Notat 06.06.05 / q Vedrørende: Samspil mellem UNI•Login og digitale evalueringer Fordeling: Skrevet af: Per Møgelhøj, UNI•C Version nr.: Applikationer kan anvende UNI•Login til autentifikation og aut orisation i forbindelse med login til applikationen selv. Dette kræver at brugere registreres og oprettes i en brugeradministration. En brugeradmin  i- stration er defineret ved at den altid er knyttet til én institution (i denne sammenhæng ka l- det, skole), og at der mindst en bruger som har rettighed til at udøve hvervet som bruge r- administrator. UNI•Login har i de fleste tilfælde allerede etableret en sådan brugeradmin    i- stration på sk olen. Applikationen kan tillige efter autentifikation få yderligere oplysnin ger omkring brugeren og dennes skole. Applikationen og anvendelsen skal så til gengæld være i et aftalt samspil med UNI•Login. Disse forsøges præciseres i det følgende: Hvis skolen ikke er oprettet i institutionsregistret, skal institutionen oprettes og go d- kendes af ministeriet. Det bør planlægges og kontrolleres at alle berørte institutioner er oprettet i god tid, således at manglende oprettelser og godkendelser kan finde sted før applikationen idriftssættes. Hvis skolen ikke er oprettet i UNI•Login oprettes institutionen, og skolen tildeles en brugeradministrator. Det er den enkelte skoles ansvar at gennemføre denne procedure i god tid inden digitale evalueringer skal findes sted. Brugeradministrator kan udpege en eller flere administratorer, der har ret til at booke deltagere til evalueringer. Hvis bookingadministratoren ikke er oprettet i UNI•Login opretter brugeradministratoren brugeren og tildeler denne bruger rettigheden som bookingadministrator gennem tildeling af en servicekode. Bookingadministratoren kan herefter booke de enkelte deltagere til en specifik evaluering. Dette kan styres in- ternt i applikationen eller indirekte ved tildeling af en servicekode som kontrolleres ifm. login. Hvis skolen har valgt brugeradministration på basis af de skolead ministrative systemer som f.eks. KMD-Easy eller Tabulex vil alle brugere være oprettet. Skolen kan i dette tilfælde vælge at opbevare CPR -numret i læsbar form i UNI•Login. Nyoprettede br   u- gere får udleveret loginnavn og password af brugeradministratoren. Br ugeroprettelse skal være foretaget mindst en a  rbejdsdag før ibrugtagen.
Side 2 Hvis skolen har valgt brugeradministration udenom de skoleadministrative systemer opretter skolens brugeradministrator en deltager som bruger, hvis brugeren ikke alle- rede er oprettet. Det er op til brugeradministrationen at anføre CPR -nummer. Login- navn og password udleveres til brugeren af brugeradministratoren. Brugeroprettelse skal være foretaget mindst en arbejdsdag før ibru   gtagen. På testtidspunktet logger brugeren ind på tjenestesy  stemet. UNI•Login kontrollerer om brugeren er valid og giver brugerid videre til applikationen. Applikationen kan   gennem opslag få yderligere oplysninger om brugeren som  f.eks. navn, institutionsti l- knytning, brugertype, email adresse (hvis registreret) samt klasse (hvis registreret af skolen). Den digitale test gennemføres og afsluttes. Ovenstående proces kræver at skolen gennemfører brugeroprettelse i god tid inden den elektroniske test, således at brugerne dels er oprettet i UNI•Login og dels også er   tilgæng  e- lige i tjenestesystemet. Denne oprettelsesproces foregår bedst gennem daglige driftsrutiner, hvorfor rettelser i sidste øjeblik ikke er hensigtsmæssigt at give m   ulighed for. Brugerne skal være oprettet i UNI•Login inden de lokale evalueringsadminis   tratorer kan tildele dem rettigheden som deltagere i en elektronisk test. Mulighed for anvendelse af CPR-nummer kræver skolens samtykke og overgang til CPR  - nummer i UNI•Login. Endvidere kræver det at prøvedeltagere kan huske deres login og password. Skolen    skal således sikre at eleven får udleveret og afprøvet sit login og evt. nyt password inden prøven i det tilfælde at eleven har glemt dette. Det anbefales at applikationen indeholder en eller flere øvelsestests som eleven kan ge n- nemføre for at træne såvel login som prøveform. Der kunne etableres en kontrolfacilitet som viste om øvelsen var gennemført. Der anbefales også udarbejdelse af en monitor som kan vise prøvelederen om eleverne er parat, om de er logget ind. Således vil man f.eks. ti minutter før prø  ven kunne nå at hjælpe de sidste på plads. Der kan ikke generelt dannes en liste over en prøvedeltageres login og password, da eks i- sterende brugeres password er hemmeligt. UNI•Login vil stille værktøjer til rådighed for skolen, således at evalueringsadmin på anfordring kan udstede et nyt password til en deltager.