Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf. 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk 27. februar 2006 Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg I forbindelse med behandlingen af (L 114) Forslag til Lov om uddannel- sen til professionsbachelor som pædagog har Folketingets Uddannelses- udvalg i brev af 9. august 2006 stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 14: ”Ønsker ministeren at ændre sit forslag til specialisering af pædagogud- dannelsen, som mange høringspartnere har peget på bør være anderle- des?” Svar: Selvom forslaget indeholder specialiseringer i forhold til funktionsområ- der, er uddannelsen fortsat en generalistuddannelse, der skal føre til, at den færdiguddannede pædagog – uanset valg af specialisering – er kvali- ficeret til arbejdet inden for hele det pædagogiske arbejdsfelt. Specialiseringen skal anskues i sammenhæng med to udviklingstendenser. På den ene side ses en udvikling, der støtter grundprincippet i den nuvæ- rende enhedsuddannelse, nemlig decentralisering, integration, nærhed og mindsteindgrebsprincip. På den anden side, en udvikling som går i ret- ning af øget specialisering og kategorisering. Pædagoger skal således dels have generel viden om hele det pædagogiske arbejdsfelt og være i stand til at arbejde med forskellige indsatsområder ud fra et helhedssyn, som skaber rummelighed og inklusion, dels have empirisk og metodisk viden om specifikke brugergrupper for at kunne yde en specialiseret og målret- tet indsats i forhold til disse gruppers særlige behov.   Jeg skal i øvrigt henvise til mit svar på spørgsmål 12. Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder