Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 95 13 11 www.minff.dk [email protected] Erhvervsudvalget MINISTEREN 28. november 2005 Erhvervsudvalget  har  med  brev  af  18.  november  2005  anmodet  om  min  besvarelse  af  følgende  af spørg smål: Ad L 13 spørgsmål 20: ”Vil ministeren oplyse, hvilken betydning højesteretsdom af 22.   september 2005 i straffesagen om ud- sendelse af spam har for de forslåede regler? ” Svar: Den 22. september 2005 afsagde Højesteret dom i en sag om overtrædelse af forb   udet mod udsendelse af spam i den nugældende markedsføringslovs § 6 a. Højesterets  do m  er  afsagt  efter  udarbejdelsen  af  lovforslaget,  og  der  er  således  ikke  taget  højde  for dommen i bemærkningerne til lovforslaget. Den pågældende sag vedrørte udsendelse af et betydeligt antal e -mails og sms-beskeder. Der var tale om anke af en dom, som var afsagt af Sø - og Handelsretten den 14. marts 2005. Anklagemyndigheden gjorde  både  for  Højesteret  og  for  Sø   -  og  Handelsretten  gældende,  at  der  ved  udmålingen  af  bøden skulle tages udgangspunkt i et fast beløb pr. adressat, således som det er forudsat i de  n beregningsmo- del, som Forbrugerombudsmanden har udarbejdet, og som der henvises til i bemærkningerne til lo  v- forslagets § 28. Sø -  og  Handelsretten  fastsatte  straffen  til  en  bøde  på  2  mio.  kr.,  men  Højesteret  nedsatte  bøden  til 400.000 kr. Højesteret anfø  rte under henvisning til bl.a. forarbejderne til markedsfø at der ikke som anført  af  anklagemyndigheden (og forudsat i Forbrugerombudsmandens beregning s- model) kan tages udgangspunkt i et fast beløb pr. adressat, idet der må lægges betydeli g vægt på andre forhold,  herunder  navnlig  den  opnåede  eller tilsigtede  fortjeneste  og  henvendelsens  karakter  og  in d- hold. Højesterets dom indebærer således, at den beskrivelse af den nuværende retsstilling, som findes i b e- mærkningerne til lovforslagets § 2  8, ikke længere er fuldt ud dækkende. Det er imidlertid fortsat min opfattelse, at der efter ikrafttrædelsen af de nye regler bør tages udgang   s- punkt  i  Forbrugerombudsmandens  beregningsmodel,  når  der  skal  fastsættes  bøder  for  udsendelse  af spam.  Det  er  det,  som  fremgår  af  bemærkningerne  til  lovforslaget,  og  H   ø jesterets  dom  ændrer  ikke herved. Som det fremgår af forslagets bemærkninger, er spam i dag således et stort og st igende problem for
Side 2/2 brugen af internettet og telekommunikation. Derfor skal overtræ  delse af reglerne også straffes med en bøde, som  –  ud over at sikre, at det ikke kan betale sig at overtræde markedsføringsloven    – også har en meget klar præventiv effekt. Disse særlige hensyn er klart fremhævet i bemærkningerne til de foresl å- ede nye regler, og derfor vil domstolene fremover kunne inddrage dette, når der skal udmåles en bøde for udsendelse af spam. I den forbindelse bemærkes, at modellen alene vil udgøre et udgangspunkt, og bøden sål edes, som det fremgår af lovforslagets bemærkninger, vil be   ro på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte ti l- fælde af samtlige sagens omstændigheder, hvorfor de angivne bøden iveauer vil kunne fraviges i  op- eller  nedadgående  retning,  hvis  der  i  den  konkrete  sag  foreligger  skærpende  eller  formildende  o   m- stændigh  eder. Lars Barfoed               /Malene Linderoth