Dato:           

Kontor:         Valgkontoret

J.nr.:             2005-21000-3

Sagsbeh.:   DSI

Fil-navn:       udvalgsspørgsmål 13

 


Besvarelse af spørgsmål nr. 13 (L 136), som Folketingets Kommunaludvalg har stillet til indenrigs- og sund­hedsministeren den 3. marts 2006

 

 

Spørgsmål 13:

"Hvilken ret har brugere af f.eks. sociale serviceydelser til at påvirke anvendelse af reklame og/eller sponsorforhold på det tilbud, de er visiteret til af en kommune?"

 

Svar:

Lovforslaget regulerer ikke spørgsmålet om, hvilken ret brugere af f.eks. sociale serviceydelser har til at påvirke anvendelse af reklame på det tilbud, de er visiteret til af en kommune. Besvarelsen af spørgsmålet beror således på, hvad der følger af speciallovgivningen.

 

Socialministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet udtalt følgende:

 

”Kommuner har en forpligtelse til at sørge for, at brugere af tilbud efter serviceloven får mulighed for indflydelse på tilrettelæggelsen og udnyttelsen af tilbud, jf. § 112 i serviceloven (bekendtgørelse nr. 1187 af 7. december 2005 af lov om social service). I forbindelse med plejehjem, plejeboligbebyggelser og boliger for ældre og personer med handicap samt andre tilsvarende boligenheder skal kommunen nedsætte bruger- og pårørenderåd, der skal repræsentere interesserne for de beboere og lejere i de nævnte boligformer, der modtager kommunale serviceydelser, jf. § 112 a i serviceloven. Det fremgår videre af bestemmelsen, at rådet skal inddrages ved fastlæggelsen af retningslinjerne for den daglige pleje- og omsorgsindsats i de pågældende boligenheder. Efter Socialministeriets opfattelse indebærer det, at rådet tillige skal inddrages ved fastlæggelse af eventuelle retningslinjer for anvendelse af reklamefinansiering ved varetagelse af fakultative opgaver på de pågældende bosteder. Reglerne om brugerinddragelse gælder tillige ved privates levering af de pågældende tilbud.

 

Kommunalbestyrelsen fører tilsyn med den daglige drift af plejehjem og beskyttede boliger, så vidt muligt i samarbejde med beboer- og pårørenderåd, jf. § 2 i bekendtgørelse nr. 512 af 24. juni 2002 om plejehjem og beskyttede boliger. I den forbindelse kan der fastsættes et etisk regelsæt, så det i videst muligt omfang undgås, at der opstår konflikter eller problemer i forhold til hovedformålet med de sociale tilbud.

 

I almene ældreboliger udgør beboerne (brugerne) som altovervejende hovedregel både flertallet i boligorganisationens eller den selvejende institutions bestyrelse og i den enkelte afdelings bestyrelse, jf. §§ 33 og 34 i lov om almene boliger mv. (bekendtgørelse nr. 610 af 21. juni 2005 af lov om almene boliger mv.). De pågældende bestyrelser er bl.a. ansvarlige for den løbende drift af de almene ældreboliger. Dette indebærer, at beboerne (brugerne) derigennem har mulighed for at påvirke anvendelsen af reklamer. Et etisk regelsæt kan ikke omfatte selve boligdelen, men kun servicedelen.

 

For så vidt angår modtagere af personlig og praktisk hjælp kan disse frit vælge mellem de leverandører, der er godkendt til at levere de ydelser, som modtageren er visiteret til, jf. servicelovens § 75 c. Kommunalbestyrelsen må ikke begrænse modtagerens adgang til at skifte leverandør. En modtager af personlig og praktisk hjælp har således mulighed for at lade det indgå i valget af leverandør, om denne anvender reklame i forbindelse med den sociale ydelse.”