Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

 

Dato

J.nr.

 

 

:

:

 

 

24. marts 2006

500-15

 

 

Trafikudvalget har i brev af 21. marts 2006 stillet mig følgende spørgsmål 76 vedrørende L 126, som jeg hermed skal besvare.

./.         Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.

Spørgsmål 76:

"Det fremgår af svaret på spørgsmål 8, at værdien af Københavns Amts ejerandel af Østamagerbaneselskabet er negativ og har en værdi på -6 mio.kr., og at Ørestadsselskabet, der overtager ejerandelen, dermed overtager et aktiv, hvis værdi er negativ. Kan ministeren bekræfte, at såfremt værdien af amtets ejerandel var blevet opgjort efter Indenrigs- og Sundhedsministeriets bekendtgørelse om fordeling af amtskommunernes aktiver, passiver, rettigheder, pligter og medarbejdere, så ville værdien pr. 31. december 2004 udgøre 374 mio.kr., og at Ørestadsselskabet – hvis selskabet havde været ligestillet med de andre myndigheder, der overtager opgaver efter Københavns Amt – ville have fået tilført aktiver til en værdi af 374 mio.kr.?"

Svar:

Det følger af procedurebekendtgørelsens regler, at værdiansættelsen af de af amtskommunernes aktiver og passiver, der er omfattet af procedurelovens regler, skal ske i overensstemmelse med de opgørelsesprincipper i ”Budget- og regnskabssystem for kommuner og amtskommuner”, der er gældende for regnskab 2004, jf. procedurebekendtgørelsens § 6, stk. 1.

Amtskommunernes ejerandele i selskaber skal efter reglerne i ”Budget- og regnskabssystem for kommuner og amtskommuner” opgøres efter indre værdis metode, hvilket indebærer, at der skal beregnes en andel (svarende til ejerandelen) af selskabets egenkapital, som skal optages i amtskommunens regnskab.

Da Københavns Amtskommune har en ejerandel på 45 pct. af Østamagerbaneselskabet I/S, og selskabets egenkapital i årsrapporten for 2004 er opgjort til ca. 835 mio. kr. ultimo 2004, er den værdi, som ejerandelen skal optages med i Københavns Amtskommunens regnskab for 2004, ca. 375 mio. kr., jf. i øvrigt besvarelsen af spørgsmål nr. 36. Ejerandelen ville også skulle indgå med denne værdi i delingsforhandlingerne, hvis ejerandelen skulle fordeles efter procedurelovens regler.

Lovforslaget indebærer, at Københavns Amtskommunes ejerandel i Østamagerbaneselskabet I/S og amtskommunens finansieringsforpligtelse over for selskabet ikke vil skulle indgå i delingsforhandlingerne og ikke vil skulle fordeles efter reglerne i procedureloven og procedurebekendtgørelsen. De værdiansættelsesprincipper, der følger af reglerne i procedurebekendtgørelsen, finder derfor ikke anvendelse ved overførslen af Københavns Amtskommunes ejerandel i Østamagerbaneselskabet I/S til Ørestadsselskabet I/S.

Hvis amtskommunens ejerandel indgik i delingsforhandlingerne, ville der ikke efter reglerne i procedureloven og procedurebekendtgørelsen være mulighed for at overføre amtskommunens ejerandel i Østamagerbane-selskabet I/S til Ørestadsselskabet I/S, idet Ørestadsselskabet I/S ikke er en af de myndigheder, der modtager opgaver fra amtskommunen den 1. januar 2007 i henhold til lovgivningen vedrørende kommunalreformen, jf. procedurelovens § 1, stk. 1. Amtskommunens ejerandel i Østamagerbaneselskabet I/S ville således ikke efter reglerne i procedureloven kunne overføres til Ørestadsselskabet I/S. Amtskommunens ejerandel ville i givet fald ved delingsforhandlingerne skulle fordeles til enten staten, Region Hovedstaden eller kommunerne i amtet eller til flere af de nævnte myndigheder.

Hvis der blev skabt lovhjemmel til, at der efter procedurelovens og procedurebekendtgørelsens regler skulle overføres aktiver og passiver samt rettigheder og pligter fra Københavns Amtskommune til Ørestadsselskabet I/S, ville der efter procedurebekendtgørelsens § 4, stk. 8, skulle beregnes en nøgle til fordeling af amtskommunens nettoformue mellem Region Hovedstaden, kommunerne i amtet, staten og Ørestadsselskabet I/S. Fordelingsnøglen beregnes efter denne bestemmelse med udgangspunkt i den udgiftsmæssige tyngde af de opgaver, der overføres fra amtskommunen til de pågældende forvaltningsniveauer. Den udgiftsmæssige tyngde opgøres i denne bestemmelse som summen af afholdte udgifter i regnskab 2004 på hovedart 1 Lønninger, hovedart 2 Varekøb, art 4.0 Tjenesteydelser uden moms, art 4.5 Entreprenør og håndværkydelser og art 4.9 Øvrige tjenesteydelser i henhold til Indenrigs- og Sundhedsministeriets autoriserede kontoplan. Da Københavns Amtskommune i regnskab 2004 ikke har afholdt udgifter på de anførte hovedarter og arter til metrobyggeriet, ville andelen af amtskommunens nettoformue, der skulle overføres til Ørestadsselskabet I/S, være nul.

Hvis der blev skabt lovhjemmel til, at der efter procedurelovens og procedurebekendtgørelsens regler skulle overføres aktiver og passiver samt rettigheder og pligter fra Københavns Amtskommune til Ørestadsselskabet I/S, ville amtskommunens aktiver og passiver, der udelukkende er knyttet til metroen, skulle overføres til Ørestadsselskabet I/S. Det drejer sig om amtskommunens ejerandel i Østamagerbaneselskabet I/S, hvis værdi efter procedurebekendtgørelsens regler skulle opgøres til ca. 375 mio. kr., og amtskommunens akkumulerede gæld ultimo 2006 i forbindelse med metroens 3. etape, der anslås til ca. 695 mio. kr., dvs. en negativ værdi på ca. 320 mio. kr. Da Ørestadsselskabet I/S’ andel af nettoformuen i henhold til ovenstående fordelingsregel skal være nul, indebærer det, at yderligere amtskommunale aktiver på ca. 320 mio. kr. ville skulle overføres til selskabet.

Ørestadsselskabet I/S ville således – ud over ejerandelen – skulle overtage øvrige aktiver fra amtskommunen til en værdi af ca. 320 mio. kr., idet Ørestadsselskabet I/S som nævnt ville skulle stilles økonomisk neutralt.

Med venlig hilsen

Flemming Hansen