5. december 2005 Sag 101/1-325 Ændringsforslag til Forslag til lov om markedsføring (L13) Af ministeren for familie- og forbrugeranliggender, tiltrådt af xxx: Til § 8 1) I stk. 2 indsættes efter »rusmidler«: », herunder alkohol,«. [Præciseri  ng] Til § 9 2) Som stk. 2 indsættes: »Stk. 2. Tilbyder en erhvervsdrivende en vare eller tjenesteydelse til en bestemt pris, og har den erhvervsdrivende rimelig grund til at antage, at denne ikke vil være i stand til at imødekomme efterspørgslen i en mæng de, som er rimelig i forhold til tilbuddet og omfanget af dets markedsføring, skal den erhvervsdrivende tage et klart forbehold herom i markedsføringen.« [Oplysningskrav vedrørende begrænsninger i et tilbud] Nye paragraffer 3) Efter § 9 indsættes som ny  e paragraffer med tilhørende overskrifter: Rabatkuponer og -mærker
2 »§ 01. Der må ikke gives rabat eller anden ydelse ved brug af mærker, kuponer eller lignende, der er stillet til rådighed af erhvervsdrivende forud for køb af en vare eller ved udførelsen  af en tjenesteydelse. Stk. 2. Erhvervsdrivende må dog ved salg af en vare eller udførelsen af en tjeneste  - ydelse give rabat eller anden ydelse i form af mærker, kuponer eller lignende til senere indløsning, såfremt hvert enkelt mærke på tydelig måde er for synet med udstederens navn eller firma med angivelse af en værdi i dansk mønt. Rabatmærke - udstederen skal indløse mærket til en værdi, når mærker til et beløb, hvis størrelse fastsættes af ministeren for familie  - og forbrugeranliggender, kræves indløst. Lodtrækning og præmiekonkurrencer § 02. Afsætning til forbrugerne af formuegoder eller tjenesteydelser må ikke søges fremmet af mulighed for gevinst ved deltagelse i lodtrækninger, præmiekonkurrencer eller anden form for foranstaltning, hvis udfald beror helt eller delvis på tilfældet, såfremt deltagelsen er betinget af køb. Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke, dersom den enkelte gevinsts størrelse og den samlede gevinstværdi ligger inden for beløbsgrænser, som fastsættes af mini ste- ren for familie- og forbrugeranliggender. Beløbsgrænserne kan fastsættes efter pro - dukttype og modtagerkreds. Stk. 3. Udgiveren af et periodisk skrift kan foranstalte lodtrækning til fordeling af gevinster i forbindelse med løsning af præmiekonkurrencer.« [Forbud mod brug af rabatkuponer og lign, krav til rabatmærker m.v. samt forbud mod købsbetingede, tilfældighedsprægede konkurrencer] Til § 11 4) Efter stk. 4 indsættes som nyt stykke: »Stk. 5. Ved et gebyr forstås en betaling for en særlig tjeneste, funktion eller yd   else, som knytter sig til købet af en vare eller tjenesteydelse, og som ikke har karakter af betaling for en selvstændig ydelse.« Stk. 5. bliver herefter stk. 6. [Indsættelse af gebyrdefinition] Til § 14 5) I stk. 1 ændres »af foreninger, organisationer«   til: »af foreninger eller organisa- tioner«. [Ændring af lovteknisk karakter] 6) I stk. 5 ændres »han« til: »vedkommende«. [Ændring af lovteknisk karakter] Til § 20
3 7)  I  stk.  1  indsættes  efter  »loven«:  »og  de  i  medfør  af  loven  u   dstedte  bekendt- gørelse r«. [En præcisering] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Med  ændringen  præciseres  det,  at  bestemmelsen  særligt  forbyder  opfordring  til  at anvende alkohol som rusmiddel. Formålet er at sende et præcist signal om, at indt   a- gelse af alkohol ikke hø i markedsføring rettet mod børn og unge. Til nr. 2 Der foreslås indsat et nyt stykke i bestemmelsen om salgsfremmende foranstaltni n- ger med det formål at sikre, at en erhvervsdrivende tydeligt oplyser om begrænsni   n- ger i tilbud på særlig favorable vilkå r.    Formålet  med  ændringen  er  at  sikre  forbrugerne  det  bedst  mulige  grundlag  for  at vurdere  deres  muligheder  for  at  købe  varen  eller  ydelsen  til  en  favorabel  pris.  Det forekommer  således  i  dag,  at  erhvervsdrivende  udbyder  slagtilbud,  som  skaber  en langt større efterspørgsel, end den erhvervsdrivende kan efterkomme, fordi vedko  m- mende kun har få eksemplarer af varen. Det betyder, at mange forbrugere risikerer at gå fo rgæves.    Med  den  nye  bestemmelse  indføres  et  specifikt  strafbelagt  krav  om,  at  et  tilbud , som kun findes i begrænset antal, skal markedsføres med klar information herom. Det er  en  forudsætning,  at  informationen  står  i  umiddelbar  tilknytning  til  tilbu   ddet.  Det skal  sikre  forbrugerne  bedre  mulighed  for  at  vurdere  deres  chancer  for  at  få  fat  i  e t slagtilbud og dermed også et bedre grundlag for at beslutte, om det er værd at gå efter tilbudet.    Området er i dag reguleret af markedsføringslovens generelle forbud mod vildle  d- ning  og  markedsføringslovens  generalklausul  om  god  skik.  Desuden  har  Forb ruger- ombudsmanden  udsendt  en  vejledning  om  prismarkedsføring,  som  bl.a.  omhandler slagtilbud.Den foreslåede bestemmelse knæsætter den  gældende praksis på området, hvoraf følger, at en erhvervsdrivende, som markedsfører et slagtilbud uden at kunne dække  den    forventede  efterspørgsel,  skal  skrive  ”begrænset  antal”  eller  ”så  længe lager haves” i markedsføringen af tilb  udet.    Den foreslåede bestemmelse tager højde for direktivet om urimelig handelspraksis, som indeholder en tilsvarende regulering af slagtilbud (bait advertising) i direktivets bilag 1, nr. 5.    Oplysningskravet indtræder, hvis den erhvervsdrivende har rimelig grund til at a  n- tage,  at  vedkommende  ikke  har  en  tilstrækkelig  mængde  varer  til  salg  til  at  imød e- komme den efterspørgsel, som tilbudet vi l skabe. I vurderingen af, om der skal tages forbehold for begrænset antal i markedsføringen, skal der lægges vægt på varens eller tjenesteydelsens  art,  kvalitet  og  pris  samt  omfanget  af  den  reklame,  der  er  gjort  for tilbuddet. Det vil således have betydni ng, om tilbudet eksempelvis kun er markedsført en enkelt gang i et lokalblad, eller om der har været en massiv markedsføringska   m- pagne i husstandsomdelte tilbudsaviser og i tv-reklamer.
4 Til nr. 3 Lovforslaget indebærer en revision af de nuværende regler om markedsføring, he r- under  at  den  nuværende  markedsføringslovs  specialforbud  mod  særlige  salgsfre m- mende markedsføringsmetoder ophæves.      Med  denne  ændring  bevares  to  af  disse  forbud.  Det  gælder  forbudet  mod  brug  af rabatkuponer,  som  stilles  til  rådighe d  for  forbrugerne  før  køb  og  reglerne  om  raba  t- mærker i den nuværende lovs § 8 og forbudet mod købsbetingede, tilfældighedspr æ- gede præmiekonkurrencer i lovens § 9.    Hvad angår forbudet mod rabatkuponer foreslås dette bevaret, idet denne rabatform skønnes   at  være  præget  af  tilfældigheder  og  særlig  besværlig  at  anvende  for  såvel forbrugerne og detailhandlen. Hertil kommer, at den foreslåede bestemmelse om o p- lysningskrav  i  forbindelse  med  brug  af  salgsfremmende  foranstaltninger  i  lovforsla- gets  §  9  ikke  på  til strækkelig  måde  imødegår  de  ulemper,  som  kan  være  forbuddet med brug af rabatkuponer for forbrugerne og detailhandlen.    Det foreslås endvidere, at den nuværende regel om rabatmærker m.v. i § 8, stk. 2, også  opretholdes.  Herved  sikres  det,  at  rabatmærker     og  lign  til  senere  indløsning overholder visse formkrav, samt at forbrugeren fortsat har et lovkrav på at få mærker til en vis værdi indløst kontant. Grænsen for, hvornår man som forbruger har krav på at få sine rabatmærker indløst kontant, fastsættes i e n bekendtgørelse udstedt af min i- steren. Grænsen er i dag på 20 kr.    I forhold til den eksisterende markedsføringslovs § 8 er der foretaget mindre spro g- lige  tilpasninger  til  den  terminologi,  der  i  øvrigt  benyttes  i  lovforslaget.  Ændringen har ikke til formål at foretage materielle ændringer i bestemmelsens indhold.    Forbudet mod købsbetingede, tilfældighedsprægede konkurrencer foreslås ligeledes opretholdt  for  at  sikre  at  en  række  mere  samfundsmæssige  og  etiske  hensyn  fortsat varetages.    Det eksisterende forbud sikrer således ikke kun, at forbrugernes fokus ikke forsk y- des fra den ydelse, der søges afsat, og til muligheden for at vinde en gevinst. Det v a- retager også en række mere samfundsmæssige og etiske hensyn. Til nr. 4 Med ændringen indsættes de r en definition af et gebyr, således at det klart fremgår af  loven,  hvad  der  forstås  ved  et  gebyr  i  markedsføring  slovens  forstand.  Gebyrer  er således både regul  eret i lovforslagets § 11, stk. 1, samt § 13. Ved et gebyr forstås i overensstemmelse med lovfor slagets bemærkninger en bet  a- ling for en særlig tjeneste, funktion eller ydelse, som knytter sig til en vare eller tjen  e- steydelse, eller et lø tjenesteydelse.  Som  eksempel  kan  nævnes  fakturering  sgebyrer,  betalingsgebyrer  og opsigelsesgebyrer. Til nr. 5 Der er alene tale om en sproglig præcisering af bestemmelsen om organiseret rabat. Til nr. 6 Med  ændringen  sikres  anvendelse  af  kønsne   utrale  betegnelser  i  lovgivningen  i overensstemmelse  med  Statsministeriets  cirkulæreskrivelse  af  5.  december  1980  om samme emne.
5 Til nr. 7 Med  ændringen  præciseres  det,  at  Forbruge rombudsmandens  tilsyn  både  omfatter markedsføringsloven  og  de  i  medfør  af  loven  udstedte  bekendtgørelser,  herunder  de gældende b  ekendtgø relser efter prismærkningsloven.