Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L 145 - Forslag til Lov om ændring af forskellige skatte- og afgiftslove, lov om næringsbrev til fødevarebutikker, lov om restaurations- og hotelvirksomhed m.v. og lov om miljøbeskyttelse. (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse – fair play II)

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer mine kommentarer til en ny henvendelse af 13. marts 2006 fra foreningen Rejsearbejdere.dk

 

 

Kristian Jensen

                                                                 /  Søren W. Clausen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foreningen Rejsearbejdere.dk  har på ny rettet henvendelse til Skatteudvalget i anledning af lovforslaget.

Foreningen pointerer, at deres foregående henvendelse ikke skal forstås således, at indberetningsordningen vedrørende udstationerede på bygge- og anlægsområdet skal omfatte private bygherrer. Foreningen præciserer, at forslaget går ud på, at udenlandske firmaer, der udstationerer arbejdskraft til Danmark for at udføre bygge- og anlægsarbejde for private hvervgivere, skal udfylde og indsende en blanket til myndighederne. Foreningen mener, at dette vil udgøre en fordel for kontrolarbejdet i SKAT og hos politiet, herunder i forbindelse med behandlingen anmeldelser fra fagbevægelsen og privat personer om formodet sort og illegalt arbejde.

Herudover foreslår foreningen, at det skal være et krav, at der ved indkørslen til alle byggepladser skal opsættes et skilt i A4 format med en række oplysninger bl.a. om, hvilke firmaer, der udfører arbejde på byggepladsen. Forslaget vil ifølge foreningen give fagbevægelsen og andre mulighed for en hurtigere sagsbehandling i forbindelse med anmeldelse af illegalt arbejde.

Kommentar:

Jeg kan ikke støtte forslaget om at pålægge udenlandske virksomheder, der udstationerer medarbejdere til at udføre bygge- og anlægsarbejder hos private i Danmark, indberetningspligt vedrørende en række oplysninger om arbejdets udførelse. Det kan jeg ikke alene af den grund, at en sådan indberetningspligt vil skulle følges op af ressourcekrævende kontrol, der ikke står mål med den opnåelige effekt. Dertil kommer, at der i givet fald vil blive tale om kontrol af reparations- og (til)bygningsarbejder på privatpersoners bopæls- eller sommerhusadresse, hvorved reglerne om boligens ukrænkelighed vil blive overtrådt, og hvor kontrollen i det hele taget vil få karakter af kratluskeri og indblanding i privatsfæren.

Vedrørende foreningens nye forslag om opsætning af skilte ved alle byggepladser har jeg meget vanskeligt ved at se den skattemæssige begrundelse herfor. En sådan skiltning letter ikke arbejdet med at håndhæve skattelovgivningen, men pålægger derimod virksomhederne og/eller bygherrerne en unødig administrativ byrde. Forslaget er da også først og fremmest motiveret med, at det vil lette fagbevægelsens arbejde med at anmelde formodede overtrædelser af reglerne om opholds- og arbejdstilladelse. Det er efter min bedste overbevisning misbrug af skattelovgivningen og dertil kommer, at fagbevægelsen og andre private aktører ikke som led i deres interessevaretagelse skal påtage sig opgaver, der tangerer myndighedsudøvelse – og da slet ikke opmuntres hertil gennem ændringer af skatteregler, der er sagen uvedkommende.