Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

 

Dato

J.nr.

 

 

:

:

 

 

24. marts 2006

500-15

 

 

Trafikudvalget har i brev af 21. marts 2006 stillet mig følgende spørgsmål 74 vedrørende L 126, som jeg hermed skal besvare.

./.         Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.

Spørgsmål 74:

"Det fremgår af ministerens svar på spørgsmål 17, at der forventes fastsat regler for regionernes låntagning, der indebærer, at Region Hovedstaden får adgang til at refinansiere gæld, således den samlede løbetid for det gamle lån og for refinansieringslånet kan være op til 25 år. Ministeren henviser endvidere til, at denne refinansieringsadgang allerede gælder for kommunerne i dag. Københavns Amt fik imidlertid i 1999 tilsagn fra staten om, at lån til finansiering af metroen kunne optages med en løbetid på mindst 30 år, og at sådanne lån kunne optages uden for de normale rammer for den kommunale og amtskommunale låntagning. Da amtet har optaget kortfristede lån i byggeperioden med henblik på en senere endelig finansiering over 30 år, når metroens 3. etape var bygget færdig, indebærer ministerens tilkendegivelse, at kommunerne i Københavns Amt og Region Hovedstaden kun vil kunne refinansiere gælden over 20 eller 21 år, når de kortfristede lån forfalder til betaling i 2008. Ministerens udmelding indebærer altså, at ikke blot skal regionen og kommunerne overtage passiverne i form af gælden uden de dertil hørende aktiver i form af ejerandelen og de billetindtægter, der er knyttet til den, men de skal også overtage gælden på ringere vilkår end amtet har haft. Kan ministeren i den forbindelse oplyse, om regeringen nu løber fra statens tilsagn om, at lånefinansiering af amtets gæld vedrørende Østamagerbaneselskabet kan ske over en mindst 30 årig periode og uden for de sædvanlige lånebegrænsninger for kommuner?"

Svar:

Staten har under henvisning til § 5, stk. 2, i lov om Ørestaden m.v., givet Københavns Amtskommune mulighed for at optage lån med løbetid på mindst 30 år, uden at det i øvrigt påvirker amtskommunens mulighed for låneoptagelse.

Københavns Amtskommune har valgt ikke at udnytte denne låneadgang fuldt ud, men har valgt at optage et kortfristet lån vedrørende amtskommunens indskud i Østamagerbaneselskabet I/S.

De nærmere regler om regionernes låntagning vil blive fastlagt, når delingsforhandlingerne er afsluttet, og der er kendskab til den endelige fordeling af de samlede amtskommunale aktiver og passiver. Det er i den forbindelse hensigten at fastsætte nærmere regler, der giver Region Hovedstaden adgang til at foretage konvertering af de kortfristede lån vedrørende Københavns Amtskommunes indskud i Østamagerbaneselskabet I/S, i det omgang Region Hovedstaden overtager denne gæld fra amtskommunen.

Jeg kan i øvrigt henvise til besvarelsen af spørgsmål 17.

Med venlig hilsen

Flemming Hansen