Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf. 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk 23. februar 2006 Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg I forbindelse med behandlingen af (L 101) Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen (Styrket evaluering og anvendelse af nationale test som pædagogisk redskab samt obligatoriske prøver m.v.) har   Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 8. februar 2006 stillet mig føl- gende spørgsmål: Spørgsmål 14: ”Deler ministeren OECD’s vurdering i rapporten om grundskolen i Danmark fra 2004, at der er en række uheldige erfaringer med rangord- ning som følge af offentliggørelse af testresultater fra test i skoleforløbet, jf. bemærkningerne til § 1, nr. 18, og finder ministeren, at der kan opstå lignende uheldige erfaringer i forbindelse med rangordning af skoler som følge af offentliggørelse af prøveresultater fra afgangsprøven?” Svar: Jeg er enig i, at det ville være uheldigt, hvis resultater fra obligatoriske test midt i skoleforløbet blev offentliggjort og dannede grundlag for rangordning af skoler og/eller kommuner. Som det følger af bemærk- ningerne til § 1, nr. 18, udgør resultaterne af testene et internt pædago- gisk arbejdsredskab, der sammen med andre dele anvendes i den løbende undervisningsproces. Der er således tale om et værktøj, der adskiller sig fra oplysninger om afsluttende karakterer, der dækker et samlet fag. Offentliggørelsen af karaktererne ved folkeskolens afsluttende prøver har fundet sted siden 2000. Offentliggørelsen skal muliggøre, at skolernes resultater bliver kendt af borgerne og dermed giver anledning til en posi- tiv dialog om undervisningen og resultaterne. Dette har ikke givet anled- ning til uheldige erfaringer. Offentliggørelsen indeholder ikke en rang- ordning af skoler.
2 Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder