Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf. 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk 27. februar 2006 Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg I forbindelse med behandlingen af (L 114) Forslag til Lov om uddannel- sen til professionsbachelor som pædagog har Folketingets Uddannelses- udvalg i brev af 2. februar 2006 stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 1: ”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 1. februar 2006 fra Pæ- dagogstuderendes Landssammenslutning, jf. L 114 - bilag 4.” Svar: De overordnede mål med reformen er, at - fastholde uddannelsen som en generalistuddannelse, - styrke pædagogens specifikke kompetencer ved indførelse af specialise- ringer i linjefag og specialisering i brugergruppe, - øge fagligheden ved indførelse af centralt fastlagte centrale kundskabs- og færdighedsområder, - styrke pædagogens kompetencer i forhold til sprogstimulering og evne til kommunikation med forældre og sociale myndigheder ved at styrke faget dansk og - øge det uddannelsesmæssige udbytte af praktikuddannelsen. Specialiseringsmodellen indføres for at sikre, at pædagoger dels har gene- rel viden om hele det pædagogiske arbejdsfelt og er i stand til at arbejde med forskellige indsatsområder ud fra et helhedssyn, dels har viden om specifikke gruppers særlige behov. Den foreslåede specialisering tilsigter således generelt at styrke den studerendes kompetencer til at udøve den pædagogiske profession uafhængigt af løbende ændringer på det pæda- gogiske arbejdsmarked. Det er et af målene med reformen, at den studerendes uddannelsesmæs- sige udbytte af praktikken skal øges. Målet opnås ikke i sig selv ved en omlægning af praktikkens finansiering, men ved en opstramning af reg- lerne om praktikuddannelsens tilrettelæggelse. Derfor skal - der fastlægges uddannelsesmæssige mål for den enkelte praktikperiode,
2 - de arbejdsfunktioner, den studerende udfører, skal tilrettelægges med henblik på, at den studerende erhverver kompetencer til den senere ud- førelse af erhvervet, - det gøres tydeligt, hvilke opgaver uddannelsesinstitution, praktiksted og studerende har i forbindelse med forberedelse, gennemførelse og efter- behandling af praktik, og - der indføres en praktikuddannelsesplan, som skal bruges i vejledning og evaluering, og den skal sikre sammenhæng mellem praktikken og uddan- nelsen i øvrigt. Desuden mener jeg, at rigtig praktik er praktik, hvor man indgår i de daglige rutiner på praktikstedet.   Enlige forsørgeres økonomiske forhold som pædagogstuderende ændres ikke ved nærværende lovforslag. Muligheder for at gennemføre uddan- nelsen med stipendium reguleres af SU-loven. Efter gældende SU-lov, der hviler på en bred politisk aftale, er der ikke hjemmel til at yde støtte i perioder med lønnet praktik, da det er et grundlæggende princip, at der ikke ydes SU - heller ikke i form af SU-lån - til lønnede uddannelser eller uddannelsesdele.   Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder