Connecting Business & Technology Appendix 1 til Bilag 12 – Notat om skolernes it- udstyr 28. juni 2005 Undervisningsministeriets udbud - Fremme af eva- lueringskulturen i folkeskolen
© Devoteam Fischer & Lorenz A/S 2005 Dette dokument er udarbejdet for Undervisningsministeriet af Devoteam Fischer & Lorenz A/S. Undervisningsministeriet har ret til at kopiere og distribuere dette dokument. Enhver anden kopiering og distribution må kun finde sted efter aftale parterne imellem. Enhver kopi skal være forsynet med rapportens titel, dato og denne notits.
A p p e n d i x   1   t i l   B i l a g   2   -   k r a v s p e c i f i k a t i o n $ A S Q 2 3 7 2 1 6 . D O C 1 / 1 6 Indholdsfortegnelse 1. Indledning ................................   ................................ .....2 1.1. Datakilder ................................ ....... 2 1.1.1. Hardware m.v............................................................................................................. 2 1.1.2. Styresystemer og software ......................................................................................... 2 2. Skolernes IT-udstyr ..................................................... 4 2.1. PC’er – ................................ ..... 4 2.1.1. Type ........................................................................................................................... 4 2.1.2. Antal........................................................................................................................... 4 2.1.3. Kapacitet .................................................................................................................... 7 2.2. Styresystem, type og version    ................................ .......... 8 2.3. Browser, type og version    ................................ ................ 9 2.4. Internetbåndbredde  - til skolen og pr. maskine ............................................ 10 2.4.1. Båndbredde pr. skole. ............................................................................................... 11 2.4.2. Båndbredde pr. maskine ........................................................................................... 12
A p p e n d i x   1   t i l   B i l a g   2   -   k r a v s p e c i f i k a t i o n $ A S Q 2 3 7 2 1 6 . D O C 2 / 1 6 1. Indledning Undervisningsministeriet har via UNI-C tilvejebragt følgende oplysninger om skolernes IT-udstyr: Pc'ere - Antal, type og kapacitet Styresystemer - type og version Browser - type og version Internetbåndbredde (til skolen og per maskine) Oplysningerne er indsamlet over en ganske kort periode hvorfor oplysningerne ikke i omfang giver en fuldstændig og opdateret beskrivelse. De vedlagte oply  s- ninger er stykket sammen ved at udnytte allerede kendte data suppleret med data indsamlet ved en elektronisk baseret spørgeskemau ndersøgelse. Med mængden og kvaliteten af de indsamlede data er det Undervisningsminister  i- ets opfattelse, at det er lykkedes at skabe et retvisende øjebliksbillede af udstyrss i- tuationen på skole rne. 1.1.    Datakilder 1.1.1. Hardware m.v. 1.1.1.1. Frie grundskoler Her er anvendt de data, som skolerne har indberettet til Undervisningsministeriet (CiS) i forbindelse med ansøgning om tilskud. Disse data er beriget med yderlig e- re omlysninger fra UNI•C’s s algs- og leverancesystem. 1.1.1.2. Offentlige grundskoler UNI-C har udsendt et elektronisk spørgeskema til belysning af hardwaresituati o- nen til 1.650 offentlige grundskoler. Heraf har 1.500 skoler faktisk modtaget spø rgeskemaet og af disse har 665 besvaret skemaet. Disse data er beriget med data om båndbredde til skolerne fra UNI•C’s salgs  - og leverancesystem. 1.1.2. Styresystemer og software Disse oplysninger er af flere grunde ikke indsamlet via spørgeskemaundersøge  l- sen. For det første findes de ikke i dat agrundlaget for de frie grundskoler hvilket ville betyde at undersøgelsen ikke ville vise situationen i denne gruppe. For det andet – indrapportere disse oplysninger. Der ville med andre ord være en ikk  e ubetydelig risiko for at opgaven med at udfylde det samlede spørg eskema således ville blive for stor, hvorfor svarprocenten ville blive påvirket i negativ retning.
A p p e n d i x   1   t i l   B i l a g   2   -   k r a v s p e c i f i k a t i o n $ A S Q 2 3 7 2 1 6 . D O C 3 / 1 6 UNI-C har i stedet valgt at indsamle disse data ud fra de data, som til enhver tid opsamles i forbindelse med trafik til siderne på emu.dk. Rationalet er, at den al t- overvejende trafik til netop dette sted genereres fra skolerne. Data fra denne trafik om browsertyper og styresystemer giver altså et særdeles præcist billede af situ a- tionen på dett e område i skoleverdenen.
A p p e n d i x   1   t i l   B i l a g   2   -   k r a v s p e c i f i k a t i o n $ A S Q 2 3 7 2 1 6 . D O C 4 / 1 6 2. Skolernes IT-udstyr 2.1.    PC’er –  type, antal og kapacitet 2.1.1. Type Type er her defineret som PC contra Macintosh. Defineret således har ingen sk o- ler oplyst maskintype. Undersøgelsen af browser og styresystem viser at under 1% af maskinerne på skolerne er Macintosh. Svaret på hvilke maskintyper der findes er altså, at Wi ndows-baserede maskiner er altdominerende, men at der er en lille (men erfaringsmæssigt også meget trofast) skare af Macintosh   -brugere på skolerne. Type kan også tolkes som  stationær contra bærbar eller tynd klient. Under 10% af skolerne oplyser at der ikke er bærbare, mens ca. 50% oplyser at der er højst 3 bærb re på skolen. Der findes et mindre antal enkeltskoler, hvor  bestanden af bærbare er betyd  elig. 68% af skolerne oplyser, at de ikke anvender tynde klienter, mens 32% anvender tynde klienter. Ingen skoler anvender udelukkende tynde klienter. 2.1.2. Antal Nedenfor præsenteres resultatet af undersøgelsen af antal maskiner pr. sk   ole. Her er der ikke taget hensyn til alder eller type. 0-9 0,9 0,9 10-19 6,5 7,4 20-29 13,5 20,9 30-39 10,4 31,3 40-49 10,2 41,5 50-59 11,1 52,6 60-69 10,8 63,5 70-79 8,7 72,2 80-89 7,1 79,2 90-99 4,7 83,9 100-109 5,3 89,2 110-119 2,9 92,0 120-129 2,4 94,4 130-139 1,5 95,9 140-149 1,1 97,0 150-159 0,9 97,9 160-169 0,6 98,5 170-179 0,6 99,1 180-189 0,3 99,4
A p p e n d i x   1   t i l   B i l a g   2   -   k r a v s p e c i f i k a t i o n $ A S Q 2 3 7 2 1 6 . D O C 5 / 1 6 190-199 0,2 99,5 200- 0,5 100,0 Procentvis fordeling 0,0 2,0 4,0 6,0 8,0 10,0 12,0 14,0 16,0 Antal mask iner Kumuleret procentvis fordeling 0,0 25,0 50,0 75,0 100,0 Antal m askiner Definerer man en tidssvarende PC som en maskine, der højst er tre år gammel, bliver billedet som vist nedenfor, hvor billedet for alle maskiner er taget med for sammenligningens skyld.
A p p e n d i x   1   t i l   B i l a g   2   -   k r a v s p e c i f i k a t i o n $ A S Q 2 3 7 2 1 6 . D O C 6 / 1 6 0,0 5,0 10,0 15,0 20,0 25,0 30,0 Antal maskiner alle tidssv. På tabelform 0-9 26,1 26,1 10-19 17,2 43,3 20-29 18,9 62,2 30-39 11,5 73,8 40-49 8,8 82,6 50-59 5,8 88,5 60-69 4,6 93,1 70-79 2,4 95,5 80-89 1,2 96,7 90-99 1,0 97,8 100-109 1,0 98,8 110-119 0,4 99,3 120-129 0,0 99,3 130-139 0,1 99,4 140-149 0,3 99,7 150-159 0,0 99,7 160-169 0,0 99,7 170-179 0,1 99,9 180-189 0,0 99,9 190-199 0,0 99,9 200- 0,1 100,0 Man bemærker, at der er en betydelig bestand af ældre, ikke -tidssvarende maski- ner på sk olerne. Det skal bemærkes, at der som følge af programmet ”it i folk eskolen” i løbet af årene 2005 -2007, sandsynligvis vil ske en betydelig k apacitets opbygning af tidsvarende PC’er i danske folkeskoler. Der ydes et samlet årligt tilskud til ko m-
A p p e n d i x   1   t i l   B i l a g   2   -   k r a v s p e c i f i k a t i o n $ A S Q 2 3 7 2 1 6 . D O C 7 / 1 6 muner til køb af udstyr (hovedsagligt PC’er, jf. ”positivlisten” i re    tningslinierne for tilskud: http://us.uvm.dk/grundskole/undervisningsmidler/it/Itifolkeskolen/retningslinier0 5.htm?menuid=102510) på op til 120 -125 mio. kr. pr. år mod at kommune r- ne/skolerne selv foretager en tilsvarende investering – på op til 250 mio. kr. pr. år. Ansøgningsrunden i 2005 har resulteret i, at  ca. 85% af statsmidlerne er blevet ansøgt og skal udmøntes inden dette finansårs u   dgang. I samme forbindelse vil blive tilvejebragt et præcist overblik over den sa  mlede it-kapacitet på folkeskoler og frie grundskoler, idet det er en tilskudsbetingelse, at alle skoler i tilskudsmod- tagende kommuner og alle tilskudsmodtagende frie grundskoler indberetter deres samlede bestand af elevrettet it-udstyr til et offentligt tilgængeligt web  -site, som UNI-C står for udvikling og drift af. 2.1.3. Kapacitet 2.1.3.1. Diskkapacitet Her er billedet som vist nedenfor Op til 10 GB 34,3 34,3 11-40 GB 44,4 78,7 41-80 GB 14,7 93,5 Over 80 GB 6,5 100,0 Tabellen skal læses således at af samtlige mask   iner på skolerne har 34,3% en harddiskkapacitet på 10 GB eller deru nder etc. 2.1.3.2. RAM-kapacitet Op til 64 MB 17,5 17,5 64-128 MB 27,8 45,4 128-256 MB 38,0 83,4 Over 256 MB 16,6 100,0 Tabellen læses som tabe  llen ovenfor. 2.1.3.3. Video-RAM kapacitet Endelig kan det være interessant at kende kapaciteten på maskinernes v   ideokort. Denne fordeling fremgår af tabellen n edenfor.
A p p e n d i x   1   t i l   B i l a g   2   -   k r a v s p e c i f i k a t i o n $ A S Q 2 3 7 2 1 6 . D O C 8 / 1 6 Op til 16 MB 36,5 36,5 16-32 MB 26,6 63,1 32-64 MB 23,7 86,8 64-128 MB 10,7 97,5 Over 128 MB    2,5 100,0 2.2.    Styresystem, type og version Tabellen nedenfor viser hvilke typer styresystem, der har ligget på de m askiner, som været anvendt, når der er gener   eret trafik mod webstedet emu.dk. Tallene er opsamlet i perioden 01.03.2005-02.06.2005. OS type/version Andel Antal WinXP 63.9% 1042877 Win98 18.4% 299814 Win2000 9.7% 158595 WinNET 5.4% 88044 WinME 0.8% 13853 Diverse 0.5% 7796 MacOSX 0.3% 4892 Win95 0.3% 4484 WinNT 0.3% 4400 MacPPC 0.2% 2642 Linux 0.2% 2603 Ikke tilgængelig 0.0% 749 SunOS 0.0% 301 FreeBSD 0.0% 24 Win32 0.0% 6 OS/2 0.0% 1 WAP 0.0% 1 Amiga 0.0% 1 Der er altså  en betydelig overvægt af Windows  -baserede styresystemer. Den nye- ste type, WindowsXP, dominerer med 63,9 %, men der er stadigvæk knap 20%, som anvender det ældre styr  esystem Windows98. Man kan samtidig udlede af tallene at hardwareplatformen Mac ikke har nogen nævneværdig u dbredelse.
A p p e n d i x   1   t i l   B i l a g   2   -   k r a v s p e c i f i k a t i o n $ A S Q 2 3 7 2 1 6 . D O C 9 / 1 6 2.3.    Browser, type og version Tabellen nedenfor viser hvilke browsertyper, der har været anvendt, når der er g   e- nereret trafik mod webstedet emu.dk. Tallene er opsamlet i perioden 01.03.2005- 02.06.2005. Tabellen viser, at brugerne af emu.dk reelt kun anvender ganske få bro wsertyper og – Tabellen viser samtidig, at de resterende 2,3% stammer fra ikke mindre end (mindst) 34 forskellige browsertyper og –
A p p e n d i x   1   t i l   B i l a g   2   -   k r a v s p e c i f i k a t i o n $ A S Q 2 3 7 2 1 6 . D O C 1 0 / 1 6 Browser type/version Andel Antal IE 6.x 93.0% 1514634 IE 5.x 3.9% 62957 Firefox 1.x 1.8% 29162 Diverse 0.5% 7789 Safari 1.x 0.2% 3639 Mozilla 1.x 0.2% 3182 Firefox 0.x 0.1% 2020 Opera 7.x 0.1% 1589 Netscape 7.x 0.1% 1570 IE 4.x 0.1% 962 Opera 8.x 0.0% 521 Netscape 4.x 0.0% 394 IE Offline Browser 0.0% 268 Girafabot 0.0% 244 Konqueror 3.x 0.0% 171 Ikke tilgængelig 0.0% 111 Cerberian Drtrs 0.0% 50 Netscape 6.x 0.0% 36 Galeon 1.x 0.0% 33 Chimera 0.x 0.0% 22 Firebird 0.x 0.0% 9 Konqueror 0.0% 7 Inktomi 0.0% 6 Mozilla 0.x 0.0% 5 WebCapture 0.0% 5 Camino 0.x 0.0% 4 Netscape 3.x 0.0% 3 grub-client 0.0% 2 MultiZilla 0.0% 2 Wayback Machine 0.0% 1 Profile 2.x 0.0% 1 OmniWeb 5.x 0.0% 1 Phoenix 0.0% 1 4.x 0.0% 1 Site Rippers 0.0% 1 cURL 0.0% 1 Aweb/Voyager 0.0% 1 2.4.    Internetbåndbredde  - til skolen og pr. maskine Alle de skoler, som UNI-C i denne del af undersøgelsen har data fra, er på Se  k- tornet. Stort set alle disse skoler har en ADSL-forbindelse. De resterende skoler
A p p e n d i x   1   t i l   B i l a g   2   -   k r a v s p e c i f i k a t i o n $ A S Q 2 3 7 2 1 6 . D O C 1 1 / 1 6 har en forbindelse, som kan sammenlignes med en ADSL forbindelse med den samme kapacitet bå de upstream og downstream. Når man siger interne tbåndbredde kan der med ADSL -forbindelse menes to ting – kapacitet mod skolen (downstream) og kapacitet fra skolen (upstream). Skal der hentes indhold til skolen er det downstream, der er interessant, hvorimod upstream kapaciteten er interessant hvis der skal sendes fra skolen. Begge disse størrelser er belyst nedenfor. De skoler, som ikke er på Sektornet, er af tidsmæssige grunde ikke medt   aget i denne undersøgelse. UN I-C ved, at nogle af disse har stor båndbredde, fordi de er tilkoblet fibernetværk. Den resterende gruppe skoler vurderer UNI  -C, med bag- grund i den daglige kontakt med skolerne, er sammenlignelige kapacitetsmæ  ssigt med skolerne på Sektornet. Oplysninger om antal maskiner på skolerne har UNI -C kun for gruppen på 665 skoler, som har svaret i spørgeskemaundersøgelsen, så resultater vedrørende båndbredde pr. maskine hidrører fra de  nne gruppe. 2.4.1. Båndbredde pr. skole. 64 0,2 32 0,9 128 0,4 64 1,1 256 0,6 128 1,6 512 15,0 256 0,2 2048 72,6 512 84,8 4096 10,9 768 11,2 8096 0,4 2048 0,2 Det skal bemærkes, at kapaciteten 1024 kb Upstream ikke findes. Grafisk ser billedet sål edes ud:
A p p e n d i x   1   t i l   B i l a g   2   -   k r a v s p e c i f i k a t i o n $ A S Q 2 3 7 2 1 6 . D O C 1 2 / 1 6 Internetkapacitet Dow nstream 0,0 10,0 20,0 30,0 40,0 50,0 60,0 70,0 80,0 kapacitet Internetkapacitet Upstre am 0,0 10,0 20,0 30,0 40,0 50,0 60,0 70,0 80,0 90,0 Kapacitet Der er en stor variation i skolernes størrelse og i antal maskiner på skolerne. Bi  l- ledet, som tegner sig, er at skolerne har valgt en forholdsvis billig standardløsning (typisk 2048/512) – forbindelsen. 2.4.2. Båndbredde  pr. maskine Her skiftes der til data fra spørgeskemaundersøge  lsen. 2.4.2.1. Upstream –    fra skolen: Data er grupperet i enheder af 5 kb.
A p p e n d i x   1   t i l   B i l a g   2   -   k r a v s p e c i f i k a t i o n $ A S Q 2 3 7 2 1 6 . D O C 1 3 / 1 6 Som det ses har mere end 75% af skolerne mindre end 20 kb/maskine til rå dighed upstream. Det gælder altså også at mindre end 25% af skolerne har 20 kb eller derover til rådighed pr. maskine upstream. 0-5 11,8 11,8 5-10 35,1 46,9 10-15 18,5 65,4 15-20 12,1 77,5 20-25 7,0 84,5 25-30 7,0 91,4 30-35 2,4 93,8 35-40 2,1 96,0 40-45 1,1 97,1 45-50 0,5 97,6 50-55 0,3 97,9 55-60 0,3 98,1 60-65 0,0 98,1 65-70 0,3 98,4 70-75 0,5 98,9 75-80 0,0 98,9 80-85 0,0 98,9 85-90 0,3 99,2 90-95 0,0 99,2 95-100 0,0 99,2 100- 0,8 100,0 Båndbredde pr. maskine upstream 0,0 10,0 20,0 30,0 40,0 båndbre dde  (k b)
A p p e n d i x   1   t i l   B i l a g   2   -   k r a v s p e c i f i k a t i o n $ A S Q 2 3 7 2 1 6 . D O C 1 4 / 1 6 Kumulere t båndbredde pr. mas kine  upstream 0,0 50,0 100,0 150,0 båndbredde (k b) Den svage sammenhæng mellem båndbredde og antal mask   iner kan illustreres som nedenfor, hvor hver skole er en prik i diagrammet. Her er tallene hentet fra de frie grundskoler. Bemærk at 2.aksen er logaritmisk. 10 100 1000 0 50 100 150 200 Antal m askiner 2.4.2.2. Downstream –  trafik mod skolen. Data er grupperet i enheder af 10 kb. Tabellerne viser, at lidt mere end 75% af skolerne har mindre end 70 kb til rådi g- hed downstream pr. maskine. Altså har lidt mindre end 25% af skolerne 70 kb e l- ler derover til rådighed downstream pr. maskine. 0-10 1,9 1,9 10-20 14,5 16,4 20-30 18,5 34,9 30-40 15,3 50,1 40-50 12,1 62,2 50-60 6,2 68,4 60-70 7,0 75,3
A p p e n d i x   1   t i l   B i l a g   2   -   k r a v s p e c i f i k a t i o n $ A S Q 2 3 7 2 1 6 . D O C 1 5 / 1 6 70-80 4,0 79,4 80-90 6,4 85,8 90-100 1,6 87,4 100-110 2,9 90,3 110-120 2,7 93,0 120-130 1,6 94,6 130-140 0,3 94,9 140-150 1,1 96,0 150-160 0,3 96,2 160-170 0,0 96,2 170-180 1,3 97,6 180-190 0,3 97,9 190-200 0,0 97,9 200- 2,1 100,0 Båndbredde pr. maskine dow nstream 0,0 5,0 10,0 15,0 20,0 båndbredde (kb) Kumulere t båndbredde  pr. maskine downstre am 0,0 25,0 50,0 75,0 100,0 båndbredde (kb) Som ovenfor kan den svage afhængighed me  llem båndbredde og antal maskiner på skolerne illustreres med et ’scatter -plot’. Data er igen hentet fra de frie grund- skoler.
A p p e n d i x   1   t i l   B i l a g   2   -   k r a v s p e c i f i k a t i o n $ A S Q 2 3 7 2 1 6 . D O C 1 6 / 1 6 100 1000 10000 0 50 100 150 200 Antal m askiner Det bemær  kes, at 2.aksen er logaritmisk.