Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

I forbindelse med behandlingen af (L 101) Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen (Styrket evaluering og anvendelse af nationale test som pædagogisk redskab samt obligatoriske prøver m.v.) har  

Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 9. marts 2006 stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 30:

”Hvordan forholder ministeren sig til de mange indkomne protestskrivelser fra lærerne, og bliver henvendelserne om bl.a. tests inddraget i forligspartiernes overvejelser om det hensigtsmæssige i lovforslaget?”

 

Svar:

Den 1. marts 2006 blev lovforslag nr. L 170 fremsat indeholdende en række initiativer, der sammen med L 101, skal give en bedre folkeskole. Målet er styrket faglighed, styrket evaluering og opfølgning samt en præcisering af kommunernes ansvar for folkeskolen.

 

I forbindelse hermed har Undervisningsministeriet modtaget høringssvar fra mange interessenter. De fleste er positive, nogle er kritiske. Der har også været bemærkninger, som har hvilet på misforståelser af lovforslaget. Jeg har derfor på Undervisningsministeriets hjemmeside under overskriften Den gode skole kommenteret disse misforståelser. Det gælder også forholdet til test i L 101. Jeg kan derfor henvise hertil og til lovforslagenes bemærkninger.

 

Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Bertel Haarder