Dato:            18. april 2006

Kontor:         Valgkontoret

J.nr.:             2005-21000-3

Sagsbeh.:   DSI

Fil-navn:       udvalgsspørgsmål 20

 


Besvarelse af spørgsmål nr. 20 (L 136), som Folketingets Kommunaludvalg har stillet til indenrigs- og sund­hedsministeren den 31. marts 2006

 

Spørgsmål 20:

"Der bedes redegjort for om en reklamefinansieret bil/bus til en døgnbolig, plejehjem, børnehave eller lignende skal have en størrelse, så den alene kan føres af en person med stort kørekort eller om store personbiler/nedstolede minibusser med op til 8 passagerer også vil kunne reklamefinansieres, det bedes desuden oplyst, i hvilket omfang et reklamefinansieret køretøj til personbefordring er fritaget for afgifter?"

 

Svar:

Det følger af lovforslagets § 2, stk. 1, at kommunalbestyrelsen kan sælge reklameplads på køretøjer, medmindre køretøjet overvejende anvendes til en obligatorisk opgave. Herudover kan kommunalbestyrelsen sælge reklameplads på køretøjer, der anvendes til obligatoriske opgaver, hvis køretøjerne ikke overvejende anvendes til personbefordring, jf. lovforslagets § 2, stk. 2.

 

Lovforslaget stiller ikke krav om størrelsen af køretøjer, der anvendes til brug for reklamering for andre, herunder krav om, at køretøjet skal have en størrelse, så køretøjet alene kan føres af en person med stort kørekort. Det er heller ikke af betydning for anvendelsen af køretøjet til brug for reklamering for andre, om køretøjet er fritaget for afgifter.

 

For så vidt angår spørgsmålet, i hvilket omfang et reklamefinansieret køretøj til personbefordring er fritaget for afgifter, har Skatteministeriet udtalt følgende:

 

”For så vidt angår momsreglerne er personbefordring fritaget for moms i henhold til § 13, stk. 1, nr. 15, i momsloven (bekendtgørelse nr. 966 af 14. oktober 2005 af merværdiafgiftsloven). Fritagelsen omfatter som udgangspunkt befordring med personer med alle former for befordringsmidler. Fritagelsen omfatter dog ikke anden erhvervsmæssig befordring af personer med bus end rutekørsel. Det vil sige, at eksempelvis turistbuskørsel er momspligtig.

 

Som bus anses i momslovens forstand et køretøj, der i forbindelse med den konkrete befordring er indrettet til befordring af mere end 9 personer inklusive føreren. Befordring med "flexbusser", der kan omdannes til transport af handicappede, og som ved sådan befordring højest er indrettet til transport af 9 handicappede og andre personer inklusive føreren, kan derfor ske momsfrit.

 

Efter registreringsafgiftsloven (lovbekendtgørelse nr. 977 af 2. december 2002 af lov om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v.) betales der som udgangspunkt 60 pct. i afgift af den del af bussens værdi, der er over 12.100 kr. Ved busser forstås køretøjer, der utvivlsomt er konstrueret og indrettet til befordring af mere end 9 personer føreren indbefattet og har et til køretøjet svarende antal passagersæder, og som ikke er indrettet til andet formål end personbefordring. Den særregel, som spørgsmålet hentyder til, er formentlig den undtagelse, der gælder for busser, "der af plejehjem, ældrecentre og lignende institutioner, eventuelt med reduceret sædetal, anvendes til befordring af egne beboere eller hjemmeboende ældre, der er visiteret til aktiviteter på institutionen for at få vedligeholdt deres fysiske eller psykiske færdigheder,". Sådanne busser kan fritages for registreringsafgift."