Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 95 13 11 www.minff.dk [email protected] Erhvervsudvalget MINISTEREN 6. december 2005 Erhvervsudvalget  har  med  brev  af  2.  december  2005  anmodet  om  min  besvarelse  af  følge nde  af spørgsmål: Ad L 13 spørgsmål 21: ”Ministeren bedes redegøre for,   hvordan den reviderede L 13 tager højde for vennehvervning af børn og unge, og om denne fortolkning svarer til notat af 30. november 2005 om vennehvervning.” Svar: L 13 indeholder ikke specifikke regler om brug af børn og unge til vennehvervning, men det betyder ikke,  at  området  ikke  er  e ller  vil  være  reguleret,  hvilket  også  fremgår  af  det  notat  af  30.  november 2005, som der henvises til i spørgsmålet og som vedlægges denne besvarelse. Som beskrevet i vedlagte notat er brug af børn og unge til vennehvervning i dag reguleret af marked s- føri ngslovens generalklausul om god skik og forbudet i § 2 mod utilbørlige fre mgangsmåder. Forbrugerombudsmanden har fra tid til anden grebet ind over for forskellige elementer i vennehverv- ning  i  medfør  af  generalklausulen  i  §  1.  Blandt  disse  sager  kan  næ   vnes  den  såkaldte  Telia -dom, U.2002.2277/2S, som vedrørte et koncept, hvor et teleselskab indgik aftale med sportsforeninger for at afsætte mobiltelefoner og   – n- sorere foreningen. Sø - og Handelsretten udtalte følgende i dommen: ”Retten kan tiltræde, at børn og unge under 18 år skal beskyttes, således at deres loyalitet over for e k- sempelvis  sportsforeninger  ikke  misbruges,  ligesom  børn  og  unge  u nder  18  år  ikke  bør  benyttes  i salgs - og  markedsfø ringsøjemed,  heller  ikke  som  salgskanaler  for  private  erhverv sdrivende”.  Retten slog dog samtidig fast, at forældre, andre opdragere og vokse i sportsfo  reningerne har et ansvar for, at børn og unge vejl edes om, hvordan de skal forholde sig til kommercielle henvendelser af denne art, så de lærer at forholde sig kritisk hertil og bliver u  ddannet til at foretage de afvejninger, som en forbruger må foretage. I den konkrete sag blev firmaet frikendt, idet retten lagde vægt på, at der var tale om salg af mobi   l- abonnementer, som børn og unge under 18 år ikke kan tegne på egen hånd. L 13 indeholder den nye § 8, som skærper kravene til god skik i forhold til børn og unge, således at der ikke vil skulle så meget til, før koncepter, som udnytter børn og unges naturlig   e godtroenhed og
Side 2/2 letpåvirk elighed, må anses for at være i strid med god skik og dermed forbydes. Vennehvervning er netop karakteriseret ved, at man udnytter den loyalitet, som den, der bliver hvervet, fø ler over for sin ven og det forhold, at det er svært   at sige nej til en, man kender. Det vil i relation til vennehvervning over for børn og unge i fremtiden betyde, at grænserne vil blive yderligere indskrænket i forhold til, hvad der gæ  lder i dag. Hertil kommer, at ”Skjult” vennehvervning vil være i strid med den nye bestemmelse i L 13 om re- klameidentifikation. Der vil således være tale om skjult reklame, hvis fx et rejsebureau indgår aftale med en gymnasieelev om, at han skal overtale sine venner til at tage med på bureauets skiferie uden at vennerne får a t vide, at grunden til, at eleven taler for, at de skal vælge netop den rejse, er, at han selv får turen gr atis. Endelig er vennehvervningskoncepter, som går ud på at omgå markedsføringslovens og forbrugeraft a- lelovens strafbelagte forbud mod uanmodet personlig, telefonisk eller elektronisk henvendelse, allere- de efter gældende ret ikke tilladt. Der er her tale om koncepter, der er bas  eret på, at barnet eller den unge selv skal opsøge venner og bekendte i deres hjem eller telef onisk for at overtale dem til at købe en vare eller tjenesteydelse. Det må således konkluderes: o At  brug  af  børn  og  unge  til  vennehvervning  som  udgangspunkt  er  i  strid  med  god  markedsf ø- ringsskik, jf. Teliadommen, men det afhænger dog af en konkret vurdering i det enkelte tilfælde. o At den nye § 8 yderligere vil præcisere, at man ikke må benytte markedsføringsmetoder, som u d- nytter børn og unges loyalitet og godtroenhed. Forhold som netop bliver udnyttet i vennehver v- ning. o At skjult vennehvervning vil være i strid med den nye § 4 om reklam  eidentifikation, som er straf- belagt. o At vennehvervningskoncepter, som reelt går ud på at omgå markedsføringslovens og forbrugera f- talelovens forbud mod uanmodet henvendelse allerede er i strid med god skik og vil kunne forby- des. Hertil kommer, at børn og  unge kun i begrænset omfang kan indgå aftaler på egen hånd, og at de bl.a. ikke kan indgå aftaler, der forpligter dem til at betale på et senere tidspunkt. Det betyder bl.a., at en mindreårig ikke kan tegne et abonnement eller handle på nettet. Lars Barfoed               /Malene Linderoth