Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf. 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk 23. februar 2006 Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg I forbindelse med behandlingen af (L 101) Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen (Styrket evaluering og anvendelse af nationale test som pædagogisk redskab samt obligatoriske prøver m.v.) har Folketin- gets Uddannelsesudvalg i brev af 8. februar 2006 stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 8: ”Hvordan skal forældre, lærere, elever, uafhængige iagttagere m.fl. kunne vurdere testenes hensigtsmæssighed, hvis testopgaverne er hemmelige, og kan det praktiske hensyn til genanvendelse, jf. bemærkningerne til § 1, nr. 18, overtrumfe det demokratiske hensyn?” Svar: Med henblik på at anskueliggøre testenes virkemåde og opgavetyper vil der blive offentliggjort demonstrationsudgaver af de enkelte test. Yder- mere vil den tjenesteyder, der vinder udbudsforretningen, skulle redegøre nøje for testenes virkemåde, således at alle, der har interesse heri, kan sætte sig ind i denne. Dertil kommer, at den samlede evalueringspakke – herunder især testene – skal underlægges en ekstern evaluering. Endeligt skal fremhæves, at læreren vil få adgang til de opgaver, som lærerens elever har besvaret. Der vil blive tale om så stor åbenhed som muligt med de begrænsninger, der følger af, at resultaterne ikke skal kunne an- vendes til rangordning af elever, skoler, kommuner mv., og at opgaverne i opgavebanken skal kunne genbruges. Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder