Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 95 13 11 www.minff.dk [email protected] Erhvervsudvalget MINISTEREN 28. november 2005 Erhvervsudvalget  har  med  brev  af  10.  november  2005  anmodet  om  min  besvarelse  af  følge nde  af spørgsmål: Ad L 13 - spørgsmål 6: ”Hvilken status har en vejledning (paragraf 8) udstedt af Forbru gerombudsmanden?” Svar: Markedsføringslovens § 17 fastsætter, at Forbrugerombudsmanden efter forhandling kan udstede re   t- ningslinjer for lovens anvendelse på specifikke områder. Ved siden af denne mulighed har Forbruge  r- ombudsmanden i lighed med  andre tilsynsmyndigheder en ulovbestemt  mulighed for at udstede vej- ledninger om specifikke områ der. Disse vejledninger fremsendes i høring hos relevante erhvervs - og forbrugerorganisationer. Forbrugerombudsmanden gør navnlig brug af vejledninger i tre tilfæ   lde: 1) når de nordiske forbrugerombudsmænd ønsker at fremkomme med en fælles udtalelse på et spec i- fikt område 2) når der ikke kan opnås enighed med erhvervs  - og forbrugerorganisationer om udarbejdelse af ret- ningslinjer 3) når praktiske grunde gør det uhensi  gtsmæssigt at forhandle retningslinjer   –  fx når der ikke er parter at forhandle med, eller der er for mange interessenter. Herudover  udsender  Forbrugerombudsmanden  traditionelt  en  forhåndsorientering  om  sin  fremtidige administration af loven i forbindelse med ændringer af markedsf  ø Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med, at markedsføringsloven overholdes, navnlig ud fra hens  y- net til forbrugerne. En vejledning  indeholder Forbrugerombudsmandens syn på, hvordan markedsf ø- ringen indenfor et specifikt område bør udformes for at leve op til kravene i l  oven. Det er dog i sidste ende domstolene, som fastsætter de konkrete rammer for bestemmelserne i markedsføringsl   oven. En erhvervsdrivende, som ikke er enig i Forbrugerombudsmandens fortolkning af loven og derfor ikke følger vejledningen,  risikerer,  at  Forbrugerombudsmanden tager sagen op. Hvis en forhandling viser sig nytteløs, har Forbrugerombudsmanden mulighed for at anlægge en retssag mod den erhvervsdr   i- vende, hvorefter Sø - og Handelsretten træffer   afgørelse i sagen.
Side 2/2 Når det i lovforslagets  bemærkninger,  herunder i bemærkningerne til den foreslåede § 8, oplyses, at Forbrugerombudsmanden har udstedt en vejledning eller formentlig vil udsende en vejledning, er der tale om en faktuel oplysning, som ikke indebærer, at en vejledning får en anden eller bedre status. Lars Barfoed               /Malene Linderoth