ger til evt. særlige krav til de it  -baserede test og Evalueringsportalen. Krav 4. Optionstilbud - Generel aktivitetsrapportering Der ønskes tilbud på et antal rapporter, som Undervisningsministeriet efter behov kan rekvirere fra Evalueringsportalen. Rapporterne skal give relevante oplysnin- ger for aktuelle og tidligere perioder om aktivitet med hensyn til de it-baserede test. Tjenesteyder skal give forslag til relevante aktivitetsoplysninger, der fx kan være oplysning om antallet af aflagte prøver i hver kommune, hvor mange elever tager samme prøve flere gange  - og med hvilket interval etc. Der skal ikke rappor- teres om resultater af prøverne. Tjenesteyder skal i tilbudet give eksempler på rapporter, og beskrive, hvorledes rapporter vil kunne rekvireres, således at Unde r- visningsministeriet konkret fastsætter udv  ælgelseskriterier (fx. hvilken ko  mmune, hvilken prøve). Krav 5. Optionstilbud - Generelt rapporteringsværktøj Der ønskes tilbud på en generel rapporteringsfacilitet, som sætter Undervisning s- ministeriet i stand til at generere egne rapporter og statistikker. Tilbudet kan enten gå på en generel rapportgenerator, som Undervisningsministeriet kan få adgang til, eller på etablering af egnede dataviews, som ministeriet kan trække data fra. Rapportgenerator og dataviews skal kunne konfigureres således, at ministeriet i k- ke har adgang til personhenførbare data eller til at generere/se profiler for klasser, skoler, kommuner eller regioner.
B i l a g   9   -   O p t i o n e r $ A S Q 2 3 7 2 0 1 . D O C 8 / 1 4 5. Udgivelse af generel vejledning om løbende i  n- tern evaluering som bog Trykte materialer må i sagens natur i højere grad være organiseret i en fast struk- tur. Interne hypertekstreferencer i det elektroniske materiale må derfor erstattes af trykte henvisninger eller indeks, indholdsfortegnelser, logisk placering og så vid e- re i sæ  dvanligt omfang. Hvor der i de elektroniske materiale anvendes links til eksterne net-sider, fx Fæ  l- les Mål, skal angives en tilsvarende reference til et trykt eller elektronisk medie. Referencen kan efter omstændighederne være til det samlede værk/net -(under)- sted i stedet for til en bestemt side. Undervisningsministeriet har tidligere udformet skabelon for Fælles Mål, og kan anvise lay-outer og trykkeri som har væ  ret anvendt til Fælles Mål. Krav 6. Leverancevilkår  - Udgivelse af generel vejledning om løbende intern evaluering som bog For optioner på udvidede rapporteringsfa ciliteter gælder følgende: - Optioner kan løbende bestilles af Undervisningsministeriet efter behov i hele kontraktens løb etid. - Bestilling skal afgives skriftligt af Undervisningsministeriet til Tjenesteyder på en formel bestillingsblanket tilvejebragt af Tj enesteyder (vedlægges tilb  u- det). - Tjenesteyderen skal ved bekræftelsen af Undervisningsministeriets bestilling angive de faste datoer for hhv. godkendt funktionsprøve og idriftsættelse, der vil være sanktionsgivende i henhold til kontraktens beste  mmelser om bod ved forsinkelse. - Optionen Udgivelse af generel vejledning om løbende intern evaluering som bog skal leveres senest 60 dage efter Tjenesteyders modtagelse af Undervis- ningsministeriets bestilling. - Optioner skal være afprøvet jf. bilag 11 forud for Unde   rvisningsministeriets overtagelse. - Tjenesteyder bærer frem til overtagelsen af optioner risikoen for disse. - Optioner anses for overtaget af Undervisningsministeriet, når denne har go d- kendt afprøvning. - Undervisningsministeriet kan afvise overtagelsen af en option såfremt der er synlige mangler i leverancen. Det skal i så fald ske uden ugrundet ophold. - Efter overtagelse af optioner bliver disse en del af Evalueringsportalen. Kon- traktens krav, herunder til leverandørens udførelse af løbende ydelser, finder
B i l a g   9   -   O p t i o n e r $ A S Q 2 3 7 2 0 1 . D O C 9 / 1 4 herefter fortsat anvendelse på systemet som helhed med de ændringer og tilf   ø- jelser, der følger af bestemmelserne i dette bilag. - Tjenesteyder skal garantere, at leverede optioner besidder de egenskaber, der følger af kontraktens krav og bestemmelser. Endvidere  garanterer Tjeneste- yder, at leverede optioner ikke indskrænker de egenskaber, som Evaluering  s- portalen i henhold til kontrakten skal besidde. - Garantiperioden for optioner, der leveres, er 1 år regnet fra Undervisningsm i- nisteriets overtagelse af det leverede. Krav 7. Optionstilbud - Udgivelse af generel vejledning om løbende intern evaluering som bog Der ønskes tilbud på udgivelse af den generelle vejledning om løbende intern ev   a- luering i folkeskolen (jf. Bilag 2, kapitel 3) som en bog i format og udstyr som Uddannelsesstyrelsens håndbogsserie, fx nr. 9, Fælles Mål, Faghæfte 1, Dansk. Tilbudet bedes opdelt på hhv. Udarbejdelse, redaktion, illustration, layout m.v. Trykning og indbinding i 70.000 eksemplarer Distribution til alle folkeskolens lærere med sk  olen som modtageradresse Trykning, indbinding og levering til samlet adresse i Danmark af hhv. 1.000, 5.000, og 10.000 ekstra eksemplarer
B i l a g   9   -   O p t i o n e r $ A S Q 2 3 7 2 0 1 . D O C 1 0 / 1 4 6. Supportering af skolerne Krav 8. Leverancevilkår  - Supportering af skolerne For optioner på udvidede rapporteringsfaciliteter gælder    følgende: - Optioner kan løbende bestilles af Undervisningsministeriet efter behov i hele kontraktens løb etid. - Bestilling skal afgives skriftligt af Undervisningsministeriet til Tjenesteyder på en formel bestillingsblanket tilvejebragt af Tjenesteyder (vedlæ   gges tilbu- det). - Tjenesteyderen skal ved bekræftelsen af Undervisningsministeriets bestilling angive de faste datoer for hhv. godkendt funktionsprøve og idriftsættelse, der vil være sanktionsgivende i henhold til kontraktens beste  mmelser om bod ved forsinkelse. - Supportering af skolerne skal leveres senest 30 dage efter Tjenesteyders mod- tagelse af Undervisningsministeriets bestilling. - Optioner skal være afprøvet jf. bilag 11 forud for Undervisningsministeriets overtagelse. - Tjenesteyder bærer frem til overtag  elsen af optioner risikoen for disse. - Optioner anses for overtaget af Undervisningsministeriet, når denne har go d- kendt afprøvning. - Undervisningsministeriet kan afvise overtagelsen af en option såfremt der er synlige mangler i leverancen. Det skal i så fald  ske uden ugrundet ophold. - Efter overtagelse af optioner bliver disse en del af Evalueringsportalen. Kon- traktens krav, herunder til leverandørens udførelse af løbende ydelser, finder herefter fortsat anvendelse på systemet som helhed med de ændringer og ti   lfø- jelser, der følger af bestemmelserne i dette bilag. - Tjenesteyder skal garantere, at leverede optioner besidder de egenskaber, der følger af kontraktens krav og bestemmelser. Endvidere garanterer Tjenest e- yder, at leverede optioner ikke indskrænker de ege  nskaber, som Evaluerings- portalen i henhold til kontrakten skal besidde. - Garantiperioden for optioner, der leveres, er 1 år regnet fra Undervisningsm i- nisteriets overtagelse af det leverede. Krav 9. Optionstilbud - Support i forbindelse med afvikling af it-baserede test Undervisningsministeriet ønsker tilbud på support til de skoler, der bruger de it  - baserede test. Supporten skal indeholde: - telefonisk support til skolerne inden for normal å bningstid. - bistand til problemdiagnose samt generel support.
B i l a g   9   -   O p t i o n e r $ A S Q 2 3 7 2 0 1 . D O C 1 1 / 1 4 - e-post baseret support, således at skolerne kan melde evt. problemer til Tjen e- steyder. Al support vedrørende Tjenesteyders ydelser til Undervisningsministeriet koord i- neres og varetages af Tjenesteyders serviceorganisation. Det skal mod særskilt vederlag være muligt pe rmanent eller midlertidigt at få etableret yderligere support uden for tidsrummet anført ovenfor. Priserne herfor fastsæ    tes med udgangspunkt i priserne i bilag 10.
B i l a g   9   -   O p t i o n e r $ A S Q 2 3 7 2 0 1 . D O C 1 2 / 1 4 7. Kapacitetsudvidelse Der henvises til bilag 12 vedr. kapacitetsudvidelse og for uddybning af nedenstå- ende tabel. Anvendes der i lø sningen ikke et bookingsystem, må det påregnes at antallet af test, der skal afvikles om dagen, kan variere temmelig voldsomt. Krav 10. Leverancevilkår  - Kapacitetsudvidelse For optioner på udvidede rapporteringsfaciliteter  gælder følgende: - Optioner kan løbende bestilles af Undervisningsministeriet efter behov i hele kontraktens løb etid. - Bestilling skal afgives skriftligt af Undervisningsministeriet til Tjenesteyder på en formel bestillingsblanket tilvejebragt af Tjenesteyde r (vedlægges tilb  u- det). - Tjenesteyderen skal ved bekræftelsen af Undervisningsministeriets bestilling angive de faste datoer for hhv. godkendt funktionsprøve og idriftsættelse, der vil være sanktionsgivende i henhold til kontraktens beste  mmelser om bod ved forsinkelse. - Kapacitetsudvidelse skal leveres senest 14 dage efter Tjenesteyders modtagel- se af Undervisningsministeriets bestilling. - Tjenesteyder bærer frem til overtagelsen af optioner risikoen for disse. - Optioner anses for overtaget af Undervisningsministeriet, når denne er leveret. - Efter overtagelse af optioner bliver disse en del af Evalueringsportalen. Kon- traktens krav, herunder til leverandørens udførelse af løbende ydelser, finder herefter fortsat anvendelse på systemet som helhed med de ændringer o   g tilfø- jelser, der følger af bestemmelserne i dette bilag. Krav 11. Optionstilbud - kapacitetsudvidelse Undervisningsministeriet har på basis af nedenstående vurderet kapacitetsbehovet og opstillet en fire-trins kapacitetsmodel. Undervisningsministeriet ønsker, at  til- budet omfatter konfigurationsbeskrivelse og priser for neden for nævnte fire k  a- pacitetstrin. Kapacitetstrinnene 2006 og 2007 skal være inkluderet i Tjen  esteyders basistilbud (beskrevet i bilag 12), mens skaleringstrin 1 og 2 skal tilbydes som option og ved- lægges dette 9. ”Klik per sek.” er kun til orientering og er estimeret udfra et skøn om at der kli   k- kes 4 gange pr minut per test. Den reelle belastning vil afhænge af løsningsark   i- tekturen. Det er Tjenesteyders ansvar at beregne de konkret kapacitetskrav.
B i l a g   9   -   O p t i o n e r $ A S Q 2 3 7 2 0 1 . D O C 1 3 / 1 4 Tabel 1 - Skønnet kapacitetsbehov Kapacitetstrin 2006 2007 Skalerings- trin 1 Skalerings- trin 2 Prøver i perioden 1 maj - 15 juni 180.000 720.000 1.080.000 1.620.000 Estimerede prøvedage i perioden 15 25 30 30 Gennemsnit - prøver per dag   12.000 28.800 36.000 54.000 Spidstime - prøver per time    4.800 11.520 14.400 21.600 Gennemsnit - Klik pr sek. 133 320 400 600 Spidstime -     Klik pr sek.    320 768 960 1.440 Der er følgende forudsætninger for beregningen af kapacitetstrin: Tabel 2 - Forudsætninger for beregningen af kapacitetstrin Forudsætninger Elever pr årgang           60.000 Prøver 2006                    3 Prøver 2007                  12 Skaleringsfaktor (trin 1 og 2)               0,50 Prøvelængde (minutter)                  60 Prøvetimer pr dag (8-14)                    6 Spidstimen = 2/5 af gns. dag **)               0,40 Klik 4 pr minut**)                240 Forudsætninger markeret med **) er re  ne skøn.
B i l a g   9   -   O p t i o n e r $ A S Q 2 3 7 2 0 1 . D O C 1 4 / 1 4 8. Liste over kravopfyldelse Der henvises til bilag 3 for en konkret vejledning i, hvordan listen skal udfyldes. Info. 1 2 Optionsbeskrivelser Mindstekrav 1 3 Optionstilbud - Kontraktforlængelse 2008 - 2009 Mindstekrav 2 3 Optionstilbud - Kontraktforlængelse 2009 - 2010 Mindstekrav 3 4 Optionstilbud - Ad hoc rådgivning Krav 1 5 Leverancevilkår - Udvidede rapporteringsfaciliteter Krav 2 5 Optionstilbud - Rapporteringsmuligheder til elever Krav 3 5 Optionstilbud - Longitudinel rapport Krav 4 6 Optionstilbud - Generel aktivitetsrapportering Krav 5 6 Optionstilbud - Generelt rapporteringsværktøj Krav 6 7 Leverancevilkår - Udgivelse af generel vej- ledning om løbende intern ev aluering som bog Krav 7 7 Optionstilbud - Udgivelse af generel vejledning om løbende intern evaluering som bog Krav 8 9 Leverancevilkår - Supportering af skolerne Krav 9 9 Optionstilbud - Support i forbindelse med afvikling af it-baserede test Krav 10 10 Leverancevilkår - Kapacitetsudvidelse Krav 11 10 Optionstilbud - kapacitetsudvidelse