Til Erhvervsudvalgets medlemmer

Anette Høyrup

Benedicte Federspiel

Dok. 37948/sd

 
10. november 2005

 

Opfølgning på Forbrugerrådets foretræde vedrørende markedsføringsloven

Forbrugerrådet ønsker med denne henvendelse dels at foreslå konkrete formule­ringer med henblik på en ændring af lovforslaget dels at afgive bemærkninger til nogle af familie- og forbrugerministerens kommentarer til vores opr. høringssvar af 11. august 2005 (jf. J.nr. L13 - Bilag 3 af 8. november 2005).

Forbrugerrådet skal dog tilføje, at vi ikke er enige i ministerens kommenterer til de øvrige punkter, som Forbrugerrådet naturligvis fastholder.

 

·         Eksisterende specialforbud skal bevares (gratis gaver, rabatkuponer, købsbetingede konkurrencer og mængdebegrænsning)

Bestemmelserne sikrer gennemsigtighed og fair konkurrence på produkter og services og hindrer fokusforskydning fra pris og kvalitet.

Forbrugerrådet er i øvrigt ikke enig i betragtningen om, at mindre erhvervsdrivende har svært ved at indrette sig efter reglerne, og at reglerne overtrædes i vidt omgang. Tværtimod ønsker de mindre erhvervsdrivende specialforbudene bevaret.

I øvrigt skal Forbrugerrådet påpege, at EU-forordningen om salgsfremmende foranstaltninger, som satte spørgsmålstegn ved nogle af forbudene, er blevet trukket tilbage.

 

 

 

 

·         Der bør som minimum stilles krav til markedsføring af "slagtilbud"

Forbrugerrådet finder, at lovgivningen i dag burde sidestille pristilbud i trykte annoncer med priser i butiksvinduer og på internettet, således at den erhvervs­drivende ikke ansvarsfrit kan lokke forbrugere i butikkerne på et falsk grundlag.

Da dette ikke har vakt gehør, forslår Forbrugerrådet et mindre vidtgående alternativ:

"Tilbyder den erhvervsdrivende i annoncer eller reklamer varer eller tjeneste­ydelser til forbrugere på særlige favorable vilkår som f.eks. slagtilbud eller særtilbud, må eventuelle begrænsninger, forbehold eller lign., herunder i antal, tidsmæssig udstrækning m.v., klart fremgå af tilbudet. Har den erhvervsdrivende ikke klart for det enkelte tilbud anført eventuelle begrænsninger, forbehold eller lign., er den erhvervsdrivende forpligtet til at levere i henhold til sit tilbud, hvis det må antages, at forbrugeren har haft rimelig grund til at stole på tilbudet".

 

·         Lovforslagets børn og unge-regel er utilstrækkelig 

For at sikre en effektiv efterlevelse af intentionerne med den ny børn og unge regel, finder Forbrugerrådet det nødvendigt, at der udtrykkeligt formuleres et forbud mod vennehvervning og reklamer i institutioner som tilføjelse til § 8, ligesom utilbørlig brug af sex som virkemiddel, på lige fod med vold, frygt og overtro, bør fremgå af § 8, stk. 2.

Forslag til et nyt stk. 3:

"Der må ikke anvendes markedsføringstiltag, hvori børn og unge på urimelig måde indgår i markedsførings- eller salgsarbejde".

Forslag til et nyt stk. 4:

"Markedsføring må ikke finde sted på skoler og andre undervisningsinstitutioner, hvor eleverne generelt er under 18 år, samt i daginstitutioner. Sponsorering kan finde sted efter nærmere regler fastsat af ministeren for familie og forbrugeranliggender".

 

Forbrugerrådet er ikke enig i familie- og forbrugerministerens betragtning om, at et sådant forbud vil hindre harmløs reklamering som f.eks. rubrik­annoncer i skoleblade og lign., som er med til finansiere udgivelsen eller hindre samarbejde institutioner og virksomheder i mellem. Forbrugerrådet ønsker alene at forbyde deciderede reklamer i institutioner og derimod ikke sponsorering, som vi mener ministerens eksempler vil være omfattet af.

Med hensyn til et klart forbud mod vennehvervning, er vi ligeledes uenige i, at et forbud vil ramme almindelige fritidsjob eller juletræssalg i sportsklubben m.v. Det er alene - som anført - den urimelige udnyttelse af børns manglende erfaring til at skaffe eksempelvis teleselskaber nye abonnenter, som ønskes forbudt. Det eksisterede regelsæt har i praksis vist sig ikke at være tilstrækkelig effektivt.

 

·         Lovforslagets gebyr-regel er utilstrækkelig

Ikke alene er det nødvendigt at medtage en definition af et gebyr, men også et krav om, at gebyrer skal være omkostningsbestemte, er nødvendigt for at modvirke  deres øgede omfang og prishimmelflugt. Desuden mener Forbrugerrådet, at det er vigtigt, at gebyrreglerne er ens for detailhandlende og finansielle virksomheder, hvorfor disse også bør omfattes af en udvidet gebyrregel.

Forslag til § 13: (supplement til allerede forslåede om varsling)

"Stk. x. Ved et gebyr forstås en tillægsbetaling for en særlig tjeneste, funktion eller ydelse som knytter sig naturligt til købet af en vare eller tjenesteydelse, eller et løbende aftaleforhold og som ikke har karakter af en selvstændig tjenesteydelse, uanset om betalingen benævnes gebyr, provision, afgift eller lignende.

Stk. y. Størrelsen af et gebyr må ikke overstige, hvad der under hensyn til den erhvervsdrivendes omkostninger ved den pågældende tjeneste, funktion eller ydelse eller omstændighederne i øvrigt er rimeligt".

§ 2, stk. 3 bør omformuleres således, at finansiel virksomhed ikke er undtaget gebyrreglen i § 13,  dvs. henvisningen til § 13 skal tages ud.

 

Med venlig hilsen

 

 

Villy Dyhr

Afdelingschef