Connecting Business & Technology Bilag 4 - Designbe- skrivelse 28. juni 2005 Undervisningsministeriets udbud - Fremme af eva- lueringskulturen i folkeskolen
© Devoteam Fischer & Lorenz A/S 2005 Dette dokument er udarbejdet for Undervisningsministeriet af Devoteam Fischer & Lorenz A/S. Undervisningsministeriet har ret til at kopiere og distribuere dette dokument. Enhver anden kopiering og distribution må kun finde sted efter aftale parterne imellem. Enhver kopi skal være forsynet med rapportens titel, dato og denne notits.
B i l a g   4   -   D e s i g n b e s k r i v e l s e $ A S Q 2 3 7 2 0 8 . D O C 1 / 6 Indholdsfortegnelse 1. Bilagets indhold    ............................................................ 2 Dette bilag færdiggøres efter kontraktens indgåelse –  krav besvares som en del af tilbudet. ... 2 2. Designbeskrivelse ......................................................... 3 3. Liste over kravopfyldelse   ................................ .............6
B i l a g   4   -   D e s i g n b e s k r i v e l s e $ A S Q 2 3 7 2 0 8 . D O C 2 / 6 1. Bilagets indhold Dette bilag færdig  gøres efter kontraktens indgåelse   –  krav besvares som en del af tilbudet. Designbeskrivelsen udarbejdes som en del af analyse- og designfasen i etable- ringsfasen. Et info - punkt er en vejledning om, hvordan Tjenesteyder skal udforme sit tilbud, infopunkter er angivet på følgende måde: Info. 0. Dette er et eksempel på et infopunkt Dette er et eksempel på en nærmere beskrivelse mht. udformning af tilbud.
B i l a g   4   -   D e s i g n b e s k r i v e l s e $ A S Q 2 3 7 2 0 8 . D O C 3 / 6 2. Designbeskrivelse Mindstekrav 1.   Designbeskrivelse Tjenesteyder skal levere en designbeskrivelse til godkendelse. De væ  sentligste elementer er beskrevet nedenfor. Af Bilag 1 Tidsplan og Betalingsplan fremgår hvilken dato Undervisningsminist e- riet forventer designbeskrivelsen leveret. Der gøres opmærksom på, at Tjenesteyder kan vælge at planlægge go dkendelsen af designbeskrivelsen for den enkelte ydelse anderledes, end der lægges op til fra Undervisningsministeriets side. Krav 1. Designbeskrivelsens indhold –  Generel vejledning Der skal foreligge en designbeskrivelse, der for den Generelle vejledning om lø- bende intern evaluering beskriver følgende: - detaljeret beskrivelse af evalueringens forskellige genstande. - det overordnede design –  herunder designrammer, logo osv. - design mod målgrupperne. - placering på Evalueringsportalen. Krav 2. Designbeskrivelsens indhold –  Fagspecifikke inspirationsmaterialer Der skal foreligge en designbeskrivelse, der for de Fagspecifikke inspirationsma- terialer beskriver følgende: - hvilke evalueringsmetoder og hvor mange eksempler der vil indgå for de e n- kelte fag (samtlige 23), - en evt. afgrænsning af hvilke fag (og eval  ueringsmetoder) der vil indgå i ve r- sion 1. - Samlet synopsis for vejledning i brugen af Fagspecifikke inspirationsmateria- ler. - det overordnede design –  herunder designrammer, logo osv. - design mod målgrupperne. - placering på Evalueringsportalen. Krav 3. Designbeskrivelsens indhold –  Sprogscreeningsmaterialer Der skal foreligge en designbeskrivelse, der for Sprogscreeningsmaterialer be- skriver følgende: - det overordnede design –  herunder designrammer, logo osv. - design mod målgruppen. - placering på Evalueringsportalen.
B i l a g   4   -   D e s i g n b e s k r i v e l s e $ A S Q 2 3 7 2 0 8 . D O C 4 / 6 Krav 4. Designbeskrivelsens indhold –  It - baserede test Der skal foreligge en designbeskrivelse, der for de It-baserede test beskriver fø l- gende: - hvilke opgavetyper1 der vil indgå for de enkelte it -baserede test (samtlige), - en evt. afgrænsning af hvilke opgavetyper d  er vil indgå i vers ion 1. - detailplan for standardiseringsforløbet  – ver der er udvalgt. - detailplan for målgruppens afprøvning af it  -baserede test og tilbagemeldinger - herunder hvilke skoler, elever og lærere der er udvalgt. - det overordnede design for it-baserede test – indgangsbillede osv. - hvordan designet er målrettet aldersgruppen. - alle de ovenstående fsva. demonstrationsudgaver af hver test. - placering på Evalueringsportalen fsva. demonstrationsud gaver, vejledninger, formål med it -baserede test osv. - Beskrivelse af arkitektur for testplatform, teknisk beskrivelse af test set-up. - Teknisk detailspecifikation på integrationen med UNI -login samt aftalt proces. - Grafisk designdel der beskriver de designprincipper som brugergrænsefladen skal opbygges efter (designhåndbog). Dokumentet skal tage hensyn til de fo r- skellige målgrupper. - Samlet synopsis for brugervejledning. Første version af dokumentet skal tage hensyn til alle de test, som eta bleres under kontrakten. Krav 5. Designbeskrivelsens indhold –  Kampagne Der skal foreligge en designbeskrivelse, der for Kampagnen b e   skriver følgende: - den aftalte kampagneplan med overordnet beskrivelse af kampagnens elemen- ter. - detaljeret redegørelse for kampagneaktiviteternes påt  ænkte indhold, herunder kampagnens kreative elementer, målgrupper, fora, tidspunkter for gennemf ø- relse, forventede resultater og effekt, eventuel opføl gning ved evaluering m.v. - placering på Evalueringsportalen (såfremt elementer egner sig til fo  rmidling via portalen). Krav 6. Designbeskrivelsens indhold –  Evalueringsportalen Der skal foreligge en designbeskrivelse, der for Evalueringsportalen beskriver følgende: 1 Opgavetyper er defineret i bilag 2.
B i l a g   4   -   D e s i g n b e s k r i v e l s e $ A S Q 2 3 7 2 0 8 . D O C 5 / 6 - det overordnede design –  herunder designrammer, logo, indgangsbillede osv. - design for undersider/område r – l- grupper, områder på portalen osv. - Beskrivelse af arkitektur for Evalueringsportalen, teknisk beskrivelse af set- up. - Grafisk designdel der beskriver de designprincipper som brugergrænsefladen skal opbygges efter (designhåndbog). Dokumentet skal tage hensyn til de fo r- skellige målgrupper. Krav 7. Overholdelse af design og layout Nye versioner af Evalueringsportalen, herunder materialer og de it-baserede test skal overholde design og layout sådan som de er vedtaget i dett e bilag. Krav 8. Opgavetyper Opgavetyper - beskriver de opgavetyper (arketyper) som er aftalt. En opgavetype skal minimum defineres udfra følgende: Hvilken IT funktionalitet anvendes (fx multiple choice, drag and drop, farve- læg felt, highlight ord/felt, indsæt t al/tegn, regel- og rækkefølgeøve lser). Om opgaven indeholder et eller flere items Om opgaver med flere items - er struktureret med indledende oplysninger som alle items relaterer sig til eller om opgaven er en klynge indbyrdes uafhængige items, der løses hver for sig - indeholder items af samme eller forskellig sværhedsgrad - betjener sig af samme eller forskellig it-funktionalitet Det er Undervisningsministeriets forventning, at Tjenesteyder i hele kontraktens løbetid vil tilføre opgavetyper efterhånden som b   åde antallet af test udvides og erfaringer indsamles. Info. 1. Beskrivelse af procedurer for designbeskrivelse Tjenesteyder skal beskrive procedurer og leverancer for designbeskrivelsen.
B i l a g   4   -   D e s i g n b e s k r i v e l s e $ A S Q 2 3 7 2 0 8 . D O C 6 / 6 3. Liste over kravopfyldelse Der henvises til bilag 3 for en konkret vejledning i, hvordan listen skal udfyldes. Mindstekrav 1. 2 Designbeskrivelse Krav 1 3 Designbeskrivelsens indhold – Generel vejledning Krav 2 3 Designbeskrivelsens indhold – Fagspecifikke inspirationsmaterialer Krav 3 3 Designbeskrivelsens indhold – Sprogscreeningsmaterialer Krav 4 4 Designbeskrivelsens indhold – It-baserede test Krav 5 4 Designbeskrivelsens indhold – Kampagne Krav 6 4 Designbeskrivelsens indhold Evalueringsportalen Krav 7 5 Overholdelse af design og layout Krav 8 5 Opgavetyper Info 1 5 Beskrivelse af procedurer for designbeskri- velse