Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

 

Dato

J.nr.

 

 

:

:

 

 

14. marts 2006  

500-000015

 

 

Trafikudvalget har i brev af 6. februar 2006 stillet mig følgende spørgsmål 7 vedrørende L 126, som jeg hermed skal besvare.

./.         Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.

Spørgsmål 7:

"Ministeren bedes tilsende udvalget en redegørelse for anlægsudgifterne for Metroens 1. etape (Ørestadsbanen), 2. etape (Frederiksbergbanen) samt 3. etape (Østamagerbanen), samt for hvorledes anlægsudgifter dækkes af nettodriftsindtægter og ved indskud henholdsvis fra staten, fra Københavns Kommune, fra Frederiksberg Kommune og fra Københavns Amtskommune. Det ønskes endvidere oplyst, hvilken beregningsperiode der anvendes og i hvilken form (kontant indskud - evt. finansieret ved optagelse af lån - grunde m.v.) de omhandlede indskud er ydet."

 

./.

 
Svar:

Med hensyn til de samlede omkostninger vedrørende Metroens etape 1-3 henvises til vedlagte likviditetsbudget 2006 for Ørestadsselskabet.

 

Som det fremgår af likviditetsbudgettet forventes det, at Ørestads-selskabet er gældfrit i år 2047. Anlægsomkostningerne er finansieret gennem låneoptagelse. Gælden forrentes og afdrages primært gennem udvikling og salg af de arealer, som Staten og Københavns Kommune har indskudt i selskabet, herunder indtægter fra tilbageført grundskyld. Hertil kommer driftsoverskud i Metroen.

 

Med hensyn til Frederiksbergbaneselskabet har parterne (Ørestads-selskabet og Frederiksberg Kommune) valgt at optage lån til anlæg af Metroens etape 2 på tilsvarende vis som Ørestadsselskabet. Primo 2006 har selskabet en gæld på ca. 4,4 mia. kr. Gælden forrentes og afdrages primært gennem ejerindskud på ca. 116 mio. kr. årligt (2006-priser), hvoraf Frederiksberg Kommunes andel er 30 pct. Hertil kommer en årlig driftsindtægt fra Metroen. Frederiksbergbaneselskabet forventes at være gældfrit i år 2049.

 

I Østamagerbaneselskabet har parterne (Ørestadsselskabet og Køben-havns Amtskommune) valgt hver især at finansiere deres andel af an-lægsomkostningerne af Metroens etape 3 bortset fra et mindre lån opta-get i selskabet. Således er gælden i Østamagerbaneselskabet pr. 1.1. 2006 på omkring 130 mio. kr. Gælden afdrages dels gennem indskud fra ejerne, dels gennem driftsindtægter fra Metroen. Som følge af den meget begrænsede gæld i selskabet forventes Østamagerbaneselskabet at være gældfrit inden år 2030. Københavns Amtskommune har i Kommunekredit optaget kortfristede lån til finansiering af de indskud i Østamagerbaneselskabet I/S, som amtskommunen har foretaget og foretager inden den 1. januar 2007. Lånene forfalder efter d. 1. januar 2007, dvs. efter amtskommunens nedlæggelse. Denne finansieringsgæld kan opgøres til ca. 695 mio. kr. pr. 1. januar 2007.

 

Det er i ovennævnte skøn for tilbagebetalingstiden for gælden lagt til grund, at reinvesteringer i Metroen afholdes af ejerne.

 

 

Med venlig hilsen

Flemming Hansen