Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 22. marts 2006

Betænkning

over

I. Forslag til lov om et indkomstregister

[af skatteministeren (Kristian Jensen)]

II. Forslag til lov om ændring af forskellige love

(Konsekvensændringer som følge af lov om et indkomstregister)

[af skatteministeren (Kristian Jensen)]

 

1. Ændringsforslag

Skatteministeren har stillet 3 ændringsforslag til lovforslag nr. L 119 og 3 ændringsforslag til lovforslag nr. L 120.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslagene blev fremsat den 11. januar 2006 og var til 1. behandling den 25. januar 2006. Lovforslagene blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslagene i 3 møder.

Høring

Et udkast til lovforslagene har inden fremsættelsen været sendt i høring, og skatteministeren sendte den 19. oktober 2006 dette udkast til udvalget, jf. alm. del – bilag 21. Den 11. januar 2006 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar til udvalget. De indkomne høringssvar og skatteministerens kommentarer hertil er kort gengivet i et skema i lovforslagets bemærkninger.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 14 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af SF og EL) indstiller lovforslagene til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (SF) vil stemme hverken for eller imod lovforslagene ved 3. behandling, og stemme hverken for eller imod de stillede ændringsforslag.

Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget er generelt positiv over for forslaget om et indkomstregister, men det er ikke under udvalgsarbejdet lykkedes at få garantier på bordet for, at der ikke ved den måde økonomien i forslaget hænger sammen på, i det skjulte, påtvinges skattekontrollen i Skat nye besparelser – som ved adskillige tidligere lovforslag – så det bliver endnu lettere for spekulanter at undgå at betale skat. Derfor ser SF sig nødsaget til at undlade at stemme.

SF har yderligere peget på, at forslaget kunne udvides med indførelsen af åbne skattelister efter norsk forbillede. Men SF anerkender de praktiske og juridiske problemer, som skatteministeren har peget på i forhold til at gennemføre dette i forbindelse med det foreliggende lovforslag.

Et andet mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslagene til forkastelse ved 3. behandling, og vil stemme hverken for eller imod de stillede ændringsforslag.

Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

til

I. Forslag til lov om et indkomstregister

Af   skatteministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af SF og EL):

Til § 7

   1) Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:

»Stk. 2. Dansk Arbejdsgiverforening kan til brug ved udarbejdelse af statistik i elektronisk form indhente oplysninger i indkomstregisteret indberettet af egne medlemmer.«

Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.

[Hjemmel til, at Dansk Arbejdsgiverforening kan indhente oplysninger i indkomstregisteret med henblik på udarbejdelse af statistik]

   2) I stk. 3, som bliver stk. 4, ændres »stk. 1« til: »stk. 1 eller 2«.

[Konsekvensændring som følge af nr. 1]

   3) I stk. 4, som bliver stk. 5, ændres »stk. 1-3« til: »stk. 1-4«.

[Konsekvensændring som følge af nr. 1]

Bemærkninger

Til nr. 1

Det foreslås, at Dansk Arbejdsgiverforening kan indhente data i indkomstregisteret indberettet af DA’s medlemmer med henblik på udarbejdelse af statistikker.

Med DA’s medlemskreds menes i denne forbindelse virksomheder, som er medlemmer af DA’s medlemsorganisationer.

Det er tanken, at ordningen gennemføres på den måde, at DA rekvirerer data ved at sende en oversigt over medlemskredsen (mandtalsliste).

Der er således tale om en rekvisitionsordning, og ikke om en terminaladgang (direkte online adgang) som omhandlet i lovforslagets § 7, stk. 1. Det er dog fundet hensigtsmæssigt, at DA’s adgang til at rekvirere data i indkomstregisteret sker på grundlag af en udtrykkelig lovhjemmel.

DA rekvirerer således data på baggrund af de nyeste oplysninger om egen medlemskreds – mandtalsliste. På denne måde sikres det, at DA alene får adgang til data indberettet af DA’s medlemskreds.

Oplysningerne om mandtal skal alene anvendes i forbindelse med en filtrering af de data, DA skal have adgang til. Andre med adgang til oplysninger i indkomstregisteret vil således ikke have adgang til DA’s medlemsoplysninger.

Baggrunden for forslaget er følgende:

DA indsamler og bearbejder i dag personoplysninger om ansatte på virksomheder inden for DA-området til brug for udarbejdelse af løn- og personalestatistikker. Oplysningerne omfatter blandt andet medarbejdernes personnumre, ansættelsesforhold, arbejdstimer samt aflønningsforhold.

DA’s statistikproduktion baserer sig på DA’s vedtægter, som indeholder regler om indberet­nings­pligt for medlemsvirksomhederne. DA har tilladelse fra Datatilsynet til behandling af persondata med henblik på statistik.

DA’s statistikproduktion indgår i den nationale personstatistik via en samarbejdsaftale mellem DA og Danmarks Statistik. Denne samarbejdsaftale bygger blandt andet på et princip om, at en virk­som­hed ikke skal indberette lønoplysninger både til DA og til Danmarks Statistik. Virksomhederne er indberetningspligtige både i forhold til DA og til Danmarks Statistik, men aftalen indebærer, at virksomhederne kan indberette lønoplysningerne til DA. DA videregiver herefter oplysningerne til Danmarks Statistik. Hermed kan virksomhederne opfylde deres indberetningspligt over for Danmarks Statistik gennem indberetning til DA. På den anden side stiller Danmarks Statistik en række grundoplysninger, som er nødvendige for DA’s lønstatistik, til rådighed for DA.

Endvidere har DA en aftale med Skat om overførsel af data fra Letløn. Aftalen indebærer, at DA’s medlemsvirksomheder, som er tilmeldt Letløn, kan indberette oplysninger til Letløn, som ellers skulle være indberettet til DA som led i statistikindberetningerne til DA. Letløn videresender herefter data til DA.

Begge aftaler indebærer, at DA’s medlemsvirksomheder undgår dobbelte indberetninger. Uden en aftale mellem DA og Danmarks Statistik skulle virksomhederne således indberette samme oplys­nin­ger til såvel DA som Danmarks Statistik. Med aftalen kan de nøjes med at indberette til DA. Uden aftalen mellem DA og Skat om data i Letløn ville virksomheder tilmeldt Letløn skulle indberette samme data til såvel DA som Letløn. Med aftalen sikres det, at virksomhederne alene skal indberette data til Letløn.

Tilsvarende vil der skulle indberettes data til indkomstregisteret, som også anvendes af DA i forbin­del­se med DA’s statistikproduktion. Gennem en mulighed for, at DA kan rekvirere disse data, som er indberettet til ind­komst­registeret, undgås i lighed med aftalen med Danmarks Statistik og aftalen om data fra Letløn, at virksomhederne skal indberette de samme oplysninger til to steder.

Herudover vil data fra indkomstregisteret kunne anvendes til kvalitetssikring af DA’s egne statistikdata.

Endelig vil indkomstregisteret indeholde data, som ikke i dag indberettes til eller på anden måde modtages af DA. Disse data vil på sigt kunne udnyttes til at udforme nye personalestatistikker. Der er tale om data, som DA har holdt sig tilbage fra at kræve indberettet fra medlemsvirksomhederne. Nu skal virksomhederne afgive oplysningerne til indkomstregisteret, og gennem en adgang til oplysningerne i indkomstregisteret vil DA have mulighed for at udarbejde statistikker, som ikke kan udarbejdes på grundlag af de data, DA i dag har adgang til.

Forslaget er begrundet i DA’s særlige rolle, idet DA’s statistikproduktion indgår i den nationale personstatistik. Endvidere er der henset til de aftaler, DA allerede har om udveksling af data med Danmarks Statistik og Letløn. Forslaget er således ikke udtryk for, at man generelt vil give private virksomheder og organisationer mulighed for at rekvirere oplysninger fra indkomstregisteret.

Det understreges, at det alene foreslås, at DA kan få mulighed for at rekvirere data fra indkomstregisteret med henblik på udarbejdelse af statistikker. Efter persondatalovens § 10 kan oplysningerne herefter ikke anvendes af DA til andre formål. Dette fremgår i øvrigt også af Datatilsynets godkendelse af DA’s behandling af persondata med henblik på statistik.

Endvidere vil DA alene kunne indhente data, som er indberettet af DA’s medlems­virk­somheder. Dette gælder også i dag efter aftalen mellem DA og Letløn.

Persondatalovens regler skal overholdes i forbindelse med udlevering af oplysninger fra indkomstregisteret til DA og i forbindelse med DA’s behandling af oplysninger fra indkomstregisteret. Dette indebærer blandt andet, at der kun vil kunne udleveres data, som er nødvendige og relevante for DA’s udarbejdelse af statistikker. Endvidere skal der træffes de fornødne tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger mod, at oplysninger hændeligt eller ulovligt tilintetgøres, fortabes eller forringes, samt mod, at de kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges eller i øvrigt behandles i strid med persondataloven.

De oplysninger om DA’s medlemskreds, som Skat vil modtage i forbindelse med DA’s rekvisitioner af data, vil alene blive anvendt i forbindelse med DA’s rekvisitioner. Andre med adgang til indkomstregisteret vil ikke kunne få adgang til oplysningerne. Persondatalovens regler vil blive fulgt i forbindelse med behandling af oplysningerne.

Det forventes ikke, at DA’s mulighed for at indhente oplysninger i indkomstregisteret vil kunne være etableret før efter den 1. januar 2008.

Administrative og økonomiske konsekvenser for det offentlige

En gennemførelse af ændringsforslaget skønnes at medføre engangsudgifter på 250.000-400.000 kr. til systemtilretning og 10.000-15.000 kr. i løbende drift.

Høring

Der har været indhentet en udtalelse fra Datatilsynet og fra Skat i forbindelse med ændringsforslaget. Nedenfor kommenteres de to myndigheders udtalelse:

Myndighed

Bemærkninger i høringssvar

Kommentar til bemærkninger

Datatilsynet

Det fremgår, at DA har anmodet om adgang til indkomstregisteret med henblik på statistik og beregning af kontingenter, og at Skatteministeriet ikke finder, at der bør gives adgang med henblik på beregning af kontingenter.

Det er korrekt, at DA ligeledes har anmodet om adgang til indkomstregisteret med henblik på beregning af kontingenter i DA og DA’s medlemsorganisationer.

 

 

Dette ønske er ikke imødekommet. Ønsket om adgang til indkomstregisteret med henblik på statistik er imødekommet med henvisning til DA’s særlige rolle på dette område, jf. bemærkningerne til ændringsforslaget. En tilsvarende begrundelse er ikke til stede, for så vidt angår adgang til indkomstregisteret med henblik på kontingentberegning. Der er således ikke tanken generelt at give private virksomheder og organisationer adgang til indkomstregisteret – f.eks. til at kunne fastsætte kontingenter for medlemmer. Dette falder uden for formålet med indkomstregisteret.

 

Adgang til indkomstregisteret, for så vidt angår private virksomheder m.v., vil forringe mulighederne for at føre kontrol med, hvordan oplysningerne anvendes. Reglerne om datasikkerhed i den private sektor er ikke så detaljerede som i den offentlige forvaltning, og anmeldelsespligten over for Datatilsynet, og Datatilsynets muligheder for at foretage inspektioner er af mindre omfang i forhold til private virksomheder m.v. end for den offentlige forvaltning. Det er vigtigt, at det konkret overvejes, hvorvidt det er sagligt og nødvendigt at give adgang til indkomstregisteret, og om der alene skal gives en begrænset adgang. Imidlertid indgår DA’s statistik­pro­duktion i den nationale

Forslaget er begrundet med DA’s særlige rolle, idet DA’s statistikproduktion indgår i den nationale personstatistik gennem samarbejdsaftalen mellem DA og Danmarks Statistik. Desuden er henset til de aftaler om udveksling af data, der allerede foreligger med Danmarks Statistik og Letløn. I dette konkrete tilfælde skønnes dette at kunne opveje de generelle betænkeligheder, der kan være i forbindelse med at give private virksomheder m.v. adgang til data i indkomstregisteret.

Endvidere foreslås det, at adgangen begrænses på flere måder: For det første gives DA alene adgang til oplysninger med henblik på statistikproduktion. Data kan ikke anvendes til andre formål. For det andet gives

 

personstatistik, og DA har modtaget indberetninger om lønforhold siden 1914. Spørgsmålet om DA’s adgang til indkomstregisteret må overvejes nøje i forbindelse med den politiske behandling.

der alene adgang til data som er indberettet af DA’s medlemsvirksomheder. DA vil ikke få adgang til data indberettet af andre. For det tredje gives alene adgang til data, som er nødvendige og relevante i forbindelse med DA’s statistikproduktion.

 

 

Datatilsynet går ud fra, at forslaget er begrundet i DA’s særlige rolle og ikke er udtryk for, at man generelt vil give private virksomheder og organisationer adgang til indkomstregisteret.

 

Dette er korrekt, og det er præciseret i bemærkningerne til ændringsforslaget.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Datatilsynet har noteret sig, at adgangen vil blive etableret således, at DA alene vil blive autoriseret til at få adgang til oplysninger indberettet af medlemsvirksomhederne. Skat vil således med henblik på at kunne styre brugeradgangen modtage oplysninger om, hvem der er medlemmer af DA. Samme løsning anvendes, for så vidt angår arbejdsløshedskasserne.

DA skal kun kunne indhente data ind­be­rettet af medlemsvirksomheder. Dette sikres ved en ordning, hvor DA rekvirerer data ved at sende en oversigt over medlemskredsen. Udleveringen af data til DA vil dermed altid ske på grundlag af aktuelle oplysninger om medlemskredsen. For så vidt angår arbejdsløshedskasserne, vil der blive etableret en løsning, hvorefter adgang

alene gives på grundlag af oplysninger om den del af medlemskredsen, arbejdsløshedskasserne ønsker adgang til.

 

Datatilsynet gør opmærksom på, at persondatalovens regler skal følges, for så vidt angår oplysninger om medlemskab af DA for enkeltmandsvirksomheder, og for så vidt angår oplysninger om medlemskab af arbejdsløshedskasser.

 

Naturligvis vil persondatalovens regler blive fulgt. Det bemærkes, at de oplysninger, Skat modtager fra DA om identiteten af deres medlemmer i forbindelse med DA’s rekvisitioner, alene vil blive anvendt i denne forbindelse. Oplysningerne vil således ikke være tilgængelige for andre med adgang til indkomstregisteret. Tilsvarende gælder for de oplysninger, indkomstregisteret modtager om den del af medlemskredsen af de enkelte arbejdsløshedskasser, arbejdsløshedskasserne ønsker oplysninger om.

 

 

Datatilsynet påpeger, at der er behov for løbende at ajourføre oplysningerne om, hvilke virksomheder der er medlem af DA.

Dette sikres ved, at der ved hver rekvisition skal indsendes en mandtalsliste. Hver udlevering af data til DA vil dermed ske på grundlag af aktuelle oplysninger om medlemskredsen.

Skat

Der er afgivet et bidrag om de administrative konsekvenser for Skat.

 

Bidraget er indsat i bemærkningerne til ændringsforslaget.

 

Der gøres opmærksom på, at den foreslåede adgang ikke er en terminaladgang til indkomstregisteret, men om at DA sikres mulighed for at modtage oplysninger fra registeret i elektronisk form. På denne baggrund foreslås en justering af det foreslåede nye stykke i § 7.

 

Det er korrekt, at der ikke er tale om en terminaladgang (en direkte online adgang), men om at DA kan rekvirere data fra indkomstregisteret. Forslaget er derfor justeret i overensstemmelse hermed.

 

Det foreslås, at det i bemærkningerne præciseres, at oplysninger om medlemskab af DA er en oplysning om fagforeningsmæssigt tilhørsforhold, jf. persondatalovens § 7, stk. 1. Det foreslås endvidere, at det præciseres i bemærkningerne, at oplysninger om medlemskab af en arbejdsløshedskasse ikke er oplysninger om fagforeningsmæssigt tilhørsforhold.

Hverken DA eller arbejdsløshedskasserne kan anses for fagforeninger. Derfor kan oplysninger om medlemskab af DA eller af en arbejdsløshedskasse ikke anses for oplysninger om fagforeningsmæssigt tilhørsforhold.

Til nr. 2 og 3

Der er tale om konsekvensændringer som følge af nr. 1.

Ændringsforslag

til

II. Forslag til lov om ændring af forskellige love

(Konsekvensændringer som følge af lov om et indkomstregister)

Af   skatteministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af SF og EL):

Til § 2

   1) Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 91, stk. 8, som bliver stk. 7, ændres »stk. 1 og 7« til: »stk. 1 og 6«.«

[Glemt konsekvensændring som følge af § 2, nr. 3]

Til § 16

   2) Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 7, stk. 1, 2. pkt., ændres »§ 2, stk. 5« til: »§ 2, stk. 6«.«

[Glemt konsekvensændring som følge af § 16, nr. 3]

Til § 17

   3) I den i nr. 22 foreslåede affattelse af § 9, stk. 1, ændres »han« til: »vedkommende«.

[Ændring til kønsneutral betegnelse]

Bemærkninger

Til nr. 1

Ved lovforslagets § 2, nr. 3, foreslås stk. 6 i arbejdsløshedsforsikringsloven ophævet. Stk. 7-10 bliver herefter stk. 6-9.

§ 91, stk. 8, i arbejdsløshedsforsikringsloven indeholder imidlertid en henvisning til stk. 7, i samme paragraf. Ved en forglemmelse er denne henvisning ikke ændret, så der henvises til stk. 6.

Dette rettes der op på med ændringsforslaget.

Til nr. 2

Ved lovforslagets § 16, nr. 3, indsættes der et nyt stk. 5 i § 2 i opkrævningsloven. Stk. 5-7 bliver herefter stk. 6-8.

Opkrævningslovens § 7, stk. 1, 2. pkt., indeholder imidlertid en henvisning til § 2, stk. 5. Ved en forglemmelse er denne henvisning ikke blevet ændret, så der henvises til § 2, stk. 6.

Dette rettes der op på med ændringsforslaget.

Til nr. 3

§ 17, nr. 22, indeholder en ny affattelse af skattekontrollovens § 9, stk. 1. Bestemmelsen omhandler den situation, hvor en person eller virksomhed m.v. ikke efterkommer en række bestemmelser i skattekontrolloven. I lighed med den nugældende affattelse anføres det, at told- og skatteforvaltningen afgør om »han« (det vil sige den pågældende person eller virksomhed m.v.) er forpligtet til at efterkomme bestemmelserne.

Det foreslås, at denne kønsbestemte formulering erstattes med en kønsneutral formulering.

  Kim Andersen (V) Â  Charlotte Antonsen (V) Â  Peter Christensen (V) nfmd.  Lars Christian Lilleholt (V) Â  Torsten Schack Pedersen (V) Â  Mikkel Dencker (DF) Â  Colette L. Brix (DF) Â  Charlotte Dyremose (KF) Â  Jakob Axel Nielsen (KF) Â  Frode Sørensen (S) Â  René Skau Björnsson (S) fmd.  Jens Peter Vernersen (S) Â  John Dyrby (S) Â  Lene Jensen (S) Â  Poul Erik Christensen (RV) Â  Morten Homann (SF) Â  Per Clausen (EL) 

Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning

 

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)

52

 

Enhedslisten (EL)

6

Socialdemokratiet (S)

47

 

Siumut (SIU)

1

Dansk Folkeparti (DF)

24

 

Tjóðveldisflokkurin (TF)

1

Det Konservative Folkeparti (KF)

18

 

Fólkaflokkurin (FF)

1

Det Radikale Venstre (RV)

17

 

Inuit Ataqatigiit (IA)

1

Socialistisk Folkeparti (SF)

11

 

 

 

 

+++Bilag+++Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 119 – L 120

Bilagsnr.

Titel

1

Høringssvar, fra skatteministeren

2

Udkast til tidsplan for Skatteudvalgets behandling af L 119/L 120

3

1. udkast til betænkning

4

Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren

5

Høringssvar, fra skatteministeren

6

2. udkast til betænkning

 

 

 

 

 

 

Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 119 – L 120

Spm.nr.

Titel

1

Spm. om, hvem der bærer ansvaret, hvis der indberettes fejlagtige oplysninger til registeret med negative økonomiske konsekvenser for en eller flere berørte borgere, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

2

Spm. om at udarbejde en oversigt over før og efter-situationen for erhvervslivet ved gennemførelse af lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

3

Spm. om, hvilke krav der stilles til en myndighed, som får adgang til alle eller dele af oplysningerne i registeret, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

4

Spm. om, hvilke myndigheder der vil få adgang til alle eller nogle af oplysninger i registeret, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

5

Spm. om, hvilke indsigtsmuligheder borgeren har i egne oplysninger i registeret, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

6

Spm., om det efter kommunalreformens ændringer reelt vil være alle medarbejdere i Skat og alle sagsbehandlere i kommuner og regioner, som kan se oplysningerne i registeret, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

7

Spm. om, hvilke muligheder politiet har for at benytte registeret i forbindelse med efterforskning m.v., til skatteministeren, og ministerens svar herpå

8

Spm. om, hvilke muligheder der er for at anvende registeret i forbindelse med den nye terrorlovgivning, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

9

Spm. om at oversende en liste over de personoplysninger om den enkelte borger, som registeret kommer til at indeholde, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

10

Spm. om, hvem der præcis henvises til med formuleringen om, at »andre kan uden for de i § 6 nævnte tilfælde få terminaladgang til indkomstregistret« i § 7, stk. 1, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

11

Spm. om, hvorfor stort set ingen virksomheder eller offentlige myndigheder forventer nævneværdige lettelser som følge af forslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

12

Spm. om at garantere, at skatteligningen og -kontrollen samt Skat’s service over for borgere og virksomheder ikke bliver forringet som følge af, at forslaget medfører besparelser i Skat, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

13

Spm. om, hvorledes ministeren vil sikre, at fejlagtige indberetninger fra arbejdsgivere rettes, og at disse ikke får konsekvenser for de berørte lønmodtagere på andre områder, som påpeget af bl.a. LO, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

14

Spm. om at yde teknisk bistand til et ændringsforslag, således at indkomstregistret suppleres med et offentligt tilgængeligt register over alle borgeres skattebetaling, som det bl.a. kendes fra Norge, til skatteministeren, og ministerens svar herpå