Til lovforslag nr. L 126 Folketinget 2005-06 Betænkning afgivet af Trafikudvalget den   0. marts 2006 1. udkast Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov om Ørestaden m.v. (Opløsning af Øst    amagerbaneselskabet I/S) [af transport- og energiministeren (Flemming Hansen)] 1. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 25. januar 2006 og var til 1. behandling den 2. februar 2006. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Trafikudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og transport - og energimi- nisteren sendte den 5. januar 2006 dette udkast til udvalget, jf. alm. del - bilag 190. Den 26. januar 2006 sendte transport- og energiministeren de indkomne høringssvar samt et notat her om til udval- get. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra Københavns Amt. Deputationer Endvidere har Københavns Amt mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lo v- forslaget. Spørgsmål Udvalget  har  stillet  69  spørgsmål  til  transport  -  og  energiministeren  til  skriftlig  besvarelse,  [som denne har besvaret.] 2. Indstillinger og politiske bemærkninger <> Siumut,  Tjóðveldisflokkurin,  Fólkaflokkurin  og  Inuit  Ataqatigiit  var  på  tidsp unktet  for  betæn  k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
2 En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.   Kim Andersen (V)   Gitte Lillelund Bech (V)   Jacob Jensen (V) Flemming Damgaard Larsen (V) fmd.  Karsten Nonbo (V)   Walter Christophersen (DF) Jørn  Dohrmann (DF)   Henriette Kjær   (KF) nfmd.  Allan Niebuhr (KF)   Torben Hansen (S) Klaus Hækkerup   (S)   Jens Christian Lund (S)   Jytte Wittrock (S)   Martin Lidegaard (RV) Poul Henrik Hedeboe (SF)   Rune Lund (EL) Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udva    l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Siumut (SIU) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Fólkaflokkurin (FF) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
3 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 126 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar samt høringsnotat vedr. forslag til lov om ændring af lov om Ørestaden m.v.(Opløsning af Østamagerbaneselskabet). 2 Forslag til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 3 Ændret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 4 Kopi af transport- og energiministerens besvarelse af spm. 271 vedr. kommentar til artikel »Hovedstadsborgere hænger på metrogæld « fra politiken den 20/1-06. 5 Henvendelse af 23/2-06 fra Københavns Amt med ønske om foretr  æ- de for Trafikudvalget vedr. drøftelse om L 126. Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 126 Spm.nr. Titel 1 Spm. om det havde været fornuftigt, hvis man i forbind ko m- munalreformen havde etableret 2 trafikselskaber på Sjælland m.v., til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om det havde været fornuftigt, hvis man havde udarbejdet he  l- hedsplanen for trafikbetjeningen i hovedstadsområdet, før man u  d- bygger metroen, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om letbaner - fra hovedstadens forstæder ind til metroen, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om andre partier end de, der har indgået forlig om metro cit y- ringen kunne indgå i de kommende forhandlinger om helhedsplanen for trafikbetjeningen i hovedstadsområdet, til transport - og energimi- nisteren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om den gæld Københavns Amt har optaget i for   bindelse med sit engagement i metroprojektet m.v., til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om hvordan problematikken om den gæld amtet har optaget i forbindelse med metroprojektet, skal håndteres, til transport - og ener- giministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om anlægsudgifterne for metroens 3 første etaper, til transport   - og energiministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om, hvorfor Københavns Amt ikke har krav på at få sit indskud tilbagebetalt ved nedlæggelsen af   amtet, til transport- og energimini- steren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om, hvorfor regeringen ikke har søgt en forhandlingsløsning om
4 den fremtidige placering af Københavns Amts ejerandel, til transport - og energiministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om amtets ejerandel af metroens 3. etape m.v., til transport- og energiministeren., og ministerens svar herpå 11 Spm. om ministeren ikke er enig i den måde aktiver og passiver ellers fordeles på i medfør af procedureloven m.v., til transport  - o g energ   i- ministeren, og ministerens svar herpå 12 Spm. om særbehandling af metroen skyldes hensynet til, at staten som medejer ikke vil have forøget sin gæld yderligere m.v., til    trans- port- og energiministeren, og ministerens svar herpå 13 Spm. om den tilhørende gæld behandles anderledes end amternes ejerandele i privatbanerne m.v., til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 14 Spm. om hvorfor Københavns Amts ejerandel i metroen og den tilh ø- rende gæld skal behandles anderledes end amter  nes ejerandele i HUR’s trafikvirksomhed m.v., til transport- og energiministeren., og ministerens svar herpå 15 Spm. om metroens økonomi ikke kan tåle, at fordelingen af aktiver og passiver bliver ligesom i resten af landet, til transport- og energi- ministeren, og ministerens svar herpå 16 Spm. om Københavns Amt i stedet for selv at optage lån kan bede selskabet om at optage lån til finansiering af amtets indskud i 2006, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 17 Spm. om overvejelserne om at give regionerne samme mulighed for at omlægge lån, som gælder for kommunerne, til transport - og ener- giministeren, og ministerens svar herpå 18 Spm. om hvorledes regeringen agter at kompensere de myndigheder, der overtager Køben havns Amts gæld, fo  r de manglende driftsind- tæ  gter, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 19 Spm. om hvilken af regionens tre kasser der skal finansiere Region Hovedstadens overtagelse af 74 pct. af Købehavns Amts gæld vedr. metroen, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 20 Spm. om regeringen i fremtidige forhandlinger om regionernes øk o- nomi vil kompensere Region Hovedstaden for merudgifterne til af- vikling af metrogælden, til   transport- og energiministeren, og mini- sterens svar herpå 21 Spm. om hvorfor og med hvilken hjemmel Københavns Kommune har optaget sin andel af Ørestadsse  lskabet som et aktiv i sit regnskab for 2004, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 22 Spm. om balancen for Østamagerbaneselskab  et ikke er udtryk for selskabets kommercielle værdi, til   transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 23 Spm. om beregningerne i lovforslaget af Østamagerbaneselskabets værdi og fremtidige økonomi betyder, at amtet traf beslutning under
5 falske forudsætninger, til transport  - og energiministeren, og ministe- rens svar herpå 24 Spm. om dette betalingsprincip tidligere har været anvendt ved o  f- fentlige kollektive investeringer f.eks. S-tog m.v., til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 25 Spm. om baggrunden for denne udtalelse, idet den største belastning af denne gæld vil hvile på Region Hovedstaden, som jo bl.a   . omfatter borgerne i Frederiksborg amt og Bornholms Regionskommune, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 26 Spm. om udgift vil blive fordelt efter kommunalreformens normale fordelingsprincip, så det bliver pålagt Tårnby kommune som beli   g- genhedskommune eller Gentofte kommune som største kommune i Københavns amt at overtage denne gæld m.v., til tr   ansport- og ener- giministeren, og ministerens svar herpå 27 Spm. om hvilke juridiske vurderinger, der er foretaget i ministeriet, som skal sikre at ministeren ikke efterfølgende kan beskyldes for at have foretaget selskabstømning, til transport - og energiministeren., og ministerens svar herpå 28 Spm. om Københavns amt alene vil løbe fra regningen, til transport  - og energiministeren, og ministerens svar herpå 29 Spm. om hvordan Københavns Amt har været involveret i udarbe   j- delsen af lovforslaget om overdragelse af Østamagerbanen til Ørestad  sselskabet, til transport- og energiministeren., og ministerens svar herpå 30 Spm. om hvor meget de fremtidige billetindtægter nu skønnes at u   d- gøre på den del af metroen, som Københavns Amt er medejer af m.v., til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 31 Spm. om Østamagerbaneselskabets regnskab 2004, som er revideret af Rigsrevisionen m.v., til transport- og energiministeren, og ministe- rens svar herpå 32 Spm. om ministeren har fået nye økonomiske oply  sninger, som han ikke har givet til sin medejer, Københavns Amt  m.v., til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 33 Spm. om regnskaber og budgetter for alle tre metroselskaber indtil nu har været forkerte m.v., til   transport- og energiministeren, og ministe- rens svar herpå 34 Spm. om, hvis udgifterne til reinvesteringer regnes ind i metroens 1. etape og 2. etape, ville statens ejerandel så også få en negativ værdi i disse selskaber m.v., til transport- og energiministeren, og ministe- rens svar herpå 35 Spm. om regnestykket i lovforslaget ændres, så værdien af amtets ejerandel bliver positiv, når udgifterne til reinvestering dækkes af staten i stedet for m.v., til transport- og energiministeren, og ministe- rens svar herpå 36 Spm. om ministeren vil bekræfte, at Ørestadsselskabet samtidig ove r-
6 tager et aktiv i form af amtets ejerandel, hvis bogførte værdi ifølge seneste reviderede regnskab udgjorde 375 mio. kr. m.v., til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 37 Spm. om der på nuværende tidspunkt er fremsat claims fra entrepr   e- nører eller andre i forbindelse med anlægget af metroens 3. etape m.v., til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 38 Spm. om at amtet lettes for en økonomisk byrde i størrelsesorden  en 55 mio. kr. m.v., til transport- o g energiministeren    , og ministerens svar herpå 39 Spm. om hvad Ørestadsselskabets oprindelige låneramme var bere   g- net til og hvad der er baggrunden for, at lånerammen har måttet udv  i- des gentagne gange m.v., til transport- og energiministeren, og mini- sterens svar herpå 40 Spm. om at metroen skal finansieres via værdistigningerne på de ejendomme, som metroen betjener m.v., til transport- og energimini- steren, og ministerens svar herpå 41 Spm. om hvorfor man ikke har taget den gæld, som Københavns amt har stiftet for at betale sit indskud i metroens 3. etape, med i den tota- le refinansiering af metroprojektet m.v., til transport- og energimini- steren, og ministerens svar herpå 42 Spm. om Københavns amt har kunnet lånefinansie  re sit anlægstilskud til metroen på lige fod med Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune med henblik på betaling over 30 år m.v., til   transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 43 Spm. om det har været lovligt, når Københavns Amt har va lgt at op- tage lån som kortfristet byggelån i første omgang med henblik på en langsigtet endelig finansiering over 30 år m.v., til transport - og ener- giministeren, og ministerens svar herpå 44 Spm. om et beslutningsgrundlag til brug for amtets stillingtagen til, om amtet ville medfinansiere anlægget med 45 pct. m.v., til - og energiministeren, og ministerens svar herpå 45 Spm. om kommunerne i Københavns Amt vil få samme lejlighed til at finansiere gælden på de 100 mio. kr. over 30 år uden om de sæ d- vanlige lånerammer m.v., til transport - og energiministeren, og mini- sterens svar herpå 46 Spm. om hvordan ministeren har forestillet sig, at Region Hovedsta- den, der ikke får mulighed for at udskrive skat, skal betale sin andel af gælden på 500 mio. kr. m.   v., til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 47 Spm. om Københavns Amt lovligt kan benytte sig af muligheden i interessentskabskontrakten vedrørende Østamagerbaneselskabet I/S m.v., til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 48 Spm. om hvilke statsejede arealer ministeren vil overdrage til kom- munerne i Københavns Amt og til Region Hovedstaden med henblik på, at de kan betale den gæld, som de overtager i henhold til lovfor   s-
7 laget m.v., til transport- og energiministeren, og ministerens svar her- 49 Spm. om baggrunden for, at Københavns amts ejerandel til metroens 3. etape ikke tilsvarende overføres til det kommunale myndighedsn i- veau m.v., til transport- og energiministeren, og ministerens svar her- 50 Spm. om de øk onomiske konsekvenser for Frederiksberg kommune (den samlede gældsforpligtigelse), hvis Frederiksbergbaneselskabet blev likvideret efter de principper, der er lagt til grund for lovforsla- get, til transport- og energiministeriet, og ministerens svar herpå 51 Spm. om de dokumenter, der lå til  grund for Ørestadsselskabet I/S’ vurdering af, at det økonomiske grundlag for at etablere Østamage    r- banen var til stede, til transport- og energiministeriet, og ministerens svar herpå 52 Spm. om den fremtidige markedsvæ  rdi af Østamagerbaneselskabet indgik i beslutningsgrundlaget og i givet fald, hvad markedsværdien var anslået til den 1. januar 2007, til  transport- og energiministeriet, og ministerens svar herpå 53 Spm. om, hvorvidt reinvesteringer indgik i de beregninger, der lå til grund for vurderingen af det økonomiske grundlag for Østamagerb    a- neselskabet, til transport- og energiministeriet, og ministerens svar herpå 54 Spm. om et likviditetsbudget udelukkende for Østamagerbaneselsk  a- bet, hvor de økonomiske konsekven ser af forliget om metrocityringen er lagt til grund, til transport- og energiministeriet, og ministerens svar herpå 55 Spm. om et særskilt likviditetsbudget for Østamagerbaneselskabet, hvor re- og nyinvesteringer er medtaget, til transport- og energimini- steriet, og ministerens svar herpå 56 Spm. om begrundelse for, at det kun er det fremtidige cashflow frem til 2030, der er lagt til grund for beregningen af amtskommunens fi- nansieringsforpligtelser, til transport- og energiministeriet, og mini- sterens svar herpå 57 Spm. om, hvor store nettoindtægter vil der være på det fremtidige netcashflow fra 2030 frem til selskabet er gældfrit, til   transport- og energiministeriet, og ministerens svar herpå 58 Spm. om løbetiden på de lån, som Frederiksberg Kommune har    opta- get i Frederiksbergbaneselskabet, til transport- og energiministeriet, og ministerens svar herpå 59 Spm. om forklaringen på, at fremtidige reinvesteringer er medtaget i beregningen af amtskommunens finansieringsforpligtigelser, til trans- port- og energiministeriet, og ministerens svar herpå 60 Spm. om en detaljeret opgørelse over Ørestadsselskabets reinvest    e- ringer, til transport- og energiministeriet, og ministerens svar herpå 61 Spm. om ministeren kan bekræfte, at Ørestadsselskabets nuværende
8 låneram me (15,5 mia. kr.) er sprængt med indgåelsen    af forliget om en metrocityring, til transport- og energiministeriet, og ministerens svar herpå 62 Spm. om hvor stor en maksimal økonomisk risiko, Københavns Kommune påtager sig, hvis lovforslaget  vedtages i den foreliggende form, til transport- og energiministeriet, og ministerens svar herpå 63 Spm. om i hvilket tidsrum lovforslaget har været tilgængelig på h ø- ringsprotalen, til transport- og energiministeriet, og ministerens svar herpå 64 Spm. om hvor stort et kapitalindestående Ørestadsselskabet har ved udgangen af 2005, til transport- og energiministeriet, og ministerens svar herpå 65 Spm. om i forbindelse med kommunalreformen, hvor meget mindre ville amtskommunen så skønsmæssig skulle betale, til transport- og energiministeriet, og ministerens svar herpå 66 Spm. om hvordan de 120 mio. kr., som Østamagerbaneselskabet har i gæld pr. 1. januar 2007 er opdelt på budgetposter, til    transport- og energiministeriet, og ministerens svar herpå 67 Spm. om hvordan ministeren planlægger i fremtiden at inddrage Tårnby kommune i beslutninger, der omhandler den del af metroen, der løber igennem kommunen, til  transport- og energiministeriet, og ministerens svar herpå 68 Spm. om korrespondancen med København Amt og Kommune rnes Landsforening m.v., der omhandler de økonomiske forhold i  lovfors- laget, til transport- og energiministeriet, og ministerens svar herpå 69 Spm. om hvor og hvornår det er blevet besluttet i regeringen og i fo r- ligskredsen at dele af opløsningen af Østam    agerbaneselskabet ikke skal følge lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen, til transport- og energiministeriet, og mini- sterens svar herpå Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 126 Samråds - spm.nr. Titel