Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

 

Dato

J.nr.

 

 

:

:

 

 

14. marts 2006  

500-15

 

 

Trafikudvalget har i brev af 8. februar 2006 stillet mig følgende spørgsmål 31 vedrørende L 126, som jeg hermed skal besvare.

./.         Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.

Spørgsmål 31:

"Det fremgår af lovforslaget, at værdien af Københavns amts ejerandel er negativ, selv om der står noget andet i Østamagerbaneselskabets regnskab 2004, som er revideret af Rigsrevisionen. Af regnskabet fremgår, at amtets ejerandel er værdiansat til 375 mio. kr. Kan ministeren forklare, hvorfor han er uenig med Rigsrevisionen?"

Svar:

Transport- og Energiministeriet har baseret opgørelsen i lovforslaget på Østamagerbaneselskabets likviditetsbudget, der har til formål at illu­strere det forventede likviditetsforløb i selskabet i perioden frem til 2030 givet en række overordnede forudsætninger. Herudover er der indregnet en andel af reinvesteringer i Metroen.

Østamagerbaneselskabets regnskab for 2004 er aflagt efter årsregn­skabslovens bestemmelser. Selskabets kapitalindestående pr. 31. decem­ber 2004 på ca. 835 mio. kr. udgøres af interessenternes akkumulerede kapitalindskud tillagt årenes resultat. Aktiverne udgøres primært af An­læg af Metro på ca. 949 mio. kr. Herudover er der med udgangen af 2004 en nettoforpligtelse i selskabet (gæld fratrukket omsætningsaktiver) på ca. 114 mio. kr.

Det fremgår af selskabets regnskabspraksis, at ”Anlæg af Metro måles til medgåede omkostninger til forundersøgelser, projektering og anlæg samt værdi af eget arbejde og nettofinansieringsomkostninger. Der afskrives ikke på anlæg af Metro. Metro under udførelse nedskrives til genindvin­dingsværdi, såfremt denne er lavere end den regnskabsmæssige værdi.”

Anlæg af Metro pr. 31. december 2004 blev opgjort til medgåede omkost­ninger, da det på balancetidspunktet vurderedes, at denne værdi ikke oversteg genindvindingsværdien. Ved vurderingen af genindvindings­værdien er der til forskel fra selskabets likviditetsbudget indregnet både estimerede driftsindtægter og forventede fremtidige reinvesteringer i anlæggets skønnede samlede afskrivningsperiode (100 år), ligesom vær­dien er opgjort under hensyntagen til Metroens samfundsøkonomiske effekt.

Det er som følge heraf i forbindelse med udarbejdelsen af lovforslaget Transport- og Energiministeriets vurdering, at selskabets likviditetsbud­get, der i øvrigt er kendt af alle selskabets interessenter, er det bedste udgangspunkt for opgørelsen af de forventede fremtidige betalingsflow i selskabet. Ministeriet har i denne forbindelse vurderet, at en bereg­ningsmæssig horisont på ca. 25 år er rimelig under hensyntagen til driftsrisiko og usikkerheder om passagerindtægter, indtægtsdeling og claims mv.

 

Med venlig hilsen

Flemming Hansen