Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

 

Dato

J.nr.

 

 

:

:

 

 

14. marts 2006 

500-15

 

 

Trafikudvalget har i brev af 8. februar 2006 stillet mig følgende spørgsmål 34 vedrørende L 126, som jeg hermed skal besvare.

./.         Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.

Spørgsmål 34:

"Hvis udgifterne til reinvesteringer regnes ind i metroens 1. etape og 2. etape, ville statens ejerandel så også få en negativ værdi i disse selskaber?"

Svar:

Af Ørestadsselskabets kvartalsrapport for 3. kvartal 2005 fremgÃ¥r det pÃ¥ baggrund af det daværende langsigtede likviditetsbudget, at hvis reinvesteringer indregnes, vil tilbagebetalingstiden blive forlænget med 21 Ã¥r fra 2048 til 2069. Dette indebærer, at værdien af statens ejerandel af selskabet nærmer sig 0. De senere ændringer af forudsætningerne i likviditetsbudgettet ændrer ikke ved denne overordnede konklusion.

 

I ”Aftale om udvidelse af Metroen med en Cityring og ny organisering af Ørestadsselskabet I/S og Københavns Havn A/S” af 2. februar 2006 fremgår det, at reinvesteringer i den eksisterende metro vil blive delvist finansieret ved arealudvikling i Københavns Havn (300 mio. kr.) og delvist ved fordringer på ejerne. Indkøb af nyt togmateriel og reinvesteringer i stationer mv. for metroen etape 1-3 vil således kræve ekstra finansiering fra ejerne.

Med venlig hilsen

Flemming Hansen