Connecting Business & Technology Bilag 12 - Servicemål 28. juni 2005 Undervisningsministeriets udbud - Fremme af eva- lueringskultur i folkeskolen
© Devoteam Fischer & Lorenz A/S 2005 Dette dokument er udarbejdet for Undervisningsministeriet af Devoteam Fischer & Lorenz A/S. Undervisningsministeriet har ret til at kopiere og distribuere dette dokument. Enhver anden kopiering og distribution må kun finde sted efter aftale parterne imellem. Enhver kopi skal være forsynet med rapportens titel, dato og denne notits.
B i l a g   1 2   -   S e r v i c e m å l $ A S Q 2 3 7 2 1 5 . D O C 1 / 1 6 Indholdsfortegnelse 1. Bilagets indhold    ............................................................ 2 2. Generelt ................................   ................................ .........3 3. Kapacitet ................................   ................................ .......4 4. Servicemål  ................................   ................................ .....8 4.1. Måling af servicemål ................................ ...................... 9 4.2. Tilgængeli  ghed    ................................ ............................. 10 5. Rapportering   ............................................................... 12 5.1. Driftsrapporter    ................................ .............................. 12 5.2. Overvågn ings- og anvendelsesrapportering ................................................. 14 5.3. Rapportering i forhold til udvikling og vedligehold .................................... 15 5.4. Kontinuitet i ydelsen ................................ .................... 15 6. Liste over kravopfyldelse   ................................ ...........16
B i l a g   1 2   -   S e r v i c e m å l $ A S Q 2 3 7 2 1 5 . D O C 2 / 1 6 1. Bilagets indhold Dette bilag skal udfyldes af Tjenesteyder i forbindelse med tilbudet. Dette bilag indeholder Undervisningsministeriets krav til servicemål. Et info - punkt er en vejledning om, hvordan Tjenesteyder skal udforme sit tilbud, infopunkter er angivet på følgende måde: Info. 0. Dette er et eksempel på et infopunkt Dette er et eksempel på en nærmere beskrivelse mht. udformning af    tilbud. Som udgangspunkt skal det være sådan, at Tjenesteyder løbende gennemfører m å- linger på, om Evalueringsportalen overholder krav til serviceniveau, og at Tjen e- steyder rapporterer de gennemførte målinger til Undervisning  sministeriet. Krav 1. Problemløsning Tjenesteyder er forpligtet til at løse evt. problemer, og Undervisningsministeriet skal gøres opmærksom på, hvordan et problem er løst, og om der evt. er iværksat forebyggende tiltag for at forhindre en gentagelse. Krav 2. Orienteringspligt vedr. opgradering Tjenesteyder har pligt til at orientere Undervisningsministeriet om forhold, der gør, at det, for fortsat servicemål overholdelse, er nødvendigt at opgradere til 2007 niveau eller andre skaleringstrin, jf. tabel 1. Andre skaleringstrin er tilbudt som option i bilag 9. Fra funktionsprøvens godkendelse skal Tjenesteyder opfylde en række servic   e- mål. Disse er beskrevet i det følgende.
B i l a g   1 2   -   S e r v i c e m å l $ A S Q 2 3 7 2 1 5 . D O C 3 / 1 6 2. Generelt Krav 3. Serviceniveau - sikre funktionalitet, kapacitet og tilgængeli  ghed Tjenesteyder skal sikre, at brugere af Evalueringsportalen får stillet aftalt funkti o- nalitet, kapacitet og tilgængeli  ghed til rådighed. Info. 1. Opretholdelse af serviceniveau Tjenesteyder skal beskrive, hvorledes serviceniveau-krav overholdes, samt hvor- ledes Tjenesteyder har planlagt at sikre overholdelse af kravene, fx ved at beskri- ve præventive tiltag og redegøre for, hvorledes det påtænkes at sikre skalerbarhed og modularitet i den tilbudte ydelse. Krav 4. Evalueringsportalens må ikke gå ned Det skal indgå i Tjenesteyders driftsplanlægning at Evalueringspo   rtalen ikke må gå ned. Forud for lanceringen af de it-baserede test den 1. maj 2006 skal Tjenesteyder etablere et beredskab, der tager højde for at både sikkerhed/beskyttelse og kapac  i- tet/tilgængelighed, og som skal fungere i perioden fra lancering frem til somme  r- ferien. Info. 2. Beskrivelse af drifsplanlægning/beredskab Tjenesteyder skal beskrive, hvordan driftsplanlægning tænkes gennemført (heru n- der varsling af driftsforstyrrelser, planlagt nedetid, beredskab for ikke planlagte driftsforstyrrelser og nedetid), samt hvilket beredskab Tjenesteyder etablerer for- ud for lanceringen af de it-baserede test. Tjenesteyder skal desuden oplyse, i hvilke perioder beredskabet vil fungere.
B i l a g   1 2   -   S e r v i c e m å l $ A S Q 2 3 7 2 1 5 . D O C 4 / 1 6 3. Kapacitet Evalueringsportalen skal stilles til rådighed for skolerne hele året   – it-baserede test stilles til rådighed for skolerne hele skoleåret, men den obligator  i- ske anvendelse forventes at blive i perioden 1. april til udgangen af skoleåret. For året 2006 stilles de it -baserede test dog først til rådighed 1. maj 2006. Tjenest  e- yder skal sikre en passende kapacitet til afvikling af testene under forskellige be- lastningsforhold, som beskrevet i indeværende bilag. Der erindres om, at der i p  e- rioden 1. april til udgangen af skoleåret, skal afvikles it -baserede afgangsprøver som vil beslaglægge skolernes u  dstyr i ca. 14 dage i maj. Det kan beregnes, hvor mange brugere der potentielt vil anvende de it-baserede test. En årgang udgør ca. 50.000 elever i folkeskolen og ca. 10.000 i de frie grundskoler. Den 1. maj 2006 lanceres de første tre tes t til elever i folkeskolen. Fratrukket de oven for nævnte 14 dage, betyder det, at der er ca. 15 a  rbejdsdage til at afvikle 180.000 elevers test. Dette modsvarer, forudsat at en test kan planlæ  g- ges, en afvikling af 12.000 elever om dagen – srummet 8.00 – 14.00, altså i alt seks undervisningslektioner. Der skal i Tjenesteyders løsning u  d- vikles et bookingsystem, men på trods af det, må det påregnes, at anta   llet af test, der skal afvikles om dagen, kan variere temmelig voldsomt. De resterende ni test lanceres efter 1. maj 2006, senest 1. april 2007. Undervisningsministeriet ønsker, at Tjenesteyder i forbindelse med lanceringen af de tre første test tilbyder et kapacitetstrin  – rende tilbyder en udvidelse af kapaciteten. En kapacitetsudvidelse er relevant, for så vidt at b e- hovet opstår (Tjenesteyder har initiativpligten over for Undervi sningsministeriet mht. at gøre opmærksom på dette) eller når yderligere test lanceres, som en im ø- degåelse af den dermed øgede trafik.   Kapacitetsudvidelsen er beskrevet i bilag 9 om optioner. Undervisningsministeriet ønsker at fastholde en meget høj tilgængelig i dagtime r- ne, og en lavere tilgængelighed om aftenen/natten. Den lavere tilgængelighed skal også gælde i weekend   - og sommerferieperioder. I bilag 2, afsnit 6.7 er omtalt et bookingsystem. Undervisningsministeriet har i sine overvejelser opdelt de it- baserede test i to områder for dagtimerne: et område med en meget høj tilgæng e- ligt, hvor booking er nødvendig, samt et område hvor boo  king ikke er mulig, og hvor skolerne kan gennemføre test uden dog at få en garanti for den høje tilgæ n- gelighed.  
B i l a g   1 2   -   S e r v i c e m å l $ A S Q 2 3 7 2 1 5 . D O C 5 / 1 6 Krav 5. Antal test per elev Tjenesteyder skal sikre, at det, uanset om der er booket tid eller ej til gennemfø- relse af en test,: ikke er muligt at gennemføre en it -baseret test for den samme elev mere end 2 gange frem til 1. april hvert skoleår. ikke er muligt at gennemføre en it -baseret test for den samme elev mere end 1 gang fra 1. april frem til sommerferien hvert skoleår. er muligt at gennemføre t est for sygdomsramte børn Krav 6. Skalering Evalueringsportalen skal hurtigt kunne skaleres, så en fler -dobling af driftsbelast- ningen kan håndteres  – Krav 7. Kapacitetstilpasninger I tilfælde af at belastning og forbrugsmønster æ ndrer sig væsentligt (i opadgående eller nedadgående retning), bør Tjenesteyder være villig til, under samme eller tilsvarende betingelser og efter forudgående varsel og aftale, at ændre konfigur   a- tionen (kapacitetstilpasninger) samt tilpasse aftalens driftsvederlag svarende til de deraf afledte og ændrede omkostninger. Dette kan tilbydes som optioner, jf. bilag 9. Krav 8. Tilbud på en fire -trins kapacitetsmodel Undervisningsministeriet har på basis af nedenstående vurderet kapacitetsbehovet og opstillet en fire-trins kapacitetsmodel. Undervisningsministeriet ønsker, at ti l- budet omfatter konfigurationsbeskrivelse og priser for neden for nævnte fire k  a- pacitetstrin. Kapacitetstrinnene 2006 og 2007 skal være inkluderet i Tjen  esteyders basistilbud, mens skaleringstrin 1 og 2 skal tilbydes som option og vedlægges bilag 9. ”Klik per sek.” er kun til orientering og er estimeret udfra et skøn om at der kli   k- kes 4 gange pr minut per test. Den reelle belastning vil afhænge af løsningsark   i- tekturen. Det er Tjenesteyders ansvar at beregne de konkret kapacitetskrav.
B i l a g   1 2   -   S e r v i c e m å l $ A S Q 2 3 7 2 1 5 . D O C 6 / 1 6 Tabel 1 - Skønnet kapacitetsbehov Kapacitetstrin 2006 2007 Skalerings- trin 1 Skalerings- trin 2 Prøver i perioden 1 maj - 15 juni 180.000 720.000 1.080.000 1.620.000 Estimerede prøvedage i perioden 15 25 30 30 Gennemsnit - prøver per dag   12.000 28.800 36.000 54.000 Spidstime - prøver per time    4.800 11.520 14.400 21.600 Gennemsnit - Klik pr sek. 133 320 400 600 Spidstime -     Klik pr sek.    320 768 960 1.440 Der er følgende forudsætninger for beregningen af kapacitetstrin: Tabel 2 - Forudsætninger for beregningen af kapacitetstrin Forudsætninger Elever pr årgang           60.000 Prøver 2006                    3 Prøver 2007                  12 Skaleringsfaktor (trin 1 og 2)               0,50 Prøvelængde (minutter)                  60 Prøvetimer pr dag (8-14)                    6 Spidstimen = 2/5 af gns. dag **)               0,40 Klik 4 pr minut**)                240 Forudsætninger markeret med **) er rene skøn. Evalueringsportalen forventes at have peak-perioder, hvor trafikken er intensive- ret. Dette må forventes at forekomme i dagtimerne mellem kl. 8.00 og 14.00 i fo r- bindelse med, at lærerne afvikler test som en del af   undervisningen. Krav 9. Peak-perioder Tjenesteyder har ansvaret for, at Evalueringsportalen også i peak -perioder kan opfylde det fastsatte serviceniveau. Krav 10. Differentieret svartider Det skal være muligt give en differentieret svartidsgaranti til forskellige bruge  r- grupper. Således skal det være muligt at sikre svartiderne overholdes, hvor en test er  booket/varslet testen på forhånd. Test, der ikke er booket, vil kunne køre men uden garanti for, at svartiderne overholdes.
B i l a g   1 2   -   S e r v i c e m å l $ A S Q 2 3 7 2 1 5 . D O C 7 / 1 6 Krav 11. Infrastruktur Tjenesteyder skal specificere infrastrukturkrav, herunder kapacitets og svar- tidskrav i forhold til: UNI-C login Sektornet og Skolernes it - udstyr I appendiks 1 til bilag 12 er vedlagt en beskrivelse af skolernes it-udstyr. Fra overtagelsesdagen for hele eller en del af systemet skal Tjenesteyder opfylde en række servicemål samt metoder og værktøjer til løbende rapportering og m å- ling af disse servicemål. Disse er beskrevet nedenfor.
B i l a g   1 2   -   S e r v i c e m å l $ A S Q 2 3 7 2 1 5 . D O C 8 / 1 6 4. Servicemål Krav 12. Servicemål for driftseffekt ivitet Evalueringsportalen skal overholde servicemål for driftseff ektivitet sådan som de fremgår af nedenstående   Tabel 3 - Servicemål for driftseffektivitet  (hele tabellen). Tabel 3 - Servicemål for driftseffektivitet Den aftalte driftstid: Aftalt driftstid A er kl. 07.00 til kl. 17.00 mandag til fredag Aftalt driftstid B er kl. 17.00 til kl. 07.00 mandag til fredag, samt kl. 00.00 til kl. 24.00 lørdag og søndag Den aftalte tilgæ   n- gelighed i aftalt driftstid Tilgængelighed A    er 99,9 % målt løbende over 4 uger i aftalt drfi tstid A Tilgængelighed B    er 95,0% målt løbende over 4 uger i aftalt drfitstid B Servicevindue 2 timer per måned i perioden 0.00-5.00. Kun varslet anvendelse af service- vinduet vil fragå i den aftalte driftstid B. De aftalte svartider i Portalen Mindst 95% af alle operationer skal besvares inden for 3 sekunder. Svarti- derne måles hos slutbrugeren (jf. snit A i modellen nedenfor) Differentieret svar- tider Det skal være muligt give en differentieret svartidsgaranti til forskellige br u- gergrupper. Fx skal det være muligt at sikre at sva rtiderne overholdes for   test der er booket/varslet på forhånd. Hvorimod test, der ikke er booket, vil kunne køre men uden garanti for, at svartiderne ove rholdes. Den aftalte kapaci- tet Evalueringsportalen skal yde en kapacitet der er bedre eller lig det aftalte kapacitets Trin. Ved målinger af kapaciteten skal Evalueringsportalen være belastet med minimum 95% af de aftalte transaktioner. Aftalt kapacitetstrin = [Her indsættes af Tjenesteyder den prcocent -sats, der tilbydes, såfremt procentsatsen er er høj ere end 95%.] Info. 3. Aftalt kapacitetstrin Såfremt Tjenesteyder ønsker at tilbyde en kapacitet, der er bedre en 95%,  bedes det tilbudte trin indsættes i skarpe parenteser i t  abellen ovenfor. Driftseffektivitet er defineret som forholdet mellem tilgængelig driftstid og aftalt driftstid. Ved tilgængelig driftstid forstås den aftalte driftstid minus den tid, hvor systemet ikke kan anvendes til fejlfri driftsafvikling på grund af fejl i materiel og/eller programmel, eller hvor svartiderne ikke opfylder de krav, der er defineret ovenfor. Driftsafbrydelse regnes fra det tidspunkt, hvor Tjenesteyder enten via overvå g- ningssystemet har fået kendskab til fejlen, eller via mail, fax eller telefon er blevet gjort bekendt med fejlen (har modtaget fejlmeddelelse), og indtil normal drift er genetableret.
B i l a g   1 2   -   S e r v i c e m å l $ A S Q 2 3 7 2 1 5 . D O C 9 / 1 6 Tjenesteyder kan ikke garantere svartider eller tilgængelighed i UNI  -login. Det forventes, at Tjenesteyder bidrager aktivt til afhjælpning af svartids  -problemer, der hidrører fra andre parte r, fx med afdækning af problemer, råd og optim   ering at snitflader, mv. 4.1.   Måling af servicemål Da Undervisningsministeriet ønsker driften leveret som en del af den samlede tj e- nesteydelse, er det vigtigt, at der løbende er fuld kontrol over Evalueringsport a- lens ydeevne. Krav 13. Integration til UNI-login Evalueringsportalen skal indgå en trepartsaftale med UNI -C om brugen af UNI- login. Krav 14. Overvågning og logning af svartider Evalueringsportalen skal overvåge og logge svartider i forhold til UNI -C login og de it - baserede test. Evalueringsportalen opgavebank Brugere UNI-C’s brugerdatabase (treparts SLA) Transaktions- test (transaktions SLA) A C B D Sektornet It-baserede test Materialer Undervisningsministeriet har identificeret fire grænseflader (figuren A  -D), hvor svartiderne skal overvåges/logges.
B i l a g   1 2   -   S e r v i c e m å l $ A S Q 2 3 7 2 1 5 . D O C 1 0 / 1 6 Krav 15. Logning af operationer via grænseflader Som udgangspunkt skal alle operationer via grænsefladerne logges, og de enkelte parters svartidsbidrag skal kunne identificeres. De overordnede behov for hver grænseflade er listet neden for:    A.   Der er behov for løbende at overvåge svartiderne i forhold til Evalueringspo  r- talens primære brugere inklusiv infr  astrukturens svartidsbidrag (som defineret i bilag 2). B.   Der er behov for løbende at overvåge Evalueringsportalens og de it  -baserede tests ydeevne eksklusiv infrastruktur bidrag i forhold til testenes primære br  u- gere (som defineret i bilag 2). C.   Evalueringsportalen skal indgå treparts aftale m ed UNI-C om anvendelsen af UNI-login, der skal anvendes af Evalueringsportalen. Der er her et behov for at registrere hændelser (fx. fejl) og forsinkelse i kommunikationen med dette delsystem. D.   Endelig vil der i forbindelse med de i kontrakten angivne prøve r og i forbin- delse med senere skaleringsovervejelser være behov for at kunne teste Evalu  e- ringsportalens ydeevne og tilgængelighed under en given belastning. Dette kan realiseres ved, at Tjenesteyder udarbejder et værktøj til generering af transaktioner. Krav 16. Målinger til brug for beregning af driftseffekt ivitet Tjenesteyder skal løbende udføre målinger til brug for beregning af driftseffektiviteten. Målingerne på hver part/snitflade  -aftale, der indgår i bere g- ningen af den samlede tilgængelighed, skal fremlægges hver for sig i en klar og let tilgængelig form. Driftseffektiviteten er defineret som forholdet mellem tilgængelig driftstid og a  f- talt driftstid: 4.2.    Tilgængelighed tilgængelig driftstid X    x 100 %     aftalt driftstid X              Ved tilgængelig dri  ftstid forstås aftalt driftstid minus den tid, hvor systemet eller en del af dette ikke kan anvendes til fejlfri driftsafvikling på grund af fejl i mater i- el og/eller programmel, eller hvor svartiderne ikke opfylder kravene. Driftshin- dringer, som Portalen er ansvarlig for, og udefra kommende forstyrrelser (elaf- brydelse, fejl i offentligt datanet og lignende) fragår ikke i den tilgængelige drif   t-
B i l a g   1 2   -   S e r v i c e m å l $ A S Q 2 3 7 2 1 5 . D O C 1 1 / 1 6 tid. Driftsafbrydelse regnes fra det tidspunkt, hvor fejlen er registreret hos Tjene- steyder, hvad enten registreringen er sket efter fejlmelding fra brugerne, eller fej- len er registreret som led i Tjenesteyders almindelige overvågningsforpligtelse, og indtil normal drift er mulig. Ethvert nedbrud/væsentligfejl indgår i beregningen med som minimum 5 minu   t- ters tab af tilgængelig driftstid.
B i l a g   1 2   -   S e r v i c e m å l $ A S Q 2 3 7 2 1 5 . D O C 1 2 / 1 6 5. Rapportering Krav 17. Overvågning af drift og driftsmålinger Tjenesteyder skal løbende overvåge Evalueringsportalens drift, herunder foretage driftsmåli nger. Tjenesteyder skal månedligt rapportere om driftsforhold, herunder opfyldelsen af servicemål. Rapportering skal baseres på to dokumentationsomr å der: - Driftsrapporter - Udviklings-, vedligeholdelses- og fejllog Det første område er løbende dokume   ntation af Portalens drift og anvendes til vurdering af belastningen, samt som dokumentation for Tjenesteyders service- målsgarantier. Det sidste område er dokumentation for Portalens opsætning, ændringer og reg i- strering af eventuelle fejl/fejlretninger. Der ønskes klar, forklarende og let tilgængelig dokumentation. 5.1.    Driftsrapporter Krav 18. Driftsrapport Tjenesteyder skal månedsvis aflevere en driftsrapport, der indeholder dokument a- tion af: Overordnet beskrivelse af systemets status Kapacitetsudnyttelse på systemets enkelte komponenter Afvigelser i driften, herunder fejllog og sikkerhedsafvigelser. Af driftsrapporten skal desuden fremgå opnået driftseffekt  ivitet, tidspunkter og varighed for både planlagt og ikke planlagt udetid/nedetid, opnåede svart  i- der og antal transaktioner. Driftsrapporterne skal endvidere indeholde korte, men fyldestgørende oply s- ninger om eventuelle opståede fejl, reaktionstider, årsag og fejl  -retning i må- leperioden. Der skal endvidere ved konstaterede fejl være en reference til fej  l- loggen, således at det er muligt at analysere opståede fejl og fejlretning mere indgående. Bortset fra rapportering om eventuelle afvigelser skal ovennævnte aktiviteter direkte kunne indføjes i driftsinstruksen med en reference til p å gældende driftsrapport og omvendt.
B i l a g   1 2   -   S e r v i c e m å l $ A S Q 2 3 7 2 1 5 . D O C 1 3 / 1 6 I tilfælde af at Tjenesteyder kan forudse, at driftsstabiliteten er truet som følge af kapacitetsproblemer eller andet, skal denne hurtigst muligt underrette Portalen skriftligt. Desuden skal Tjenesteyder stille forslag til løsninger. Krav 19. Rapportering af driftseffektivitet Tjenesteyder skal løbende udføre målinger til brug for beregning af driftseffektiviteten. Målingerne og de elementer, der indgår i målingerne og i beregningen af den samlede tilgængelighed, skal fremlægges hver for sig i en klar og let tilgæ  ngelig form. Det skal som minimum oplyses, hvor mange timer portalen har været ti  lgængelig,   hvor mange timer portalen skulle være tilgængelig (efter kontrakten), hvor mange nedbrud der har været med angivelse af timeforbrug, hvor mange service-vinduer der har været med angivelse af timeforbrug. Krav 20. Fejllog Tjenesteyder skal udarbejde og vedligeholde en fejllog. I fejlloggen skal alle fejl og andre problemer registreres. For alle fejl og problemer skal fremgå: Identifikationsnummer Tidspunkt Fejl/problem-kategori Varighed Årsag Håndtering Vedligeholdelses/fejlloggen skal vedlægges som bilag til den må   nedlige drifts- rapport. Krav 21. Kategorisering af fejl Fejl og problemer skal inddeles i kategorier baseret på fejlen betydning for br u- gerne, nedenstående er et eksempel: Kategori 1: Alvorlige fejl, som er fejl, der medfører, at anvendelsen af syst e- met må suspend eres, eller fejl, der forårsager tab af data. Kategori 2: Betydelige fejl, som er fejl, der medfører, at dele af eller visse funktioner i systemet ikke kan anvendes, og fejlen ikke med rimelighed kan omgås. Kategori 3: Ubetydelige fejl, som er fejl, der ikke forhindrer fuld anvendelse af en funktion, eller en fejl, der kan omgås. Kategori 4: Dokumentationsfejl, som er fejl i systemets dokumentation (Skriftligt materiale, skærmbillede, hjælpetekst m.v.) Vedligeholds /fejlrapporteringen skal omfatte en plan for afhjæl  pning af fejl. Med beskrivelse af fejlkilden og de indsatser, der skal afhjælpe fejlen.
B i l a g   1 2   -   S e r v i c e m å l $ A S Q 2 3 7 2 1 5 . D O C 1 4 / 1 6 5.2.   Overvågnings - og anvendelsesrapportering Krav 22. Overvågning Tjenesteyder skal tilrettelægge og proaktivt overvåge driften af portal og tests   y- stem, således at fl askehalse og driftsforstyrrelser så vidt muligt undgås. Der er behov for løbende at overvåge særligt testsystemets, men også portalens, ydeevne i forhold til brugen. Endelig vil der i forbindelse med de angivne prøver og tests, og i forbindelse med overvejelser om skalering være behov for at kunne teste ydeevne og tilgæ  ngelighed under en given belastning. Krav 23. Dokumentation af de svartider Evalueringsportalen skal indeholde faciliteter, der gør det muligt løbende at d  o- kumentere Evalueringsportalens svartider og tilgængelighed i forhold til de pr  i- mære brugere. Det skal være muligt at identificere svartiderne i forhold til den enkelte test og svartiderne for Evalueringsportalen som helhed. Krav 24. Brugerstatistik Tjenesteyder skal foretage brugerstatistik på Evalueringsp ortalen. Statistikken skal som minimum dække brugernes transaktioner op imod konkrete områder som minimum synliggjort på vejledninger og fagspecifikke materialer inden for det enkelte fag. Krav 25. Anvendelsesrapport Tjenesteyder skal foretage målinger af belastni ngen på portalen. Måli  ngerne skal som minimum give viden om: - mindst travle perioder på døgnet og året. - mest travle perioder på døgnet og året. - belastningen over et døgn. - belastningen over et år. - antal besøgende per dag og per måned. - antal hits per dag og per måned. - antal unikke brugere per dag og per måned. - peak-opgørelse på visits og hits fordelt på travleste time og travleste dag i en uge og per måned. Tjenesteyder skal levere denne information som en anvendelsesrapport.
B i l a g   1 2   -   S e r v i c e m å l $ A S Q 2 3 7 2 1 5 . D O C 1 5 / 1 6 5.3.  Rapportering i forhold til udvikling og vedligehold Undervisningsministeriet ønsker løbende at kunne inspicere og godkende krav  - og designdokumenter. Desuden skal Tjenesteyder stille sagkyndig ekspertise til rå- dighed for drøftelse af spørgsmål og kommentarer omkring den nævnte dokume n- tation. Krav 26. Inspektion af kildekode Tjenesteyder skal forpligte sig til at acceptere en løbende inspektion af systemd o- kumentation og/eller kildekode i projektets forløb. Denne inspektion skal ku nne foretages af tredje part på Undervisningsministeriets ve gne. Undervisningsministeriet og Tjenesteyder skal i samråd træffe beslutning om evt. ændringer, baseret på nævnte inspektioner af systemdokumentation og inspektion af kildekode. Tjenesteyder skal månedsvis aflevere status - og aktivitetsrapporter. Krav 27. Aktivitetsrapport Aktivitetsrapporten skal som minimum indeholde: Aktiviteter i forhold til vedligeholdelse Aktiviteter i forhold til support Registrerede fejl, samt indsats udført for at afhjælpe fejlen 5.4.    Kontinuitet i ydelsen Undervisningsministeriet ønsker at sikre en  kontinuitet i ydelsen, hvorfor der stil- les en række krav til Tjenesteyders sikring af dette. Krav 28. Præventiv vedligeholdelse og rettelser Det skal være muligt at foretage præventiv vedligeholdelse og rettelser på syst e- met, uden at tilgængelighed og svartider r  educeres. Krav 29. Konfigurationsstyring Tjenesteyder skal sikre, at der sker en effektiv konfigurationsstyring, således at det undgås at nye fejl introduceres ved rettelsen af andre fejl.
B i l a g   1 2   -   S e r v i c e m å l $ A S Q 2 3 7 2 1 5 . D O C 1 6 / 1 6 6. Liste over kravopfyldelse Der henvises til bilag 3 for en konkret vejledning i, hvordan listen skal udfyldes. Krav 1 2 Problemløsning Krav 2 2 Orienteringspligt vedr. opgradering Krav 3 3 Serviceniveau - sikre funktionalitet, kapacitet og tilgængelighed Info. 1 3 Opretholdelse af serviceniveau Krav 4 3 Evalueringsportalens må ikke gå ned Info. 2 3 Beskrivelse af drifsplanlægning/beredskab Krav 5 5 Antal test per elev Krav 6 5 Skalering Krav 7 5 Kapacitetstilpasninger Krav 8 5 Tilbud på en fire-trins kapacitetsmodel Krav 9 6 Peak-perioder Krav 10 6 Differentieret svartider Krav 11 7 Infrastruktur Krav 12 8 Servicemål for driftseffektivitet Info. 3 8 Aftalt kapacitetstrin Krav 13 9 Integration til UNI-login Krav 14 9 Overvågning og logning af svartider Krav 15 10 Logning af operationer via grænseflader Krav 16 10 Målinger til brug for beregning af driftseffektivitet Krav 17 12 Overvågning af drift og driftsmålinger Krav 18 12 Driftsrapport Krav 19 13 Rapportering af driftseffektivitet Krav 20 13 Fejllog Krav 21 13 Kategorisering af fejl Krav 22 14 Overvågning Krav 23 14 Dokumentation af de svartider Krav 24 14 Brugerstatistik Krav 25 14 Anvendelsesrapport Krav 26 15 Inspektion af kildekode Krav 27 15 Aktivitetsrapport Krav 28 15 Præventiv vedligeholdelse og rettelser Krav 29 15 Konfigurationsstyring