Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

 

Dato

J.nr.

 

 

:

:

 

 

14. marts 2006  

500-15

 

 

Trafikudvalget har i brev af 8. februar 2006 stillet mig følgende spørgsmål 35 vedrørende L 126, som jeg hermed skal besvare.

./.         Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.

Spørgsmål 35:

"Det fremgår af forligsteksten om metrocityringen, at staten skyder 4,3 mia. kr. ind. De sidste 300 mio. kr. skal gå til reinvesteringsudgifter i den eksisterende metro. Skal regnestykket i lovforslaget så ikke ændres, så værdien af amtets ejerandel bliver positiv, når udgifterne til reinvestering dækkes af staten i stedet for?"

Svar:

Det fremgår af aftaleteksten om cityringen, at staten og Københavns Kommune er enige om, at med udviklingen af Århusgadeområdet kan værdien af Københavns Havn opgøres til 4,3 mia. kr. forudsat en stigning i grundpriserne, som følger den generelle vækst i samfundet. Heraf anvendes de 4 mia. kr. til medfinansiering af cityringen, mens de resterende 0,3 mia. kr. anvendes til delvis finansiering af statens og Frederiksberg og Københavns kommuners forventede udgifter til reinvesteringer i tekniske installationer i den nuværende metro. Resterende reinvesteringer finansieres af ejerne.

Statens indskud fordeles i forhold til ejerandele i cityringen, hvor Københavns Amt som bekendt ikke er medejer.

Staten dækker, i henhold til aftalen om cityringen, således ikke amtets reinvesteringer i Østamagerbaneselskabet. Med lovforslaget overtager Ørestadsselskabet amtets ejerandel og dermed amtets reinvesteringsandel, hvorfor reinvesteringerne bør indgå i opgørelsen af værdien af amtets ejerandel.


 

Københavns Amt lettes med lovforslaget for pligten til at reinvestere i Østamagerbanen.

Med venlig hilsen

Flemming Hansen