#271B&f170y3X Notat indeholdende høringssvar til FTF’s spørgsmål fremsendt i forbindelse med den eksterne høring af lovforslaget. a. Vil en arbejdsgiver efterføl gende kunne rejse krav om erstatning over for en medarbejder, hvis arbejdsgiveren har lidt et tab, eksempelvis i forbindelse med mistet produktion. Den påtænkte lovændring ændrer ikke på muligh ederne for at få erstatning. Erstatning i medfør af erstatningsansvarsloven, forudsætter helt grundlæggend  e, at der er en ansvarlig skadevolder (det vil sige, at der foreligger et såkaldt culpaansvar), hvilket f.eks. kan være tilfældet, hvis arbejdsgiveren ikke har tilrettelagt arbejdet på forsvarlig vis. Det beror på en konkret vurdering, hvorvidt det er tilfældet. Indførelsen af en begrænsning af arbejdsgiverens strafansvar i visse situationer (udkastet til ny § 83, stk. 3, i arbejdsmiljøloven) vil ikke ændre på mulighederne for at få erstatning i forhold til i dag. Man skal dog være o  pmærksom på, at i de    situationer, der opregnes i den foreslåede bestemmelse nr. 1 -5, vil der formentlig i mange tilfælde ikke være tale om at der foreligger en ansvarspådragende handling fra arbejdsgiverens side. Hvorvidt medarbejderen vil ifalde ansvar i den konkrete situation vil, altså ligesom i dag, skulle afgøres efter de gældende regler i erstatningsansvarsloven, herunder §§ 19, 23 og 24. b. Vil en kommune efterfølgende kunne kræve erstatning for udbetaling af sygedagpenge, hvis den ansattes handling har medført, at en kollega er kommet til skade og har været sygemeldt. I øjeblikket kan en ansvarlig arbejdsgiver efter reglerne blive mødt af et sådant krav. Som oven for oplyst så ændrer den påtænkte lovændring ikke på mulighederne for at få erstatning. I det omfang en  kommune i dag kan kræve erstatning for udbetaling af sygedagpenge af en ansat, vil det også være muligt i fremtiden. TC/VM 5. oktober  2005 j. nr. 20050008061
s. 2/2 Bestemmelsen som regulerer dette forhold er indeholdt i sygedagpengelovens § 39, stk. 2. Bestemmelsen nævner ikke specifikt arbejdsgiver, men omtaler generelt ”en ansvarlig skadevolder”. Bestemmelsen forudsætter endvidere, at de erstatningsretlige betingelser for at gøre regreskrav gældende skal være opfyldt. I det tilfælde at den ansatte i en konkret sag af domstolene vurderes at være en ansvarlig skadevolder og de almindelige erstatningsbetingelser er opfyldt, vil en ansat derfor allerede i dag kunne blive mødt af et regreskrav. Arbejdsdirektoratet har oplyst, at de ikke er bekendt med at et sådan t krav har været gjort gældende, men at de tte ikke betyder, at det ikke er sket.