Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

 

Dato

J.nr.

 

 

:

:

 

 

14. marts 2006  

500-15

 

 

Trafikudvalget har i brev af 8. februar 2006 stillet mig følgende spørgsmål 21 vedrørende L 126, som jeg hermed skal besvare.

./.         Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.

Spørgsmål 21:

"I høringsnotatet anføres, at Københavns Amts medejerskab af Østamagerbaneselskabet reelt ikke repræsenterer et aktiv. Hvis dette er gældende, bedes Ministeren oplyse, hvorfor og med hvilken hjem­mel Københavns Kommune har optaget sin andel af Ørestadsselskabet som et aktiv i sit regn­skab for 2004."

Svar:

Som det også fremgår af høringsnotatet vil amtskommunens ejerandel i

Østamagerbaneselskabet I/S i overensstemmelse med reglerne i ”Budget - og regnskabssystem for kommuner og amtskommuner” repræsentere et aktiv, idet ejerandelen efter budget- og regnskabsreglerne vil skulle opgøres efter indre værdis metode, dvs. til værdien af amtskommunens andel af selskabets egenkapital, som ifølge selskabets Ã¥rsrapport udgør 834,8 mio. kr. ultimo 2004.

Københavns Kommune har tilsvarende optaget sin ejerandel i Ørestadsselskabet I/S som et aktiv i overensstemmelse med de nævnte regler i budget- og regnskabssystemet.

Når det anføres i høringsnotatet, at Københavns Amtskommunes ejerandel i Østamagerbaneselskabet I/S ikke repræsenterer et reelt aktiv, skyldes det dels, at der er tale om infrastruktur, dels at ejerskabet indebærer fremtidige udgiftsmæssige forpligtelser. Den indre værdi afspejler alene den historiske anskaffelsesværdi af metroaktiverne og ikke de fremtidige indtægter og udgifter, der er knyttet til ejerskabet (markedsværdien).

Offentlige investeringer i infrastruktur repræsenterer et gode til borgerne, hvorfor det offentlige investerer i f.eks. veje, broer, jernbaner og som her metroanlæg, som kun bliver opført, fordi det offentlige investerer til gavn for borgerne. Infrastruktur, der er en del af den (amts)kommunale forvaltning, optages ikke efter reglerne i budget- og regnskabssystemet som aktiver i (amts)kommunens balance. Havde metroen været en del af amtskommunens forvaltning, ville anlægget således ikke skulle indregnes som et aktiv ved fordelingen af amtskommunens nettoformue. Ejerandele i selskaber skal dog som nævnt efter reglerne i budget- og regnskabssystemet indregnes efter indre værdis metode, uanset om selskabet har til formål at investere i infrastruktur.

 

Med venlig hilsen

Flemming Hansen