Connecting Business & Technology Bilag 3 - Løsningsb e- skrivelse og oversigt over kravopfyldelse 28. juni 2005 Undervisningsministeriets udbud - Fremme af eva- lueringskulturen i folkeskolen
© Devoteam Fischer & Lorenz A/S 2005 Dette dokument er udarbejdet for Undervisningsministeriet af Devoteam Fischer & Lorenz A/S. Undervisningsministeriet har ret til at kopiere og distribuere dette dokument. Enhver anden kopiering og distribution må kun finde sted efter aftale parterne imellem. Enhver kopi skal være forsynet med rapportens titel, dato og denne notits.
B i l a g   3   -   L ø s n i n g s b e s k r i v e l s e   o g   o v e r s i g t   o v e r   k r a v o p f y l d e l s e $ A S Q 2 3 7 2 0 7 . D O C 1 / 1 1 Indholdsfortegnelse 1. Bilagets indhold ............................................................................................2 2. Bilag 3A - Løsningsbeskrivelse  ...................................................................3 3. Bilag 3B - Oversigt over kravopfyldelse.....................................................4
B i l a g   3   -   L ø s n i n g s b e s k r i v e l s e   o g   o v e r s i g t   o v e r   k r a v o p f y l d e l s e $ A S Q 2 3 7 2 0 7 . D O C 2 / 1 1 1. Bilagets indhold Dette bilag skal udfyldes af Tjenesteyder i forbindelse med tilbudet. Dette bilag er inddelt i to dele: bilag 3A Løsningsbeskrivelse og bilag 3B Oversigt over kravopfyldelse.
B i l a g   3   -   L ø s n i n g s b e s k r i v e l s e   o g   o v e r s i g t   o v e r   k r a v o p f y l d e l s e $ A S Q 2 3 7 2 0 7 . D O C 3 / 1 1 2. Bilag 3A - Løsningsbeskrivelse Bilaget skal udfyldes med Tjenesteyders samlede forslag til etablering af de udbudte ydelser, og skal modsvare de krav og info-punkter, der er specificeret i bilag 2 - Kravspecifikationen. Løs ningsbeskrivelsen skal indeholde en beskrivelse af den samlede tjenesteydelse, dvs. en beskrivelse af, hvordan de enkelte dele tænkes etableret, deres sammensætning hver især, målgruppe -orientering, hvordan de enkelte dele indgår i en sammenhæng som en ræk ke evalu- eringsinitiativer, m.m. Desuden skal løsningsbeskrivelsen indeholde en separat beskrivelse af alle ba gvedliggende forhold, som skal etableres for at dele eller den samlede tjenesteydelse kan fungere. Her tænkes særligt på etableringen af tekniske løsninger, sikkerhedsmekanismer, anvendt tekn o- logi osv.
B i l a g   3   -   L ø s n i n g s b e s k r i v e l s e   o g   o v e r s i g t   o v e r   k r a v o p f y l d e l s e $ A S Q 2 3 7 2 0 7 . D O C 4 / 1 1 3. Bilag 3B - Oversigt over kravopfyldelse Nedenstående tabel er en oversigt over samtlige krav angivet i bilag 2. Tjenesteyder skal ud for hvert krav angive hvorvidt kravet er o p- fyldt samt hvordan kravet opfyldes. Krav: Udtrykker Undervisningsministeriets krav til den udbudte ydelse. Der kan tages forbehold over for Undervisningsministeriets krav, med- mindre der er tale om Mindstekrav, jf. straks nedenfor. Forbehold over for Undervisningsministeriets krav til den udbudte ydelse vil blive tillagt betydning ved tilbudsevalueringen inden for rammerne af de underkriterier, der er angivet i udbudsbetingelserne. Begrebet ’Krav’ er markeret med en anden font og en overskrift efterfulgt af for tløbende nummer  og en beskrivende tekst markeret med en streg i venstre margen. De enkelte krav er identificeret med en særlig typografi, som vist her: Krav 0. Dette er et eksempel på typografien for et krav Dette er et eksempel på typografien for en nærmere beskrivelse af kra   vet. Mindstekrav: Et Krav til den udbudte ydelse, som Undervisningsministeriet har besluttet, at der ikke kan tages forbehold over for, betegnes Mindste- krav. Mindstekravene er således Krav, som tilbud ubetinget skal overholde (opfylde). Såfremt der tages   forbehold over for Mindstekrav i det endelige tilbud, vil det endelige tilbud blive afvist som ikke-konditionsmæssigt. Mindstekravet er markeret med en anden font og en overskrift efterfulgt af fortløbende nummer og en beskrivende tekst ma rkeret med en streg i venstre margen.
B i l a g   3   -   L ø s n i n g s b e s k r i v e l s e   o g   o v e r s i g t   o v e r   k r a v o p f y l d e l s e $ A S Q 2 3 7 2 0 7 . D O C 5 / 1 1 Dette er illustreret med nedenstående e ksempel: Mindstekrav 0.   Eksempel på format for overskrift til mindstekrav Eksempel på format for indholdet af et mindstekrav. Mindstekrav udgør krav, som tilbudsgiver ikke kan tage forbehold over for. Kravopfyldelse Tilbudsgivers opfyldelse af Krav kan være gradueret. Tilbudsgiver skal derfor som en del af tilbudet for hvert bilag vedlægge en udfyldt oversigt over kravopfyldelse, med angivelse af hvorvidt og hvorledes Krav, herunder Mindstekrav, vil kunne honoreres. Opfyldelsesgraden skal angives efter følgende gradu eringsprincip: 1.    svarende til helt opfyldt 2.    svarende til delvist opfyldt 3.    svarende til ikke opfyldt Det bemærkes, at angivelse af opfyldelsesgraden "Delvist opfyldt" eller "Ikke o  pfyldt" netop udgør et forbehold. Dette betyder endvidere, at det vil være ikke  -konditionsmæssigt, såfremt tilbudsgiver angiver opfyldelsesgraden "Delvist opfyldt" eller "Ikke opfyldt" for et Min   d- stekrav, jf. herved bemærkningerne ovenfor om Mindst  ekrav. Hvis tilbudsgiver i forhold til et Krav vælger at angive opfyldelsesgraden "Ikke opfyldt" skal tilbudsgiver altid i tekstboksen også redeg   ø- re for, hvorfor Kravet ikke opfyldes.
B i l a g   3   -   L ø s n i n g s b e s k r i v e l s e   o g   o v e r s i g t   o v e r   k r a v o p f y l d e l s e $ A S Q 2 3 7 2 0 7 . D O C 6 / 1 1 Såfremt tilbudsgiver i forhold til et Krav vælger at angive opfyldelsesgraden "Delvist opfyldt   ", skal tilbudsgiver altid i kommentarfeltet mindst redegøre for følgende fo  rhold: Hvilke mangler der er i den tilbudte løsning i forhold til det beskrevne krav. Hvilke konsekvenser manglerne vil få for Undervisningsministeriet ved brug af systemet. Hvilke muligheder der er, for at kompensere for de beskrevne mangler. Ud over de ovenfor nævnte krav og optioner anvendes begrebet ’Info’. Et info   -punkt er et krav til Tjenesteyder om at vedlægge specifik information i tilbudet. Informationen anvendes til uddybning af krav og bliver tillagt vægt i tilbudsev  alueringen. I det omfang et ’Info’ ikke er vedlagt, vil det trække ned i tilbudsevalueri  ngen. Begrebet ’Info’ er markeret med en anden font og en overskrift efterfulgt af for tløbende nummer og en beskrivende  tekst markeret med en streg i venstre margen. som vist her: Info. 0. Dette er et eksempel på en vejledning om udformning af tilbud Dette er et eksempel på en nærmere beskrivelse mht. udformning af tilbud. Nedenstående  Tabel 1 er et eksempel på, hvordan tabellen skal udfyldes: Krav 1 1 Her beskriver Tjenesteyder præcis hvordan det enkelte krav opfyldes. Gerne med i   llustrationer, tekniske oplysninger m.m.
B i l a g   3   -   L ø s n i n g s b e s k r i v e l s e   o g   o v e r s i g t   o v e r   k r a v o p f y l d e l s e $ A S Q 2 3 7 2 0 7 . D O C 7 / 1 1 Krav 3 2 Her beskriver Tjenesteyder hvilken del af kravet der opfyldes samt præcis hvordan det opfyldes.. Tjen   e- steder beskriver også hvilken del af kravet, der ikke opfyldes og års   agen til at det ikke opfyldes herunder konsekvensen af den manglende opfyldelse. Tjenesteyder indsætter forslag til alternativ lø sning. Krav 5 3 Her beskriver Tjenesteyder hvorfor kravet ikke kan opfyldes –  evt. med alternativ til en løsning. Tabel 1 - Eksempel Såfremt Tjenesteyder intet anfører under kolonnen ’Opfyldelsesgrad’, vil dette blive betragtet som opfyldelsesgrad 1, dvs. som ind   e- holdt i tilbudet, i version 1. opfyldt Kommentar Krav 1 17 Vedligeholdelse og videreudvikling af generel vejledning Info. 1 17 Generel vejledning om løbende intern evaluering i folkeskolen Krav 2 22 Vedligeholdelse og videreudvikling af fagspecifikke inspirationsmaterialer Info. 2 22 Fagspecifikke inspirationsmaterialer Krav 3 26 Sammenhænge mellem materialer Info. 3 26 Sammenhænge mellem materialer Krav 4 29 Vejledning, materialer og registreringsskema Krav 5 29 Vedligeholdelse og videreudvikling af screeningsmaterialer Info. 4 29 Synopsis mv. for materialer til sprogscreening Info. 5 33 Udveksling af erfaringer og bedste praksis på Evalueringsportalen. Krav 6 40 Testenes opbygning Krav 7 41 Veldefinerede opgaver Info. 6 41 Testenes opbygning Info. 7 42 Opgavetyper og opgaveskabeloner Info. 8 43 Sammenhæng mellem antal besvarede items og scoring i forhold til profil
B i l a g   3   -   L ø s n i n g s b e s k r i v e l s e   o g   o v e r s i g t   o v e r   k r a v o p f y l d e l s e $ A S Q 2 3 7 2 0 7 . D O C 8 / 1 1 opfyldt Kommentar Krav 8 44 Standardisering og scoring Krav 9 44 Valide tilbagemeldinger Krav 10 44 Indplacering på skala Krav 11 44 Udskiftning af opgaver og udvidelse af opgavebanken Info. 9 44 Afprøvning og standardisering Krav 12 48 Rapportering Info. 10 48 Rapportering Krav 13 52 Brugervejledning til it-baserede test Krav 14 53 Demonstrationsudgaver af it-baserede test Krav 15 53 Beskrivelse af grundlaget for it-baserede test Krav 16 54 Brug af Evalueringsportalen - elev Krav 17 54 Orientering af skolerne Krav 18 55 Booking-facilitet til planlægning af it -baserede test Info. 11 55 Brug af Evalueringsportalen - lærer Krav 19 56 Kampagne for fremme af evalueringskulturen i folkeskolen Krav 20 56 Kampagnens elementer Info. 12 56 Skitseforslag til kampagne Krav 21 57 Kampagneelementer på Evalueringsportalen Info. 13 57 Kampagneelementer på Evalueringsportalen Krav 22 61 Deltagelse i Undervisningsministeriets formidling Krav 23 64 Fagligt funderet materiale Info. 14 64 Fagligt grundlag for materialer Krav 24 65 Målrettet præsentation af materiale Krav 25 65 Vedligeholdelse og videreudvikling af Evalueringsportalen Krav 26 68 Søgefacilitet Info. 15 68 Beskrivelse af søgefaciliteten og søgeresultater Info. 16 68 Navigationsniveauer Info. 17 69 Muligheder for navigation Krav 27 69 Visning af link til sider med lignende informationer
B i l a g   3   -   L ø s n i n g s b e s k r i v e l s e   o g   o v e r s i g t   o v e r   k r a v o p f y l d e l s e $ A S Q 2 3 7 2 0 7 . D O C 9 / 1 1 opfyldt Kommentar Krav 28 69 Centrale funktioner skal synliggøres og fremhæves Krav 29 69 Anvendelse af farver, ikoner, indramning og fonte er Best Practice på nettet Krav 30 70 Navn, logo, domænenavn Krav 31 71 Brugervenlig grænseflade Krav 32 71 Afvikling af it-baserede test Info. 18 71 Afvikling af it-baserede test Info. 19 71 Test af brugervenlighed og tilgængelighed Krav 33 71 Brugerdialog på dansk Krav 34 71 Præsentation/visning Krav 35 72 Tilgængelighed for brugere med funkt ionsnedsættelser Info. 20 72 Tilgængelighed Krav 36 72 Designudkast til bestemte målgrupper – designbeskrivelse Krav 37 72 Retningslinier for design Krav 38 72 Talesyntese Krav 39 73 Udskriftfunktion Krav 40 73 Samlede udskriftspakker Info. 21 73 Udskriftsfunktion og udskriftspakker Krav 41 73 Hjælpefunktion Info. 22 73 Hjælpefunktionens faciliteter Krav 42 74 Best practice Info. 23 74 Beskrivelse af sikkerhedsløsningen Krav 43 74 Tjenesteyders ansvar Info. 24 75 Sikkerhedsaspekter Krav 44 76 Opgavebanken skal beskyttes mod eksponering Info. 25 76 Beskrivelse af Evalueringsportalens sikkerhedskoncept Krav 45 76 Alle ydelser skal overholde relevant lovgivning Krav 46 76 Beskyttelse mod eksterne trusler Krav 47 76 Forebyggende foranstaltninger Krav 48 76 Logisk sikkerhed
B i l a g   3   -   L ø s n i n g s b e s k r i v e l s e   o g   o v e r s i g t   o v e r   k r a v o p f y l d e l s e $ A S Q 2 3 7 2 0 7 . D O C 1 0 / 1 1 opfyldt Kommentar Krav 49 76 Change management Krav 50 77 Sikring før idriftsættelse Krav 51 77 Dokumentation Krav 52 77 Logning og overvågning Krav 53 77 Nødberedskab Info. 26 77 Beskrivelse af nødberedskab Krav 54 78 Internationale standarder Krav 55 78 Understøttelse af browsere Info. 27 78 Yderligere browserprodukter. Krav 56 78 Åbne Standarder Krav 57 78 Standard for dataudveksling Krav 58 78 Standard for tjenester Info. 28 78 Forudsætninger for integration til systemer på præsentationsniveau Krav 59 78 Modul opbygget løsning Info. 29 79 Redegørelse for it -arkitekturen Krav 60 79 Arkitektur, der understøtter udlevering af data, metadata, struktur og des ign Krav 61 79 Udveksling af data med andre systemer Info. 30 79 Beskrivelse af anvendte standarder Krav 62 79 Understøttelse af OIOXML -paradigmet Krav 63 79 Understøttelse af Web Services Info. 31 79 Beskrivelse af udviklingsværktøjer Krav 64 80 Viderebehandling og –anvendelse af data og metadata Krav 65 80 Kvartalsvis udlevering af data på elektronisk form Krav 66 80 Import og eksport af data Krav 67 80 XML import/eksport Info. 32 81 Redegørelse for anvendelsen af metadata Krav 68 81 Eksport af dokumenter og dokumenthierarki på Evalueringsportalen Krav 69 81 Eksport af items, opgaver og struktur på it-baserede test Krav 70 81 Eksport af designelementer
B i l a g   3   -   L ø s n i n g s b e s k r i v e l s e   o g   o v e r s i g t   o v e r   k r a v o p f y l d e l s e $ A S Q 2 3 7 2 0 7 . D O C 1 1 / 1 1 opfyldt Kommentar Krav 71 81 Udveksling af data med andre